Apua! kaivataan sormiruokailun aloittamiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"meri"

Vieras
Meidän poika on nyt 6kk ja olen tässä tämän viikon alusta aloitellut sormiruokailua tarjoamalla erilaisia hedelmiä, höyrytettyjä vihanneksia ja ruisleipää sekä hedelmäsmoothieta lusikasta jonka olen antanut pojalle itselleen käteen. Ekana päivänä innostuin, kun ruoka meni suuhun ja poika nielikin ruoan. Sen jälkeen on kuitenkin vain heitellyt ruokaa lattialle. Olen kuitenkin välillä pitänyt ruoanpalaa kädessäni pojan edessä, ja poika on siitä haukannut itse ruokaa ja syönyt sitä tosi ahnaasti ja tänäänkin illalla kaikki mitä kurkunpalasta sai irti myös meni mahaan asti, mitään ei tipahtanut paidalle. On siis saanut itse päättää ottaako siitä vai ei ja kuinka paljon, mitään en ole laittanut suuhun.

Miksi näin? Pitäisikö vain odottaa että poika itse vie ruoan suuhun, vai onko tämä ok aluksi? Onko kokemuksia tai mielipiteitä?

Silloin joskus nuorena esikoisen äitinä oli aikaa ja innostusta: tein lapselleni tohkeissani hienoja pikkuvoileipiä", kurkkupalatkin päällystin nätisti, koristelin ja garneerasin. Asettelin hienosti nätille lautaselle, josta tarjoilin.
Pöhköä ehkä, mutta toimi! Lapsi kiinnostui kivasti tehdystä hyvästä ruoasta, ja ruokailun siisteydestä jne.
Muille en sitten ehtinyt tätä ruokailukasvatusta näin hienosti hoitaa, harmi kyllä.

no minä en ole koskaan yrittänyt ruokkia noita pelkällä sormiruoalla. mutta ainakaan tolla meidän nuorimmalla ei käsien motoriikka riittäis siihen että se ittekseen söis eikä kukaan auttais. kai siinä itteläksi menis hermo jos et saa ruokaa vietyä suuhun ja nälkä ois kova. eikä ton ikäisellä myöskään hahmotuskyky riitä jos ruokaa on liikaa tarjolla, ottaa jotain käteen ja ennenkuin on saanut sen vietyä suuhun niin huomaa että kas pöydäälähän on jotain muutakin mielenkiintoista ja se kädessä ollut juttu unohtuu ja lentää menemään. laita yksi palanen kerrallaan nenän eteen ja anna harjoitella sitä suuhun viemistä ja jos näyttää ettei onnistu niin avita sitä ruokaa oikeaan asentoon kädessä?

Kiitos neuvoista! Mä kun olen tällainen nuori hermostunut esikoisen äiti, niin koetan vaan tehdä kaiken niin kuin tossa 'Omin sormin suuhun'-kirjassa sanotaan, ja siinä sanotaan että sitä nopeammin lapsi oppii mitä enemmän se saa vain harjoitella itse vanhemman puuttumatta asiaan, eikä sillä syömisellä oo niin kiire kun rintamaitoa saa kuitenkin niin paljon kuin haluaa. Se mua siis ehkä vähän pelottaa, että entä jos se ei opikaan syömään itse kun tottuu pitämään äidin kättä tarjottimena?

Ei meillä lapsen maltti ole riittänyt täysin itse syömiseen kuin vasta yli vuoden iässä. On hän saanut sormiruokaa "aina", mutta ei siitä olisi tullut mitään, että vain sillä olisi eletty. Alle vuotiaana saattoi olla niin väsynytkin - tai nälkäinen - ettei jaksanut keskittyä. Alle 10kk vanhana myös heitteli ruokaa tolkuttomasti, oli nälkä tai ei.

Sormiruokailu on ihan OK juttu, mutta minusta se on myös hoivan antamista, että syöttää väsynyttä/liian nälkäistä pilttiä. Ettei vain jätä pienen oman aktiivisuuden varaan ravinnon saantia. Toki pirteänä lapsi mielellään itse syökin, jos sapuska on sopivaa ja motoriikka riittää. Kaikkihan eivät vielä 6kk iässä jaksa pitkään istua.

[QUOTE="rölli";24254308]minun mielestäni sormiruokailu on maalaisjärjen käyttöä parhaimmillaan.[/QUOTE]

Tätä ketjua kun lukee, niin se maalaisjärjen käyttö on kyllä siellä persiissä ja syvällä.

Ai, kyllä meillä on ollut samat sapuskat ja ruoka-ajat, vaikka lapsi onkin lusikalla syötetty.

Olet aika monenlaista ruokalajia ehtinyt antaa, vaikka vasta viikon olet nyt sormiruokailuttanut. Vai oletko syöttänyt lusikasta aiemmin ja maistattanut eri ruoka-aineita?

Yhteistyössä