Hae Anna.fi-sivustolta

Apua! Koiran ruokahalu kasvoi äkisti, mutta lenkit eivät maistu

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä A.S., 19.12.2019.

1. A.S. Vierailija

Löytyisiköhän täältä joku, joka osaisi auttaa ja/tai rauhoitella aamuyön ahdistuksessa koiran äkisti muuttuneen käytöksen kanssa? Tilannekuvaus ja miten tähän päädyttiin on vähän mutkikas juttu, joten iso kiitos sinulle, joka jaksat sen lukea ja kommentoida asiallisesti :)

2,5-vuotias, koko elämänsä nirsoillut ja huonosti syönyt koirani (ainoa koira) alkoi pari kuukautta sitten syödä ulkona ruohoa ihan tosissaan - siis paljon. Pari viikkoa sitten se alkoi yllättäen yskiä ja nieleskellä niin paljon, ettei saanut yöllä nukutuksi, ja luulin sillä jääneen ruohoa jumiin kurkkuun tms. Eläinlääkäri tyrmäsi diagnoosini ja totesi koiran mahan olevan liian hapan (liian alhainen pH), mikä saattoi johtua sisäloisista. Koira sai klinikalla matolääkkeen ja varmuuden vuoksi jonkun lääkityksen kennelyskään, ja kotona muutaman päivän kuurin alumiinifosfaattia mahan pH:n neutraloimiseksi. Kuurin aikana/jälkeen sen ruokahalu muuttui aivan täysin. Ennen saattoi mennä parikin päivää kokonaan syömättä, eivätkä nappulat kelvanneet pahimmassakaan hädässä, mutta nyt (n. viikko eläinlääkärikäynnin jälkeen) se herää klo 4-6 välillä aamulla päivystämään kupilleen ja pyytää lisää ruokaa ihan koko ajan. Nappulatkin menee kuin vettä vaan.

Aluksi olin kasvaneesta ruokahalusta innoissani ja podin huonoa omaatuntoa siitä, ettei syytä nirsouteen, siis liian hapanta mahaa, ollut hoksattu aiemmin. Parin viime päivän aikana koira on kuitenkin muuttunut myös muilla tavoin. Se roikkuu kyljessä kiinni ihan koko ajan (olemme muuttamassa piakkoin ja olen pakkaillut tavaroita), ulvoo jos jää yksin tai muiden kuin minun seuraan, lenkillä hoitaa tarpeet heti kadulle päästyään ja vetää saman tien takaisin kotiin. Se myös hengästyy nopeammin kuin aiemmin, ei mitenkään älyttömästi eikä hengästys kestä kauaa, mutta huomaan eron aiempaan. Palloleikeistä se tosin innostuu edelleen ja juoksee noutamaan, eikä mielestäni näytä oireita kivusta (läähätystä, nuolemista, jonkin raajan tms. varomista tms.). Pitää varmaan mainita sekin, että juominen ei ole lisääntynyt.

Eilen illalla koiran saaminen nukkumaan alkoi todella tuskastuttaa, koska se vaan päivysti kupillaan ja ravasi keittiössä, eikä suostunut rauhoittumaan ollenkaan. Normaalisti se väsähtää klo 20 aikaan illalla ja piristyy vain hetkeksi iltalenkin ajaksi. Nyt se ei klo 22 aikoihinkaan malttanut jättää kuppiaan. Meille on jo uusi eläinlääkäriaika varattu ensi maanantaiksi, mutta hätäisenä omistajana olen pari päivää googlaillut kaikenlaisia diagnooseja - ja tietenkin keksinyt tuhat mahdollista worst case scenariota. Koira on alunperin Välimereltä, joten pelkään sydänmatoa; lisääntynyt ruokahalu voisi viitata Cushingin syndroomaan; mitä jos koira onkin masentunut/stressaantunut tulevasta muutosta; voiko sillä olla kipuja, jotka jäävät minulta kokonaan huomaamatta?

Miltä teistä kuulostaa? Onko kellään kokemuksia vastaavista oireista koiralla? Kello on kohta 2 yöllä ja koira tuhisee tyytyväisenä tuossa vieressä, mutta minä en saa unta millään kun ahdistaa.

2. vierailija Vierailija

Kuulostaa syövältä. Kirjoitin pitkän jutun omastani mutta katosi bitti taivaaseen. Päästä koiruliini taivaaseen ettei kärsi. Tee palvelus hänelle äläkä ole itsekäs. Ihminen ei voi Räsästen takia valita mutta onneksi eläin pääsee tuskistaan jos ihminen on älykäs ja viisas.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri