Apua, laihtuminen raskaana. Onko se vaarallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen rv6. Aloin plussaamisen jälkeen syödä terveellisemmin, paljon kasviksia yms, noudatan säännöllistä ruokarytmiä (5-6 ateriaa päivässä), lopetin kaikenlaisten herkkujen syönnin. Ja nyt paino pudonnut parin viikon aikana 4kg. Ylipainoinen olen (bmi 34.24). Raskaus antoi heti plussauksesta kunnon elämänmuutos mullistuksen ruoan suhteen, haluan syödä raskaana terveellisemmin. Millään laihdutuskuurilla en tietenkään ole, mutta energiamäärät ovat pudonneet reilusti kun sipsipussi vaihtui monipuoliseen salaattiin yms. Mutta miten se meni jos raskaana laihtuu? Ekaan neuvolaan on vielä aikaa ja esikoisen raskauden aikana olin hoikka.

Harmitonta! Mun BMI oli raskauden alkaessa 29, paino laski alussa noin 5kg, rv 33 olin vielä samassa painossa kuin raskauden alkaessa ja sit loppuraskaudesta tuli muutama kilo. Mun vauva kasvoi pienenä ja oli seurannassa, ja kysyin monelta eri erikoislääkäriltä, et pitäisikö mun syödä enemmän tai pitäisikö mun painon nousta enemmän, ja ne sanoi että jos en tietoisesti laihduta enkä ole nälkäinen, vaan syön viitisen normaalia monipuolista ateriaa päivässä ja koen vointini hyväksi niin ei ole mitään syytä lisätä tahallaan syömistä. Että äidin liian vähästä syömisestä johtuvat sikiön ongelmat on lähinnä kehitysmaiden ja anorektikkojen huolia, ei muiden.

Sinulla kuitenkin on ylipainoa aika reilustikin, niin minusta on vain hienoa, että sait tästä kipinää terveelliseen elämään. Voiko parempaa syytä ollakaan, onnea kovasti! :) Eli jos et kuitenkaan kärsi nälkää, vaan syöt terveellisesti, paljon vihanneksia ja hyvälaatuista proteiinia sekä saat kuitujakin tarpeeksi (vähän täysjyväviljaa, ja esim pieni määrä pähkinöitä/siemeniä sekä vaikka linssejä)... niin ei ole syytä huoleen. Voit alkaa myös ottaa monivitamiinia varmuuden vuoksi sekä kalsiumia ja ehdottomasti D-vitamiinia.

Kysy vinkkejä vielä neuvolasta, että miten raskauden aikana kannattaa syödä! Älä keskity kieltoihin, yksi mitä oikeasti kannattaa välttää, on vakuumipakattu savu- tai graavikala. Ehkä nämä rajoitukset jo tiedätkin :)

Ei ole vaarallista vaan hyödyksi vauvallekin, koska syöt terveellisesti ja monipuolisesti ravinteikasta ruokaa, joka turvaa vauvan kehityksen. sipsipusseihin ja limppareihin jne. ei todellakaan kannata koskea raskaana, koska pieni tarvitsee juuri oikeanlaista ravintoa kasvuunsa.

mulla myös pudonnu molemmissa raskauksissa paino 3-5kg ekan kolmanneksen aikana, kiitos pahoinvoinnin. Sit kun ruoka alkaa taas maistumaan niin paino nousee. Hyvä kiinnittää huomiota terveellisesti syömiseen, mutta jos olo on ihan karsea eikä mikään meinaa upota niin kannattaa syödä melkein mitä vaan mikä maistuu (neuvolan rajoitukset huomioiden). Yleensä pahoinvointi kuitenkin helpottaa ekan kolmanneksen jälkeen.

Yhteistyössä