Apua! Mieheni on tyhmä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilla Halla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilla Halla

Vieras
Minua on viimeisen vuoden aikana alkanut häiritä mieheni yksinkertaisuus. Joissakin tilanteissa jopa häpeän sitä. Nautin itse pitkistä keskusteluista esimerkiksi taiteesta, politiikasta ja maailman menosta. Tykkään käydä kulttuuritapahtumissa ja taidenäyttelyissä ja olen itsekin taidealalla.

Mieheni taas ei kykene käymään kanssani keskusteluja, joita suorastaan janoan nykyään niiden puutteen takia. Mieheni ei pysty keskustelemaan parisuhteemme voinnista/ongelmista eikä edes hyvistä puolista. Hän ei pysty kertomaan jos hänen mieltään painaa jokin, eikä hän osaa käsitellä omaa henkistä mylläkkäänsä joka on ollut jo jonkin aikaa meneillään.

Mieheni ei myöskään aina pysty tekemään päätöksiä vaikka antaisin hänelle vaihtoehtoja joista valita. Usein hän vain mukailee minun mielipiteitäni. Hän on jopa kertonut minulle, että ”small talk -tilanteissa” hän miettii kuinka minä käyttäytyisin ja toimii sitten niin! Hänellä ei kartakaikkiaan ole mielipidettä monestakaan asiasta ja tämä huolestuttaa minua, vaikka olemmekin vielä melko nuoria. Miehelläni menee usein myös tavalliset arkipäivän sanat sekaisin. Kerran hän sanoi gondolia kondyloomaksi, kyllä silloin minua hävetti... Tämä on kamala sanoa, mutta olin jo ala-asteella sivistyneempi ja ajattelevaisempi mitä hän on nyt. Ihmettelen tätä, sillä mieheni kuitenkin pitää esim. lukemisesta ja elokuvista.

Hänellä on huvä huumori ja hänessa on tietenkin ihania ja hyviä asioita joihin aikanaan rakastuin. Hänellä on hyvä työ ja hän auttaa minua aina kotitöissä. Tiedän, että hän rakastaa minua mielettömän paljon ja niin minäkin häntä. Elämänarvomme ja periaatteemme sopivat yhteen todella hyvin, ja ystävämme sanovatkin usein, että me olemme täydellinen pariskunta. Niinhän me olemme minunkin mielestäni, mutta huomaan, miten viikko viikolta mieheni yksinkertaisuus alkaa kaivertaa minua yhä enemmän. Olen jopa alkanut ajatella eroa, sillä pelkään, että en pysty olemaan tällaisessa suhteessa enää pitkään. Olen kyllästynyt, sillä minusta tuntuu, että joudun olemaan kuin äiti kumppanilleni.

En tiedä mitä tehdä. Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Pääsenkö tästä yli? (Ja joo, tiedän että olen kamala akka kun ajattelen näin.)

Kuinka kauan olette olleet yhdessä?

Käytännössähän tuossa on kaksi vaihtoehtoa - joko sinulle on ok, että kumppanisi on tuollainen ja että suhteessa ei niitä kaipaamiasi syvällisiä keskusteluja tule olemaan, tai sitten eroatte. Vaikea ennustaa, kumpi juuri tässä tapauksessa tulee käymään.

Eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä. Joitain ei haittaa se, jos kumppani ei ole kovin fiksu tai älykäs, joillekin se taas on tärkeää. Jotenkin tuo kuulostaa ehkä siltäkin, että teillä kenties on hieman eri kiinnostuksenkohteet, pitääkö paikkansa? Jos itse olet taidealalla ja sinua kiinnostaa kulttuuri ja yhteiskunta, niin onko niin, että mies ei ole kovin kiinnostunut näistä, vaan jostain muusta - eikä sen takia tiedä mainituista asioista paljonkaan? Jos olette olleet jo jonkin aikaa yhdessä, niin onhan mahdollista, että olette vaan lähteneet kasvamaan eri suuntiin ja siksi olette nyt erilaisia.

...Tuo on kyllä aika lopun alkua; hävetä miestään, pitää häntä tyhmänä, yksinkertaisena, suhtautua häneen holhoavasti.
- Niin miten oli sen vetovoiman kanssa, seksin?? Joo miehesi rakastaa sinua, mutta sinä et häntä?
Miksi vielä olette yhdessä?
Pääsetkö näin helpommalla? Asutko miehen asunnossa?

Kun oli 17, minulla oli 23 v poikaystävä. Huomasin 3 v aikana ettei hän kykene ajattelemaan kuin minä ja esim. tietokoneen käyttö hänelle oli vaikeaa joka ärsytti minua suuresti. Meillä ei ollut mitään muita ongelmia. Menin lukion jälkeen yliopistoon ja tapasin siellä kaltaiseni tietotekniikkanörtin. Kyllä se on suhteessa tärkeää olla samalla aaltopituudella ja ite oon sitä mieltä että miehen pitää olla se fiksumpi osapuoli jota ei tarvii hävetä. Naiselle kun annetaan aina kaikki anteeksi :)

Kuulostaa tutulta. Lisään vielä sen että jos puhun kahta lausetta pidempää juttua niin miehen reaktio on tuijottaa mua kuin ulkoavaruudesta tipahtanutta. Silmistä oikein näkee että taas menee ihan yli hilseen.

Yhteistyössä