APUA! MITÄ SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATTEJA ON???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mami

Vieras
Mä oon ihan hukassa! Niin ja opiskeluvaihtoehto pitäisi itselle tässä mitä pikimmiten keksiä.

Olen kiinnostunut sosiaali- ja terveysalasta, esimerkiksi psykiatria tai sitten ravintoasiat. (Huom. esimerkiksi!)

Kammoan kuitenkin neuloja, verta, haavoja ja niiden puhdistamista,
eli sairaanhoitajaksi/lähihoitajaksi/labraan tms. minusta ei ole.

ELI onko mitään sellaista terveydenalan tutkintoa, missä ei tarvitse olla neulojen kanssa tekemisissä?
Entä onko yliopistossa mitä vaihtoehtoja terveys- ja sosiaalialan opiskeluille?

Tuli mieleeni psykologi, sosiaalityöntekijä, ravitsemusterapeutti.. Noita ainakin voi opiskella joissain yliopistoissa. Katso lisätietoja vaikka työkkärin sivuilta tai jonkun tietyn paikkakunnan yliopiston sivuilta, missä voisit opiskella.

Mee ammattikorkeakouluun. Sosionomiksi, on tosi laaja (=monipuolinen) ja mielenkiintoinen, voi itte kääntää opintoja haluamaansa suuntaan kiinnostuksensa mukaisesti jonkin verran (vanhukset, vammaiset, lapset, nuoret, päihdetyö, mielenterveysongelmat....) Ei lopu tekeminen, ja vaikka olisitkin "erikoistunut" tarkemmin vaikka vanhuksiin, voit silti työskennellä muillakin aloilla ja saroilla. Kannustan tähän :heart: Työllistymisvaiheessa paljon erilaisia vaihtoehtoja, ittellä eniten kokemusta järjestökentältä ja projekteista, kolmas sektori rules!

ota huomioon, että jos haluat esim psykin sairaanhoitajaksi, sun on pakko käydä samat sairaanhoitajan perusopinnot kuin muidenkin hoitajien eli piikkiä et voi opintojen aikana välttää (sua piikitetään ja sinä joudut piikittämään, iik). Yliopiston kautta ravitsemusterapeutti, farmaseutti, amkin kautta toimintaterapeutti, fysioterapeutti, sosiaalipuolen ammatit, kuntoutusohjaaja (on muuten tulevaisuuden ammatti ja taatusti töitä!), liikunnanohjaaja... Yliopistossa voit sitten jatkaa noiden kaikkien alojen korkeakouluopintoja, jos jaksat. Mun mielestä hoito/terveystieteitä et voi opiskella ennenkuin sulla on takana jo olemassa oleva tutkinto, tuo ravitsemustiede ja farmasia ovat asia erikseen. Tsemppiä!!

Uusimmat

Yhteistyössä