apua närästykseen?

  • Viestiketjun aloittaja hunajakana
  • Ensimmäinen viesti
hunajakana
Hei,

Olisiko teillä vinkkejä kuinka välttyä närästykseltä?

Viimeisen viikon (rv21) olen kärsinyt pahasta närästyksestä. Ennen raskautta minulla ei ollut moisesta riesasta oikeastaan mitään kokemusta, mutta nyt herään joka yö kolme-neljän välilllä kauheaan poltteeseen. Olen ottanut silloin rennien ja lisännyt rutkasti tyynyjä selän alle. Nukkumista ei voi edes kuvitella pariin tuntiin poltteen takia.

Aluksi epäilin syypääksi reilu viikko sitten aloittamaani rautakuuria. Aloin syömään rautatabut aamuisin puuron kanssa, joten tuskin tämä öinen närästys niistä johtuu. Pitäisikö mennä tyhjällä vatsalla nukkumaan vai ottaa rennie jo ennen kun tulee närästysoireita? Onko jotain närästäviä ruokia joita olisi syytä vältellä?
 
muakin..
Ja viiden vuoden kokemuksen syvällä rintaäänellä neuvoja:)

Eli närästäviä ruokia ovat yleisesti ottaen suklaa (tosi paha), tomaatti, paprika, sipuli, liha, omena, sekä hiilihapolliset, mausteiset ja rasvaiset ruoat ylipäänsä. Toki jokaisella on vielä omia, jotka löytää vain ruokavalionsa tarkkailulla. Mulla oli vaiheessa niin pahana, että pystyin syömään vain puuroa, riisiä ja keitettyä kalaa:I

Mikä auttaa: pystyasennossa oleilu, erityisesti ruoan jälkeen ei ainakaan tuntiin makuulle. Tyynyt selän alle kuten olet laittanutkin nukkuessa. Joillekin voi maito tepsiä, itse sain vain lisää närästystä maitotuotteista. Nukkumaan meno tyhjällä vatsalla on fiksua, siis että olisi ainakin pari tuntia ruokailusta. Syö vähän kerrallaan useita kertoja päivässä, eikä koskaan kerralla paljon.

Ja Rennie on ihan taivaan lahja, jos muu ei auta. Sitä saa ottaa kyllä useampiakin päivässä, tosin olisi hyvä puhua asiasta neuvolassa. Mulla auttaa, jos otan sen heti isomman ruoan jälkeen ""jälkkäriksi"".

Nyrkkisääntönä rautatabletit tulee muuten ottaa aikaisintaan tunti ruokailun jälkeen, muuten eivät imeydy kunnolla. Itse otan ne juuri ennen nukkumaanmenoa tyhjään vatsaan. Mutta jos huomaat, että närästys johtuu niistä, niin ota ne ruokailun yhteydessä runsaan nestemäärän kera.
 
Emppu
Itselläni raskauden alusta lähtien närästystä joka kävi rv 15 mahdottomaksi. Eli ennen RV 15 yritin pitää maidon kanssa aisoissa mutta sitten hankin renniet. Alkuun otin 6x rennie /pvä , eli tabletin aina ruoan ja välipalan jälkeen, nyt kun on rauhoittunut niin otan vain tarvittaessa.

Rasvaisia ruokia kannattaa välttää samoinkuin teetä/kahvia /ym kofeiinipitoisia juomia. Limukat jäi myös kokonaan pois.

Sinun tapauksessasi kuulostaa siltä että kannattaisi ottaa jo illalla nukkumaanmennessä rennie rauhoittamaan vatsaa, ainankin kunnes alkaa pahimmat oireet helpottamaan.
 
Johanna 22+6
Mulla oli tosi paha närästys vielä viime viikollakin,
se kesti varmaan noin 2 viikkoa, kunnes aloin syömään
maitohappobakteereja. Tällä viikolla ei ole närästänyt kertaakaan, vaikka olen syönyt tomaattia, mausteisia ruokia ja suklaatakin. Edes kahvi ei närästä.
Samarinilla hoidin vaivaa noi ensimmäiset kaksi viikkoa.
Koputan puuta, se oli hirveää!
P.s. Kerran kun kaupat oli kiinni ja oltiin kylässä, eikä ollut samariinia, sain ruokasoodaa vedessä. Auttoi heti, se on kuulemma vanhanajan närästyslääke.
 
*****
sama juttu myös itelläni, ennen raskautta en ikinä ennen ollut potenu moista vaivaa, nyt todella tiedän mitä närästys oikein on. Aluksi sinnittelin oikeastaan maidon voimalla, jos närästystä alkoi vähänkin tuntumaan. Pian kuitenkin jouduin myös hakemaan paketin Rennietä, ja nyt en ilman enää uskaltaisi ollakkaan. Närästys ei ole välttämättä säännöllista, mutta useampana päivänä tai iltana tai yönä viikossa. Mutta kun tulee päälle, ei varmasti tule uni koko yönä. (ilman Rennietä) Itse olen jättänyt iltaruokailut pois, tai ei ainakaan paria tuntia ennen yöunia. Itseäni närästää myös kaikki mausteiset ruuat, maistan esim curryn ruuasta, vaikka sitä olisi laitettu pienikin ripaus. Esim. joissakin leivissäkin olen törmänny curryyn. (Curry kuitenkin suht laimea(?))
Myös pitsa närästää, ilm. rasvaisuuden takia, mitään grilliruokia /hamppariaterioita ei onneksi tee edes mieli. Nyt loppua kohden (ensi viikolla la) närästys kuitenkin on vain pahentunut, ja muuttunut ihmeelliseksi poltteeksi tuohon ylämahan päälle. (tätä ollut ehkä viim kuukausi) Tuntuu hyvältä, jos mies vaikka pitää kylmiä käsiä tuossa ylämahan päällä, muka viilentää sisältäkin;) Tsemppiä närästyksen kanssa, Renniet on kuitenkin pelastanut oman r.ajan. Ja ota Rennie ""varmuuden vuoksi"" jo illalla, JOS vähänkin tuntuu pientä poltetta ""keuhkoissa"".
 
Tietämätön
Renniee saa siis ottaa tyhjään vatsaan?
Sain tietää 4 päivää sitten tietää olevani raskaana ja nämä 4 pv ovat olleet yhtä helvettiä, on pahoinvointia ja närästystä ja näiden takia en pysty syömään mikä aiheuttaa molempia ja oravanpyörä on taattu!!!
Eilen hain renniee enkä ole vielä havainnut merkittävää apua, pitäisikö ottaa kaksi kerralla?

Kyseessä eka raskaus, ultraan on lähete ja oon 23v. Syöminen on TODELLA haastavaa ja saan vähän väliä ahdistuskohtauksen oireita koska olen vain niin turhautunut koko oloon, kun se ei mee pois.... Apua :( eilen sain syötyä yhden palan vesimelonia, puolet viiliksestä ja 3 leipää joissa oli kurkkua päällä. Ihan liian vähän!!!
 
ruokasooda
Rennie on hyvin mieto närästyslääke. Gaviscon ( liuos tai purutabletti) on tehokkaampi. Ilman reseptiä apteekista-
Hyvä kotikonsti on seuraava: Ruokasoodaa 1 tl juomalasiin, päälle vettä 3/4 osa, sekoitetaan kunnes liukenee. Juodaan samantien.
Ruokasooda ( saa ruokakaupasta) on paras ja halvin närästyslääke.
Käytän yksinomaan sitä. Jos yksi annos ei riitä, voi ottaa 2 lasillista.
 

Yhteistyössä