apua neuleohjeen tulkitsemisessa... auttakaa tyhmää, en vaan tajua :o)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloitteleva neuloja...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloitteleva neuloja...

Vieras
Tässä on kyse siis kauluksen tekemisestä villatakkiin. Olen neulonut nyt 20 cm korkean (vauvalle) jossa on kiinni hihat, ja enää puuttuu kaulus.

Joka toisella kerroksella on tehty raglan-kavennukset, eli joka toisella kerroksella olen kaventanut työstä 8 silmukkaa (kummankin hihan kummallakin puolella 2 eli yhteensä 2+2+2+2=8)

Ohje kuuluu näin:

"Kun kappaleen korkeus on 20 cm, jätä molemmista reunoista pääntietä varten odottamaan joka 2. krs 7,2,2,1,1,1,1,1,1 s. Jatka raglankavennuksia kunnes takakappaleella on jäljellä 31 s, poimi nyt etukappaleiden pääntien reunasta s:t samalle puikolle."

Eli voisiko joku ihan rautalangasta vääntää kun en vain ymmärrä tätä ohjetta, enkä ole googlettamalla löytänyt mitään selvitystä. Tarkoittaako se, että jätän nyt apupuikolle/apulangalle ensin 7 silmukkaa (eli nostanko ne vain neulomatta apupuikolle) ja sitten neulon loput silmukat sitä kerrosta kunnes taas kerroksen lopussa jätän viimeiset 7 silmukkaa apupuikolle, ja alan seuraavan kerroksen sitten siitä takaisin päin? Sitten taas toinen kerros normaalisti (siis nämä 7 ja 7 yhä odottavat) ja sitten seuraavalla kerroksella jätän uudelle apupuikolle 2 molemmista reunoista jne.

Entä sitten nuo raglan kavennukset, teenkö tässä siis myös nuo raglan-kavennukset joka toisella kerroksella koko ajan niin kuin tähänkin asti?

Kiitos ihan älyttömästi jos joku viitsii neuvoa minua! :) :)

Alkuperäinen kirjoittaja aloitteleva neuloja...:
Tässä on kyse siis kauluksen tekemisestä villatakkiin. Olen neulonut nyt 20 cm korkean (vauvalle) jossa on kiinni hihat, ja enää puuttuu kaulus.

Joka toisella kerroksella on tehty raglan-kavennukset, eli joka toisella kerroksella olen kaventanut työstä 8 silmukkaa (kummankin hihan kummallakin puolella 2 eli yhteensä 2+2+2+2=8)

Ohje kuuluu näin:

"Kun kappaleen korkeus on 20 cm, jätä molemmista reunoista pääntietä varten odottamaan joka 2. krs 7,2,2,1,1,1,1,1,1 s. Jatka raglankavennuksia kunnes takakappaleella on jäljellä 31 s, poimi nyt etukappaleiden pääntien reunasta s:t samalle puikolle."

Eli voisiko joku ihan rautalangasta vääntää kun en vain ymmärrä tätä ohjetta, enkä ole googlettamalla löytänyt mitään selvitystä. Tarkoittaako se, että jätän nyt apupuikolle/apulangalle ensin 7 silmukkaa (eli nostanko ne vain neulomatta apupuikolle) ja sitten neulon loput silmukat sitä kerrosta kunnes taas kerroksen lopussa jätän viimeiset 7 silmukkaa apupuikolle, ja alan seuraavan kerroksen sitten siitä takaisin päin? Sitten taas toinen kerros normaalisti (siis nämä 7 ja 7 yhä odottavat) ja sitten seuraavalla kerroksella jätän uudelle apupuikolle 2 molemmista reunoista jne.

Entä sitten nuo raglan kavennukset, teenkö tässä siis myös nuo raglan-kavennukset joka toisella kerroksella koko ajan niin kuin tähänkin asti?

Kyseessä on siis raglan-kaarroke, en tiedä liittyykö tuo kauluksen teko erityisesti raglan-malliin, vai tehdäänkö kaulus aina noin, en ole ennen (ainakaan kouluaikojen jälkeen) tehnyt minkäänlaisia neuletöitä enkä tiedä miten tavallinenkaan kaulus tehdään... Kiitos jos joku neuloja viitsisi tulkita minulle olenko ymmärtänyt oikein! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aloitteleva neuloja...:

Ohje kuuluu näin:

Kyseessä on siis raglan-kaarroke, en tiedä liittyykö tuo kauluksen teko erityisesti raglan-malliin, vai tehdäänkö kaulus aina noin, en ole ennen (ainakaan kouluaikojen jälkeen) tehnyt minkäänlaisia neuletöitä enkä tiedä miten tavallinenkaan kaulus tehdään... Kiitos jos joku neuloja viitsisi tulkita minulle olenko ymmärtänyt oikein! :)

Anteeksi, oikea termi taitaakin olla pääntie eikä kaulus. MItään varsinaista kaulusta ei tässä ole, vaan siis pääntien teko on ongelmana.

Alkuperäinen kirjoittaja heavyfreak:
Mulle on vielä toi raglan hepreaa... :ashamed:

Joo no niin mullekin... tässä se ilmeisesti tarkoittaa sitä, miten hihat kiinnitetään etu- ja takakappaleeseen. Mutta sen kohdan sain tehtyä jo, nyt siis ongelmana epämääräinen ohje pääntien tekemiseen. Mietin, onko tuo sama tyyli aina kun tehdään neuletakki, tehdäänkö pääntie yleensäkin noin, että jätetään silmukoita odottamaan?

Ja miten se odottamaan jättö oikeasti tehdään, neulonko ne vain apupuikolle, ja sitten jatkan siitä varsinaisila puikoilla?

Raglanissahan hiha on erilaisen mallinen kuin tavallisessa puserossa. Se jatkuu olan yli aina kaulukselle asti. Ja vastaavasti etu&takakappaleet on sitten kainaloista lähtien tiukasti kaventuvia sinne kaulukselle asti.

Mulle ei kyllä ihan selvinnyt miksi reuna jätetään päättelemättä. Yleensä niitä jätetään roikkumaan, kun sitten myöhemmin jatketaan työtä (vaikka se kaulus) - ei tartte noukkia silmukoita suljetusta työstä.

Miten hihat tehdään - onko siinä joku yhtymäkohta?

Raglanhiha on sellainen "vinoon" menevä, tällainen: http://www.mielitty.com/blogi/uploaded_images/ginseng6_ok-736061.JPG

Olisiko sulla ap kuvaa siitä millaiseksi tuon neuletakin on tarkoitus tulla? Voisi olla apua.

Pääntien voi hyvin tehdä niin että jätetään silmukoita odottamaan, silloin niitä ei sitten tarvitse erikseen nostaa, ja tulee siistimpää jälkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Raglanhiha on sellainen "vinoon" menevä, tällainen: http://www.mielitty.com/blogi/uploaded_images/ginseng6_ok-736061.JPG

Olisiko sulla ap kuvaa siitä millaiseksi tuon neuletakin on tarkoitus tulla? Voisi olla apua.

Pääntien voi hyvin tehdä niin että jätetään silmukoita odottamaan, silloin niitä ei sitten tarvitse erikseen nostaa, ja tulee siistimpää jälkeä.

kiitos neuvoista! kun jätetään silmukoita odottamaan, kun ohje on
"jätä joka toisella kerroksell 7, 2....jne odottamaan"
onko tarkoitus tehdä niin, että esim. nurjalla kerroksella:

1. neulon nämä 7 silmukkaa normaalisti, sitten siirrän ne apupuikolle

2. neulon loput silmukat normaalisti, kunnes jäljellä 7 silmukkaa kerroksen lopussa

3. jätän nämä kokonaan neulomatta ja siirrän apupuikolle

4. käännän neuleen ja neulon oikean kerroksen normaalisti näillä pääpuikoilla (7 ja 7 yhä odottavat apupuikoilla)

5. seuraavalla kerroksella neulon taas 2, siirrän apupuikolle

6. neulon lopun kerroksen kunnes jäljellä 2 s.

7. jätän nämä 2 neulomatta ja siirrän apupuikolle

8. käännän neuleen ja neulon taas oikean kerroksen normaalisti
(nämä 7+2+7+2 jäävät yhä odottamaan)

9. jne....

Siis tarkoitan, että tehdäänkö silmukoiden odottamaan jättäminen noin, että toisessa reunassa neuletta ne neulotaan (että saa langan tulemaan oikeaan kohtaan) ja toisessa niitä ei neulota (jottei lanka mene väärään kohtaan)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tässä linkki kuvaan ja ohjeeseen
http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/lastenneuleet/654/

Tässä ei musta ole selvennystä, miksi hihan puolella jätetään niitä silmukoita. Toisella puolella ne käytetään selvästi kaulukseen.

Tiedätkö miten silmukat jätetään roikkumaan? Oonko ymmärtänyt sen tekniikan oikein, tossa kun kirjoitin miten ajattelin tehdä, että toisessa reunassa neulon ensin ja sit siirrän apupuikolle ja toisessa reunassa jätän neulomatta ja siirrän suoraan apupuikolle?

Toi on siis "symmetrinen" eli ne molemmat reunat on etupuolen kauluksia, tai miten siis sanotaankaan. Siis kun jätetään 7 silmukkaa odottamaan kummassakin reunassa, niin kumpikin kai liittyy kauluksen tekoon, näin ainakin ymmärtäisin.

Äh mä katsoin ihan väärin :)

Tuossahan tosiaan loppu tehtiin kaikki kappaleet yhdessä. Itse pitäisin silmukat varmaan puikolla. Eivät ne ole tiellä. Sinun täytyy vaan muistaa kääntää kappale ennenkuin kaikki silmukat ovat neulottu. Käytännössä ei mitään apupuikkoja tarvita. Kavennukset tehdään normaalisti.

1. kerros: jätät ekan silmukan neulomatta (siirrät vain puikolle). käännät kappaleen ennen viimeistä silmukkaa. Neulot nurjan normaalisti (eka neulomatta jäävä on jo toisella puikolla), mutta et toki sitä viimeistä silmukkaa.
3. Kerros. Nostat toisenkin silmukan neulomatta toiselle puikolle. Eli siellä on nyt ensin kaksi neulomatta jäänyttä. Käännät työn kun on puikolla kaksi silmukkaa enää ja neulot nurjan puolen. Taas muistat että viimeistä kahta ei neulota.

Jne.

Siis ne silmukat jätetään "roikkumaan" siellä takin reunassa ja raglankavennukset tehdään hihojen reunaan. Siis jätät ensimmäisellä kierroksella 7 naulomatta (tai siirrät vaikka apulangalle) neulot hihan luokse ja teet raglankavennuksen, neulot hihan silmukat, teet raglankavennuksen, neulot selkäosan silmukat, teet raglan kavennuksen, neulot toisen hihan silmukat, teet raglankavennuksen ja neulot etukappaleen silmukat ja jätät viimeiset 7 neulomatta (tai siirrät apulangalle)

On kyllä melkoisen outo ohje, mutta kai siinä vain halutaan välttyä kaikilta saumoilta.

Yhteistyössä