APUA.. neuvokaa Kela-jutuissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kelakyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kelakyselijä

Vieras
Mulle on myönnetty työkyvyttömyyseläkkeenä maksettava kuntoutustuki elokuulle 2013 saakka. Olen raskaana ja laskettu aika on muutamaa kuukautta ennen kuin kuntoutustukeni päättyisi.

Onko kenelläkään työn tai oman kokemuksen kautta tietoa siitä, onko minun PAKKO hakea äitiysrahaa vai voinko jatkaa lapsen syntymästä huolimatta kuntoutustuella sinne ensi kesään saakka? Sen jälkeen sitten vasta hakisin vanhempainrahaa. Mieluummin tekisin näin, sillä kuntoutustukeni määrä on äitiysrahaa suurempi. Eli siis katkaistaanko kuntoutustukeni automaattisesti, kun synnytän? Vai onko minulla siihen edelleen yhtäläinen oikeus (onhan se minulle myönnetty eikä työni tekemiseen vaikuttava vamma ole lapsen saamisella minnekään kadonnut)?

Menen Kelaan kyselemään tässä kunhan ehdin, mutta ajattelinpas jos nyt joku tietäisi niin pääsisin tätäkin asiaa sitten pohtimasta :)

Käsittääkseni KELA:ssa funtsitaan asioita siltä kantilta, että minkä kuuluisi olla hakijan pääasiallisin tulonlähde. Veikkaan että kun olet saanut lapsen ja sen takia olisit poissa työelämästä normitilanteessa, niin se olisi äitiyspäiväraha.

Toi saattaa mennä myös siten et saat molempia, mutta tuosta kuntoutustuesta vähennetään se toinen tukiraha, mut tää on vaan mun ajatelma. Järkevintä on tosiaan tarkastaa suoraan kelasta nää asiat ja ellet saa tiskiltä tai puhelimessa selkeää vastausta, voit jättää sinne soittopyynnön henkilölle joka hoitaa just näitä tukia. Sulla on oikeus vaatia, et saat puhua sellasen henkilön kans joka tekee just tän asian osalta päätöksiä.

Luulenpa että asia on niinkuin kakkosvastaaja asian ilmaisi.

Ja jos olisit työtön ja saisit ansiosidonnaista, et varmaan voi jatkaa sen nostamista jos synnyttäisit (vaikket mitään työhönosoituksia saisi tms.).

Kuntoutustuki katkeaa, ä-loma on pakko pitää. Voithan pitää sen 4kk pakollisen, ja sitten mies jatkaa vanhempainvapaalla ja sinä kuntoutustuella. Ä-raha lasketaan työtuloista, ei tuista.

Mitään lomarahan ei ole pakko pitää, ja Kelan tuet myönnetään vain hakemuksesta, ei automaattisesti. En osaa sanoa, miten äitiysvapaa ja vanhempainvapaa vaikuttavat kuntoutustukeen/työkyvyttömyyseläkkeeseen, mutta palkan suhteenhan se menee niin, että äitiysrahakauden ajalta saa äitiysrahan täytenä vaikka olisi palkkatyössä mutta vanhempainraha putoaa minimirahaksi jos vanhempainvapaan aikana on työssä. Mutta palkan lisäksi siis joka tapauksessa saa Kelan äitiys/vanhempainrahan.

Yhteistyössä