Apua nukkumisongelmaan?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mariella81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mariella81

Vieras
Eli jo lähes kaiken kokeilleena otan kaikki neuvot vastaan. Tilanne on siis tämä: tyttö 10 kk, herää joka ikinen yö (viimeisen 2,5 kk aikana nukuttu 2 kertaa täysi yö) n. klo 01-03 välisenä aikana ja valvoo noin 2-4 tuntia. Eroahdistusta ei ole, eikä hampaitakaan näyttäisi olevan tulossa, ja silloin kun niitä tuli niin ei aiheuttanut normaalia enempää kitinää, kerran ollut kipeänä (silloin nukuttiin toinen noista täysistä öistä).

lapsi siis nukkuu omassa huoneessa, jonne nukahtaa itsekseen suhteellisen hyvin tiettyjen rutiinien jälkeen. Omaan huoneeseen siirrettiin kun heräili herkästi meidän yöääniin, asennon vaihtoon tai esim. miehen kuorsaukseen, selkeästi tästä nukkuminen parantunut. Pääsääntöisesti nukkuu kitinöittä klo.20-01 välisen ajan jolloin ensimmäisestä ähkäisystä on jo hereillä. Viime kuussa hän pyrki jatkuvasti seisomaan mutta nyt tuo pönkiminen on jonkin verran rauhoittunut. Ei siis juurikaan itke, muutakuin yksin yöllä jätettäessä. Ei auta vesi, tutti, imetys eikä viereen ottaminen. Rauhoittuu kyllä yleensä tassuttelulla (olen joskus tassutellut tuon 3 tuntiakin) mutta herää yleensä noin 15 minuutin kuluttua uudelleen. HUonetta on vaihdellen pidetty viileänä ja lämpimänä, ei vaikutusta. Toissa yönä nukkui todella hyvin, mutta vaikka teimme kaikki juuri samalla tavalla eilen illalla, yö oli aivan katastrofaalinen , olen nukkunut 6 tuntia 3:ssa pätkässä. Nykyään on jo todella vaikea pysyä rauhallisena, kun alkaa tuo oma univelka painaa päälle. Onko jollain vastaava kokemus, onko tietoa mistä johtuu, tai mikä ihme voisi auttaa.

Kiitollisena kaikesta avusta!

Luulen, että kyse on vaan siitä, että hakee turvaa. Koska ette ole samassa huoneessa hän herää tarkastamaan oletteko paikalla. 10 kk on kuitenkin kovin pieni ja siinä iässä voi hyvin olla vielä eroahdistuskausikin...

Kuullostaa myös sille että vauvanne on ollut "hyvä nukkuja". Tuo kuvailusi hänen huonosti nukkumisesta kuullosti mielestäni aika normaalille, ei mitenkään erityisen huonolle. Vauvojen tavat muuttuu, hyviä ja huonoja kausia myös nukkumisessa tulee ja menee. Ainakin meillä.

Eroahdistus sanan varsinaisessa merkityksessä ei ole kyseessä, päivällä tyttö touhuilee omiaan eikä ole erityisen kiinni minussa. Onko sitten vain niin että kun on tavallaan niin omatoiminen ja itsenäinen päivällä että haluaa yöllä sen läheisyyden? Mutta tähän luulisi auttavan tuo vieressä nukumminen, mutta siitä ei ole mitään apua.

Tilanne ei tavallaan ole mitenkään erityisen huono, mutta kun joka yö valvon hänen kanssaan tuon 2-4 tuntia, niin alkaa olemaan jo hieman väsy. Eikä hänen rauhoittamisestaan tule enää mitään kun olen itse niin tuskastunut "että joko taas!". Varmasti onkin vain ohimenevää ja jokin vaihe mutta kuinka kauan tätä vielä jatkuu? Neuvolasta sanoivat että 1-vuotiaana yleensä helpottaa, mutta tulen kyllä hulluksi jos vielä kaksikuukautta valvomme.

Kiitos kuitenkin vastauksesta :)

Entäs päiväunet? Kuinka paljon nukkuu? Onko aika vähentää? Joskus vauvat muuttavat rytmiä ihan yhtäkkiä, kun eivät enää kaipaakaan niin paljon unta päivällä.

Joo,tuo päiväuni mullekin tuli mieleen.Jos nukkuu niinsanotusti liikaa??
Ja menee 20 nukkumaan,tuo suht hyvä aika,auttaisiko sen myöhentäminen?

Mieleen tuli myös että päivisin on touhukas mutta tuohuuko yksin paljon eli hakeeko seuraa yöllä ja leikkikaveria?
Onko erittäin toimeliaan päivän jälkeen yö samanlainen?

Tuo aika on melkoisen kamala valvoa...Ja aikakin pitkä.
Mulla ei henk koht kokemusta moisesta,mutta Nuo em jutut tuli mieleen.Jos päivän antaa virikettä ihan hirmusti niin auttaisikohan se yöhönkin.

Toivottavasti helpottaa,ja se varmaa että ajan myötä kyllä!!
Jaksamisia!!

Meillä oli ihan sama tilanne ja valitettavasti en osaa antaa neuvoja ja valitettavasti on sanottava, että meillä tilanne helpottui vasta kuukausi sitten, kun lapsi oli 1v7kk! Yöt olivat aivan kauheita, ei itkua, mutta hereillä oloa 1-5h/yö.

Kaikkea kokeiltiin. Lääkärissäkin käytiin useampaan kertaan. Yöt kului tassutellessa lasta. Päiväunet rajoitettiin max 1,5h. Ja siirrettiin lapsi omaan huoneeseen. Ja nyt joulun jälkeen muutamana yönä pidettiin "unikoulua" eli ei oikein tehty mitään, annettiin hieman itkeä ja sitten rauhoittelun ja tassuttelun jälkeen lähdettiin pois huoneesta. Kolme yötä meni huonosti ja sitten pikku hiljaa paremmin. En kyllä tiedä, oliko unikoulusta apua vai miksi lapsi alkoi nukkua, ehkä ikääkin oli jo sen verran. Monestihan sanotaan, että 1,5v lapsi alkaa nukkua yöt paremmin. Nykyään lapsi nukkuu hyvin, ehkä kerran yössä käyn laittamassa tutin suuhun. Silti en uskalla vielä huokaista helpotuksesta, 1v7kk valvoneena on vaikea uskoa, että meillä tosiaankin nukutaan öisin! Odotan kauhulla, koska tämä hyvä kausi päättyy...

Tsemppiä kauheasti! Yritä levätä päiväunien aikana, jakakaa miehen kanssa yövuorot. Ja lepäile päivällä leikkien lomassa. Minä ainakin olin niin väsynyt, että leikin lapsen kanssa lattialla ja torkahtelin samalla. Niin, tosiaan olin vielä uudestaan raskaana ja alkuraskauden väsymys+valvotut yöt olivat vähän liikaa. Toivottavasti lapsenne alkaa pian nukkua!

ensinnäkin mukava kuulla, et muilla samaa :(, meillä ei sentään ihan joka yö. Mut hyvin herkästi Maija herää tuossa klo 03-05 välillä sen pari tuntia jos elämässä "jotain " eli hampaita, ja nyt kun oltiin kipeänä jne. Meilläkään ei auta ruoka (tulin antaneeksi tissiä kun oli kipeänä ruokalakossa) tmv, tassutteluakin koitin ja oli nukahtaa mut heti kun meinasin sängyn vierestä mennä omaani niin hereille. Nyt kun sit parannuttiin räkätaudista ja sama homma jatkui niin meni usko. Mä sanoin isännälle lopulta et mä en voi sen kanssa joka yö mennä alas "leikkiin" koska se tottuu siihen että kun yöllä herää niin mennään sängystä pois. NIinpä sit otettiin se "kova kanta" hommaan ja kun heräs yöllä niin kävin muutaman kerran vaan kaataas makuulle uudestaan ja huutohan siitä seuras. Huuti varmaan vartin ensin sit alko olla semmosta itkua et yhyyyyyy---onko täälläketään-yhyyy-äiti mä itken-yhyy. Sit alko tulla hiljasia taukoja itkuun ja lopulta nukahti. Olisko menny puol tuntia. Ja en tiedä nyt sit mut ton yön jälkeen ei oo ns. leikkiny vaan on nukahtanu ite uudestaan. Ja nyt ruhtinaaliset 4 yötä on nukkunu ihan hiljaa aamuun saakka.

Tuon yöunikoulun lisäksi meil on tosin alkanu räkätautiin antibioottikuuri ja sit sattumalta on iltasin valvonu paljon pidempään kuin normaalisti tai muuten nukkunu vähemmän päikkäreitä kyläilyjen yms takia. Eli sen kun tietäis mikä noista oli ratkaisu hommaan. Oon kyl vähän ajatellu et pitäskö alkaa siirtää yksiin uniin, meillä kun nukkuu aamusta kahdeksaan ja sit se on 11-11.30 kun sen saa aamupäikkäreille. Sit iltapäikkärit menee vasta 17 jälkeen herää klo 18(herätetään) mut onkohan jo liian myöhälle. JOs viittis aamusta vähän pitää hereillä ni nukkuiskohan sit päivällä pidempään ja sais pidemmän pätkän valvoo illalla.

Mutta näin, pitkä ja sekanen sepustus. Tsemppiä.

Juu no tosiaan vielä se alkuraskauden väsymys on itselläkin päällä, ja se kai onkin tehnyt tilanteesta sietämättömän. Isästä ei meillä ole apua, kotiäitinä saan hoitaa lapsen yksin. (ihmettelen itsekin miksi toisen lapsen vielä halusin..) päiväunistamme sen verran että tyttö nukkuu aamupäivällä 1-2 h ja iltapäivällä saman, valitettavasti tämäkin menee niin että huonon yön jälkeen on huonot päiväunet ja hyvän jälkeen hyvät.. Klo 17.00 jälkeen meillä ei enää päiväunia nukuta, koska se on selkeästi heikentänyt yö unille menoa. 2 yötä nyt olemme tosissamme tassutelleet, määrätietoisesti pinnasängyn laidalla torkkuen, eka yö meni hyvin viime yönä taas sellaista että oli ihan rauhallinen niin kauan kunnes käsi pysyy päällä, mutta samantien kun poistun huoneesta niin alkaa itku, ja jos ei itkuun vastaa niin menee ihan hysteeriseksi. HUOKS

Moikkis!!
voi että onnea odotuksees!!Ja hienosti se kahen pienen kanssa sujuu,uskon ihan varmasti.Oon ite 5 lapsen äiti ja + 1 ei-omatekoinen päälle.
Pieni ikäero on tosi hyvä,mulla 1 vee 10 kk yks väli ja se tosi ihana.

Mutta asiaan.Miehes tekee kuitenkin vain 5 pvää töitä eikös??Hän ottaa siitä viikonloppu yöt ja tasaat univelkaa.Alkuraskaus ja se väsymys on kemiallista ja todellakin siihen ei auta mikään.Eli väsynyt olisit vaikka saisit kunnon unet.Ei varmaan auta mutta aattele näin.se ehkä vähän helppaa...

Toivon että teillä rauhoittuu yöt ja saat levättyä.
Mutta jos yhtään auttaa niin kun jaksat nä univaikeudet,lopusssakiitos seisoo...
On loputtoma palkitsevaa katsella sisaruksia kun ovat niinkiiinni toisissaan.

Toinen huolehtii toisesta ja välittää.Ihanaa.
Onnea odotukseesi,nauti siitä ja esikoisestasi!!
=)

Tottahan herääminen "päiväunilta" kello 18 on myöhäistä (jos nyt ei halua, että lapsi menee yöuniulle kymmenen aikaan). Itse pyrkisin siirtämään lapsen yksille päikkäreille ja pitäisin yöunille menon siinä kasin aikaan (aluksi varmaan sipahtaa aikaisemmin kun on ekat päivät väsyneempi, ennenkuin rytmi "kloksahtaa".

Meilläkään ei yöunille viivästäminen auta yhtään, samaan aikaan heräävät, joten sitä en suosittele. varsinkin kun lapsi on siinä iässä että yhdet päikkärit voi jättää pois.

Käytännössä siis pidättelisin hereillä mahd myöhään ja sitten päikkäreille. Ja illasta kanssa kekisin puuhaa ettei simahtaisi heti kuudelta. Mutta kuten sanottu, nuo siirtymäajat on aina suht nopeita ja sitten menee ihan itsestään.

Yhteistyössä