APUA? Nuoren naisen virtsavaivat

  • Viestiketjun aloittaja toivoa?
  • Ensimmäinen viesti
toivoa?
En tiedä pitäisikö tästä kirjoittaa tänne, kun tämä googlailu tuntuu vain lisäävän ahistusta ja paniikkia asian suhteen, mutta en enää tiedä mitä tekisin.

Olen 20-vuotias nainen. Viime toukokuussa minulla todettiin elämäni ensimmäinen virtsatieinfektio, joka hoidettiin Selexid-antibioottikuurilla. Esiintyi myös kutinaa, mutta mitään vuotoa ei silti ollut. Kaikki oireet hävisivät antibiooteilla. Kesä meni ilman mitään vaivoja, mutta syyskuun alussa tuntui taas selkeitä vti-oireita. Sain Selexid-kuurin ilman virtsanäytteen antamista. Noin parin viikon päästä oireet palasivat. Kävin yksityisellä gynekologilla joka antoi taas Selexid-kuurin. Sain myös estolääkitykseksi Trimopan-antibiootit, joita tulee ottaa yhdynnän jälkeen, sillä olen huomannut että oireet alkavat yleensä seksistä. Gynekologi neuvoi myös ostamaan Cedridalia, vaikka limakalvot eivät kuivat olekaan.

Tätä ennen EN käynyt ennen yhdyntää tai sen jälkeen vessassa, mikä ei ole hyvä juttu, mutta ei jotenkin käynyt mielessäkään, kun ei ennen mitään tällaisia ongelmia ole ollut. En myöskään juonut tarpeeksi. Tämän viimeisimmän ”tulehduksen” jälkeen olen muuttanut tapojani ja juon 1-1,5 litraa päivässä (olen aika pienikokoinen). Olen myös käynyt seksin jälkeen pissalla ja ottanut estolääkkeet. Lisäksi olen alkanut syömään karpalokapseleita ja c-vitamiinia. En ole ikinä käyttänyt alapesuun mitään pesuaineita. Pyykinpesuaineetkin ovat hajusteettomia ja herkälle iholle tarkotettuja. Olen käyttänyt stringejä yms., mutta viimeaikoina olen pyrkinyt käyttämään alushousuja, jotka eivät hankaisi.

Kuitenkin viimeisimmän Selexid-kuurin jälkeen oireet eivät kunnolla lähteneetkään. Ne jatkuivat lähinnä jatkuvalla pissahädän tunteella. Luulen että mietin silloin asiaa niin paljon, että pissahätä voimistui sen takia entisestään. Myös juomisen lisääminen tietenkin lisäsi pissahätää. Yleensä virtsaamisen tarve väheni parin tunnin päästä ja saatoin olla helposti 3-4 tuntia tai enemmänkin pissaamatta, vaikka olo ei niin mukava ollutkaan. En joutunut käymään yöllä vessassa.

Olen käynyt viimeisimmän Selexid-kuurin jälkeen antamassa virtsanäytteen lähes viikoittain ja aina ne ovat olleet negatiivisia. Myös klamydia ja tippuri on testattu. Kumppani on myöskin ollut koko ajan sama, ja olemme toistemme ensimmäiset seksikumppanit, joten tuskin sukupuolitaudista on kyse. Käytämme kondomia ehkäisynä. Myöskään veren tulehdusarvot eivät olleet koholla. Papakin on otettu alle vuosi sitten ja siinä kaikki oli ok. En ole myöskään raskaana.

Pissahädän tunne on helpottunut, mutta pari viikkoa sitten ilmaantui uusi oire, nimittäin virtsaamisen JÄLKEEN virtsaputkessa tuntuu kova pissahädän tunne, sekä virtsaputki ikään kuin supistelee. Myös virtsaputken suulla tuntuu joskus vihlontaa. Toisaalta tämä outo tunne on tuntunut myös klitoriksen seuduilla. Välillä on ollut päiviä jolloin ei tunnu juuri mitään (alapää ei siltikään tunnu täysin normaalille, mikä voi johtua siitä että kiinnitän siihen koko ajan huomiota) ja välillä taas vaiva tuntuu lähes aina virtsaamisen jälkeen, joskus myös silloin kun rakko on melko täynnä. Oireet ilmenee keskimäärin noin kerran päivässä ja ne ilmaantuu puolen tunnin sisään virtsaamisesta, varsinkin aamuisin tai jos virstaa tulee vähän. Oireet loppuu yleensä alle viidessä minuutissa. Ulostaminen saattaa myös lisätä oireita. Ponnistaessa myös virtsaa saattaa valua vielä ulos, vaikka luulin pissanneeni jo kaiken pois. Olen kärsinyt aika ajoin lievästä ummetuksesta, jota olen pyrkinyt hoitamaan.

Terveyskeskuslääkäri teki parisen viikkoa sitten gynekologisen tutkimuksen ja sanoi että valkovuoto oli kokkareista ja epäili hiivaa. Muita oireita ei ollut, paitsi tämä outo tunne virtsaputkessa. Käytin Canesten-voidetta ulkoisesti ja sisäisesti ja söin kaksi fluconazol-lääkettä suun kautta kahden viikon sisään. Valkovuoto sen kuin lisääntyi, mutta kutinaa ei ilmennyt. Huomasin myös alapäässäni haavaumia. Menin yksityiselle gynekologille, joka diagnosoi vaivan selkeäksi hiivaksi, ja sain kolmen päivän Sporanox-kuurin, joka on näyttänyt selättäneen hiivan. Tästä on noin viikko. Gynekologinen tutkimus ei ole kohdallani koskaan aiemmin tuntunut juuri miltään, mutta nyt kävi hieman kipeää. Liekkö emätin oli herkkänä tulehduksen takia. Olen käyttänyt Bepanthen-voidetta limakalvoille ja haavaummat näyttäyisivät parantuneen. En tiedä uskallanko enää syödä antibiootteja estolääkkeenä, kun näyttävät pukkaavan hiivan päälle. Muutenkin koko antibiootit inhottaa ja pelottaa.

Joskus tuntuu olevan ongelmaa myös virtsasuihkussa ja sen aloittamisessa (jos olen pidätellyt virtsaa kauan, mitä ei pitäisi tehdä). Joskus tuntuu myös että virtsarakko ei tyhjenisi kokonaan tai että virstaputkeen jäisi virtsaa. Lähiaikoina on ilmaantunut myös lievää virtsankarkailua virtsaamisen jälkeen tai nauraessa. Lantionpohjan lihasteni pitäisi olla silti ihan hyvässä kunnossa. Joskus on esiintynyt myös alavasta- ja alaselkäkipuja, mutta yleensä ne ovat olleet selkeästi oireita jostain muusta, esimerkiksi menkoista tai pakaroiden tiukkuudesta.

Mitä tämä kaikki voisi olla? Viimeisimmästä ”tulehduksesta” on jo pari kuukautta ja jonkinlaisia oireita on ollut koko ajan. Oireita on myös niin monenlaisia, että olen ihan hukassa mitä vaivaa pitäisi milloinkin epäillä. Eräs lääkäri puhui, että tämä on yleistä nuorilla naisilla, jotka ovat vasta aloittaneet seksielämän (seksielämää ollut noin vuoden), ja että vaiva helpottaa kyllä jossain vaiheessa. Onhan tuota käynyt mielessä kaikki virstaummesta virtsaputkioireyhtymään ja kroonisiin vaivoihin, kun täällä on googlaillut ympäriinsä... Hiivaa lukuunottamatta oireet ovat siis aina liittyneet jotenkin virtsaamiseen, yhdyntäkipuja ei esimerkiski ole ollut. Tällä hetkellä ainut huomattava oire siis on ajoittainen ikävä tunne virtsaputkessa ja klitoriksen alueella lähinnä virtsaamisen jälkeen. Netistä löytyy tosi vähän tietoa, eikä gynekologi viimeksi tuntunut ottavan asiaa kuuleviin korviinsa. Keskittyi vaan siihen hiivaan. Tänäänkin tulin kotiin itkien ja sain paniikkikohtauksen, kun vaiva on ollut melkein kokonaan poissa pari päivää ja tänään taas palannut tosi pahana.

Kärsin viime talvena lievästä masennuksesta, joista olen toipunut tähän mennessä ihan hyvin. Aina välillä ahdistaa jne. Tuntuu että mieliala on nyt vain laskenut taas todella paljon. Olemme poikaystävän kanssa olleet nyt pari viikkoa ilman seksiä (näemme tällä hetkellä muutenkin vain viikonloppuisin) ja kieltämättä ahistaa miten suhteelle käy, jos seksi ei enää innosta tämän vaivan takia. Poikaystävä on kyllä tosi ymmärtäväinen ja kärsivällinen asian suhteen, ja meillä menee todella hyvin muuten. Harmittaa, sillä itsekin pidän seksistä paljon.

Huomenna vien taas virtsanäytteen laboratorioon, mutta uskon sen olevan puhdas, sillä oireet eivät kuitenkaan ole samanlaiset kun tulehduksessa, eikä kipua tunnu ikinä virtsatessa. Pitäisi kai käydä virstateiden ultraäänessä varalta.

Tuli kamalan pitkä teksti, halusin laittaa kaiken mahdollisen asiaan vaikuttavan tähän, en tiedä jaksaako kukaan lukea... Pelkään todella paljon suhteeni puolesta, vaikka tiedän ettei pitäisi vaivata sillä päätään. En myöskään usko, että mistään vakavasta vaivasta on kyse. Vaiva on vain todella raksas henkisesti, ei niinkään fyysisesti. On ihmisillä kamalampiakin vaivoja, mutta olen semmoinen stressaaja, että en kestä tällaista yhtään. Tuntuu että kukaan ei tajua miten raskasta tämä on. Tekisi kauheana mieli tehdä asioita niin kuin ennenkin, mutta koko maailma tuntuu nyt pyörivän näiden vaivojen ympärillä. En uskalla juoda alkoholiakaan tai syödä liikaa sokeria yms. Kai tämä tästä joskus paranee? Vaivan uusiminen pelottaa kauheasti, kun niin kai tämmöisillä vaivoilla on tapana tehdä...

Kiitos jos joku jaksoi lukea ja jaksaa vastatakin ja kenties jakaa omia kokemuksia ja ehdotuksia. :) Pahoitteluni kirjoitusvirheistä jos niitä on.
 
Tsipuli
Hei tiedän tunteen, itsekin vti-kierteen kanssa kamppaillut.Kaikki konstit kokeiltu. Avun sain luontaituotekaupassa myytävästä karpalovalmisteesta :"phyto biot"(kuurina) myös limakalvoja vahvistava tyrniöljykapseli käytössä. C-vitamiini (iltaisn kuuriluonteisena) sillointällöin käytössä ja varsinkin poretabletteina. Tässä muutama vinkki josta voisi olla apua.
 
1. Pissa ja
ennen ja jälkeen yhdynnän. 2. Yhdynnän jälkeen alapää kannattaa pyyhkiä edestä taaksepäin jolloin virtsaputkensuu ei ärsyynny. Ärsyyntyminen johtaa helposti tulehdukseen. 3. Trimopan kerta-annoksena välittömästi yhdynnän jälkeen JOS ilmenee hankauksesta johtuvaa kirvelyä/virtsatietulehduksen laukaisevia oireita. Tablettia ei tarvitse "kaiken varalta" ottaa vaan ainoastaan oireisiin, esim. vasta seuraavana päivänä, jos oireet ilmenevät vasta silloin. Itse olen voinut tarvittaessa käyttää kolmen päivän kuurin 2tbl/päivä jos oireet pahenevat. 4. Ehdottomasti liukuvoide käyttöön vaikkei mitään erityisiä kosteusvaikeuksia olisikaan. Liukuvoide lisää luistoa aivan toisella tavalla kuin omat eritteet. Lohdutuksena: ajan myötä alapää tottuu seksiin ja tulehdukset vähenevät. Myös oireet vähenevät ja lääkettä tarvitsee ottaa harvemmin.
 
toivoa?
Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet! Tosiaan unohdin mainita, että karpalokapselit ja c-vitamiini ovat käytössä. Virtsanäyte oli taas negatiivinen, kuten osasin odottaa. Oireet eivät tosiaan ole niin kuin tulehduksessa yleensä. Maanantaina ja tiistaina oli virtsaputkessa oireita lähes koko päivän ja eilen niitä oli illalla vasta alapesun jälkeen. Olisiko se jotenkin ärsyttänyt paikkoja? Perjantaina yksityiselle lääkärille. Jospa siellä selviäisi jotain. Tai sitten ei... Pelottaa, että tauko seksissä venyy ja venyy... Kai pystyisin seksiin, mutta oireiden paheneminen pelottaa todella paljon. Se johtaisi vain paniikkikohtauksiin, joita en nyt kestä kun en edes näe poikaystävää viikoilla.
 
kohtalotoveri
Oireesi kuulostaa kyllä niin samanlaiselta kuin omani, että voisi olla minun kirjoittamani juttu. Itselläni oli myös keväällä kaksi virtsistä putkeen, joista jälkimmäiseen sain ensin väärät antibiootit, koska bakteeri olikin ihan joku muu kuin kolibakteeri. Tulehdus pääsi siis melkoisen pahaksi, koska kesti noin viikon, ennenkuin uuden virtsanäytteen lopullinen tulos tuli ja vasta sitten sain oikeat lääkkeet. Kivutkin olivat viimeisinä päivinä jo tosi kovat.

Oikeat antibiootit helpottivat kipuja selkeästi, mutta ne eivät hävinneet kokonaan ja kuurin jäkeen kiikutin myös useita pissanäytteitä parin viikon välein labraan, jotka kaikki olivat puhtaita. Klamydiat ja tippurit niin ikään testattu ja papat otettu, eikä mitään pitäisi missään olla. Keväällä kävin myös gynellä, joka ei myöskään oikein osannut sanoa asiaan juuta eikä jaata. Oli vain sitä mieltä, että pahan tulehduksen jälkeen kivut voi normaalistikin jatkua jopa useita kuukausia.

Itse oireet kuulostaa siis ihan samoilta kuin aloittajalla. Toisinaan pissaamisen jälkeen tuntuu sellainen terävä vihlaisu ihan virtsaputken suulla ja tosinaan taas jää vain muuten sellainen epämukava tunne virtsaputkeen. Yleensä vaiva tuntuu nimenomaan aamuisin ja häviää sitten päiväksi ja toisinaan palaa taas illalla, ei kuitenkaan aina. Virtsaputken suu on joskus pissaamisen jälkeen jopa kosketusherkkä hetken aikaa, mikäli sitä painaa sormella. Välillä myös tuntuu, että virtsaputki supistelisi. Joskus vaiva tuntuu osapuilleen joka pissakerralla, joskus on useitakin päiviä putkeen, jolloin alapää on ihan normaali. Yleensä se auttaa, kun pissaa tulee paljon kerrallaan, eikä sitä pidättele.

Kivut tuntuvat toisinaan liittyvän alapään lihaksiston käyttämiseen, eli esim. siihen jos ulostetta joutuu "työntämään" vähänkään enempää. Aina se ei kuitenkaan vaikuta millään tavoin. Joskus myös työntäessä rakosta tulee virtsaa vielä, vaikka olen luullut sen jo olevan ihan tyhjä. Välillä taas alapesu tuntuu aiheuttavan samaa epämukavaa tunnetta, toisinaan heti alapesun jäkeen, tosinaan vasta alapesua seuraavalla pissakerralla, mikäli se tapahtuu vähintään tunnin sisään alapesun jälkeen. Mutta ei se alapesukaan mitenkään päivittäin mitään aiheuta. Enkä myöskään käytä mitään pesuaineita. Limakalvojen ei myöskään pitäisi olla mitenkään kuivat, eikä rasvaaminen tunnu erikoisemmin auttavan.

Toisinaan olen ollut huomaavinani, että emättimeen annosteltavat happamoittavat tuotteet kuten Lactal helpottavat oireita, mutta eivät aina. Paikallisista estrogeenivalmisteista en ole huomannut olevat mitään hyötyä.

Yhdyntä ei tunnu lisäävän kipuja, eikä myöskään mikään muu alapään hankausta aiheuttava toiminta kuten pyöräily. Esim. kesällä vaiva oli poissa lähes neljä viikkoa, vaikka harrastin polkupyöräilyä lähes päivittäin.

Itse olen ajatellut, että pitkittynyt tulehdus aiheutti virtsaputkeen jonkun limakalvovaurion, joka ei meinaa parantua ja jota hapan virtsa ikäänkuin ylläpitää. Käytän myös karpalovalmisteita ja c-vitamiinia ja nehän happamoittavat virtsaa. Pitäisi kai kokeilla olla ilman niitä pari viikkoa ja katsoa helpottuuko vaiva, mutta toisaalta en uskaltaisi kun pelkään kuitenkin saavani virtsiksen sinä aikana.

Toinen vaihtoehto on, että pitkittyneen tulehduksen aiheuttama kova kipu aiheutti sen, että virtsaputkessa olevat hermot ovat jotenkin herkistyneen ja kipu on siis jonkinlaista hermokipua ja että alapään lihakset ovat myös jotenkin liian kireällä, tavallaan krampissa, mistä sitten johtuu se supistelun tunne. Lohdullista tässä kai on se, että itselläni siis tulehduksista on nyt noin 9 kuukautta aikaa ja kivut ovat kyllä selkeästi helpottuneet tänä aikana ja esim. vihlaisut ovat jääneet lähes kokonaan pois. Samoin myös täysin kivuttomia päiviä on enemmän kuin vielä keväällä. Kai sitä pitäisi jollekkin urologille raahautua tutkimuksiin, mutta jotenkin vaan tuntuu niin turhalta, kun keväällä tuli tosiaan ravattua useammallakin lääkärillä, joista kukaan ei oikein tuntunut pitävän vaivaa oikein minään.
 
toivoa?
Kiitos vastauksesta. Hyvä että sinulla vaiva on ainakin helpottanut. Niin monilla tuntuu olevan tällaisia vaivoja, että tuntuu kyllä ihmeelliselle ettei asiaan suhtauduta aina vakavasti :/ Toisaalta itselläkin on käynyt mielessä hermokipu tai joku limakalvovaurio, niin se onkin asia sitten erikseen, että mitä niille voisi tehdä. Tietenkin voisi koittaa vaikka c-vitamiinin vähentämistä, mutta on tämäkin parempi kuin uusi tulehdus ja taas pitkittyneet oireet... Pelottaa vain tulehduksen uusiminen, jos paranemiseen menee näin kauan. Ei huvittaisi olla aina kuukausia putkeen selibaatissa... Toisaalta voisi kai tuota koittaa seksiäkin harrastaa, koska ei se välttämättä aiheuttaisi mitään. Olen kyllä huomannut että limakalvo virtsaputken yläpuolella on tosi kosketusherkkä. Mitähän se tykkäisi hankaamisesta... Pitää huomenna kertoa ja kysyä kaikki mahdollinen kun menen lääkäriin.

ap
 
Sama vika rahikaisella,
Kiitos vastauksesta. Hyvä että sinulla vaiva on ainakin helpottanut. Niin monilla tuntuu olevan tällaisia vaivoja, että tuntuu kyllä ihmeelliselle ettei asiaan suhtauduta aina vakavasti :/ Toisaalta itselläkin on käynyt mielessä hermokipu tai joku limakalvovaurio, niin se onkin asia sitten erikseen, että mitä niille voisi tehdä. Tietenkin voisi koittaa vaikka c-vitamiinin vähentämistä, mutta on tämäkin parempi kuin uusi tulehdus ja taas pitkittyneet oireet... Pelottaa vain tulehduksen uusiminen, jos paranemiseen menee näin kauan. Ei huvittaisi olla aina kuukausia putkeen selibaatissa... Toisaalta voisi kai tuota koittaa seksiäkin harrastaa, koska ei se välttämättä aiheuttaisi mitään. Olen kyllä huomannut että limakalvo virtsaputken yläpuolella on tosi kosketusherkkä. Mitähän se tykkäisi hankaamisesta... Pitää huomenna kertoa ja kysyä kaikki mahdollinen kun menen lääkäriin.

ap
Minulla on ollut sama vaiva jo useamman vuoden. Oirehtii välillä enemmän (käyn vessassa jopa vartin välein), välillä kerran tunnissa. Syön Karpalactia, C-vitamiinia, mutta ei apua. Oireet ovat välillä kuin virtsiksessä, mutta ei kuitenkaan ole.
Silloin kun maha toimii vähän huonommin, ainakin suoli alkaa painaa virtsarakkoa ja saa rampata koko ajan. Olen käynyt työterveyslääkärillä, yksi sanoi että pissaa sitten housuun jos tulee. Se oli minusta huvittavin kommentti ikinä. Vaiva on sama kotona ja töissä tai missä vaan, eli ei ole mikään paikka-ahdistus. Tosin aina kun liikkuu kaupungilla, niin tiedän kyllä kaikki paikat missä pääsee vessaan ilmaiseksi =)
Olen jo kohta ajatellut mennä urologille, vaiva on sen verran inhottava ja kun oikein ei mikään auta. Töissäkin on noloa välillä kun kahden tunnin palaverin aikana saa käydä jatkuvasti vessassa. Rakko ei välillä tyhjene kunnolla, eli kun olen käynyt vessassa, on jo kamala hädän tunne kun siinä vaiheessa kun lähden vessasta. Minulla kyllä tulee reilusti aina virtsaa, mutta silti täytyy pian mennä uudestaan. Olen kokeillut siedätyshoitoja, eli koetan pidätellä niin pitkään kun pystyn etten mene heti kun kamala hätä, mutta ei siitäkään apua.
Minulla joskus aikoinaan ultrattiin virtsarakko alamahan päältä, piti olla virtsaamatta muutama tunti, sitten ultrattiin ja sitten mentiin vessaan ja ultrattiin uudestaan, jotta nähtiin tyhjeneekö rakko. Ei tyhjentynyt vaan osa virtsasta lähti menemään virtsajohdinta pitkin ylös ja tuli samantein takas ja sitten olikin rakko taas puolilteen täynnä.

Ei tähän auta kai kun totutella, mutta on kyllä rasittava vaiva!
 
Viimeksi muokattu:
toivoa?
Kiitos vastauksesta! Kävin perjantaina lääkärillä, ja tehtiin ultra eikä kuulemma missään näkynyt mitään vikaa. Kaikki oli priima kunnossa. Virtsavaivat tuntuvatkin hellittäneen ainakin toistaiseksi, on tässä ollut jo muutamia oireettomia päiviä. Mitä vähemmän asiaa ajattelee, sen vähemmän mitään vaivoja onkaan/huomaakaan. Tosin lauantaina harrastimme seksiä poikaystävän kanssa ensimmäistä kertaa noin kolmeen viikkoon. Jännitin varmaan hieman ja olin melko kuiva. Seksi tuntui hieman epämiellyttävälle, mutta ei varsinaisesti sattunut. Kuitenkin seksin jälkeen alapää oli todella kipeä ja emätin turposi noin pariksi tunniksi. Myöskin virtsaputken ja emättimen välinen alue (minulla on siinä joku ihmeellinen pallukka, en tiedä mikä se on, lääkärit eivät ole sanoneet siitä mitään) turposi ainakin kolminkertaiseksi. Se on kahdessa vuorokaudessa palannut kyllä ennalleen. Säikähdin tätä turpoamista todella paljon. Muutenkin perjantaisen gynekologisen tutkimuksen jälkeen alapää oli hieman kipeä. Eikä lääkäri käyttänyt mitenkään kovia otteita. Emättimen suuaukko oli jotenkin kipeä ja sormen työntäminenkin emättimeen tuntui epämiellyttävälle vielä eilenkin, nyt on tilanne jo parempi. Valkovuoto ei myöskään ole samanlaista kuin ennen. Se on edelleenkin vähän paakkuista. Luulisi että äsken olleet kuukautiset olisi poistanut ne viimeisetkin kokkareiset vuodot hiivatulehduksen jäljiltä... Mitähän tämä nyt on? Terveyskeskukseen meno ei auttaisi mitään ja yksityiseen ei olisi taas varaa. Pitäisikö vain katsoa paraneeko tilanne? Jos limakalvot tosiaan vain hankautuivat "kuivasta" seksistä, ja kun viime kerrastakin oli jo pitemmän aikaa, niin seksi vain rasitti niitä. Mitenhän tässä uskaltaa enää mitään tehdä... Miksei kukaan voi suoraan edes testata sitä hiivaa ihan kunnon testillä, niin saisi tietää ettei se ainakaan enää vaivaa?

ap
 
Josephine789
Niin tuttua, niin tuttua. Jatkuva vti -kierre, lukemattomia syötyjä antibioottikuureja ja taas tulehdus.
Itse epäilen omassa tapauksessani seuraavaa: jatkuvat tulehdukset, hankaukset, c-vitamiinien, karpalokapseleiden syönti, ronkkimisten ja tutkimusten takia virtsatiet olivat niin kovilla, että se tulehduksen tuntu jäi päälle pitkäksi aikaa (vaikka puhtaita näytteitä vein labraan harva se viikko).

Ja mitä suosittelen:
- kaikenlainen seksikielto useammaksi kuukaudeksi. Mulla riitti 3 kk. Ei seksiä, ei leluja, ei tamponia.
- karpalokapseleita ja c-vitamiinia päivittäin
- riittävästi nestettä pitkin päivää
- säännöllisesti vessassa, esim. 4 tunnin välein
- ei stringejä eikä muita hankaavia alusvaatteita, ilmakylvyt olisi hyviä
- siteiden vaihto tarpeeksi usein

Anna virtsateille aikaa toipua. Toisaalta kyseessä voi olla myös tuo honeymoon syndrooma, eli hankaus aiheuttaa ärsytystä, joka tuntuu infektiona. Sitten, kun pidät ensin riittävästi taukoa seksistä, niin lähdette harrastamaan sitä seksiä varovasti. Liukuvoiteen kera. Pisut ennen ja jälkeen.
 
toivoa?
Tammikuussa tuli jälleen vti, vaikka kaikki keinot sen ehkäisemiseen (estolääkitystä lukuunottamatta) oli käytössä. Edellinen vti oli ollut neljä kuukautta aiemmin. Sain antibioottikuurin ja nyt olen estolääkityksellä. Alle vuodessa on ollut siis nyt neljä tulehdusta. Tämä estolääkitys tuntuu nyt viimeiselle keinolle, enkä tiedä mitä teen, jos se ei tehoa. Oireet ovat koko ajan vähentyneet, mutta silti vihlauksia esiintyy edelleen aika ajoin, jostain syystä etenkin auton kyydissä. Mistähän tuokin sitten johtuu? Todella raivostuttavaa kun ei oikein uskalla lähteä minnekään. Vihlontaa esiintyy lähinnä vessassa käymisen jälkeen ja silloin kun rakko on todella täynnä. Mietityttää mistä sekin johtuu, että vihloo kun rakko täyttyy, sillä ei minulla ennen sellaisia oireita ole ollut. Jos alavatsaakin painaa, kun rakko on täynnä, niin tuntuu vihlaisu alapäässä, vaikka ennen kaikkea tätä tuntui vain ns. normaali pissahätä painettaessa :D
Mutta oireettomia päiviä on koko ajan enemmän, joten kai tässä on toivoa näkyvissä. Puoli vuottahan tässä ollaan kohta jo kärsitty. Yhtäkkiset oireet saavat kyllä paniikkiin, mutta ehkä ne loppuvat vielä joku päivä. En tiedä palaako seksielämä enää koskaan entiselleen, mutta se jää nähtäväksi. En jaksa stressata itseäni asialla enää niin paljon. Tällä hetkellä siis käytössä Trimopan estolääkityksenä, karpalokapselit, c-vitamiini ja veden runsas juominen. Toivon vaan että tämä joskus paranisi, ja voisin taas nauttia elämästä. Tuntuu että kavereidenkin näkeminen ja juhliminen ja kaikki mistä ennen nautin on jäänyt vähän vähälle viimeaikoina :/ Mutta toivotaan parasta

ap
 
Nuorinainen -95
Heippa!

Mulla on kanssa aivan samalaisia oireita, mutta vain yksi antibiooteilla hoidettu tulehdus takana. Seksielämä on alkanut noin puoli vuotta sitten ja googlesta olen muualtakin lukenut, että aiheettomia ja vaarattomia oireita voi olla etenki nuorilla naisilla, jotka ovat juuri aloittaneet seksielämän.

Lisäksi pahojakin oireita on aiemmin tullut seksin jälkeen ja ne ovat kestäneet vain päivän kerrallaan eikä antibiootteja ole tarvittu. Nyt kuitenki alkoi noin pari kk sitten kivut vaikken harrastanut seksiä kolmeen viikkoon. Heräsin useana aamuna jopa kuuden aikaan pissalle, vaikkei rakko ollut täysi. Tämän jälkeen yleensä alkoi vihlonta ja epämukava tunne alapäässä. Se lähti yleensä pois päiväksi ja saattoi tulla takaisin illalla.

Yhden keinon olen huomannut auttavan vaivaan hetkellisesti. Itsetyydytys... Seksi toisen kanssa saattaa olla kivuliasta mutta kun saan klitorisorgasmin kivut häviävät hetkeksi. Syön silloin tällöin karpalokapseleita ja juon karpalomehua, mutta kivut eivät ikinä kokonaan lähde. En ole vielä lääkärissä maininnut asiasta, mutta kävin viime viikolla gynellä, eikä mitään epämääräistä löytynyt sieltäkään.

Klamydiatestit on otettu ja oli negatiivinen. En enää tiedä mitä pitäisi tehdä. Tuntuu helpoimmalta vain luovuttaa ja odottaa kärsivällisesti, että ne menevät ohi.

Gyne kyllä sanoi, että edelliset e-pillerit, mitä söin saattavat kuivattaa limakalvoja, joten vaihdoin merkkiä. Myös alkoholi pahentaa oireita väliaikaisesti. Yleensä krapulapäivänä on vieläkin pahemmat kivut.
 
Veteraani
Tammikuussa tuli jälleen vti, vaikka kaikki keinot sen ehkäisemiseen (estolääkitystä lukuunottamatta) oli käytössä. Edellinen vti oli ollut neljä kuukautta aiemmin. Sain antibioottikuurin ja nyt olen estolääkityksellä. Alle vuodessa on ollut siis nyt neljä tulehdusta. Tämä estolääkitys tuntuu nyt viimeiselle keinolle, enkä tiedä mitä teen, jos se ei tehoa. Oireet ovat koko ajan vähentyneet, mutta silti vihlauksia esiintyy edelleen aika ajoin, jostain syystä etenkin auton kyydissä. Mistähän tuokin sitten johtuu? Todella raivostuttavaa kun ei oikein uskalla lähteä minnekään. Vihlontaa esiintyy lähinnä vessassa käymisen jälkeen ja silloin kun rakko on todella täynnä. Mietityttää mistä sekin johtuu, että vihloo kun rakko täyttyy, sillä ei minulla ennen sellaisia oireita ole ollut. Jos alavatsaakin painaa, kun rakko on täynnä, niin tuntuu vihlaisu alapäässä, vaikka ennen kaikkea tätä tuntui vain ns. normaali pissahätä painettaessa :D
Mutta oireettomia päiviä on koko ajan enemmän, joten kai tässä on toivoa näkyvissä. Puoli vuottahan tässä ollaan kohta jo kärsitty. Yhtäkkiset oireet saavat kyllä paniikkiin, mutta ehkä ne loppuvat vielä joku päivä. En tiedä palaako seksielämä enää koskaan entiselleen, mutta se jää nähtäväksi. En jaksa stressata itseäni asialla enää niin paljon. Tällä hetkellä siis käytössä Trimopan estolääkityksenä, karpalokapselit, c-vitamiini ja veden runsas juominen. Toivon vaan että tämä joskus paranisi, ja voisin taas nauttia elämästä. Tuntuu että kavereidenkin näkeminen ja juhliminen ja kaikki mistä ennen nautin on jäänyt vähän vähälle viimeaikoina :/ Mutta toivotaan parasta

ap
Itsellä ollut noin 30 virtsatietulehdusta 5 vyodenaikana(yleensa ckol) eli oma bakteeri (tai miehen) ja siitä seurauksena melkein saman verran hiivatulehduksia. Paska juttu. Nyt kop,kop ei ole ollut viimeisen viiden vuoden aikana kuin 3 kertaa. Näin jälkeenpäin kuin olen käynyt läpi mitä silloin tein/ toimin eri lailla olen todennut..
Eli ei oraaliseksiä (bakteerit suussa)
peppuseksi pannaan (bakteereja)
kondoomi vakiosuhteessa aivan kauhea kutina jälkeenpäin.

Olen kyllä tämän viiden vuoden aika vaihtanut miestä ja ihme kyllä tulehduksia ei enään ole, ellen sitten unohda hoitaa itseäni. Eli juon tarpeeksi enkä pidättele pissaa liian kauan. Enkä syö liian paljon makeaa, ihme kyllä sekin on vaikuttanut.
 
Viimeksi muokattu:
nogodoctor
Mulla tuntuu paineen tunnetta alavatsassa ja pissähätä ob usein. joskus tuntuu ettei rakko ei tyhjene aina yritän juoda paljon ja en oo käyny lääkärissä. Saako karpalotabletteja päivittäistavarakaupoista?
 
Täällä sama
ennen ja jälkeen yhdynnän. 2. Yhdynnän jälkeen alapää kannattaa pyyhkiä edestä taaksepäin jolloin virtsaputkensuu ei ärsyynny. Ärsyyntyminen johtaa helposti tulehdukseen. 3. Trimopan kerta-annoksena välittömästi yhdynnän jälkeen JOS ilmenee hankauksesta johtuvaa kirvelyä/virtsatietulehduksen laukaisevia oireita. Tablettia ei tarvitse "kaiken varalta" ottaa vaan ainoastaan oireisiin, esim. vasta seuraavana päivänä, jos oireet ilmenevät vasta silloin. Itse olen voinut tarvittaessa käyttää kolmen päivän kuurin 2tbl/päivä jos oireet pahenevat. 4. Ehdottomasti liukuvoide käyttöön vaikkei mitään erityisiä kosteusvaikeuksia olisikaan. Liukuvoide lisää luistoa aivan toisella tavalla kuin omat eritteet. Lohdutuksena: ajan myötä alapää tottuu seksiin ja tulehdukset vähenevät. Myös oireet vähenevät ja lääkettä tarvitsee ottaa harvemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedän tunteen
Hei! Tuo alkuperäinen teksti oli aivan kuin omasta suusta. Vtitä oli 7 puolen vuoden sisään ja usein hiivaakin, jossa todella kivuliaat oltavat, turvotus emättimessä sekä kosketusarkuus. Kävin myös urologilla ja kaikki ookoo. Söin estolääkkeitä vuoden, vähentäen annosta pikkuhiljaa. Lopulta nyt tammikuussa luovuin niistä, sillä en uskonut enää tarvitsevani niitä. Kahden kuun sisään tästä ilmaantui kivulias hiiva ja sen jälkeen todella paha vti kuumeen ja verivirtsaisuuden kera. Nyt 2 pv antibiootteja jäljellä ja kuume on poissa, mutta hapokas tunne jäi, aivan kuin putkeen jäisi yksi kirvelevä pisara. Palaan välittömästi takaisin estolääkkeisiin kuurin jälkeen, mutta pelottaa ettei kuuri vie kaikkia vaivoja pois. Samoin tilanne ärsyyntyy usein yhdynnän jälkeen ja olenkin kärsinyt haavaumista ja polttelusta emättimessä. Olen ollut samassa parisuhteessa koko tämän ajan, eikä mitään sukupuolitauteja ole löytynyt. En tiedä olisiko kondomista apua, jos siemenneste aiheuttaa virtsakipuja yhdynnän jälkeen tai vastaavasti liukkarista. Kiusallista ja suhdetta rasittavaa.
 
IC?
Olen 35-vuotias, lapseton nainen. 3 kk sitten aloin ensimmäistä kertaa elämässäni harrastaa seksiä ilman ehkäisyä. Sain vtin, joka on hoidettu. Sukupuolitauteja ei ole itsellä eikä miehellä. Ennen seksiä ja sen jälkeen käyn vessassa. Paikkojen kuivuuteen olen alkanut käyttää estrogeenivoidetta. Lantiopohjan lihakset ovat kuulemma ok. Kävin gynellä, joka ei löytänyt mitään poikkeavaa. Jokaisen pissallakäynnin jälkeen virtsarakkoani ja virtsaputkeani alkaa kouristella, mikä on epämiellyttävää, mutta ei kivuliasta. Pystyn kyllä pidättelemään useamman tunnin, mutta olo on vaikea ja välillä pissaa karkailee muutama tippa. Usein on niin, että jos pystyn pidättelemään tunnin verran, kouristelu vähentyy siedettäväksi. Mitä vielä voisin tehdä... Pelkään että minulla on IC. Työni ja tietysti myös sosiaalinen elämäni edellyttävät matkustusta ja erilaisiin tilaisuuksiin osallistumista, jotka eivät enää tule kyseessen.
 
Ratkaisujalöytynyt2017
Minulla auttanut n. 30-vuotiaasta vaihdevuosi-iän yli:
Estolääkitys yhdynnän yhteydessä ( 3 Nitrofur75:n puolikasta 1,5 vuorokauden aikana.
Seksiä korkeintaan kerran vuorokaudessa. Jos vähäisiäkään oireita, takaapäin asennot pois.
Seksissä ei yli viiden päivän taukoja (jos on pitkä tauko, niin on kun alusta aloittais ja pimpsu paljon herkempi).
Paljon mehua ja vettä.
Jos virtsaputken suu on ärtynyt, ei koko ajan pissalle vaan vähintään tunnin pidätys.
Kun tulee se tunne, ettei pysty pidättämään (se tulee mulle seksistä ilman pöpöjäkin), niin käyttöön lääke, joka auttaa pidättänään ja poistaa pissahädän tunnetta. Lääkkeestä huolimatta ei pitkiä pissaamistaukoja, se pari tuntia maksimi. Jollei pissaa tarpeeksi usein ja on pöpöjä, niin ne lisääntyy ja leviää ( vaikkapa munuaisiin).
Jos pissahädän tunne tai kirvely jatkuu, kun lopettaa ton e.m. lääkkeen, niin konsultaatio ja pisukoe.
Jos paljon antibiootteja joutuu käyttään ja kutittaa kamalasti, niin eiku kunnon hiivakäsittely ja sit löysiä vaatteita päällä ettei hinkkaa.
Jos käy suihkussa, niin emättimeen ei saa suihkuttaa vettä, koska se lisää pöpöjä. Jos suihku ärsyttää, niin välillä pesu apteekin pesunesteellä.
Yhdynnässä monet liukkarit desinfioi vähän.
Pimpsun öljyäminen rasvaamisen sijasta mulle parempi vaihtoehto, vie ärsytystunnetta pois ja poistaa hiivojen ja pöpöjen kasvualustaa.
Ja sit kun tulee vaihdevuodet, niin pilkerit ja laastarit ei välttämättä riitä pitämään vaginan limakalvoa tarpeeksi paksuna ja pitää käyttää pmyös emätinestrogeenia.
Läheisyys on ihanaa, mutta ei tuo pimpan hoito kovin ylentävää puuhaa ole. Pitäs varmaan laittaa kynttilä palamaan ja rauhoittavaa musiikkia, kun tunkee jotain Canestenia sisuksiinsa Tsemppiä kaikille!
 
toivoa?
Täällä alkuperäinen alullepanija. Löysin tämän neljä vuotta vanhan aloitukseni ja päätin tulla kertomaan kuulumisia. Oireita on vieläkin aika ajoin, mutta ne ovat jo melko lieviä ja niitä on harvoin. Välillä on kuukausiakin, ettei ongelmia pahemmin edes huomaa tai ajattele. Kuitenkin ne välillä vaivaavat ja ahdistavat, ja tulehdukset pelottavat edelleen. Tulehduksia ei ole ollut nyt neljään vuoteen. Pitää koputtaa puuta. Pidätyskykyni on valitettavasti huonontunut vaivan seurauksena. Olen melko varma, että rakkooni on tullut jokin vaurio, joka aika ajoin nostaa päätään. Pelkään, ettei rakkoni tule ikinä enää olemaan ns. normaali, mutta oireisiin on tottunut ja niiden kanssa voi elää. Toki huonompiakin päiviä tulee silloin tällöin. Joillakin oireet taatusti katoavat kokonaan. Tuntuu naurettavalle näin jälkikäteen, miten stressaantunut olin vaivan vaikutuksesta seksielämään. Se varmaan johtui siitä, kun kyseessä oli ensimmäinen ja uusi suhde. Toki se vieläkin vaikuttaa siihen, mutta pitää mennä sen mukaan, mikä itsestä tuntuu parhaalle. Siitä olen varma, etten enää ikinä pysty seksiin monta kertaa päivässä. Onneksi elämässä on muutakin sisältöä.

Syön nykyään karpalokapseleita ja tyrniöljykapseleita päivittäin. Lisäksi juon vettä 1-2 litraa päivässä, pidän huolta hygieniasta, käytän Vagisan-voidetta sekä olen mahdollisimman paljon ilman alushousuja. Paljon rahaa kuluu opiskelijabudjettiin nähden, mutta mielestäni se on mielenrauhan arvoista. Tsemppiä kaikille samoista vaivoista kärsiville! Meitä tuntuu olevan monia. Toivottavasti teilläkin oireet helpottavat jossain vaiheessa.
 
vierailija
Tässä kohtalotoveri. Virtsaamisvaivani alkoivat noin kaksikymppisenä. Nyt on ikää 71 ja vieläkin vaiva iskee silloin tällöin ja kestää muutaman viikon. Hoidan juomalla vettä ja välttämällä tiheää vessassa juoksemista, sillä ainakin minulla vaiva pahenee mitä useammin käyn pissalla. Vaivan lisäksi on oikeita virtsatietulehduksia silloin tällöin, jolloin oireet ovat rajuja ja virtsassa on verta. Onneksi antibiootit auttavat tuolloin! - Minun kohdallani virtsaamisvaivat pilasivat seksielämäni ja olivat osasyynä avioeroon. En pystynyt nauttimaan seksistä vaivani takia.

Netistä löytyy paljon tietoa virtsarakon ärsytysongelmista. Joidenkin mukaan se mitä syömme voi ärsyttää rakkoa. Sellaista en ole huomannut.
 
vierailija
Hei! Lisäisin tuohon listaan kokeilemisen arvoisena maitohappobakteerit, joko juotavaan tai kapselimuotoisena. Kun itsellä on sellainen olo, että tulehdus on tulossa (onko se sitten enemmän emätin- vai virtsatie..), otan karpalokapseleita ja maitohappobakteereita 3-4kapselia päivässä muutamien päivien ajan. Kannattaa kokeilla! Luulen, että olen onnistunut välttämään antibioottikuurin tällä. Lisäksi jos antibioottikuureja kuluu paljon (mitä itse yritän välttää viimeiseen saakka), on sitäkin tärkeämpää syödä maitohappobakteereita bakteerikannan tasapainotukseen. Muuten tulehdus saattaa iskeä yhä helpommin.

Tsemppiä kaikille näiden inhottavien vaivojen kanssa kamppaileville!
 

Yhteistyössä