Apua,olen antanut muutaman kk yliannostuksen d-vitamiinia 2-vuotiaalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voioivoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voioivoi

Vieras
Ostin apteekista kalaöljyvalmistetta ja d-vitamiinia erikseen. sain vielä annostusohjeen että d-vitamiinia yksi kapseli ja kalaöljyvalmistetta 2 kapselia. luulin todella että näitä voi käyttää yhtä aikaa. nyt aloin tutkia pakkausselosteita ja olen antanut nyt vahingossa liikaa d-vitamiinia, eli sen 20 yksikköä kun suositus on 10. onko tästä voinut olla jotain suurta haittaa? noissa kalaöljykapseleissa oli se suositeltu annos eli 10 yksikköä joten ylimääräistä d-vitamiinia ei olisi tarvittu :( tyhmä, tyhmä minä kun en tarkemmin tutkinut vaan luotin apteekista saamaani käsitykseen

Liian suuret lisä D-vitamiinit voivat näkyä vasta myöhemmin pitkäaikaishaittoina. D-vitamiini käyttäytyy elimistossa kuitenkin hormonin tavoin.

Aloittajan ei kuitenkaan kannata hätääntyä, siirryt nyt vain normaaliin 10ug annokseen.

Jos juo tavallista maitoa niin siinähän on myös d-vitamiinia ja joissakin muissakin tuotteissa. Itse ehkä antaisin olla pari viikkoa ilman d-vitamiinia.
Omalle 2-vuotiaalle annan 10 mikrogr:n tabletin plus maito päälle.

Suosittelen lämpimästi, että otat yhteyttä terveyskeskukseen tai myrkytystietokeskukseen tai vastaavaan. Hengenhätää lapsellasi ei ole, mutta voi olla tauko paikallaan.

Ystävän lapsi oli kiivennyt hakemaan kaapista karkkia = lasten vitamiinipillereitä, syönyt niitä laatallisen verran. Saivat suosituksen, ettei pitäisi kuukauteen antaa mitään ylimääräisiä vitamiineja.

[QUOTE="minni";23084844]Suosittelen lämpimästi, että otat yhteyttä terveyskeskukseen tai myrkytystietokeskukseen tai vastaavaan. Hengenhätää lapsellasi ei ole, mutta voi olla tauko paikallaan.

Ystävän lapsi oli kiivennyt hakemaan kaapista karkkia = lasten vitamiinipillereitä, syönyt niitä laatallisen verran. Saivat suosituksen, ettei pitäisi kuukauteen antaa mitään ylimääräisiä vitamiineja.[/QUOTE]

Ai että myrkytyskeskukseen pitäisi soittaa kun ottaa vitamiinia sopivasti :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ärrimiau;23084866:
Ei tuossa talvikaudeksi ole liikaa. Kun alkaa aurinko paistaa, voit vähentää siihen 10 ug kieppeille.

Siis 2 vuotta täyttäneiden lasten suositushan on 7,5 ug!!
10 ug on alle 2-vuotiaille!

Ja kyllä, D-vitamiinia voi saada liikaa. Suositukset on olleet alakanttiin, mutta on myös asiantuntijoita, jotka ovat huolissaan näistä lisäyssuunnitelmista...

Yhteistyössä