Apua, olen yli 25, ei ammattia, tuleeko 21 viikon odotusaika ennenkuin saan rahaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hätätilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hätätilanne

Vieras
Tuli puskista että nyt kun hakeuduin työttömäksi niin ilmoitettiin että pitäisi 5 kuukautta odottaa ennenkuin saan korvausta?! Siis mitä ihmettä, en ollut tällaisesta edes kuullut. Ollaan todella ahdingossa. Minulla päättyi kodinhoitotuki, mies on yrittäjä eikä vielä tienaa tarpeeksi niin että rahat riittäisi. Melkein itku meinasi päästä kun virkailija puhelimessa tuon kertoi.

Nyt yritin ottaa selvää netin kautta, koska tämmöinen "rangaistuskarenssi" tuli puskista!

Juu ja ei tarvi tulla haukkumaan miksi mulla ei ole vielä ammattia, eikä muuten koskaan luultavasti tulekaan. Siihen on syynsä, olen aikoinaan ollut pitkään kuntoutustuella (opiskelut jäivät kaiken kovan yrittämiseni jälkeen terveyssyistä kesken) enkä ole vieläkään vuosien jälkeen yhtäkkiä täysin työkykyinen, en ainakaan usko. Mutta pakkohan meidän on jostain rahaa saada!

Kela tiputti mut kuntoutustuelta yhtäkkiä kolme vuotta sitten, totesi työkuntoiseksi ym. sontaa enkä tosiaan ollut työkuntoinen. Ilmeisesti sillä vain yritettiin saada valtiolle säästöjä.
No sen jälkeen meidän talous romahti pahasti ja samassa kierteessä ollaan.

En ole sossupummi ja vaikken ehkä enää ammattia opiskelekaan, tulen jossain vaiheessa kaikella todennäköisyydellä perustamaan yrityksen, koska se on sellaine mitä voin pyörittää oman aikataulun mukaan.

Mutta siis pääkysymys oli tämä että onko yli 25-vuotiaalla sama rangaistus kuin alle 25-vuotiailla vai erehtyikö virkailija nyt mun ikäni suhteen??? Kun työssäoloehdot eivät täyttyneet...

On joo kuukausien 'odotusaika' jos ei ole ammattia tai työssäoloehto ei täyty, iästä riippumatta. Just itse kärsin sen ja olen kolmekymppinen. Vituttihan se mutta minkäs tuolle voi.

[QUOTE="juups";29002043]On joo kuukausien 'odotusaika' jos ei ole ammattia tai työssäoloehto ei täyty, iästä riippumatta. Just itse kärsin sen ja olen kolmekymppinen. Vituttihan se mutta minkäs tuolle voi.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä siitä ei sitten ole missään mainintaa? Puhutaan vain alle 25-vuotiaista. Kiva kun kaikista kurjimmassa tilanteesa olevia pitää rangaista näin :( Kai se on sitten sossun luukulle mentävä!

Mä en ymmärrä mitä sä nyt panikoit? Siis ainahan työkkärissä on ollut karenssit, karenssi on ainakin se 3kk jos ottaa itse loparit. Varmaankin enemmän tulee jos on sitten muillakin tavoin osoittanut olevansa itse syyllinn työttömyyteensä. Miks sä teet tollasia päätöksiä ottamatta asioista selvää?

Kannattaisi ehkä mennä töihin, niin ne normaalit ihmiset perheensä elättävät, oli ongelmia tai ei.

[QUOTE="vieras";29002117]Mä en ymmärrä mitä sä nyt panikoit? Siis ainahan työkkärissä on ollut karenssit, karenssi on ainakin se 3kk jos ottaa itse loparit. Varmaankin enemmän tulee jos on sitten muillakin tavoin osoittanut olevansa itse syyllinn työttömyyteensä. Miks sä teet tollasia päätöksiä ottamatta asioista selvää?

Kannattaisi ehkä mennä töihin, niin ne normaalit ihmiset perheensä elättävät, oli ongelmia tai ei.[/QUOTE]

mitähän päätöksiä ap on tehnyt? sillä loppui kotihoidontuki, ilmeisesti kun nuorin täytti 3v..

Kun ilmoittautuu työttömäksi, sen pitäisi tarkoittaa, että ilmoittautuu halukkaaksi esille tuleviin työpaikkoihin. Ei sitä, että ilmoittautuu rahan saajaksi.
Oletko valmis lähtemään työhön, kun sinulle tarjotaan siivoushommia iltatyönä 30 km päässä kotoa? Ammattitaidottomana on paha kieltäytyä, voi taas tulla karenssia....

Kyllä minusta tuo kaikki täyttää nimenomaan sossupummin kriteerit. Yllättäen kolme vuotta sitten loppui kuntoutustuki, sitten äkkiä raskaaksi, jotta tulee äitylituet ja kaikki tuet käytetään tappiin ja sitten tulee ylläri kun luukulla sanotaankin, ei tänään.

kuule kipitä nyt sit yksityiselle tai mihin vaa hakee todistusta työkyvyttömyydestäs.. ei pahal mut kuulostat muutenkin vähän kyvyttömältä.nyt vaa sossun luukulle ja kelan luukulle.. ei auta.. ootko miehes kans naimisissa? oot sit nimittäi yrittäjän vaimo ja jos miehel oma firma on ihan vitun vaikeeta selvittää sitä tulo puolta, muista siis että miehesi epäsäännöllisiä tuloja ei voida ennustaa ja miehen tulot vakuttavat tuloihin joita voitte saada. T;pien yrittäjän vaimo

kuule kipitä nyt sit yksityiselle tai mihin vaa hakee todistusta työkyvyttömyydestäs.. ei pahal mut kuulostat muutenkin vähän kyvyttömältä.nyt vaa sossun luukulle ja kelan luukulle.. ei auta.. ootko miehes kans naimisissa? oot sit nimittäi yrittäjän vaimo ja jos miehel oma firma on ihan vitun vaikeeta selvittää sitä tulo puolta, muista siis että miehesi epäsäännöllisiä tuloja ei voida ennustaa ja miehen tulot vakuttavat tuloihin joita voitte saada. T;pien yrittäjän vaimo

Voi kun ihmiset ymmärtäisivät sen että vaikka oma lääkärisi on todennut ihmisen työkyvyttömäksi,niin kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkärit tekevät silti omat päätöksensä,jotka eivät yleensä puolla hoitavan lääkärin lausuntoa.
Tuossa ap:n tilanteessa ei auta kuin hakea lisää lääkärin todistuksia,laittaa valitusta vireille ja hankkia asianajaja.

Ap, ihan vaan tiedoksi että jos ilmoittautut työttömäksi, niin se ei todellakaan tarkoita sitä että voisit jatkossa lorvia kotona vain siksi että olet kesketyttänyt opinnot terveydellisistä syistä

Et ilmeisesti ole kuitenkaan kovin vajaakuntoinen, olethan tehnyt lapsen tai lapsia. Se jos jokun on kropalle varmasti paljon raskaampaa ja kuluttavampaa kuin se opiskelu, jonka jätit kesken.

Varaudu siihen, että kun saat työttömyysetuutta (karenssin jälkeen), niin olet samalla myös työtön työnhakija työkkärissä[/b.] Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sinun on aina ja kaikissa tilanteissa a) etsittävä itse aktiivisesti töitä b) otettava KAIKKI työ vastaan mitä työkkäri tarjoaa c) sinun on pakko mennä kursseille, joita työkkäri sinulle ihan varmasti tulee tarjoamaan koska olet kouluttamaton

Jos kieltäydyt, niin saat uuden karenssin. Työttömän tehtävä on ottaa työkkärin tarjoama kurssi ja työpaikka vastaan. Se työpaikka voi olla vaikka vanhusten takapuolten pesemistä tai jätelaitoksen siivooja. Et voi ilman karenssi kieltyätyä ja ota myös huomioon, että työkkäri ei hyväksy kieltäytymisen syyksi sitä että a) et saa lapselle hoitopaikkaa b) sinulla ei ole autoa millä kulkea. Se ei ole työkkärin ongelma, se sinun on järjestettävä jo etukäteen kun työttömäksi ryhdyt.

Syyksi ei myöskään kelpaa se, että olet sairas tai työkyvytön. Työkkärin päivärahaa nauttiessa tulee olla työkykyinen 24/7. Jos et ole työkykyinen eli sinulla on joku sairaus (flunssa tai vaikka joku työntekon estävä pitkäaikaissairaus), paikkasi ei ole työkkärin listoilla, vaan sairaspäivärahalla. Eli myöskään tähän et voi vedota, kun työkkäri antaa sulle komennuksen tulla orjapalkalla pesemään vanhusten takapuolia.

Jos miehesi on yrittäjä, voi lisäksi työkkäri katsoa, että sinä työllistyt myös tässä firmassa, jolloin sinulle ei makseta työttömyyspäivärahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ettänäin;29002328:
Voi kun ihmiset ymmärtäisivät sen että vaikka oma lääkärisi on todennut ihmisen työkyvyttömäksi,niin kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkärit tekevät silti omat päätöksensä,jotka eivät yleensä puolla hoitavan lääkärin lausuntoa.
Tuossa ap:n tilanteessa ei auta kuin hakea lisää lääkärin todistuksia,laittaa valitusta vireille ja hankkia asianajaja.

ihan totta että kela voi päättää ihmisen olevan työkykyinen lääkärin lausunnosta huolimatta, niin kävi minullekin.
mutta niitä työkyvyttömyyksiäkin oikeasti määräillään melko heppoisin perustein ja etenkin jos ihminen kykenee hankkimaan itselleen lisää lääkärintodistuksia, tekemään valituksia ja hankkimaan asianaajajia, on ihan satavarmasti työkykyinen.

Oletko tehnyt selvityksen miehen yritystoiminnasta ja saanut sen jälkeen myönteisen päätöksen että sinulle voidaan maksaa työttömyyskorvausta? Meillä pelasti se että mies omistaa alle puolet yrityksestä. Jos mies omistaa yli puolet katsotaan että on perheyritys ja työllistyt siinä. En tiedä onko minkä verran poikkeuksia tuosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ota nyt kunnolla selvää;29002378:
Vaadi selvitystä, koska kun olet ollut kht:llä, pitäisi sen syödä pois sitä karenssia aika reilustikin (jossei jopa melkein kokonaan).

Kyllähän se karenssi olisi kulunut jos olisi älynyt ilmottautua työttömäksi, ei se enää mitään hyödytä.

Näinhän se menee. Itse lusin sen viimme keväänä. Nyt on löytynyt koulutus jota pystyn todennäköisesti työkseni tekemään sairauksistani huolimatta. Ensiviikolla alkaa iltakoulutus aikuiskoulutuspuolella ja opiskelen sitä omaehtoisesti työmarkkinatuella. Tätä ennen pyysin päästä työkokeiluihin,että saan tietää mitä pystyisin tekemään.

Kaikki sujuu työkkärin kanssa loistavasti,kunhan motivaatiota itseltä löytyy :) Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";29002544]Kyllähän se karenssi olisi kulunut jos olisi älynyt ilmottautua työttömäksi, ei se enää mitään hyödytä.[/QUOTE]

Ei, se vaikuttaa jokatapauksessa. Lapsen hoitaminen kotona lasketaan tuossa tapauksessa työksi. Ei ihan saman kaavan mukaan, kuin palkkatyö, mutta kyllä siitä jotain ns hyvitystä saa. Juuri maanantaina tarkistin asian.

Sen verran osaan tähän sanoa, että yhdellä tutulla, joka on 30v, oli tuo 5kk odotus ennen kuin sai rahaa. Eihän hänen auttanut muuta kuin mennä sossun asiakkaaksi sikis aikaa. Itsellänikin olisi varmaan ollut tuo tilanne, kun kotihoidontuki loppui, mutta onneksi minulla oli vielä peruspäivärahakautta jäljellä jonkun verran, niin ei tullut mitään karenssia ja siitä sitten putosin työmarkkinatuelle, kun nuo päivät loppui, joten korvausten tulo jatkui normaalisti.

Ap:n 5 kk karenssi olisi kulunut siinä samalla kun hän olisi ollut kotihoidontuella jos olisi vaivautunut ottamaan asioista selvää 5 kk sitten. Ap ilmeisesti myös kuvittelee, että puolikuntoisena hänen ei tarvitse tehdä työttömänä töitä eikä ottaa vastaan hänelle tarjottuja paskatöitä tai paskakursseja?

NOT :D

Eikös sun kannattaisi nyt miettiä sitä opiskelua?? Saisit ainakin sen opintotuen ja samalla sen ammatin?

Ja eikös se kodinhoitotuki ole ihan naurettavan pieni, miten sen varassa voi talous olla? Korjatkaa jos olen väärässä...

piti siis kirjottaa että miehen tulon vaikuttavat tukiin jota voitte saada. ja ei et voi "Yksin" hakea mitään tukea jos asutte yhessä...

Tämä onkin jännä juttu. Äitini haki toimeentulotukea asuessaan veljeni kans(aikuinen) veljellä paljon metsää jonka peri isänsä kuoltua. Metsää on raivattu ja siitä saanut rahaa (n.40.000€) ja äitini pystyy hakemaan itselleen tukea siitä huolimatta. Eli miten se sitten on eri juttu jos on mies ja hakee itselleen? samalla tavallahan veljeni olisi pystynyt elättämään äitiäni.

[QUOTE="Hei";29003184]Eikös sun kannattaisi nyt miettiä sitä opiskelua?? Saisit ainakin sen opintotuen ja samalla sen ammatin?

Ja eikös se kodinhoitotuki ole ihan naurettavan pieni, miten sen varassa voi talous olla? Korjatkaa jos olen väärässä...[/QUOTE]

On helppoa sanoa että haet töihin tai kouluun. Töitä ei varmasti helpolla saa ilman ammattia ja kouluun ei tule heti saamaan paikkaa. Itselläni samanlainen tilanne ammatin suhteen. Olen 31v kouluttamaton ja nuorimman kotihoidontuki loppuu ensi kesänä. Hain kouluun mutta en tullut valituksi. Mieheni on hyvätuloinen ettei ole hätää(emme saa tukia) Mutta oma haluni on myös tienata eikä jatkaa kotona olemista. Oikeastaan ap sanat sanoa ettet aijokkaan hankkia ammattia jne.. tuntuvat itsestäni typeriltä. Mutta eihän me kaikki samaa haluta elämältä.

Onpa katkeraa porukkaa. Itselle tuli 5 kk odotusaika vaikka olen yli 25 ja ei koulutusta. Nämä asiat olisi hyvä saada jollain oikealla selkokiellä ja vaihe vaiheelta esimerkkeinä nettiin ja kelan sivuille mieluiten.

Joka puolella puhutaan yhtä ja ei mainita toista. Ei ihme kun porukka on hämillään siis

Yhteistyössä