APUA!! ollaan ostamassa omakotitaloa jossa on kiinnityksiä, vääntäkää tyhmällä rautalangasta mitä tarkoittaa/miten menee....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä ei...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos myyjällä on lainaa panttikirjoja vastaan, niin hänen pankistaan tulee pankin täti tuomaan ne teidän pankkiin, missä kaupat yleensä tehdään ja ne siis jäävät teidän lainan vakuudeksi omaan pankkiinne. Ja yleensä pankki hakee lisää panttikirjoja jos tarvii; kun ei niitä voi itse hakea ennen kuin omistaa ko. kiinteistön ja pankin intressi on hakea niitä.

Itse katsellaan tässä pientä mummonmöksää, hintapyyntö 95000€. Pitäisikö tässä nyt huolestua vai olla positiivisesti yllättynyt kun kiinnityksiä on 210000€?

Ihan uusi termi tuo taas minulle.

Tietysti asiasta täytyy kysyä kiinteistövälittäjältä ja/tai pankilta, mutta nyt alkuun kysn teiltä :)

Se kiinteistövälittäjä vaikutti joko todella tietämättömältä tai sit tahallaan yritti salailla asioita. Jotenkin en vain pysty häneen oikein luottaa. Mutta ei kai kiinteistövälittäjä saa valehdelakaan päin naamaa jos häneltä noista kiinnityksistä kyselee?

Vanhaan ketjuun... Mä en vaan tajua tätä. Jos talo on 200000 ja kiinnityksiä 160000 niin voiko päätellä, rttä ed. ostajat ovat maksaneet talosta 160000? Millä päätetään, paljonko kiinnityksiä otetaan? Entä jos niitä on yli talon arvon?

Vanhaan ketjuun... Mä en vaan tajua tätä. Jos talo on 200000 ja kiinnityksiä 160000 niin voiko päätellä, rttä ed. ostajat ovat maksaneet talosta 160000? Millä päätetään, paljonko kiinnityksiä otetaan? Entä jos niitä on yli talon arvon?

Ei voi päätellä juuri mitään. Me otettiin pelkkään tonttiin 500 000 € kiinnitykset, vaikka tontin ostohinta oli vain reilu kymmenes tuosta. Ne kun tosiaan kannattaa ottaa tulevaisuutta silmällä pitäen eli kuinka arvokas kiinteistö voi joskus olla ja meidän kiinteistömme arvo moninkertaistuu heti kun talo on valmistunut. Lainaa ei toki oteta noin paljoa eikä saataisikaan, mutta mistäs sitä tietää jos joskus jollekin koko kiinnitysten arvo on tarpeen, vaikka tulevalle omistajalle. Ylimääräisistä ei ole kuitenkaan mitään haittaa.

Sen verran toki tuosta kiinnitysten määrästä voi päätellä, että edelliset asukkaat eivät ole ottaneet laina enempää kuin 160 000 €. Mutta mistäs heidän omien säästöjen osuuttaan tietää, joten lainan maksimimäärästä ei voi päätellä ostohintaa.

Saako kiinnityksiä lisää, eli jos ostan talon kiinnityksillä x ja myyn viisi vuotta tämän jälkeen, voiko tuleva omistaja vaikuttaa kiinnityksien määrään? Vrt osakkeet ja kurssivaihtelut.

Itse katsellaan tässä pientä mummonmöksää, hintapyyntö 95000€. Pitäisikö tässä nyt huolestua vai olla positiivisesti yllättynyt kun kiinnityksiä on 210000€?

Ihan uusi termi tuo taas minulle.

Tietysti asiasta täytyy kysyä kiinteistövälittäjältä ja/tai pankilta, mutta nyt alkuun kysn teiltä :)

Se kiinteistövälittäjä vaikutti joko todella tietämättömältä tai sit tahallaan yritti salailla asioita. Jotenkin en vain pysty häneen oikein luottaa. Mutta ei kai kiinteistövälittäjä saa valehdelakaan päin naamaa jos häneltä noista kiinnityksistä kyselee?

Yhteistyössä