Hae Anna.fi-sivustolta

Apua! Paha lukko kirjoittamisessa

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä täystuho, 29.03.2014.

1. täystuho Vierailija

Olen lukenut kaiken maailman kirjoitusoppaita ja blogeja. Olen yrittänyt saada sanoja paperille, välillä onnistuen ja välillä en. En vain koskaan pääse tästä lukosta, joka estää kirjoittamisen.

Yläasteaikaan olin hyvä kirjoittaja. Äidinkielen numeroni oli aina 9 tai 10. Rakastin tarinoiden rustailuja, ja kotona aika kuluikin niiden parissa. Nyt on päiviä kun en kirjoita edes päiväkirjaa, koska toistan siinä vain itseäni ja samaa ongelmaa vuodesta toiseen. Kaikesta kirjoittamisesta on hävinnyt ilo. Mielikuvitus on kadonnut. Jos jotain saan kirjoitettua, se tuntuu tylsältä.

Tätä on jatkunut jo kohta 10 vuotta. En vain haluasi haudata unelmaani siitä, että jonain päivänä kirjoittaminen olisi hauskaa. Muistan nimittäin vieläkin sen mielihyvän, minkä kirjoittamisesta sain 10 vuotta sitten. En tiedä paremmasta.

Sama ilmiö toistuu myös lukemisessa. Ennen sekin oli kivaa, mutta nyt vain kyllästyn. Mietin, olisko syynä se, että luen sitä mitä pitäisi lukea, eli vakavaa korkeatasoista proosaa, vaikka viihdekirjallisuuden parissa voisi olla hauskempaa. Mutta kun proosa on vain niin arvostettua ja oikeaa kirjallisuutta ja yhteiskunnallisesti tärkeää, niin eikö viihde ole ajanhukkaa?

Nyt haluaisin kuulla kaikki mahdolliset keinot, joista voisi olla apua tässä. Miten löytää se tekemisen ilo? Oikeesti alkaa mennä hermo tämän asian kanssa, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. Haluan vain, että kirjoittaminen olisi hauskaa edes välillä, eikä jokaisen sanan kirjoittaminen olisi jatkuvaa puurtamista. Hahmoni eivät herää koskaan henkiin eikä tarina kulje kunnolla, kun tämä stressi pilaa kaiken.

2. täystuho Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari