apua parvorokkoa työpaikalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnijuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mie en nyt ossaa auttaa sua ton sun kyssärin kanssa..mut mie täällä kanssa sain mahdollisesti parvorokon kaveriltani ja hänen muksulta ja raskaana olen viikolla 19 nyt..vähän tuo mieltä askarruttaa..tiedätkö itse oletko mahdollisesti sen parvon jo sairastanut, kun aika monihan on..mulle terkka laittoi onneksi lähetteen verikokeeseen jossa katotaan oonko sitä aiemmin sairastanut, tai nyt saanut..huomenna hällä pitäis soitella vastauksista jos on jotain hälyyttävää.

Minunkin työpaikalla oli parvoa alkuraskauteni aikaan.Onnekseni olin sen sairastanut.Jälkikäteen minua kyllä valistettiin että työnantaja olisi ollut velvollinen järjestämään minulle toisen työpisteen siksi aikaa kun odoteltiin verikokeiden vastauksia ja varsinkin sitten jos vasta-aineita ei olisi löytynyt.Toinen vaihtoehto olisi myös ollut erityisäitiysvapaa tai jokin sellainen.
ota yhteyttä työterveyteen tai neuvolalääkäriin.parvo on vaaralllinen alkuraskaudessa.

juu tuosta tarttuvuudesta en tiiä, mutta meidän mammaporukan kesken tarttui kyllä nyt sit ainaskin niin et kun paikalla oli 6 lasta ja 6 äitiä, niin 2 lasta ja yksi äiti on ainakin saanut tartunnana..jostai luin (netistä) että tartunta riski ois 25%latentarhaoloissa ja 50% kotioloissa...Kyllähän jotkut saa sairaslomaakin sen ajaksi että epidemia on ohi, kun siis sehän tarttuu itämisaikana, eli ei voi edes välttää kontaktia sellaiseen jolla se siis on, kun ei voi tietää kellä on...

Liittyyköhän parvorokkoon yskä ja kuume? ainut oire-listan jonka löysin netistä oli ihottuma. Tässä tulee oikeesti hulluks.. kun ei tiedä onko sairastanut sitä, neuvolaan ei pääse läpi (soittoaika on vain tunti) ja esikoisella oli 2 päivää sitten ihottumaa poskissa (oli punaset posket) ja nyt on kuumetta ja aika paha yskä. Kiva nyt vaa odottaa pelossa onko toi parvorokkoa, tarttuuko mulle, tarttuuko sitten masuasukille.. *huok*

Oireet vaihtelee;yleensä ihottuma alkaa poskilta terävinä punaisina läikkinä.Myöhemmin voi levitä raajoihin.Joillakin on kuumetta,toisilla ei.Omalla 11v. tytölläni oli ihottuma vain poskissa selvänä ja lievänä käsivarsissa.Ihottuman jälkeen tuli kyllä lievä kuume ja nuha, en tiedä liittyikö parvoon vai oliko tavallista flunssaa.Ja tosiaankin tarttuu itämisaikaan että onhan sitä hankala vältellä varsinkin jos on esim. työkseen lasten kanssa tekemisissä.
meelaie yritä vaan saada lähete verikokeisiin niin saat varmuuden mahdollisesta tuoreesta tartunnasta tai jo aiemmin sairastetusta taudista.Ei se aikuisiin niin helposti tartu kun ei lapsissakaan pahasti leviä.

http://personal.inet.fi/koti/ralf.nyman/hbl/hbl0898s.html
tässä linkki missä ainakin mainitaan että parvo saattaa alkaakin "flunssan kaltaisilla oireilla..sanotaan näin

Taudinkuva

Taudinkuva on melko tyypillinen ja alkaa 1-2 viikkoa tartunnan jälkeen lievillä yleisoireilla, kuten kuumeella, päänsäryllä, yskällä ja nuhalla. Noin viikkoa myöhemmin poskiin ilmaantuu voimakas punoitus ja iho on usein jonkinverran koholla. 1-4 päivän kuluttua kasvoihottuma rupeaa lieventymään ja ihomuutoksia ilmaantuu muualle. Normaalisti ne häviävät viikon kuluessa, mutta joskus ihottuma voi tulla takaisin ja vaihdella voimakkuudeltaan monen viikon ajan. Lapsen yleistila on usein erinomainen, mutta joskus voi olla pientä kuumetta. Ihottuma ei johdu itse viruksesta, vaan immunologisesta reaktiosta, siis elimistön hyökkäyksestä tunkeilijaa vastaan, mikä johtaa tiettyyn ylilyöntiin. Lämpötilavaihtelut, rasitus ja auringonvalo voivat pahentaa ihomuutoksia.

Aikuisilla joskus esiintyvät niveloireet ovat lapsilla harvinaisia. Parvorokko voi myös esiintyä epätyypillisenä ihottumana ja jopa ilman minkäänlaisia oireita.

Tartuttavuus

Infektio leviää luultavasti pisaratartunnan avulla, esimerkiksi siten, että infektoitunut lapsi yskäisee kohti tervettä lasta. Tauti voi esiintyä vuorotellen useilla perheenjäsenillä. Parvorokko tartuttaa jo viikkoa ennen ihottumaa ja täten eroaa useimmista virustaudeista, jotka tartuttavat muutaman päivän ennen oireiden ilmaantumista. Näinollen on tuloksetonta yrittää estää esimerkiksi epidemioita pitämällä lapset kotona päivähoidosta. Ihottumavaiheessa tauti ei enää tartuta. Lisäksi on hyvä, että etenkin tytöt sairastuvat lapsuudessa, koska parvorokko voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin raskauden aikana.

Raskaus

Parvorokko voi aiheuttaa keskenmenoja. Infektio voi vähentää sikiön punasolutuotantoa, mikä johtaa anemiaan ja turvotuksiin lapsella. Tilanne voidaan usein hoitaa menestyksekkäästi. Jos raskaana olevalla äidillä epäillään parvorokkoa, varmistaudutaan infektiosta verikokeen avulla ja lapsen tilaa seurataan mm. ultraäänitutkimuksilla.

Itsellä kun nyt myös epäilys et oon voinut saada parvon, niin googletin kyllä aikas paljon tietoa..ja tunnetusti tieto lisää tuskaa.. :whistle:

niimpäå..tieto lissää tuskaa mutta yritän olla ajttelematta asiaa kovinkaan paljon...se on tarttunut jo jos on tarttunut koska itämisaika on 4-28vrk ni vaikea tietää on ja tosiaan tarttuu jo raskausaikana..viikkoja mulla 16 tällä hetkellä

väliaika tietoa...mää sain eilen verikokeen tulokset ja negatiivinen oli :( oisin niin toivonut että olisin sen joskus jo sairastanut, niin oisi voinut jo asian unohtaa..mut nyt sit uus verikoe ma ja sitten ootetaan taas pari viikkoa..

Mun ystävän vauvalle kävi huonosti raskausviikolla 25 parvorokon takia. Se oltaisiin varmaankin pystytty parantamaan, jos diagnoosi olisi saatu ajoissa. Ei osattu yhdistää vanhempien kärsimään ärtsyyn flunssaan,kun raskaus oli ihan alussa. Ei ole tarkoitus peloitella, vaan että olette ihan oikeassa kun olette huolissanne ja otatte asian vakavissanne. Vaatikaa oikeuksianne ja kaikkia keskeisiä tutkimuksia, esim. tarvittaessa ultratutkimuksia, että kaikki on vauvalla massussa kunnossa. Ystävän vauvaa alettiin tutkia rakenneultran jälkeen kun sydän oli raskausviikkoihin nähden liian suuri. Toivottavasti teillä kaikki menee hyvin ja huoli on turhaa. Onnellista odotusta teille kaikille!

Yhteistyössä