Hae Anna.fi-sivustolta

APUA PMS-OIREISIIN!

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä Pms-monsteri, 23.06.2009.

1. Pms-monsteri Vierailija

Hei Ladyt.
    Koska tätäkin palstaa luultavasti seuraa naisväestö enemmän, niin voitteko kertoa siskot, tiedättekö mitään hyviä konsteja hankalien PMS-oireiden taltuttamiseen? Fyysiset oireet kestän kyllä, vaikka ikäviä nekin ovat, ongelma on lähinnä tuo henkinen puoli. Pinna on niiiiiin tiukalla, että välillä tuntuu, että pää räjähtää. Itkettää, potuttaa, masentaa, ahdistaa, suututtaa lähes kaikki asiat. Kertokaa oletteko saaneet avun esim. jostain luontaistuoteesta, akupunktiosta tms. Kertokaa myös omia oireitanne. (vertaistukea kaivataan) Kaikkien kommentit otetaan vastaan, oletpa vela tai mamma. Itse olen vela. Kiitos etukäteen.

2. exPms-monsteri Vierailija

Pipoa kiristi aiemmin tosi pahasti ja jokainen vähänkään poikkipuolinen sana tai katse sai aikaan apinan raivon päässäni.
    Teki mieli potkia kaikki roskakorit ja liikennemerkit kumoon ;)
    Laskeskelin mielessäni sataan tai menin vessaan rauhoittumaan jos sellainen oli mahdollista.
    Välttelin miestäni ja äitini puheluita (joka saa muutenkin raivon partaalle).
    Kaikkia konsteja kokeiltuani laitatin hormoonikierukan.
    Menkat loppuivat vähitellen kokonaan ja mielikin tasaantui.
    Liikuntakin auttaa, mutta eihän sitä esim. töissä voi lähteä asiakaspalvelusta kesken lenkille.
    Minulla oli kyllä synnytys takana, en tiedä laitetaanko niitä synnyttämättömille vai olisiko olemassa joku ihon alle asennettava kapseli?
    Tsemppiä!

3. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä en ole synnyttänyt, ja minulla on hormonikierukka.
    Voin suositella erittäin lämpimästi.
    Pms-oireita minulla ei ole koskaan ollut joten en osaa niistä sanoa mitään, mutta ehkäisynä hormonikierukka on oiva valinta. Harmiton, edullinen (voi pitää jopa 7 vuotta), vaivaton, ja lopettaa kuukautiset kokonaan, ainakin minulle kävi näin.

4. Tämä on paras Vierailija

Kohdunpoisto. :)
    Toimii erinomaisesti tuohonkin ongelmaan.

5. ehkäisyhuuru Vierailija

Ehkäisy auttaa. Huomaan sen nyt kun ehkäisyn jätin pois 10 vuoden putken jälkeen. Kroppa on ihan ihmeissään ja menkkakivut sietämättömät, niin fyysiset kuin psyykkisetkin. Lisää syitä toivoa raskautuvansa kun jäis menkkakivut pois. Raskaudesta kun niitä kipuja ei varmaan tulekaan:D

6. Bete Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ^ Meinaatko, että nimenomaan hormonaalinen ehkäisy auttaa? Jostain syystä muistan, että mulla oli teini-ikäisenä kovat kuukautiskivut. Mutta ei enää yli 20-vuotiaana. Ongelmaa ei ole ollut siitä lähtien, kun olen seksiä harrastanut, mutta en tiedä, liittyvätkö nuo asiat jotenkin toisiinsa (alussa ehkäisynä oli vain kondomi).

7. Pms-monsteri Vierailija

PMS-ongelmilla tarkoitan omassa tilanteessani nimenomaan pahoja psyykkisiä oireita. Eli jos vinkkejä niihin, niin ilolla otan kaikki vastaan. Kuten alussa kerroin fyysiset oireet kestän kyllä, mutta pää meinaa hajota. Kivuista siis viis. Onko kukaan käynyt esim. akupunktiossa? Tai kokeillut femisoijaa? Gyneni suositteli sitä. Kiitos kaikille tähän asti vastanneille. Saako kohdunpoiston, jos ei ole mitään fyysisiä hankaluuksia, tyyliin PMS-oireiden takia. Olen jo 42v.

8. hiir Vierailija

Liikunta, säännöllinen sekä hikeen asti rasittava sellainen on ainoa, mikä auttaa PMS-oireisiin. Hormonit todennäköisesti vain pahentavat olotilaa.

9. ehkäisyhuuru Vierailija

No mulla oli käytössä ehkäisylaastari, mitä voin suositella helppoudellaan ja sivuoireettomuudellaan. Kuukautiset säännölliset, kivuttomat ja tosi niukat sen kanssa. Ei myöskään raivareita yms. kohtauksia. Ennemminkin tasainen (ehkä liiankin) olotila ja korkeintaan pieniä masiksia, joita naisella nyt on muutenkin mennen tullen. Mutta tosiaan nyt, kun sitä en enää käytä, niin oisin voinut kuukautisten aikana hautautua peiton alle ja ampua mieheni singolla.

10. onnellinen kohduton Vierailija

Ei mielestäni välttämättä, jokaisella toimi... hormonitoimintahan käsittääkseni johtuu munasarjoista, ja kyllä minä ainakin kohdunpoistonkin jälkeen tiedän milloin minulla "olisi kuukautiset" ts. pinna on kireällä ja rinnat arkoina.

Jos munasarjatkin poistetaan, silloin kai poistuvat myös nuo oireet?

11. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Juu, mutta jos omat munasarjat vietäisiin, silloin pitäisi popsia hormonit purkista. Tai sitten antaa parran kasvaa...

12. Hoivavietitön? Vierailija

Hei, onko tilanne pahentunut muutaman viime vuoden aikana?

Tuli nimittäin mieleen, kun kerroit ikäsi, olisiko kyse lähestyvistä vaihdevuosista - nehän VOIVAT tulla jo alle 45-vuotiaalle, vaikkei se ihan tavallista olekaan. Itselläni PMS-oireet pahenivat ja pitkittyivät ennen kuukautisten loppumista muutaman vuoden ajan, ja erityisen hankalia olivat psyykkiset oireet, pinnan lyheneminen ja raivostuminen milloin mistäkin pilkunkokoisesta. Olin hirviö lähimmäisilleni, eikä omakaan olo ollut kehuttava tuossa mielentilassa.

Ensimmäinen apu tuli gynekologin suosittelemasta B6-vitamiinista (saa apteekista ilman reseptiä), mutta lopullisesti tilanteen rauhoitti vain hormonikorvaushoito. Koska sinulla ei ilmeisesti sellaiseen ole vielä tarvetta, voisi jokin mielialalääke tulla kysymykseen.

13. vierailija Vierailija

Joillekin hormonaalinen ehkäisy näköjään toimii. Toisille juuri päin vastoin. Mulla kesti 10 vuotta hyväksyä, että minun munasarjojen luonnollinen toiminta lakkaa kokonaan hormonaalisella ehkäisyllä (e-pillerit & hormonikierukka). Se tarkoittaa kohdallani sitä, että keho menee menopausaaliseen tilaan, eli estrogeeniä, joka vaikuttaa todella paljon naisen psyykkiseen hyvinvointiin, on elimistössäni vähemmän kuin mummoikäisillä naisilla - joilla estrogeenin luontaisesti korvaa lisääntynyt testosteroinin eritys.

Tämä tarkoitti mulla sitä, että hormonaalisen ehkäisyn kanssa olin jatkuvassa depressiossa, ja jossain vaiheessa kiertoa vielä enemmän ja lisäksi aggressiivinen.

Toisilla estrogeenintuotantoa on luonnostaankin vähemmän kuin kanssasisarilla. Alhainen estrogeeni juuri aiheuttaa PMS-oireita, jotka ovat psyykkisesti kuormittavia. Tila on samanlainen kuin synnytyksen jälkeisessä masennuksessa. Uusimmissa tutkimuksissa ko. masentuneita itsetuhoisia naisia oli hoidettu estradiolilla, joka vaikutti vointiin positiivisesti jopa niillä, jotka eivät olleet reagoineet masennuslääkkeisiin.

Viestinini on tämä: Jos kärsii pahasta masennuksesta tai PMS:stä, kannattaa käydä mittauttamassa estrogeenitasonsa. Jos alhainen, kannattaa heti luopua hormonaalisesta ehkäisystä, odottaa muutama kuukausi ja seurata paraneeko olo ihan sillä. Mikäli ei, niin kannattaa mittauttaa ko. hormoni uudelleen. Saattaa olla, että keho kaipaa apuja hormonitasapainon normalisoimiseen. Kaikilla ei ole tämä kyseessä, mutta minulla oli.

Siinä mielessä nuo soijansyöntineuvot komppaa kokemustani, että soijasta saa myös jonkinnäköistä luonnossa esiintyvää estrogeeniä, tai ainakin se vaikuttaa ko. hormoniin, olen kuullut.

Hormonaaliseen ehkäisyyn kannattaa suhtautua terveen kriittisesti. Niitä, joille se ei sovi on ainakin yhtä paljon, kuin niitä, joille se sopii. Lääketeollisuus on tietenkin eri mieltä.....

14. vier Vierailija

Siis olen 31-vuotias, eli ei vielä vaihdevuosioireita. Pitkäaikainen pillerien popsiminen vaan salpasi munasarjojen luonnollisen toiminnan ja herkän hormonisysteemin.

15. sins Vierailija

Säännöllinen kunnon hikiliikunta auttaa todella hyvin pms oireisiin. Samoin jooga.

16. Amany Vierailija

Mulla on auttanut pirttihirmuiluoireisiin Evening Primrose Oil -kapselit, joita saa luontaistuotekaupasta. En asu Suomessa, joten en tiedä onko niitä siellä samalla nimellä, mutta luulisin, että jotain vastaavaa on saatavilla. Olin ennen valmis ampumaan jokaisen vastaantulijan n. viikkoa ennen menkkoja, mutta noiden kapseleiden käyttämisen jälkeen elo siihen aikaan kuusta on jotenkin tasoittunut. En tiedä onko vaikutus ainoastaan psykologinen, mutta who cares kunhan toimii!

17. -- Vierailija

Sain eka kertaa oireettomat kuukautiset . Aloin syödä itsekin perheeni lisäksi Vogelin nokkostabletteja ja oluthiivaa hiutaleita jogurtissa (b-vitamiineja oluthiivassa) ja kahden viikon jälkeen kuukautisten alkaessa ja edetessä ... ei minkäänlaista kivistystä , huonoa oloa tms. Olisikohan näistä todellakin apua kuukautisoireisiin , jihuuuuuu !

18. Argi-plus Vierailija

Hei kaikki kanssasisaret!
    olen kärsinyt pahoista pms oireista jo useamman vuoden. Kuukautiseni ovat myös pitkät sekä kivuliaat. Olen ravannut lääkärissä masennuksen vuoksi ja milloin mistäkin syystä.. Olo on ollut ihmeellinen, itkuinen jne. Muutama kuukausi takaperin tajusin, että mielialani ovat täysin sidoksissa kuukautiskiertooni eikä minulla ole "todellista masennusta".
    Menin taas lääkärille ja vaadin päästä hormonitesteihin sekä kohdunpoistoon. Ikää minulla on 37 vuotta ja 2 synnytystä takana. Huomaan nyt jälkikäteen, että toisen lapsen saannin jälkeen tilanne riistäytyi entistä pahemmaksi. Aloin muutama kuukausi takaperin syödä Argi-plus nimistä lisäravinnetta. Ostin sitä seksiaalihalujen palauttamiseksi normaalille tasolle, mutta se vaikuttikin pms oireiden loppumiseen! Olen jonossa kohdunpoisto konsultaatioon sekä sain estrogeeliä lääkäriltäni, mutta mietin ovatko ne nyt täysin turhia, koska oloni on loistava Argin käytön aloittamisen jälkeen. Kahtena viime kuukautena minulla ei ollut edes kipuja ja vuotokin oli niukempaa kuin yleensä. Olen todella hämmästynyt, voiko tämä olla totta? Aiemmin söin kaikki B6 ja B12 vitamiinit ym. en tosin saanut niistä mitään apua. Argi-plus sisältää B6, B12, C, D, K -vitamiinit sekä arginiiniä. Googlatkaa arginiini, niin saatte tietoa. Voin lämpimästi suositella kokeilemaan ja toivon että siitä olisi apua teillekin. Itse jatkan tätä kokeilua ja katson montako kuukautta menee ilman oireita. Tsemppiä kaikille!

19. Kirppuna Vierailija

Taisi mennä lisäravinnekeskusteluksi, mutta minulla auttoi fyysisiin oireisiin erittäin vahva kalaöljy. Se toisaalta lisäsi myös liman eritystä. Fyysisiin oireisiin auttaa myös syödyn ruuan määrän vähentäminen ja suolattomuus. Mitä vähemmän tavaraa suolessa, sen enemmän tilaa kohdulle. Psyykkisiä oireita ei ole ollut, toivottavasti ruokavalio auttaa myös niihin.

20. Ongelma Vierailija

Tiedustelisin vähän että mistä päin sait ostettua tätä tuotetta. Olen etsinyt netistä, mutta luontaistuoteverkkokaupoista en ole sitä löytänyt. Nykyään PMS oireet ovat sellaisia, että en jaksa edes sängystä nousta ylös. Mutta heti kun menkat alkaa niin olo on ihan normaali. Onko kenelläkään muulla korkeaa hemoglobiinia (140-160), ajattelin että voisiko tämäkin vaikuttaa osaksi noihin oireisiin?

21. saj Vierailija

Pysähdyin kun luin tuon korkean hemoglobiinisi 140-160! Itse kärsin todella pahoista PMS-oireista ja hemoglobiinini on yli 160. Olen kokeillut kaikkea tuloksetta: luotaistuotteita, keltarauhashormonia, hormonikierukkaa, ehkäisypillereitä sekä mielialalääkkeitä. Viimeiseksi mainitusta oli jonkin verran apua mutta en halua syödä mielialalääkkeita lisäksi ne tekivät olon turraksi ja todella väsyneeksi. Hikijumppaa harrastan n. 3 krt viikossa, mutta en koe siitäkään olevan mitään apua.

*huoh* olen aika hirviö jopa 2 viikkoa kuukaudesta ja mistään ei tunnu olevan apua?

Terveisin, Valmis melkein mihin vaan

22. mustamieli Vierailija

Hei kanssasisaret!

Olen loppu pms-oireiden vuoksi. Minulla myös kuukaudesta 2vk oireita. Menkat on aina olleet järkyttävät, kivuliaat, pitkät jne. Samoin kuin alkup. kirjoittajalla, myös minä kestän fyysisen kivun mutta henkinen puoli ei enää kestä.

Sain pari vuotta sitten vahvoja mielialaläkkeitä pms oireisiin, jotka auttoivat jonkin verran, mutta aiheuttivat turtuneen ja alakuloisen olon. Tällä hetkellä sinnittelen ilman apuja. Olo on helvetin synkkä.

23. mari 79 Vierailija

Hei tarvitsisin kans apua kun minulla on seuraavanlaisia oireita väsyttää, mielialan vaihtelut hikoilu,lapsille hermostuu helposti olen kärsinyt pitkään oireista ja olen erittäin väsynyt tähän olisi kiva jos joku pystyisi jotenkin auttamaan.

24. Fyysisiä Vierailija

Minulla ei ole koskaan ollut hemoglobiini alle 140, enkä ole pitänyt sitä yhtään korkeana. Kai se sitten on :)

Olen siitä onnekas, että mitään pms-oireita minulla ei ole koskaan ollut (koputtaa puuta), mutta kuukautisten alkaessa pari, kolme ensimmäistä päivää ovat fyysisesti todella kivuliaat. Kuukautiset ovat myös runsaat ja kestävät aika pitkään. Olen nyt 40-vuotias ja näitä kipuja on ollut lähes heti sieltä 11-vuotiaasta saakka, kun kuukautiseni alkoivat. Lisäksi, erityisesti nuorempana, sain usein ikävän migreenin päivää ennen kuukautisia tai vuodon ensimmäisenä päivänä. Mahtaako noista tässä ketjussa mainituista luontaistuotteista olla apua tuon migreenin ehkäisyyn?

25. vierailija Vierailija

Mulla pms-oireet pahentuneet helvetillisiksi kun ikää tulee lisää, olen nyt 40v. Kierto oli kesällä lyhimmillään 18 vrk, josta viikko todella rankkoja fyysisiä ja psyykkisiä pms-oireita ja vajaa viikko kuukautisia. Niin kauheaa, että otin kokeiluun Zoely-e-pillerit. Niistä puhkesi akne, ja varsinkin päänahka täyteen todella kivuliaita patteja. Nyt kokeilussa Yaz-pillerit, jotka kyllä paransivat aknen, mutta nyt on koko ajan emätintulehdus ja pissahätä, joten sekin kokeilu loppuu nyt. Miten vaikeaa voi olla määrätä vain pieni estrogeenilisä? Olen muutenkin adrogyynihko, ja sekä äitini että mummoni tarvitsivat estrogeenilisää vaihdevuosiin. Joillakin se oma tuotanto on vain vähäisempää kuin muilla :(

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri