Apua!Sain juuri tietää olevani raskaana rv 9 ja olen juonut alkoholia reilusti ;(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:flower: Onnea odotukseen :flower:
Ja ole huoleti. Noin alussa eui pitäisi mitään kamalia lapselle sattua. Ensinnäkin ota huomioon se, että raskausviikkoja aletaan laskea kuukautisten viimeisestä päivästä. Eli 1-2 viikoilla et mitä todennäköisimmin ole edes raskaana vielä. Eikä hedelmöittyneellä munasuolulla ole heti alkuun napanuoraa ja istukkaa saatikka yhteistä verenkiertoa äidin kanssa. En nyt muista, koska ne kehittyvät.
 
http://www.paihdelinkki.fi/kotikanava/puheenaiheena/raskaus.html

Tuolla sanotaan näin:
"Alkoholi on sikiövaurioita aiheuttava aine. Erityisesti alkuraskauden humalahakuinen alkoholinkäyttö voi aiheuttaa sikiölle suuria eli elämää uhkaavia epämuodostumia (esim. sydänvika). Missä tahansa vaiheessa raskautta nautitulla alkoholilla voi olla vaikutuksia sikiön kehitykseen."

Mutta toisaalla (ohjelma ei anna mun laittaa enempää kuin yhden linkin):

"Moni odottava äiti on saattanut juoda alkoholia raskauden alkuvaiheessa ennen kuin on tiennyt olevansa raskaana. Tieto alkoholin aiheuttamista vaaroista voi aiheuttaa äidille huolta.

Vähäinen altistus ennen kuukautisten pois jääntiä ei kuitenkaan aiheuta sikiölle ongelmia. Tilanne voisi olla toinen, jos alkoholin käyttö on ollut hyvin runsasta. Yleisesti ottaen toistuvaa humalahakuista juomista pidetään selkeänä riskitekijänä."

Toivotaan parasta!
 

Yhteistyössä