Apua sisustukseen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 522222
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

522222

Vieras
Ollaan kuukauden päästä muuttamassa uuteen, isompaan asuntoon. Mutta pari ongelmaa on.
Uuden asunnon olohuone on aika pieni.
Meillä on kaksi tummanruskeaa nahkasohvaa, toinen kahden ja toinen kolmenistuttava. Lisäksi vitriini on hyvin tumman värinen, ja tv-taso on musta. TV-taso on miehen ostama. Vitriini ja sohvat on anopin vanhoja kun hän uusi sisustuksensa.
Mutta mies tuskin niistä haluaa ihan heti luopua koska ovat kuitenkin kaikki kalliita ja laadukkaita kalusteita. Eikä niissä mitään vikaa muuten ole mutta väriltään hirveän tummia, minä pitäisin vaaleammasta. Esim. tumma vitriini on hirveän pimeä, ehkä sinne pitäisi sisälle viritellä jotain led-valoa, joka antaisi vähän lisää valoa huoneeseen?
Pelkään, että koko olohuoneesta tulee hirveän pienen näköinen ja tunkkainen, kun on noin paljon tummia ja aika isoja kalusteita. Telkkarikin on iso, ja tietty tv-näyttö on musta...
Huoneeseen tulee kyllä paljon luonnonvaloa. Verhot ajattelin laittaa vaaleaksi (nykyisessä asunnossa olkkarin verhotkin on tummat), matto on valkoinen. Lisäksi ajattelin että hankkisi jonkun vaalean valaisimen ja vaalea jalkalamppu meillä jo onkin.

Sama homma on keittiössäkin. Haaveilen vaaleasta keittiönpöydästä, mutta juuri nyt ei ole varaa ostella satojen eurojen ruokailuryhmiä. Ja kas kummaa, miehen äiti on luopumassa vanhasta ruokaryhmästään joka sekin on hänen makunsa mukaista tummaa puuta. Olisikohan kamalan työlästä maalata tuollainen ja tulisko hyvää jälkeä..? Vai sellainen turhan kotikutoisen näköinen. Vaikka toki ei tarvis olla tehtaalta tulleen näköinen.

EI ole älyttömiä rahasummia laittaa sisustukseen juuri nyt koska on asioita mihin pitää säästää ja sisustus on nyt se mistä pitää tinkiä. Enkä minä voi noin vaan mennä vaihtamaan kaikkia kalusteita kun miestä ei ajatus yhtään lämmitä, ja sehän olisi sama kuin se että hänkin menisi myymään kaikki minun kalusteeni, mitkä ei häntä miellyttäisi.

Eli vinkkiä, miten valoa ja avaruutta asuntoon, ja millä "häivyttää" tummia kalusteita..

Mä olen maalannut paljon vanhoja kalusteita, ja hyvä tulee, kun käyttää laadukkaita maaleja, hioo ja preppaa kunnolla. Hyvä pohjamaali on kaiken a ja o. Maalaa vaikka ensin joku pienempi kaluste harjoitustyönä. Tosin jotain tummaa vitriiniä en välttämättä maalaisi, jos on arvokas kaluste. Nahkasohvia on vaikea naamioida, mutta voihan selkänojalle heittää jonkun huovan tms. keventämään.
Tai mitä jos teet suosiolla siitä olohuoneesta sellaisen tumman ja tunnelmallisen? Ruskeat/mustat kalusteet ja vaaleat matot näyttää helposti aika ankealta pienessä huoneessa, varsinkin jos on valkoiset seinät. Voisko seiniä maalata?

Me just ostettiin Iskusta tollanen iso 6hengen valkoinen korkeakiilto pöytä. 167€maksoi. Tuolit ne kalliimpia on mitä pöydät. Ja tumman pöydän kyllä piristää värikkäät tabletit tai poikittain laitetut kaitaliinat.

Muuten minäkin jään kuuntelemaan vinkkejä.
Onks teillä parveketta/terassia sen olohuoneen ikkunan takana? Nythän on kaikkua ihania syysvaloja ulos, sellanen piristäis tilaa, jatkais katsetta ulos asti....vai miten ne sisustussuunnittelijat sen sanoo?

Uudessa asunnossa parveke on makkarissa. Olohuone on aika piskuinen, mutta kuitenkin varmaan saadaan nuo kalusteet sinne mahtumaan.
Vuokra-asunto kyseessä, niin en tiedä voiko alkaa maalaamaan. Ei myöskään oo tarkoitus puolta ikää asua tuossa asunnossa, mutta tarvitaan isompi asunto kun vauva tulossa ja meidän nykyinen kaksio on kamalan pieni. Tuo kolmio olisi hyvän kokoinen meille.
Tuo vitriini on tosiaan aika arvokas. Ei ihan mitään lastulevyä, anoppi panostaa kalusteiden laatuun, ei kelpuuta mitään ikean "roinaa". Minä en ole kummemmin mitään maalaillut, niin hävettäisi hirveästi jos menisin sen vitriinin pilaamaan suttuisella jäljellä. Eikä kyllä ole rahaa viedä millekään ammattimaalaajalle, samaan hintaan varmaan ostais uuden vitriinin.
Mutta onhan vaalea vitriini paljon valoisampi kuin tumma mikä ikäänkuin "imaisee" ne tavaratkin sisällä semmoiseen pimentoon. Vaikka vitriini onkin muuten kaunis. Mietin, auttaisikohan esim. juurikin ne valot tuohon ongelmaan. Lidlissäkin myydään sellaisia pieniä ledivalonauhoja mitkä on hyllyn reunaan tarkoitettu antamaan valoa.

Ja tosiaan pakko hakea jotain vaaleutta muilla elementeillä, koska sohvaa, tv-tasoa, ja vitriiniä ei nyt saa vaihdettua. Sohviin voisi ehkä hommata sellaiset huput, mutta tuntuu että näyttäisköhän se sitten hölmöltä. Ainakin mielikuvasta tulee mieleen se kun muumit peittivät kalusteet talven ajaksi suojaan pölyltä :D Mutta millä sitä vaaleutta sitten saisi. Vaaleaa on ainakin jalkalamppu, matto, uuden kattolampun ajattelin hommata ehkä.

Onko mahdoton ajatus laittaa keittiön pöydälle valkoinen liina? Sen avulla sais helposti ja edullisesti vaaleaa ilmettä. Sitte tuo olohuone ei edes välttämättä ole liian tumma, kun kuitenkin on vaaleat matot ja verhot.

Ei ole mahdoton ajatus, tosin itse ehkä pitäisin enemmän tableteista. Mutta siis keittiö on erillinen huone, ei ole olohuoneen yhteydessä. Vaikea vielä sanoa että tuleeko esim. olkkarista liian tumma ja synkkä, mutta mielikuvana ainakin. Nykyisessäkin asunnossa on aika tummaa olohuoneessa. Mutta tiettysti uusi asunto ja siellä on erilainen valaistus jne, niin näkee sitten. Mutta pieni huone, ja tummat kalusteet, niin ei se ainakaan lisävaloa anna vaan imaisee aika helposti sitä pois.

Ruokailuryhmän maalaaminen on työläs homma, mutta jos teet sen kunnolla, lopputulos on hieno. Mutta lukuisia ja lukuisia työtunteja se vaatii. Millainen ruokailuryhmä teillä nyt on? En ihan tajunnut, mikä pakko teidän on anopin vanha vastaanottaa. Huutonetistä tai torista voit saada vaaleita todell halvalla.

Kaikkeen tottuu, emillä on kaikki huonekalut tummaa puuta. Ostetaan ennemmin laatua ja harvemmin kuin jotain ikean korkeakiiltoista, meillä tosin iso omakotitalo että huonekalut eivät vie elintilaa. Teinä harkitsisin sillä silmällä että vähemmän on enemmän, ei niitä kaikkia tarvi ahtaa pieneen asuntoon. Toinen sohva varastoon ja tilalle vaikka sitten pieni valkoinen ikean divaanituoli tms.

No, ei tietenkään ole pakko vastaanottaa anopin vanhaa, mutta kun tällä hetkellä olisi tärkeämpiäkin kohteita mihin säästää ja käyttää rahaa. Ja meillä nyt sattuu jo olemaan anopin vanhat sohvat ja vitriini, ei niitä voi hävittääkään. Miehen mielestä ovat hyviä. Ovathan ne, mutta sopisivat paremmin jonkun toisen asuntoon jos minun mielipidettäni kysytään.
Meillä oli aina lapsuudenkodissa tummat kalusteet ja en viihtynyt niiden keskellä yhtään, enkä viihdy nytkään tummassa kodissa. Tummaa saa olla mutta ei liikaa. Tietysti voitaisiin ehkä tehdä niin, että myytäisiin nuo sohvat ja vitriini, ja tilalle hankittaisiin niillä rahoilla vaaleammat kalusteet, käytettynä vaikka.

Tällä hetkellä meillä ei ole itsellä ruokailuryhmää ollenkaan. Meillä oli vaan vanha ja keikkuva baaripöytä tuoleineen ja se oli niin hankala ja turha kaluste että myytiin pois, kun tarkoituksena hommata jostain normaali pöytä ja tuolit.

Ruokailuryhmän maalaamista mietinkin, mutta ymmärtääkseni vaatii aika paljon vaivaa, että saa hyvin tummasta kalusteesta vaalean. ymmärtääkseni vaatii paljon hiomista, ja vielä enemmän maalia. Ja osaisinko tehdä hyvää jälkeä kun en ole tosiaan paljon kalusteita maalaillut..

Joo kyllä ehdottomasti kannattaa se lisävalo hommata sinne vitriiniin.
Maalaamisesta sanoisin, että kunnon tasaisen maalipinnan tekeminen on pirun vaikeeta. Ja oikeat työvälineet on aivan ehdottomat, ei mitää viiden euron settiä. Meillä minä olen todennut että ei maaleja, vaan läpi kuultavaa lakkaa, siinä jälki saakin jäädä hieman epätasaiseks.
Ja vuokranantajalta kannattaa kysyä, no ennen kaikkea lupa maalaamiseen, mutta myös että haluaako että kunnostatte asuntoa hänen puolestaan, eli maksaisiko hän maalit, tai osallistuisiko kustannuksiin. Muistelen ett esim vvolla oli joskus aikoinaan jotai alennuksia johki maaleihin...

Tehostetapetti? Yksi vouta, kaistale jotain hienoa tapettia johonkin reunaan...? Vaikka vaaleeta seinän kanssa yhteen sopivaa.
Sisustustaulu? Nettikirppiksiltä saa. Joku iso taulu, jonka kohdevalaisee.
Tauluhylly johon kynttilöitä? (Vauvan ja lapsen kanssa niiden polttelu muutenkin loppuu pöytätasoilla)

Ja kyllä toisen vanhoja saa tuunata... silleinhän ne pysyy käytössä.

Mä jättäisin toisen sohvan pois. Liian isot kalusteet on rumat ja jos vielä on ahdasta niin on tunkkaista. Mun mielipide on että mustat kalusteet ja valkoinen matto ei oo hyvä yhdistelmä, sama pätee verhoihin. Laita asunnosta jonkunlainen pohjapiirrustus (itse tehty) ja kalusteiden mitat niin ois helpompi antaa vinkkejä.
Keittiön pöytään ostaisin vaalean vahakankaan, vaikka Vallilan mallistosta. On helppokäyttöinen ja suojaa pöydän pintaa. Sit samaan sävyyn kynttilät, patalaput, astiapyyhkeet ym mitä pidät esillä. Riippuu tietenkin minkä väriset keittiön kaapit on, ei saa tulla liian montaa värimaailmaa samaan tilaan.

Siis joo, anoppihan on luopunut noista kalusteista, mutta ne on oikeasti olleet kalliita. Hän ostaa laadukkaita kalusteita ja ei ole mitään Ikea-Jysk laatua esim. se ruokaryhmä ja tuo vitriini. Mulla pelottaa, että jos sutimaan niiden päälle maalia, kun ei ole kokemusta, niin jälki ois sitten sen mukaista ja kalliit kalusteet pilalla.Ois joku halvempi kaluste niin kehtais maalailla tuosta vaan, kun ei haittais vaikka meniskin vikaan. Mutta noi on laadukkaita, arvokkaita huonekaluja niin en halua mitään katastrofia.
Ammattilaiseen ei kuitenkaan nyt ole varaa koska uskon että sais maksaa aika paljon semmoselle.

En usko että ollaan asunnon seiniä maalaamassa tai tapetoimassa ainakaan ensialkuun. Minusta ne seinät menis ihan sellaisinaankin. Ehkä jotain tehosteseinää vois harkita, jos päätetään että asutaan siinä vähän pidempäänkin. Sisustustauluja olisi tarkoitus hankkia ja laittaa. Ehkä joku seinähylly missä kynttilöitä, olisi myös kiva.

Keittiön kaapit on vaaleat, ei ihan valkoiset kuitenkaan. Sellainen.. vaalean vaniljan värinen. Keittiönkaapit on kyllä vanhat, varmaan alkuperäistä kasaria, mutta menettelevät kyllä, koska ovat muuten varsin neutraalit ja hyvässä kunnossa.
Tuo vahakangas pöydälle on hyvä idea. Vallilan kuoseista tykkään ja sieltä voisi löytyä joku kiva kangas.

Onhan se sentään jokin lähtökohta, että tummaa ovat kaikki olohuoneen kalusteet, eivätkä kaikkea vaalean/tumman/väreillä maalatun puun väliltä :)

En kuitenkaan itse yrittäisi vain vaaleata lisätä, sillä muuten se kontrasti vaan kasvaa ja tummat hyppää vaaleasta silmille entisestään. Voisi kummasti helpottaa, jos keksii jonkin värin siihen väliin, lämpöä ja valoa, hehkua, antamaan omalla tavallaan. Ei siis mielellään mikään pastelli tai vaalea tai kirkkaankylmän keltainenkaan.

http://static.iltalehti.fi/sisustus/sis_varit1104in_sz.jpg

Ja sitten tosiaan tavalla tai toisella yrittäisin myös erilaisia lisävalaistusvaihtoehtoja miettiä, joista itsekin puhuit ja moni kommentoija täällä.

Hyvä siitä voi tulla! :)

Ei ole hirveästi varaa kalusteita uusia, niin olohuoneeseen esim. mattovaihtoehdot olisi nyt punainen, tai valkoinen matto. Punainen ei sovi hirveän hyvin sohvien värisävyyn, mutta tuo valkoinen käy.
Sohvilla on myös vaaleita sohvatyynyjä joista yksissä on mukana violettia koristekuviota. Ja joo onhan se hyvä että on edes samaa sävyä nuo kalusteet, ettei ole ihan hujanhajan kaikki eriparia. Mutta itselle tuo tumma ei oikein nappaa ja pieni huone tulossa, niin epäilyttää että tulee ahdas ja tunkkainen siitä.

Minä haluaisin vaaleat verhot tuonne olohuoneeseen, jotain kuviota saa olla muttei liian raskaasti. Se vaalea jalkalamppu on semmoinen paperivalaisin. Ehkä jos löytyisi sopiva sisustustaulu millä myös saisi jotain valoa ja väriä..