apua uniongelmiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anne

Vieras
Meillä on kuuden viikon ikäinen eloisa tyttönen, joka ei aina meinaa malttaa nukahtaa vaan saattaa härpättää pikiäkin aikoja valveilla, yliväsymykseen asti. Pitäisi pikkuhiljaa saada jonkinlainen unirytmi niin tytölle kuin meille vanhemmillekin. Päiväsaikaan ei nykyisin ole ongelmia, sillä tyttö itkee vain nälkäänsä, ja viihtyy jonkin aikaa hyvin itsekseenkin. Ja ihme kyllä nukkuu pitkiä pätkiä, nukahtaa ulkoillessa vaunuihin, syötön yhteydessä ja aivan itsestäänkin, vaikka melua olisi kuinka (soitin pianoa ja lauloin ja tyttö alkoi vedellä hirsiä).

Ongelma ovatkin yöt. Yöpuulle yritetään ruveta rauhoittumaan kahdeksan yhdeksän maissa, ja tyttö nukkuukin usein tunnin mittaiset tirsat, samoin yhdentoista maissa. Mutta sitten alkaa hepatus. Vaikka valot on sammutettu, syötetään ja pyritään juttelemaan mahdollisimman vähän, niin uni ei meinaa tulla sitten millään. Jos nukahtaa, nukkuu tosi pinnallisesti ja herää pian uudestaan. Hepatus ei lakkaa tissillä, kainalossa, sylissä, tuttia syö tosi huonosti. Vaunujakin kokeiltiin. Lopulta tyttö nukahtaa yliväsymykseensä. Tähän voi mennä koko yö: aamukolmeen tai sitten puoli seitsemään kuten viime yönä. Nukahdettuaan kunnolla voi nukkua neljä tuntia putkeen ja muutenkin sikeästi noin kaksitoista tuntia, herää aina välillä vain syömään.

Eikä tuntuisi olevan väliä sillä, onko tyttö puolilta öin herätessään virkeä, väsynyt tai yliväsynyt. Hepatus alkaa aina ja unensaanti on hankalaa. Vauvan rytmin takia itsellä herääminen menee puolille päivin eikä uni tule kovin aikaisin illalla vaikka väsyttääkin. Kuinka muuttaa tytön unirytmiä kun tuntuisi olevan aivan päälaellaan? Keinot tuntuvat olevan vähissä. Onko muilla samanlaisia ongelmia?

No meillä ei kertaakaan valvottu ihan noin myöhään, mut kaksi ensimmäistä kuukautta nukkumaanmenoaika oli yleensä lähempänä kolmea.
Rytmi alkaa löytyä iän mukana, meillä tyttö nyt 4 kk ja hänet saa jo yleensä puoli yhteen mennessä unten maille. Eli ei tuohon noin pienen kanssa auta kuin aika. Yrität vaan itse myös nukkua silloin kuin vauvakin. Mä olin ja alkuun tosi väsynyt, kun en sit aamupäivällä ja päivällä malttanut nukkua, kun oli olevinaan niin paljon tekemistä, mut kyllä sitä sit oli vaan pakko jättää ne tekemiset väliin ja ruvettava huolehtimaan omasta jaksamisesta, et jaksoi hoitaa lasta.

tää oon taas näitä vastauksia multa että ""kuuluu ikään"". Ainakin mitä omat kokemukset ja mitä oon täältä lueskellu, illat on enemmän ja vähemmän tuossa iässä menneet sirkustellen ja meilläkin päästiin yleensä yöunille 1-2 maissa. Päivärytmitys auttoi että nukkui säännöllisesti kunnolla päikkärit....ja se aika.

Ihan samanlaista on touhu meilläkin. Poika on 10 viikkoa vanha. Toivon, että ajan kuluessa asia korjaantuu, ja poika alkaa nukkua yöllä enemmän. Tänä aamunakin poika heräsi viiden maissa, söi vähän ja sitten jokelteli pimeässä tunnin verran. Eilen päästiin yöunille vasta klo 1 ja seuraavan kerran herättiin jo klo 2.

kirjoitit et päivällä kun on meteliä niin nukahtaa. ootko kokeillu et ois radio yön päällä? meillä radio on yötä päivää päällä, en tiedä auttaako se mut kymmenen aikaan mennään illalla nukkumaan ja kymmenen aikaan noustaan aamulla. yö menee kolmella tai neljällä syönnillä mut poika jatkaa syötyään saman tien unia. Poika on vajaat kolme kuukautta.

Yhteistyössä