Apua! vanhempainraha ja loppuva työsopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EpätoivoinenOdottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EpätoivoinenOdottaja

Vieras
Luin juuri kelan nettisivuilta minulle myönnetyn päätöksen äitiys- javanhempainrahasta. Työsopimukseni on voimassa heinäkuun loppuun asti, joten työnantaja maksaa mulle palkan ensimmäiseltä 3 kuukaudelta (?).

Kelan päätöksen mukaan saan vanhempainrahaa elokuun alusta alkaen minimin eli 15,20e kuussa. Olen tyrmistynyt... "Normaalisti" työsopimukseni uusittaisiin 1.8. alkaen (olen tuntiopettaja). Mieltääkö kela siis minut työttömäksii? Eikö vanhempainrahaa pitäisi saada edell. kuuden kuukauden palkkatulojen mukaan? Miten ihmeessä saan noin vähän päivää kohden? Olen ollut koko ajan töissä viimeiset neljä vuotta, EN siis työttömänä lainkaan. Kertokaa kiitos mistä on kyse :(

Saat vanhempainrahan edellisen 6 kk tulojen mukaan, jos ne ovat 20% suuremmat ( - tulonhankkimisvähennykset) kuin edellisen vahvistetun verotuksen tulot. Kai täytit hakemuksessa sen kohdan, jossa tämä ilmoitetaan? Ja onhan työantajasi ilmoittanut Kelalle sinulle viimeisen 6kk aikana maksamansa palkan? Parasta olisi soittaa suoraan Kelan toimistoon.

Olen samassa tilanteessa kanssasi, eli "vakituinen määräaikainen". Kelan lomakkeeseen olen itse aina rastinut kohdan, jossa olen halunnut vanhempainrahan laskettavaksi 6 kk:n perusteella. Sen lisäksi olen käynyt pyytämässä palkanlaskijalta selvityksen palkkatuloistani ja tämän olen vienyt hakemuksen liitteenä Kelaan. Nyt palkanlaskija ilmoitti lähettävänsä tietoni suoraan Kelaan, kun palkant nousevat maaliskuussa. Rastin siis kohdan, että tiedot toimitetaan myöhemmin, mutta Kelalta ehdittiin jo soittaa liitteen perään. Kannattaa joka tapauksessa ottaa yhteys Kelaan.

Kiitos vastauksista! Kyllä palkkatoimiston tädin piti laskea palkkani ja antaa tarvittavat tiedot kelaan. Ja tiedoissa tosiaan näkyy, että tuleva äitiys-ja vanhempainraha on laskettu viimeisen 6 kuukauden ajalta. En muista rastittaneeni mitään kohtaa, koska palkanlaskija toimitti palkkatodistuksen kelaan yhdessä äitiysrhahakemukseni kanssa. Pitänee nyt vaan kärvistellä maanantaihin asti... Päätöksessä on pakko olla jokin virhe :(

Sattuu niitä virheitä kelassakin... esikoista odottaessa toimitin sinne tuon 6kk palkkatiedot, mut jotenkin kela sieltä laski tulot väärin, et mun 4kk palkka ois ollut 6kk palkka ja alkuun tuli päätös aika onnettomista päivärahoista... valitin asiasta ja se korjattiin samantien.

Kyllähän tossa täytyy jokin virhe olla. Vaikka et saisikaan äitiysrahaa viimeisen 6 kk tulojen mukaan, niin pitäisi rahan olla suurempi kuin minimi, jos olet ollut viimeiset 4 vuotta töissä (tietysti suuruus riippuu palkastasi). Olikohan niin, että nyt käytetään v.2006 verotusta äitiysrahan laskemiseen.

Yhteistyössä