Apua! vanhempainraha ja loppuva työsopimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EpätoivoinenOdottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EpätoivoinenOdottaja

Vieras
Luin juuri kelan nettisivuilta minulle myönnetyn päätöksen äitiys- javanhempainrahasta. Työsopimukseni on voimassa heinäkuun loppuun asti, joten työnantaja maksaa mulle palkan ensimmäiseltä 3 kuukaudelta (?).

Kelan päätöksen mukaan saan vanhempainrahaa elokuun alusta alkaen minimin eli 15,20e kuussa. Olen tyrmistynyt... "Normaalisti" työsopimukseni uusittaisiin 1.8. alkaen (olen tuntiopettaja). Mieltääkö kela siis minut työttömäksii? Eikö vanhempainrahaa pitäisi saada edell. kuuden kuukauden palkkatulojen mukaan? Miten ihmeessä saan noin vähän päivää kohden? Olen ollut koko ajan töissä viimeiset neljä vuotta, EN siis työttömänä lainkaan. Kertokaa kiitos mistä on kyse :(

Saat vanhempainrahan edellisen 6 kk tulojen mukaan, jos ne ovat 20% suuremmat ( - tulonhankkimisvähennykset) kuin edellisen vahvistetun verotuksen tulot. Kai täytit hakemuksessa sen kohdan, jossa tämä ilmoitetaan? Ja onhan työantajasi ilmoittanut Kelalle sinulle viimeisen 6kk aikana maksamansa palkan? Parasta olisi soittaa suoraan Kelan toimistoon.

Olen samassa tilanteessa kanssasi, eli "vakituinen määräaikainen". Kelan lomakkeeseen olen itse aina rastinut kohdan, jossa olen halunnut vanhempainrahan laskettavaksi 6 kk:n perusteella. Sen lisäksi olen käynyt pyytämässä palkanlaskijalta selvityksen palkkatuloistani ja tämän olen vienyt hakemuksen liitteenä Kelaan. Nyt palkanlaskija ilmoitti lähettävänsä tietoni suoraan Kelaan, kun palkant nousevat maaliskuussa. Rastin siis kohdan, että tiedot toimitetaan myöhemmin, mutta Kelalta ehdittiin jo soittaa liitteen perään. Kannattaa joka tapauksessa ottaa yhteys Kelaan.