Apua vauvan nukuttamiseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huonoäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huonoäiti

Vieras
Kaipaisin neuvoja vauvan nukuttamiseen. Lapsi on esimmäiseni ja ikää hänellä on nyt 3 kk. Vauva on aina ollut huono nukkuja. Nyt asiat on jo niin hyvin että vauva nukkuu jopa 6 - 10 tunnin yöunia (siis toki heräillen syömään), joten enää ei niin hirveää univelkaa ole kuin alussa. Mutta nukkumaan meneminen on ongelma. Vauva saattaa alkaa näyttää väsymyksen merkkejä jo 8 - 9 aikaan illalla, jolloin koitan heijaila uneen ja viedä sänkyyn. Mutta yleensä herää jo sänkyyn siirrettäessa tai pari minuuttia sen jälkeen ja itkee. Joskus saattaa nukkua jopa 15 - 30 min ja herätä yllättäen huutamaan. Ei rauhoitu muuten kuin että ottaa syliin ja pomputtelee ja heijailee. Vauvalla on myös tarve saada jotain suuhunsa mutta tutti ei kelpaa eikä tuttipullokaan ellei ole nälkä. Usein rauhoittuu kun sormella hinkkaan ikeniä eli niitä varmaan kutittaa. Vaatii kuitenkin sylissä heijailua että nukahtaa. Yleensä tätä nukahtamis rumbaa kestää sinne kahteen tai kolmeen yöllä. Eli menee helposti semmoinen kuusi tuntia tuossa.

Eli miten voisin helpottaa vauvan nukahtamista vai onko tämä ihan normaalia?

Täytyy varmaan yrittää tätä. Jotenkin varmaan yritän liian pian nukahtamisen jälkeen vauvaa siirtää sänkyyn. Eli täytyykin kokeilla illalla että pidän sylissä kauemmin.

Onko sänky viileä? Pidä sylissä peiton sisällä ja nosta peittoineen sänkyyn. Onko sängynpäätyä kohotettu yhtään? Äidiltä tuoksuva esine/räsy sänkyyn mukaan? Pieniä juttuja, joista ei juuri teidän kohdalla välttämättä apua tai olette jo kokeilleet, mutta helppoja ainakin tehdä.

Onko sänky viileä? Pidä sylissä peiton sisällä ja nosta peittoineen sänkyyn. Onko sängynpäätyä kohotettu yhtään? Äidiltä tuoksuva esine/räsy sänkyyn mukaan? Pieniä juttuja, joista ei juuri teidän kohdalla välttämättä apua tai olette jo kokeilleet, mutta helppoja ainakin tehdä.

Vauva nukkuu tällä hetkellä meidän sängyssä. Omassaan ei suostu nukkumaan ollenkaan. Tuo peittoon kääriminen on jotenkin hankalaa kun vauvaa on pidettävä sylissä pystyasennossa ei tykkää olla makuulla yhtään. Ja kun itkee niin potkii ja kiemurtele niin että en saa peittoa käärittyä niin että se pysyisi vauvan ympärillä. Olen kokeillut laittaa oman paitani vauvan lähelle mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. Vauvan oman sängyn pääty on kohotettu mutta ei tosiaan siellä nuku kuin joskus päivällä.

ensinnä haluan sanoa, että on normaalia tai ainakin yleistä.

sitä pitää vaan kestää. mulla oli niin tolkutomasti univelkaa, että mä koitin mennä nukkumaan ja mies valvoi lapsen kanssa ties kuinka kauan. Eli mieskin oli sitten puoliunisena töissä. Mutta oleellisinta on, että ei tämä loputtomiin kestä ja meillä ainakin toinen lapsi oli helpompi!

Tosin tokan kohdalla osasin jo pakottaa vastasyntyneelle tutin (helpottaa elämää todella paljon) ja osasin varmaan röyhtäyttää paremmin. Esikoisen annoin nukahtaa tissille ja varmaan osa huudosta oli ilmaa vattassa.

mutta tuo esikoinen ei nukkunut synnärilläkään ja on aina ollut huono nukkumaan. luonnekysymys.

[QUOTE="pieras";29393281]ensinnä haluan sanoa, että on normaalia tai ainakin yleistä.

sitä pitää vaan kestää. mulla oli niin tolkutomasti univelkaa, että mä koitin mennä nukkumaan ja mies valvoi lapsen kanssa ties kuinka kauan. Eli mieskin oli sitten puoliunisena töissä. Mutta oleellisinta on, että ei tämä loputtomiin kestä ja meillä ainakin toinen lapsi oli helpompi!

Tosin tokan kohdalla osasin jo pakottaa vastasyntyneelle tutin (helpottaa elämää todella paljon) ja osasin varmaan röyhtäyttää paremmin. Esikoisen annoin nukahtaa tissille ja varmaan osa huudosta oli ilmaa vattassa.

mutta tuo esikoinen ei nukkunut synnärilläkään ja on aina ollut huono nukkumaan. luonnekysymys.[/QUOTE]

Missä iässä teillä alkoi helpottamaan?

Meidän vauva nukkui ensimmäiset 2 viikkoa suunnilleen koko ajan, mutta sitten alkoivat mahavaivat ja nukkuminen muuttui ongelmaksi. Minusta mahavaivat ovat nyt jo alkaneet helpottaa mutta nukkuminen ei. Täytyy varmaan itsekin kuitenkin vielä panostaa tuohon röytäyttämiseen koska olen huomannut laiskistuneeni sen suhteen nyt kun maha on alkanut olla parempi.

Meillä vauva nyt 4kk ja alkaa vähän edes helpommaksi mennä nukahtaminen. Olen yrittänyt nyt opettaa sen nukahtamaan suoraan omaan sänkyyn. Itse olen vierellä pitämässä kädestä tai kättä pään päällä ja pieni taustamusiikki (toisessa päässä huonetta semmoinen lelu, joka soittaa musiikkia) auttaa kummasti. Alkuun kyllä itki siinä nukahtamisvaiheessa hetken aikaa, ja aluksi otin aina pois kun en halunnut itkettää vauvaa. Mutta vauva selkeästi tarvitsi sen itkun nukahtamiseen joten annoin itkeä sen 15-30 sekuntia (itse vierellä pidin kädestä) jonka jälkeen nukahti. Joskus joutuu ottamaan pois sängystä, kävellä rauhallisesti ympäri taloa hetki ja sitten yrittää taas uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä-13;29393372:
Meillä vauva nyt 4kk ja alkaa vähän edes helpommaksi mennä nukahtaminen. Olen yrittänyt nyt opettaa sen nukahtamaan suoraan omaan sänkyyn. Itse olen vierellä pitämässä kädestä tai kättä pään päällä ja pieni taustamusiikki (toisessa päässä huonetta semmoinen lelu, joka soittaa musiikkia) auttaa kummasti. Alkuun kyllä itki siinä nukahtamisvaiheessa hetken aikaa, ja aluksi otin aina pois kun en halunnut itkettää vauvaa. Mutta vauva selkeästi tarvitsi sen itkun nukahtamiseen joten annoin itkeä sen 15-30 sekuntia (itse vierellä pidin kädestä) jonka jälkeen nukahti. Joskus joutuu ottamaan pois sängystä, kävellä rauhallisesti ympäri taloa hetki ja sitten yrittää taas uudestaan.

Meillä tuosta omaan sänkyyn nukuttamisesta ei tule mitään. Vauva huutaa ihan hysteerisenä. Ei siis ole tuota nukahtamis itkua, tunnistan kyllä sen koska usein sylissä itkee sitä ennen nukahtamista. Olen kyllä aina välillä koittanut omaan sänkyyn nukuttamista, mutta ei ole onnistunut.

Minä nukutin molemmat lapset meidän parisänkyyn imettäen, nukahtivat siihen tissi suussa ja itse pääsin lipeämään pois. Esikoisen siirsin siitä pinnikseen, ei herännyt koskaan, kuopus taas tykkäsi nukkua vieressä joten sai jäädä niille sijoilleen. Helpon tapa, ehdottomasti.

[QUOTE="ffff";29393466]Minä nukutin molemmat lapset meidän parisänkyyn imettäen, nukahtivat siihen tissi suussa ja itse pääsin lipeämään pois. Esikoisen siirsin siitä pinnikseen, ei herännyt koskaan, kuopus taas tykkäsi nukkua vieressä joten sai jäädä niille sijoilleen. Helpon tapa, ehdottomasti.[/QUOTE]

Meillä imetys ei onnistunut, joten vauva syö pullosta. Välillä olen kyllä saanut nukahtamaan niinkin että heijannut vauvan uneen ja sitten siirtänyt sänkyyn ja tuttipullo suuhun heti ku havahtuu siirtoon. Mutta ei onnistu läheskään aina ja yleensä sänky ihan maidossa tämän jälkeen. Joudun varmaan uusimaan petarin kunhan vauva kasvaa kun sinne valunut niin älytön määrä maitoa. Meillä ei kyllä onnistu se että siirtyisin itse sitten nukahtamisen jälkeen pois. Herää välillä siihenkin kun käännän kylkeä. Viime yönä erehdyin käymään vessassa ja sen seurauksena sais taas reilun tunnin heijaila sylissä. Sitten taas kun pääsee kunnon uneen eli kun on jo muutaman tunnin nukkunut niin ei enää herää vaikka olisikin meteliä. Tuo nukahtamis vaihe on vaan kriittinen ja tuota kevyttä unta tuntuu kestävän yllättävän pitkään nukahtamisesta.

Meillä oli esikoisella tollasta nukutusrumbaa ja nyt myös toisella samantyyppistä. Nukahdetaan mutta sitten herätään huutamaan jossain vaiheessa. Esikoisella oli maitoallerginen ja rakenteellinen refluksi ja toisella epäilen myös samaa. Mä en oikein edes jaksa uskoa enää että kaikki ton tyyppinen mitä teilläkin on, olis normaalia. Kun vauva on terve eikä mikään vaivaa, se nukkuu hyvin ja on tyytyväinen jne.

Tää meidän toinen vauva oireilee hieman erilailla kuin esikoinen ja jos ei olis sitä kokemusta taustalla niin voisinpa minäkin väittää että meillä on vaan vaativa vauva ja elää kitkuuttaisin eteenpäin siinä uskossa. Refluksit ja maitoallergiat kun yleensä helpottaa iän myötä niin ei edes osata epäillä että joskus jotain ongelmaa olis ollu.

Mutta nää on vaan mun aatoksia :-). Saa ottaa vinkkii mut ei ol pakko.

Tää ei tietysti sua auta kun vauva on pullolla mutta meillä tuo kuopus on kans luontaiselta rytmiltään sellainen että syvän unen vaihe on jostain kolmesta aamuyöllä kymmeneen aamulla. Vauva siis nyt 6vko. Sitä ennen nukkuu vaan kiinni minusta, useimmiten lisäksi vain tissi suussa. Silleen me sitten nukutaan, aamuyöllä saan vähäb omaa tilaa kun ei tarvi enää nukkua ihan kiinni vauvassa vaan voi hivuttautua kauemmaksi. Jonkin aikaa yritin saada omaan sänkyynsä mutta kun sillä tavalla sitä
Nukuttamista jatku just se kolmisen tuntia niin luovuin hommasta, nyt sentään päästään ihmisten ajoissa nukkumaan kun mennään yhdessä nukkuun.

Isommilla lapsilla tuo unirytmi on aikaistunut varmaan joskus 4-5kk iässä. Tai ainakin rytmiin on pystynyt itse vaikuttamaan kun vauvaa pystyy valvottamaan ja pääsee iltatorkuista eroon.

Onko teillä koliikkituttipullo käytössä?

Jos vauva nukahtaa vaunuihin niin koittaisin sinun tilanteessasi ottaa vaunut olkkariin ja nukuttaa niihin.

Voit myös koittaa kapaloa tai unipussia. Jos vauva havahtuu sängyssä niin älä nouse heti ylös vaan koita rauhoitella sängyssä, ota vauva vatsalleen sun mahan päälle ja taputtele pepulle jne. Vasta jos huuto menee hysteeriseksi niin nouse hetkeksi heijaamaan, sitten heti kun vöhän rauhoittuu niin meette
Yhdessä pitkäkseen ja jatkat rauhoittelua siellä ettei vauva totu siihen jatkuvaan heijaukseen ja kävelytykseen.

Kannattaa tosiaan nukuttaa sänkyyn suoraan niin ei vauva havahdu eri paikasta mihin on nukahtanut. Meidän vauva kohta 4 kk ja melkein alusta asti sinnikkäästi nukutettu suoraan sänkyyn. Nukkuu minun kanssa samassa sängyssä. Makaan vieressä niin kauan että on melkein nukahtamaisillaan. Hipsin pois juuri ennen kuin nukahtaa jotta näkee että lähden. Jos tulee itkua niin pidän kädestä kiinni ja silitän poskea. Jos itku yltyy kovin niin otan syliin. Jos nukuttaa vauvan syliin niin pitäisi odottaa 20 min ennen kuin siirtää vauvan sylistä jotta ehtii vaipua syvään uneen. Tuossa on vaan se hankaluus että vauva jossain vaiheessa käy kevyemmän unen vaiheessa ja saattaa havahtua siihen ettei olekaan samassa paikassa mihin on nukahtanut.

Anteeks, en nyt sano tätä ilkeilläkseni, mutta miten niin vauva ei osaa nukkua omassa sängyssään? :) Se nukkuu siellä mihin hänet totutetaan.

meillä ollaan kans pullolla kun maito loppu (vauva on nyt 4 kk.) ja aluksi mäkin tein sen virheen että nukutin syliin ja sit vauva heräsikin kun siirsin sänkyyn tai heräs vähän ajan päästä jos tutti tippu. Nyt vähän viisaampana, kun on aikaa mennyt, oon opettanut että sänky on se missä nukutaan. Ei syli. :) Mäkin alussa saatoin monta tuntia kävellä vauva sylissä ja tiedän väsymyksen tunteen :D meillä autto sitten nämä:
- heijaan vauvaa sylissä ja annan pullon ( vauvalla pitää olla Kyl iha nälkä) ja pullon kanssa sänkyyn ja äkkiä peitto päälle ( jos alkaa itkee niin hanakasti vaan syliin ja takas sänkyyn muutaman sekunnin päästä. Samaan aikaa voi rauhotellla "sshh, ei mitään hätää"). Kun on juonu pullon niin äkkiä tutti suuhun.
- Tää on aika tärkeä juttu ollu meillä eli illat rauhotetaan iltarutiineihin. Paria tuntia ennen nukkumaan menoa valot pois, sitten kylpyyn, yökkärit, unipussi, uniriepu kainaloon (Tää on ollu meidän vauvalla ainaki tärkeä. Pistää melkein heti silmät kiinni). Hetken keinuttelen ja katsotaan telkkaa mut sitten kun alkaa kitinä niin pullolla sänkyyn.
- jos heräilee niin meilläkin on toiminut toi silittely ja kädestä pitäminen. Ja sängyn pitää olla ahdas peitoista että tuntee olon turvalliseksi. Ja meidän pinniksessä on pyörät niin voi hyssytelläkin.

kyllä se siitä ajan kanssa :) hyvät iltarutiinit vaan ja valot muistaa sammuttaa niin vauva oppii ennakoimaan että kohta mennään nukkumaan. Tsemppiä!

Muistathan mustakissa, että vauvat on erilaisia. Se mikä teille toimii ei välttämättä toimi muille. Ihan hyviä neuvoja kyllä annoit, mutta ihan ehdoton ei voi neuvojen antamisessa olla.

Mä olin kans sitä mieltä että vauvat nukkuu siellä mihin ne totutetaan ja oonki sen vuoksi koittanu totuttaa omaan sänkyynsä ihan akusta asti, mutta vajaan viikon ikäisestä jo nuo iltayöt on ollu sellaisia että ei vaan nuku siellä sängyssään vaan herää hetken päästä. Päivällä kyllä nukkuu siellä ja nukahtaa myös itsekseen sänkyynsä. Illalla vaan ei sama toimi.(tai nukahtais se varmasti jossain vaiheessa muttakun haluan itekkin nukkua. Pisimmillään oon jonnekki puol kolmeen asti aamuyöllä koittanu saaha sitä sänkyynsä mutta herää viimestään vartin päästä ja vaatii rintaa.

Suolistoperäiset erilaiset oireet voi meinaa sitä että vajva tahtoo nukkua pystyasennossa. Meillä pinnasängyn patjan alle laiTettiin kiila, joten vauva yläasennossa. Harsorättinäprättäväksi käsiin, tutti suuhun, valot pois ja hyvää yötä.

Anteeks, en nyt sano tätä ilkeilläkseni, mutta miten niin vauva ei osaa nukkua omassa sängyssään? :) Se nukkuu siellä mihin hänet totutetaan.

Vauvalla saattaa olla kipuja, minkä takia huutaa muuten kuin pystyasennossa, koska sillä on paha olla. Ilmavaivoja tai muuta suolistovaivaa, tai esimerkiksi refluksia. Meillä esikoisella oli jälkimmäistä, eikä mulla ollut sydäntä huudattaa hädissään itkevää, vatsahappoja nieleskelevää ja kakovaa vauvaa makuullaan sängyssä. Kun tuo vaiva alkoi helpottaa, vauva oli tietysti oppinut nukahtamaan syliin, ja siitä sit opeteltiin pois, vaikka siitä vähän itkua tulikin.

Oletko ap koittanut, auttaisiko, jos sängyn päätyä nostaisi reilusti?

Ja jos sänky sotkeutuu maitoon, kannattaa laittaa sinne suoja... Ne muovitetut lakanat suoraan ohuen lakanan alla hiostaa, me ollaan laitettu sellainen patjansuojuksen alle, niin itse patja ei kastu, ja suojuksen saa pestä 60 asteessa.

Vauvalla saattaa olla kipuja, minkä takia huutaa muuten kuin pystyasennossa, koska sillä on paha olla. Ilmavaivoja tai muuta suolistovaivaa, tai esimerkiksi refluksia. Meillä esikoisella oli jälkimmäistä, eikä mulla ollut sydäntä huudattaa hädissään itkevää, vatsahappoja nieleskelevää ja kakovaa vauvaa makuullaan sängyssä. Kun tuo vaiva alkoi helpottaa, vauva oli tietysti oppinut nukahtamaan syliin, ja siitä sit opeteltiin pois, vaikka siitä vähän itkua tulikin.

Oletko ap koittanut, auttaisiko, jos sängyn päätyä nostaisi reilusti?

Ja jos sänky sotkeutuu maitoon, kannattaa laittaa sinne suoja... Ne muovitetut lakanat suoraan ohuen lakanan alla hiostaa, me ollaan laitettu sellainen patjansuojuksen alle, niin itse patja ei kastu, ja suojuksen saa pestä 60 asteessa.

niin, ei mun ollu tarkoitus kuulostaa siltä että se ois vaan tottumuskysymys :) unohtu kirjoittaa että meilläkin vauvalla oli refluksi ja nostettiin patjaa. Totta kai vauva saattaa huutaa kipua ja siihen tulee vastata eikä vaan jättää pientä sänkyyn. Aattelin vaan kun itellä säästy paljon voimia ja aikaa kun lopetettiin toi syliin nukuttaminen, että ap.kin kannattaa vaan yrittää päästä siitä eroon :) joskus meilläkin meinaa vauva oikein yritti väkisin olla hereillä ja pinnisteli kun syliin nukutettiin. Sänkyyn kun oppi nukahtaa meni paaaljon vähemmän aikaa. Ja meilläkin muuten käytetään koliikkipulloi. Ne on kans toiminut hyvin. Varmasti ap tekee parhaansa vauvan kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä-13;29393372:

Tää on ihan kuin meiltä. Tosin meillä ei oo unimusiikkia muuta kun mun laulu ja hyvin on kelvannut. Meilläkin meni ekat 3 kk niin, että mun oli pakko nukkua vieressä ja antaa pitää tissiä suussa, muuten heräs saman tien. Sitten alko "mennä hermot" siihen viereen nukuttamiseen ja päätin, että nyt se loppuu. Ens alkuun meni pari tuntia omaan sänkyyn nukuttamiseen. Välillä syliin, tissille, hyssyttelyä. Olisinko nyt vähän toista viikkoa nukuttanut iltasin omaan sänkyyn ja eilen meni enää 20 min imetyksineen päivineen.

Meillä siis iltarutiinit menee näin (kellon ajat vaihtelee vähän päivästä riippuen):

-imetystä olkkarissa, vauva saa imeä kummatkin rinnat ja niin kauan ku haluaa
-vaipan vaihto ja kylpypäivänä kylpy sekä yövaatteiden vaihto
-vauvan kanssa makkariin, jossa saa taas imeä kummatkin rinnat hämärässä valaistuksessa
-ennen nukahtamista omaan sänkyyn ja silittelyä ja paijaamista, mahdollisesti rauhoittavaa sanomista/laulua. Tarpeen mukaan syliin jos itkee.
-jos on sängyssä eikä itke muuta kuin uni-itkuaan, pidän kättä pään päällä ja silittelen tai sitten silitän selkää

Lukekaapa myös Elizabeth Pantleyn kirja "Lempeä matka höyhensaarille". On tosi hyviä vinkkejä vaikka kaikki ei meillä toimikaan.

Moni tuntuu ehdottavan tuota että vauva pitäisi saada nukkumaan omaan sänkyyn. Mutta jotenkin ajatus ei innosta kun ne kerrat mitä olen sitä kokeillut niin nukutusrumbassa on mennyt koko yö ja yleensä sitten aamulla olen jo luovuttanut. Että tällä hetkellä haluausin vain tuon nukutusajan lyhyemmäksi. Minä olisin jo ihan tyytyväinen jos menisi vaikka se pari tuntia tuohon nukutustouhuun mutta kun nykyään tosiaan menee joka ilta se viisi-kuusi tuntia.

Mutta täytyy lukea huolella ketju läpi ja yrittää löytää meille sopiva keino :) Kiitos neuvoista.

Yhteistyössä