Apua, veritulppako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mulju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mulju

Jäsen
22.03.2006
495
0
16
Vasenta jalkaa on tosta polvitaipeesta särkenyt noin viikon. Särky tuntuu silloin jos koukistan jalkaa kunnolla. Ajattelin että olen jotenkin liukkaalla sen venäyttänyt enkä ole sitä ajatellut enempää.

Tänään sit tajusin katsoa jalkaa tarkemmin ja tossa polvitaipeessa on "pussi" eli se on hieman turvonnut. Myös sääressä tuntuu vähän turralta ja jalkapohjasta. Säikähdin kovasti että nyt on veritulppa tms., ja soitin sit terveysasemalle. Sieltä ei vastattu ja menin apteekkiin ja ostin Hirudoid Fortea ja Aspirinia.

Soitin sellaseen terveysneuvontapuhelimeen, josta ei osattu sanoa oikein mitään. Voi olla vakavaa tai sit ei. Kait tässä nyt täytyy odotella miten olo kehittyy. Tonne terveysasemalle täytyy soittaa kans uudestaa jos sieltä joku vastais.

Ongelmana on se, että en asu täällä paikkakunnalla missä nyt oleilen pitemmän aikaa. Eli eivät sit välttämättä hoida mua tuolla terveysasemalla. Oma asema on noin 800km:n päässä, joten sinnekään en ihan heti pääse.

Ja arvatkaa onko yksityiseen varaa :headwall:

Jos et saa aikaa terveyskeskuksesta niin mene illalla päivystykseen. Pakko niiden on tollaset siellä katsoa vaikka et ole paikkakuntalainen, kun voi olla mitä vaan.

Sun pitäis päästä käymään lääkärissä. Se voidaan tarkistaa verikokeella. Ja jos on veritulppa se n. 80 e, minkä yksityinen maksaa on pieni raha siitä, ettei se tulppa pääse keuhkoihin tai aivoihin. :/

Mutta laita sitä hirudoidia alkuun ja kylmägeeliä. Mulla käskettiin myös pitää jalkaa ylöspäin. Toisaalta jos toi on ollu jo viikon, olisko tulppa... en tiiä.

Mulla oli alkava veritulppa pohkeessa. Lääkäri totesi sen, mutta silti sain lääkkeeksi vaan aspiriinia. Ota sitä joka päivä. Kuitenkin mene myös lääkäriin, ehdottomasti. Lainaa vaikka rahat jostakin tai pyydä vaikka lasku. Tai sitten vaan vaadit päästä julkiselle tai menet päivystykseen sairaalaan.

No ei mulla kovia kipuja ollut. Lähinnä sellaista lihassäryn tuntuista kipua. Aloin vaan ihmettelemään miten toisen pohkeen lihas on kipeänä ja toisen ei. Hiljalleen en pystynyt koukistamaan jalkaa kunnolla enää. Missään vaiheessa en tullut kovinkaan kipeäksi eikä kipu tullut kovin voimakkaaksi.

Mulla oli veritulppaepäily nilkassa ja olin siitä jopa sairaalassa yhden yön. Ensiavussa käski nousta varpailleen ja mennä kyykkyyn. Kun sen pystyin kipeällä nilkalla tekemään niin lääkäri sanoi ettei ole tulppa. Sillä reissulla eivät keksineet mikä on, mutta kuukauden päästä vanha terveyskeskuslääkäri oireet kuultuaan sanoi siltä istumalta että se on ruusu, että otetaan varoiksi testit ja niin se oli.