APUA, voinko kieltäytyä työstä?!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sanna"

Vieras
Olin ensimmäisessä työhaastattelussa pitkän tauon jälkeen ja sain hakemani työn. En osaa nyt vaan päättää mitä tehdä, työ on koulutustani vastaava ja paikka olisi vakituinen eli monen kotiäitivuoden jälkeen olisi turvattu oma palkka. Itse työ ei kuitenkaan ole se unelmatyö ja minun ei olisi rahallisesti pakko tehdä kokopäivätyötä, lapsemme ovat aika pieniä vielä. Minulla olisi myös haaveena perustaa oma firma, mikä ei tietenkään ole yhtä varma ja turvallinen ratkaisu.

Olen sanonut työpaikkaan, että aloitan siellä syksyllä, mutta emme ole vielä kirjoittaneet minkäänlaisia papereita, ne tehdään loppukuusta ja työssä tulee olemaan 4kk koeaika ennen vakinaistamista. Voinko vielä perua ja periaatteessa myös koeajalla voin ilmoittaa, etten jatka? Haluan kuitenkin tehdä mahdollisimman fiksusti, jotta työnantaja ehtii etsiä uuden tilalleni ja en ole vielä ihan varma, mitä itse haluan...olenko tyhmä jos kieltäydun vakivirasta?... ;)

Nyt en ihan ymmärtänyt... MIKSI hait työtä, johon et kuitenkaan halua?? :O Ja toiseksi, ei vakipaikka ole mikään linnatuomio, eli voithan sä hakea koko ajan "unelmiasi" vastaavaa työtä.

Jos et ole vielä kirjoittanut papereita ja on koeaikakin, nii voit ilmoittaa ettet ota työtä vastaan. Ymmärrän kyllä sinua, itse vaihdoin alaa ja uskalsin hypätä turvallisesta ja tutusta uuteen seikkailuun ja olen niin tyytyväinen, että sen vuosi sitten tein! Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";26468821]Nyt en ihan ymmärtänyt... MIKSI hait työtä, johon et kuitenkaan halua?? :O Ja toiseksi, ei vakipaikka ole mikään linnatuomio, eli voithan sä hakea koko ajan "unelmiasi" vastaavaa työtä.[/QUOTE]

Työnkuva muuttui hakuprosessin aikana... Hakiessani ja vielä haastattelussakin kerrottiin lapsiryhmän olevan 12 ja meitä olisi kolme, mutta kun mulle tarjottiin paikkaa olikin lapsia yhtäkkiä 17 ja meitä 3 eli ei ihan ideaali...:/ Ja olen myös jälkikäteen kuullut ei niin postiivisia juttuja kyseisestä paikasta, mutta niitä ei ehkä kannattaisi kuunnella...

Työpaikasta kuin työpaikastahan voi irtisanoutua. Irtisanomisaika on tilanteesta riippuen 2-4vko. Työkkäristä tulee tietty karenssia jos ei ota työtä vastaan tai itse irtisanoutuu.

Voit kieltäytyä heti tai mennä kokeilemaan miltä työ tuntuu ja lopettaa koeajan aikana, ja onhan irtisanoutuminen aina mahdollista myöhemminkin, vaikka olisikin vakituinen paikka. Kaikki vaihtoehdot on vielä avoinna, nyt vaan puntaroimaan mikä on paras vaihtoehto sinulle, lapsille ja koko perheellenne.
Oletko hakenut muita paikkoja? Kuinka todennäköistä on, että lähitulevaisuudessa löytäisit toisen, paremmin toiveitasi vastaavan paikan?

Yhteistyössä