Hae Anna.fi-sivustolta

apua

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä äiti, 21.03.2006.

1. äiti Vierailija

poikani opiskele erityisluokassa(jossa 10 muita vilkasta poika)toista vuotta.nyt kotiin alkaa tulla välituksia päivittäin ,että hän poikia/lyö muita ja nimittele opettaja.oppilaspalaverissa rehtori sanoi että poikani on vaaraksi muille ja hänet siirretaan kotiopetukseen.mitä se on ja mitä mun pitais tehdä?vai onko se vain opettajan keinoa päästää eron väikeasta oppilasta?ainahän ne poijat tappele,miksi just minun poika aina syylinen?pitaisko ottaa lopputiili ja ryhdyy kotiopettajaksi omalle lapselle?

2. samaa meilläkin Vierailija

Sitä samaa meilläkin oli pari vuotta. Lapseni oli kylläkin ns. normaalissa luokassa. Joka päivä selvitettiin, mikä oli mennyt pieleen. Työtä se teetti. Mutta meillä lapsella oli ns. ärsytyskynnys todella matala. Hänellä oli myös kuulo- ja tuntoyliherkkyyttä. Pienikin hipaisu toiselta tuntui hänestä lyönniltä. Hyvin usein häntä kiusattiin. Oli vaan niin kivaa muista katsoa kun lapseni sai ""totaaliraivarin"".

Mutta minä koetin selvittää joka ikisen jupakan juurta jaksain. Korostin aina opettajalle, että se, että tämä minun lapseni laitetaan johonkin rankaisupenkille kesken tappelun, ei auta ketään. Jos puututaan asiaan, pitää myös ottaa selvää, mistä kaikki alkoi. Hyvin usein taustalla oli pelkkä väärin käsitys. Myös minun lapseni oli välillä kotiopetuksessa.

Nyt hän on murkkuikäinen , todella rauhallinen, kotona viihtyvä ""kiltti"" nuori. Ehkä vähän as-piirteitä, mutta kaikki menee hyvin.

Minulla on myös toinenkin lapsi, jonka elämä ei sitten mennytkään ihan niin hyvin kuin toisella. Vaikka varmaan molempia on kasvatettu samalla tavalla.

Onko teillä minkäänlaista hoitosuhdetta esim. lastenpsykiatrian polilla tai perheneuvolaan? Jostakinhan olette saaneet lausunnon, jonka perusteella lapsenne on erityisluokalla.

Meillä toisella veijarilla näitä raivareita tasoitettiin lääkkeellä. Kyllä hänkin nimitteli surutta opettajia ja kylän kuulu käytöksestään. Olisimmepa vaan ymmärtäneet vaatia tällaista lääkettä aikaisemmin. Ei pidä luulla, että lapselle ei tehty muuta kuin syötetty lääkettä. Kyllä sitä hänen pahaa oloaan ja raivareita on terapialla selvitetty. Mutta nyt hänenkin kohdalla nämä raivarit ovat mennyttä elämää. Hän vaihtoi myös koulua ja pääsi näin uusiin kuvioihin pois vuosia kestäneistä ""rasitteista"".

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri