Apuja??asumistuesta ja kotihoidon tuesta+ elareista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja just joo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

just joo

Vieras
eli kun katson laskurilla netistä asumistukea niin kyselee tuloja eli se korihoidon tuli olis 490 ennen ku verot lähtee vex ni laitan sen siihen mut pitääkö laittaa elari summa tai lapsilisiä siihen???

jos mun exälle jää kuussa verojen jälkeen 1100 käteen ja hällä ei ole vuokra menoja niin joutuukohan maksaa enempi kun sen minimin??siis elareista?

ja siis onko toi kotihoidon tuki oikeesti niinku verollista menoo??saan sen lisän ja kh tuen ni sehän on tod vaan toi 490 e ja siit sit niinku viel 20prossaa veroja??huh huh-

Vein vast asumistuen vuositarkastuspaperin ja siihen ei oteta lapsilisiä tuloina. Ja elareistakin se täti sanoi että voi ne siihen merkata mutta ei niitä tuloina katota.

Kht on verollista tuloa. Eli verot otetaa.
Tohon en osaa sanoa miten vaikuttaa elatusmaksuihin jos exällä ei oo omia vuokramenoja.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
1100 euron tulot on kyllä tosi pienet, eli ei varmaan maksa enempää kuin minimin, jos sitäkään.

no joo siis kaverin tulot ennen veroja on 1630e mut maksaa veroja sen verta et jää se 1100 mut hänellä ei ole muita laskuja kun opintolainan maksu kuukausittain yht 140e eli ei vuokraa ym

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
1100 euron tulot on kyllä tosi pienet, eli ei varmaan maksa enempää kuin minimin, jos sitäkään.

no joo siis kaverin tulot ennen veroja on 1630e mut maksaa veroja sen verta et jää se 1100 mut hänellä ei ole muita laskuja kun opintolainan maksu kuukausittain yht 140e eli ei vuokraa ym

mutta onhan sillä elämänmenot.

nii ja hälle pitäis sitä jäädä reilu 800 elämiseen vai ja lapselleen sit ei sais mitään,hän ei kyllä meinaan edes yhen yhtä vaatetta lapselle ole ostanu puhumattakaan et mitään muuta ostais

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mutta onhan sillä elämänmenot.

Ja vaikkei juuri nyt ole asumiskuluja, niin jossain vaiheessa niitä varmasti on. Isälle pitää jäädä suoja osuus elämiseen, eli rahaa normaaleihin elin kuluihin. Esim. yksiön vuokra on n. 500 euroa, ruoka, työmatkat, vakuutukset, puhelinlaskut, vaatteet. Eli kyllä katsotaan, että etävanhemmallakin pitää olla varaa elämiseen.

nii ja hälle pitäis sitä jäädä reilu 800 elämiseen vai ja lapselleen sit ei sais mitään,hän ei kyllä meinaan edes yhen yhtä vaatetta lapselle ole ostanu puhumattakaan et mitään muuta ostais

No mun eksälleni sovittiin 40.000 euron vuosibruttotuloista 200 euron elariyhdestä lapsesta. Eli siihen verrattuna ei lapsesi isän tuloista ole hirmuisesti maksettavaa.

Lisäksi lapsen isän ei tarvitse ostaa lapselle vaatetta tai mitään muutakaan, kyllä niiden katsotaan sisältyvän elariin. Ja jos välit ovat huonot, en ainakaan itse suosittelisi missään tapauksessa sopimusta, jossa isä osallistuu tavaroiden hankintaan ja elari olisi siksi pienempi - useille ystävilleni on käynyt niin, että isä ei ole osallistunut kuitenkaan.

Ja toisaalta elareita laskettaessa huomioidaan myös sinun tulevat tulosi, ei kotihoidontuki, sillä eihän lapsesi isällä ole velvollisuutta elättää sinua vaan lapsi.

koska exälläs on noin surkeet tulot ni ei se voi maksaa lapsista kovin paljoo. tai niiden elämisestä. ethän säkään maksa omista tuloista mitään kun niitä ei oo.
kela maksaa sulle sen minimin,tai niin että exäs maksaa jonkun pienen osan ja kela loput niin että saat yhteensä sen minimisumman.
mun exällä on myös surkeet tulot oisko kuussa jotain 1700? ja verot pois ja se maksaa 194? yhdestä lapsesta.
sopimus tehtiin sillon kun asu vielä porukoillaan. me ei koskaan asuttu virallisesti yhdessä,onneks.
sen vuokraksi laskettiin sillon 200? ruokarahaa vanhemmilleen. ja nykyäänkin sen vuokra ei oo kun jotain sen 200? lainoja se onkin onnistunu ottaan,mut niitä ei lasketa tuohon mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:
koska exälläs on noin surkeet tulot ni ei se voi maksaa lapsista kovin paljoo. tai niiden elämisestä. ethän säkään maksa omista tuloista mitään kun niitä ei oo.
kela maksaa sulle sen minimin,tai niin että exäs maksaa jonkun pienen osan ja kela loput niin että saat yhteensä sen minimisumman.
mun exällä on myös surkeet tulot oisko kuussa jotain 1700? ja verot pois ja se maksaa 194? yhdestä lapsesta.
sopimus tehtiin sillon kun asu vielä porukoillaan. me ei koskaan asuttu virallisesti yhdessä,onneks.
sen vuokraksi laskettiin sillon 200? ruokarahaa vanhemmilleen. ja nykyäänkin sen vuokra ei oo kun jotain sen 200? lainoja se onkin onnistunu ottaan,mut niitä ei lasketa tuohon mukaan.

onhan se 194e parempi kuin se minimi mitä todella moni saa, eikö?
mun exä on pimeesti töissä ja vetää rahat itelleen, minä kituutan lapsen kanssa sitten minimillä minkä kela maksaa kun en saa todistettua tätä pimeästi tehtävää työtä.

Yhteistyössä