Apuja imetykseen, yösyöntiin ja unikouluun tarvitaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
Vauva nyt reilu 6kk valvoo yöt, haluaisi koko ajan syödä tai seurustella ja päivisin nukkuu eikä suostu syömään. Hän oli täysimetyksellä vajaa 5kk, sitten aloitettiin kasvissoseilla, nyt saa jo lihaakin kerran päivässä. Illalla ollaan annettu riisipuuroa.

Päivisin imetys on yhtä tuskaa, vauva alkaa heti huutaa kun yritänkin tarjota rintaa, kitisee nälkäänsä ja välillä ihan huutaakin mutta ei vaan tissi kelpaa. Vain puoliunessa suostuu syömään. Soppaa hämmentämässä 2-vuotias esikoinen, jonka läsnäolo tietenkin häiritsee vauvan keskittymistä.

Soseita menee aika hyvin jos vaan saan sopivaan aikaan syötettyä, vauva ei saa olla liian nälkäinen, väsynyt tai kylläinen, silloin ei tietenkään maistu. Mutta sellainen vajaa pikkupurkillinen menee hedelmäsosetta kerralla, kasvis- ja lihasosetta vähän vähemmän. 2-3 kertaa päivässä syö sosetta, lisäksi vielä sitten se iltapuuro, mikä tosin ei ole oikein tehnyt kauppaansa yleensä, vauva on ollut liian väsynyt jo.

Nyt sitten pidetty "unikoulua" viime viikosta saakka neuvolan ohjeen mukaan, en siis ole antanut rintaa yöllä klo 24-04. Illalla vauva on yleensä syönyt yhden kerran ennen tuota ja sitten heti tuon neljän jälkeen oon taas syöttänyt. Väliajan on silti heräillyt tunnin välein (kuten siis koko elämänsä ajan ja siksi tota ruokaa nyt alettiinkin pihtaamaan) ja huutaa kovaa, ei siis yleensä itke vaan karjuu vaan ja pitää ihan järkyttävää meteliä.

Mitä ihmettä me voidaan tehdä? Miksi tuo herää koko ajan? Ja mä en oikein käsitä tota unikouluakaan, eihän vauva tiedä mitä kello on. Neuvolassa siis sanoivat, että kannattaisi syöttää vielä iltayöstä ettei varmasti ole nälkä ja että monet vauvat tarvitsevat klo 4-5 vielä vuodenkin ikään ruokaa, joten sitä ei voi kieltää.

Esikoisen kanssa ei ollut mitään ongelmia, söi yöllä kerran ja 8kk iässä kun alkoi roikkua tissillä pitkin yötä pidettiin 2 yötä unikoulua ja sen jälkeen on yleensä nukkunut 20-07 heräämättä. Mutta siis tää toinen.. Auttakaa!!

Aika pienihän tuo vielä unikouluihin on...

Meillä oli aika samantyylistä. Nukkui päivällä vaikka 6 h putkeen ja yöllä heräili tunnin välein. Kiinteistä ei mitään apua. Syönyt ei joka heräämisellä ja yösyötöt jäi pois n. 7 kk:n iässä.

Ja meillä kohta 2-v ja heräillään edelleen JOKA yö... Välillä tarkistaa ollaanko paikalla, välillä nukahtaa itse, välillä huutaa ihan hulluna...

Ei tästä mitään apua ollut, mutta tsemppiä lähettelen =)

*muoks* Ja imetys oli meilläkin usein rinnalla raivoamista yms. Olin niin monta kertaa lyömässä hanskat tiskiin koko imetyksen kanssa. Sitten 1v1kk kun lopetin imetystä niin se tissi olikin maailman tärkein asia mistä ei sitten olis luovuttukaan...

Viimeksi muokattu:
Sompio, kuulostaa niin tutulta.. Apua, onkohan meilläkin sama edessä "ikuisesti"..? Ei ei ei...

Nostelenpa tätä huomenna uudelleen, nyt taitaa kaikkien mielenkiinto olla vaaleissa.

Rauhallista yötä!

Meillä oli vauvan kanssa pitkään hyvin samanlaista. Valvoi yöllä ja nukkui päivällä. Ei olisi edes syömään malttanut päivällä herätä, nukkunut vain olisi. Herätellä sai pitkään ja sinnikkäästi ennen kuin oli niin hereillä että söi (otettiin vaatetta pois, vaihdettiin vaippa aina ennen syönti, myös pestiin usein peppua yms. että heräsi, taputeltiin ja siliteltiin että virkistyi). Välttämättä ei suostunut syömään mitään vaan nukahti sitten tissille kesken kaiken, tai kiukutteli vain. Soseita emme oikeastaan saaneet annettua paljoa, kun hetki tuntui aina väärältä, vauva oli liian väsynyt, liian nälkäinen tai muuten vain kiukkuinen.

Lopulta vauvan ollessa 7kk aloin olla ihan loppu. Silloin päätimme miehen kanssa että minä menen vierashuoneeseen nukkumaan ja meis herää yöllä vauvan kanssa. Jos tuntuu että vauva on oikeasti nälkäinen eikä vain halua seurustella tuo vauvan minulle imetettäväksi. Vähitellen myös pidensimme syöttöjen välejä, ensin siis vauva tuli minulle joka kerta kun oli nälkäinen, sitten vähitellen vain parin tunnin välein, sitten kolmen tunnin jne. Jos vauva halusi vain seurustella mies meni viereen, silitteli, rauhotteli, saattoi ottaa syliin ja heijata. Ei kuitenkaan puhunut vauvalle mitään, saattoi hyssytellä tai laulaa hiljaisella äänellä (sellaisia juttuja siis mitä meillä nukuttaessakin yleensä tehtiin). Mies ei öisin myöskään laittanut valoja päälle vaan olivat hämärässä/pimeässä. Meillä mies hoiti tuon yön hyssyttelyn yms. siksi että minä en ehkä olisi pystynyt olemaan niin tiukkana ja olisin lykännyt heti tissin suuhun vauvalle. Ja toiseksi siksi että uskoimme että vauva rauhottuu helpommin kun maito ei haise vieressä.

Päätimme myös selkeän nukkumaan meno ajan illaksi. Silloin vauva meni makuuhuoneeseen nukutti tai ei. Iltatoimet hoidimme sitä ennen, samat asiat joka ilta samassa järjestyksessä. Aamulla myös heräsimme tiettyyn aikaan ja söimme aamupalaa. Päivällä juttelimme vauvalle paljon, vaihdoimme vaipankin aina reippaasti jutellen ja päättäväisin ottein. Koitimme keksiä kaikenlaista ohejelmaa vauvalle että jaksaisi olla hereillä, ihan mitä vaan mistä vauva hetkeksi jaksoi kiinnostua. Meillä myös ulkoilemassa käyminen auttoi. Vaidoimme silloin vaunut rattaisiin (osasi istua jo ilman tukea) ja se taisi auttaa siihen ettei ulkoillessa nukahtanut niin helposti kun ei tarvinnut pötköttää koko ajan, vaan pääsi katselemaan enemmän.

Vähitellen (n1,5kk siihen taisi mennä) vauvan rytmi alkoi kääntyä. Nykyäänkin vielä menee myöhään nukkumaan, n.23 ja herää kerran yöllä syömään n. 5 aikaan. Aamuherätys meillä on sitten 9 aikaan aamulla. Nykyään usein vauva jo itsekkin herää siihen aikaan. Jos ei itse herää herätän, kun muuten nukkuu helposti 11-12 asti ja illalla ei sitten meinaa mennä nukkumaan. Nukkuu päivällä yhdet päiväunet n. 13-16. Ikää vauvalla nyt 1v 2kk.

Meillä muuten alkoi päivällä syömäänkin halukkaammin, kun rytmi alkoi muuttua. Annoin muuten päivällä tissiä aina 2 tunnin välein sitten kun alkoi yöllä vähitellen saada harvemmin. Ajattelin että tämäkin tekisi eroa siihen miten teimme yöllä ja ehkä selkeyttäisi juttua vauvalle. Soseita, puuroa yms. annoin ennen rintaa. Meillä kun niitä meni aina huonommin. Jos tuntui liian nälkäiseltä annoin rintaa vähän ensi ja sitten sosetta ja viimeiseksi vielä rintaa.

Varmaan olette kaikenlaista jo kokeilleet avuksi ja ehkä jo kaikkea mitä minä kerroin tässä meidän tehneen. Halusin kertoa kuitenkin mikä meillä auttoi jos siitä olisi jotain apua tai ideaa teille.

Kannattaa myös ottaa selvää olisiko teidän paikkakunnalla unikouluohjaajaa. Siis sellaista joka olisi ihan tähän asiaan perehtynyt. Tai mahdollisuutta mennä "unikoulutettavaksi" jonnekkin. Ystäväni ainakin oli 8kk ikäisen vauvansa kanssa unikoulussa poissa kotoa viikon verran että lähti sujumaan ja saivat asiantuntijoiden ohjeita.

Jos osaat ruotsia (nikistä päätellen) niin lue Anna Wahlgrenin Sova hela natten. Me pidettiin se tytölle puolivuotiaana ja on sen jälkeen nukkunut joka yö 12 tuntia PUTKEEN :) Sitä ennen heräsi n. 5 kertaa yössä.

Puolivuotias? Eikö ole nyt hippasen liian nuori mihinkään unikouluihin. Elizabeth Pantleyn Kevyt matka höyhensaarille vai mikänytolikaan voisi tuoda helpotusta jos oikeasti vauva tuntuu valvoskelevan öisin.

Lapset saattavat heräillä öisin ihan 3-4 vuotiaiksi asti.

Nostelenpa nyt tätä.

Kiitos toisen valvojan äiti kokemuksista, aika samanlaiselta kuulostaa nuo teidän tekemiset mitä me ollaan koitettu. Nyt ajattelin just tänään että herätän tuon tuolta päiväunilta kahden tunnin jälkeen, iltapäivällä saa vielä uudet unet ja sitten kasilta nukkumaan. Iltarutiinit meillä on jo kun kaksivuotiaan kanssa ne kuitenkin aina suoritetaan niin nyt ollaan pari kk samaan aikaan menty jo vauvankin kanssa.

NinaTT, ymmärrän kyllä että lapset heräilevät, mutta kun tämä ei herää syödäkseen tms. karjuu vaan eikä mikään ole hyvin. Eikä suostu syömään rintaa päivällä eikä yölläkään aina, jos on vielä puoliunessa niin silloin onnistuu. En ole itsekään oikein vakuuttunut tuosta unikoulusta tämän ikäisellä, mutta jotain on nyt pakko tehdä.

Viime yö taas valvottiin, vauva huusi 0.30-2.30 kunnes suostui syömään ja nukahti sitten. Söi uudelleen neljän aikaan, viiden aikaan ja vähän ennen kuutta heräsi eikä suostunut syömään. Yritin vaan makoilla mutta pakko oli nousta kun vauva karjui. Yöllä myös esikoinen heräsi huutoon, joten mies nukkui sitten esikoisen lattialla yhdestä puoli viiteen, jolloin lähti kentälle ja työmatkalle, palaa ylihuomenna.

Soitin neuvolaan (taas) ja nyt sain sentään perhetyöntekijän soittamaan tänne, katsotaan hänen kanssaan mitä tehdään. Ei tää voi jatkua näin, mä olen ihan ruumis.

Ja noi kirjat pitää tsekata, muistankin esikoisen aikaan kun ystävä löysi noista myös avun, kiitos muistutuksesta! Ja lisää neuvoja ja kommentteja otetaan mielellään vastaan!

Ei ole suljettu pois allergioita. Se olisi sitten varmaan seuraavana listalla. Lääkärissä on käyty kerran ja silloin hän uskoi ettei kyse olisi sellaisesta, mutta voihan asiat muuttua eikä niitä mitenkään testattu. Iho on ollut aina hyvä.

Korvatulehdus? Meidän lapsi (vanhempi kuitenkin kuin sinun vauvasi) ei suostunut tulehduksen aikaan syömään, karjui, vehtasi öisin ym. Vein lääkäriin, ei kuulemma tulehdusta. Viiden päivän päästä vein uudestaan, oli tulehdus.

Yhteistyössä