Apuja imetyksen lopetukseen...(ja miten lapsi saa maitoa!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyllikkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyllikkä

Vieras
Plääh. Kyllästyttää ja ahdistaa jotenkin imetyksen lopettamisen pähkäily. Lapsi 1 vee ja mä olen niin kyllästynyt, kun vaavi on niin tisutakiainen. Vuoteen en oo 4 tuntia pidempään nukkunut.

Nyt vierotan yötissistä ja onneks melko vähäisellä huudolla selvitty. Aamuyöstä oon vielä imettänyt. Päivällä n. 2-4 kertaa. Onko fiksua ekaks kunnolla lopettaa yöimetys ja sit alkaa vähitellen vähentää päivästä? Haluaisin kyllä nopeesti tän imetyksen lopettettua.

Miten mä saan lapsen juomaan maitoa? Nokkamuki ei kelpaa, eikä näköjään tuttipullokaan (enää). Stressaa. Sitten lapsi tulee ruinaamaan maitoa multa. Ilmeisesti mun pitää olla vaan kovana eikä antaa maitoa ja pikku hiljaa tottuu ottamaan huikkaa nokkamukista? Ahdistaa tää riippuvuus

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Kyllä se oppii pullosta juomaan, kun huomaa, ettei tissistä enää saa. :)

No näin varmaan, tietenkin. Mutta voinko olla stressaamatta siitä että laps on vähän aikaa vähän vähemmällä nesteellä/maidolla. (milloin musta on tullut tällainen stressaaja!!!!! :o ). kunnes oppii maidon juomaan muualta kuin tissistä?!

Ja miten ne hiffaa keikauttaa nokkista niin kallelleen, että maitoo tulee. Kun en nyt ihan piri pintaan viitti mukia täyttää?! :ashamed:

Teet puuron maitoon, päivällä maitoon tehtyä muussia, keittoja jne. Kyllä se pärjää. Ja juotat ekaks siitä mukista, ja sitten myöhemmin oppii itse kellistämään sitä mukia :D

No mulla ei vielä kokemusta (vauva 10kk eli kohta on edessä meilläkin), mutta niin se kuulostaisi helpoimmalta, että ensin yöllä opitaan olemaan kokonaan ilman ja sitten hiljalleen yksi imetyskerta kerrallaan pois. Helpostihan joskus jää kerta väliin jos on menoa tms. eikä se ole meillä ikinä mikään ongelma ollut eli tuskin ihan kamalan hankalaa tulee olemaan.
Opetat nokkamuksita juomaan niin, että itse kallistat sitä vauvalle. Kyllä se nopeasti sitten oppii itsekin kallistamaan. En opettaisi pullolle enää noin vanhana, mukista vaan. Kyllä se juo jos sen on jano ja juotavaa on tarjolla, ei siitä tarvitse stressata :hug: Ja jos nyt heti aloitat mukiopettelun ja lopetat imetyksen vaiheittain, niin vauva ehtii sen oppia ennen kuin imetys loppuu kokonaan.

Itse lopetin imetyksen kun poika oli 7 kk ikäinen. Ensin harjoiteltiin päivisin juomaan nuk-nokkamukista josta juoma tulee "tippumalla". Vuoden ikäinen voi varmasti harjoitella myös mehulla jotta sisäistää idean nopeasti! ;) Tuttipulloa vuoden ikäinen ei ehkä enää tarvi.

Mulla sama tilanne paitsi, että päivätissin oon jättäny jo kuukaus sitten pois ja nyt 1v saa ilta- ja aamumaidon tissistä muuten nokkiksesta. Nokkiksesta oppi kyllä juomaan jo 9-10kk tuttipulloa ei huoli. Äkkiä kyllä tajus, että sitä mukia pitää kallistaa juodakseen, ite ensin juotin siitä mukista ja parin kerran jälkeen halus jo itse kokeilla. Eihän se toki aina mee oikeinpäin suuhun, mutta jos sieltä ei mitään rupee tulemaan niin kääntää sen kyllä itse.

Nyt kun oon imetyksestä luopumassa niin lapsi ei suostu oikein juomaan mitään. Sellasen desin verran oon muuta juomaa (maito+vesi) saanut päivässä menemään mikä kuulostaa vähältä. Neuvolassa kun asiasta mainitsin niin sanoivat vaan, että saa sitä nestettä muusta ruuasta, ettei kannata stressata sen juomisen suhteen. Hedelmä- ja marjasoseet varsinkin ja hedelmät muutenkin.

Tsemppiä sinulle imetyksen lopettamiseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja ode:
Itse lopetin imetyksen kun poika oli 7 kk ikäinen. Ensin harjoiteltiin päivisin juomaan nuk-nokkamukista josta juoma tulee "tippumalla". Vuoden ikäinen voi varmasti harjoitella myös mehulla jotta sisäistää idean nopeasti! ;) Tuttipulloa vuoden ikäinen ei ehkä enää tarvi.

Jos ei kuitenkaan mehulla. =) Minä olen tarjonnut maitoa nokkiksesta, mutta tyttö tykkää kyllä piimästä tosi paljon, eikä piimä holahda niin kovalla vauhdilla sieltä mukista kuin maito/vesi.

Itse lo+petin 1v5kk ikäsen imetyksen seinään, neuvolakäynnin jälkeen... Luulin että ois kivuliaampi juttu, mutta meni niin helposti, että tyttö hetken inisi sitten suostui nokkamukin tilalle ottamaan ja siihen nukahti!!! Eli vaikeampaa lopuksi äidille kun lapselle..Niin ja kokemusta 5 lapsesta...

Itse lopetin viikko sitten imetyksen. Meillä ei pulloja ole käytetty, mut nokkamukia kyllä 5kk:in iästä alkaen. Nyt viime aikoina lapsi on tajunnut, et pitää reilusti kallistaa, et maitoa tulee. Voihan tuon ikäistä normimukistakin juottaa ja kokeilla myös, jos pillillä osaisi juoda. Kaikkea kannattaa kokeilla, tärkeintähän on, et nestettä saa. :) Ja ainakin meillä on alkanut mennä maitoa kamalasti, kun lopetti tissittelyn! Meidän tissittely oli aamu-ja iltaimetystä vikat pari kk:tta ja nyt jätin eka aamutissin pois, pian sen jälkeen illan. Meni tosi helposti, taisi olla oikea hetki lopettamiselle!?! Yötkin parani huomattavasti, kun ei tartte enää klo.6 herätä rinnalle. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja ode:

Jos ei kuitenkaan mehulla. =) Minä olen tarjonnut maitoa nokkiksesta, mutta tyttö tykkää kyllä piimästä tosi paljon, eikä piimä holahda niin kovalla vauhdilla sieltä mukista kuin maito/vesi.

No juu en mäkään mehua. Esikoinen on reilu 2 eikä oo ikinä mehua saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Öhh..:
Itse lo+petin 1v5kk ikäsen imetyksen seinään, neuvolakäynnin jälkeen... Luulin että ois kivuliaampi juttu, mutta meni niin helposti, että tyttö hetken inisi sitten suostui nokkamukin tilalle ottamaan ja siihen nukahti!!! Eli vaikeampaa lopuksi äidille kun lapselle..Niin ja kokemusta 5 lapsesta...

Mietin kans et jos ihan seinään lopettaisin kun on niin vässy tähän. Kyllähän se lapsi tietty aika nopeesti muuttuneeseen tilanteeseeen oppii.

kyllä sen voi lopettaa kuin seinään. kokemusta hitaaasta lopetuksesta ja nopeasta lopetuksesta, molemmissa lopputulos sama, aika vaan eri. minusta tuo nopea lopetus oli lapselle helpompaa, ei tarvinnu ihmetellä miksei saa silloin kun haluaa mutta kuitenki saa aina välillä...

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
kyllä sen voi lopettaa kuin seinään. kokemusta hitaaasta lopetuksesta ja nopeasta lopetuksesta, molemmissa lopputulos sama, aika vaan eri. minusta tuo nopea lopetus oli lapselle helpompaa, ei tarvinnu ihmetellä miksei saa silloin kun haluaa mutta kuitenki saa aina välillä...

Tuo on varmaan totta! Jätin nyt kertalaakista 2 krt yöimetystä pois. Josko sit jättäis enää päikkäri-imetyksen ja iltaimetyksen. ja niistäkin sit nopeutesusti eroon.

Yhteistyössä