Apuja,miten nykyään opetellaan tavaamaan ja lukemaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jelppivä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jelppivä!

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen,teenpä oman aloituksen. Siis kannattaako alkaa opettaan lapselle lukemista miten? Ennen vanhaan kun opetettiin että äm ii än ää mi-nä minä. Muistelen omia harjoitusaikoja.Mutta eikös ne nykyään koulussakin opettele niillä lyhyemmillä äänteillä suoraan m i n ä ? Kun poikaa kauheesti kiinnostaa.Meneekö sekaisin jos kotona erilailla kuin tulevaisuudessa koulussa?

Ei tavausta ole opetettu enää pitkiin aikoihin. Ja onneksi ei ole, itseä koulussa harmitti kun piti opetella tavaamaan, vaikka osasi jo tosi sujuvasti lukea.

Nykyään liu'utetaan, mmiiiinnnää...

Meillä tytön opetellessa lukemaan viime vuonna ekalla luiokalla, opettaja sanoi ettei pidä kotona ns. vanhalla tavalla opettaa. lapsi menee suotta sekaisin. NYkyään liu'utetaan kirjaimia.. kuten pehmix jo mainitsikin.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Ei tavausta ole opetettu enää pitkiin aikoihin. Ja onneksi ei ole, itseä koulussa harmitti kun piti opetella tavaamaan, vaikka osasi jo tosi sujuvasti lukea.

Nykyään liu'utetaan, mmiiiinnnää...

No jo on typerän kuuloista. Eihän se ole mikään MMMIIIIINNNNNÄÄÄÄ vaan minä. m i n ä minä

veljelläni oli suuria vaikeuksia opetella lukemaan tällä "uudella" tavalla, kun monet tukiopetukset oli käyty eikä tuloksia tullut äitini keksi yrittää opettaa lukemista tällä vanhalla tavauksella ja niin poika oppi lukemaan... Sama juttu oli meidän tytön kanssa, koulun opit ei menny jakeluun ja kotona opiskeltiin omalla tavalla...

Entäs jo opettaa kotona vanhalla tavalla ja osaa jo kuouluun mennessä lukea?Onko silloin haittaa siitä eri tavalla opettelusta?Poika vasta 4v ja hirveen kiinnostunut asiasta.Varmaan oppii nopeesti kun todenteolla aloitetaan harjoittelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja myös ope:
Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Se siis riippu ihan opettajasta, millä menetelmällä opettaa.... Yleisin ehkä on tuo lu'uttaminen.

Ei se kyllä riipu opettajasta!!!!

Kyllä riippuu! Kai tiedät et on yleensäkin olemassa erilaisia menetelmiä opettaa lukemista? (synteettiset, analyyttiset... )

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entäs jo opettaa kotona vanhalla tavalla ja osaa jo kuouluun mennessä lukea?Onko silloin haittaa siitä eri tavalla opettelusta?Poika vasta 4v ja hirveen kiinnostunut asiasta.Varmaan oppii nopeesti kun todenteolla aloitetaan harjoittelemaan.

ei siitä silloin haittaa ole.

Oma kiinnostus lapsella lukemiseen on ihan hyvä, mutten silti lähtis ihan opettamaan lasta, pääasiallisena tarkoituksena oppia lukemaan ennen koulua. Kun hänellä on suuri kiinnostus kirjaimia, sanoja kohtaan, leikitelkää niillä kaikin mahdollisin tavoin... piirtämistä, arvausta, sanan alkukirjaimia, aakkosia, leikkejä, muistipelejä... jos lapsi itse hoksaa lukemisen salat ennen koulua, hyvä, mutta varsinaista "kotiopetusta" en suisittelis... Kaikki aikanaan!

Ei sillä ole väliä, millä tavalla on oppinut lukemaan. Hienoa vaan, jos kiinnostusta riittää!
Vielä tarkennuksena edellisiin, että noita äänteitä ei tarvitse venyttämällä venyttää. Liukuminen tarkoittaa ennemminkin sitä, että äänteet sitoutuvat toisiinsa.Voi siis lukea äänne (ei kirjain) kerrallaan: m-i-n-ä minä eli luetella äänne kerrallaan ja sitten siitä muodostuneen sanan. Pidemmällä olevat voivat liuttaa suoraan.

No mitäs minä sitten pojalle sanon,kun hän näkee sanan ja kysyy mikä se on ja sitten kysyy,että miten se luetaan...?Olen kertonut,miten luetaan ns.vanhalla tavalla.Onko siitä jotain haittaa?

Ei ole haittaa, jos oppii vanhalla tavalla.
Tietysti lapsi voi olla vähän ihmeissään sitten koulussa, kun kuulee toisten opettelevan eri tavalla, mutta ei siitä haittaa ole. Jos lapsi on innostunut, niin siitä vaan opettamaan! Tai voithan itse opetella tuon uuden tavan. Ei se niin kummallinen ole.

No mitäs minä sitten pojalle sanon,kun hän näkee sanan ja kysyy mikä se on ja sitten kysyy,että miten se luetaan...?Olen kertonut,miten luetaan ns.vanhalla tavalla.Onko siitä jotain haittaa?

Osaako poika jo kirjaimet, eli siis tunnistaa ne kun näkee? Voittehan te toki tutkia sitä sanaa ja miettii mitä kirjaimia siihen kuuluu. Aina tietty on se vaara, et jos lapsi kotona oppii tavaamaan vanhaan malliin, kun koulu alkaa, kyseenalaistuu open opetustapa: -Äiti opetti kyllä eri tavalla! jne... ja lapsi ei oikein tiedä mikä oikein... Ei se äänteiden liu'uttaminen niin vaikeaa ole, etteikö sitä kotonakin osattaisi... Pitäähän lapsen kiinnostukseen ja uteliaisuuteen toki vastata! Fiksu lapsi sulla!

No meillä poika oppi suoraan lukemaan sanalapuista. Ei tavattu eikä liu´utettu vaan suoraan sanoja luettiin. Siihen muuten perustuu se että pystyy lukemaan sanoja jos niiden eka ja vika kirjain on oikein ja keskellä väärillä paikoilla. Ihmisaivot tajuaa sanat sanoina eikä tavuina.

Osaako poika jo kirjaimet, eli siis tunnistaa ne kun näkee? Voittehan te toki tutkia sitä sanaa ja miettii mitä kirjaimia siihen kuuluu. Aina tietty on se vaara, et jos lapsi kotona oppii tavaamaan vanhaan malliin, kun koulu alkaa, kyseenalaistuu open opetustapa: -Äiti opetti kyllä eri tavalla! jne... ja lapsi ei oikein tiedä mikä oikein... Ei se äänteiden liu'uttaminen niin vaikeaa ole, etteikö sitä kotonakin osattaisi... Pitäähän lapsen kiinnostukseen ja uteliaisuuteen toki vastata! Fiksu lapsi sulla!

Juu,kyllä varmaan pitää tuohon uuteen tapaan tutustua,niin ei sitten ole koulussa ihan pihalla.Poika on aina ollut kiinnostunut kirjaimista ja sanoista,tunnistaa jo kirjaimet .Nyt saa vanhemmatkin palata hetkeksi "koulun penkille".Kiitokset vastanneille!!!

Juu,kyllä varmaan pitää tuohon uuteen tapaan tutustua,niin ei sitten ole koulussa ihan pihalla.Poika on aina ollut kiinnostunut kirjaimista ja sanoista,tunnistaa jo kirjaimet .Nyt saa vanhemmatkin palata hetkeksi "koulun penkille".Kiitokset vastanneille!!!

Googlaa KÄTS-menetelmä, ni varmaan löytyy

Yhteistyössä