Apuja oppimistehtävään (luonnontieeteellinen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Teen avoimessa luonnontuntemuksen perusopintoja. Olen nyt koko aamun pyöritellyt kahta kysymästä ja ne vaan ei aukea mulle!

Mitkä yleiset tekijät selittävät Suomen metsäluonnossa havaittavaa lajistollisen monimuotoisuuden vaihtelua?

Pohjoisen metsäluonnon monimuotoisuus eli biodiversiteetti muodostuu usean eri tekijän yhteisvaikutuksesta. Tarkastele tässä osiossa näitä tekijöitä.

Siis voisko joku jollain esimerkillä valaista mulle noita juttuja. Olen lukenut osoitettua kirjaa, mutta paha lukea kun ei tiedä mitä sielä etsii...

Kiitos!

No joo ekat kysymys oli tosiaan että piti selvittää mitä biodiversiteetti tarkoittaa. Ja sitten pohtia sen merkitystä luonnon ekosysteemille.

Ei tosiaan auennut nekään kunnolla mulle, mutta sain niihin nyt edes jotain. Noitten kanssa olen ihan umpikujassa.

Alotin tän jo 5 vuotta sitten ja jäi vaiheeseen. Huomaa todellakin, että asiat on unohtunut.

Teen avoimessa luonnontuntemuksen perusopintoja. Olen nyt koko aamun pyöritellyt kahta kysymästä ja ne vaan ei aukea mulle!

Mitkä yleiset tekijät selittävät Suomen metsäluonnossa havaittavaa lajistollisen monimuotoisuuden vaihtelua?

Pohjoisen metsäluonnon monimuotoisuus eli biodiversiteetti muodostuu usean eri tekijän yhteisvaikutuksesta. Tarkastele tässä osiossa näitä tekijöitä.

Siis voisko joku jollain esimerkillä valaista mulle noita juttuja. Olen lukenut osoitettua kirjaa, mutta paha lukea kun ei tiedä mitä sielä etsii...

Kiitos!

No varmaaan ilmastotekijät eli lämpötilavaihtelut, kesän ja talven pituus, se sijaitseeko alue rannikolla vai sisämaassa tai Lapissa jne. Saaristo on myös oma lukunsa.

Mä tekisin ehkä "mindmappiä" eli kirjoittaisin ylös erilaisia asioita jotka liittyvät tähän ja siitä ryhtyisin koostamaan hyvää vastausta. Olihan tuolla wikipediassa vaikka mitä vinkkiä näkökulmiin.

Varmaan on juu netti pullollaan vinkkiä kun nyt ymmärtäisi minkälaista vastausta tässä haetaan. Anna yksi esimerkki molempiin niin mulla menee ehkä tajuntaan tämä juttu =) Ei siis tarvi vastausta, mutta joku juttu mikä siinä voisi olla.

-ilmaston muuttuminen
-korkeuserot
-ravinteisuuserot (mm lehtokeskukset)
-maankäytön historia, ihmistoiminta
-jääkauden aiheuttama huuhtoutuminen ja pinnanmuodot

-ravinteisuus
-lahopuun määrä
-lahopuujatkumo
-metsän historia
-puulajit
-pienipiirteisyys (suoreunat, rannat, mäen paahde- ja varjopuolet...)

-ilmaston muuttuminen
-korkeuserot
-ravinteisuuserot (mm lehtokeskukset)
-maankäytön historia, ihmistoiminta
-jääkauden aiheuttama huuhtoutuminen ja pinnanmuodot

-ravinteisuus
-lahopuun määrä
-lahopuujatkumo
-metsän historia
-puulajit
-pienipiirteisyys (suoreunat, rannat, mäen paahde- ja varjopuolet...)

Kiitos! Tossa ekassa mulla oli noi kaikki, tokaan tuli uusia =)
Kiitos, nyt mä sain uskoa siihen, että mä olen ymmärtänyt oikein ja kannattaa jatkaa tältä pohjalta vastaamista =)

[QUOTE="vieras";22187899]Biodiversiteetti, eksponentiaalinen kasvu, maksimipopulaatio, geneettinen eriytyminen, isolaatio jne.[/QUOTE]

Kiitos näistäkin. Tosin menee taas googlen puolelle kun yritän selvittää mitä noi tarkoittaa =)

Yhteistyössä