Apuja uhmaikäisen nukuttamiseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjelp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjelp

Vieras
Ja nyt ihan oikeesti KONKREETTISIA vinkkejä, keinoja miten saisin tuon 2-veen (tyttö) rauhottumaan päiväunille? Joulusta saakka ollaan yritetty opettaa tyttö tavalliseen lasten sänkyyn, mutta kokoajan vaan menee vaikeemmaks, varmaan johtuu nyt alkaneesta uhmaiästä. Koen päiväunet kuitenkin vielä tarpeelliseksi, etenkin lapselle, mutta myös itselleni. Toinen lapsi syntyy pian, et kohta en enää kykene tällaiseen nukutusrumbaan. Yöunille menee paremmin, mutta ongelmia on silloinkin.

Ongelma on lähinnä se että lapsi riehuu ja leikkii sängyssä tai pahimmassa tapauksessa ei pysy siellä ollenkaan. Ei siis osaa rauhoittua. Olen kokeillut istua vieressä (ei tykkää että äiti tulee lähelle, saattaa alkaa jopa potkimaan), istua tuolilla metrin päässä sängystä teeskennellen nukkuvaa (tämä oli aiemmin paras tapa, mutta nyt lapsi tuntuu provosoituvan siitäkin), olen myös kokeillut jättää lapsen yksin huoneeseen, mutta siitä alkaa sellainen kissa ja hiiri -leikki ja että lapsi vaan riehaantuu lisää.

Ollaan yritetty palkita tarroilla, muttei sekään tehoa. Lapsi jaksaa harvoin keskittyä jos luen kirjaa, unilelut joutuu lähes aina hyllylle. Lasta ei saa silitellä koska saa hirveät raivarit "ai äiti sattuu" jne. Joskus kyllä nukahtaa näihin raivareihin. Nukutus kestää meillä lähes aina 45 min - 1 h 15. Yleensä luovutan tunnin jälkeen. Lapsi saattaa olla tosi väsynyt ja uninen kun mennään sänkyyn, mutta piristyy aina!

Yöt nukkuu pääsäääntöisesti n. 10-11 h heräämättä ja on kyllä iltaisin tosi kiukkuinen jos päikkärit jäänyt välistä.

syntyi kakkonen tuolla ikäerolla ja ostin vierekkäin olevat tuplat. Kävin sit joka päivä lenkin ja sain esikoisenkin nukkumaan ne hänelle tärkeät päiväunet.

Heippa hei!

Itse olen töissä päiväkodissa ja yksi tapa mikä on hyvä: Kiedo peitto tytön ympärille niin ettei hän pääse liikkumaan ja aseta kädet hellästi rinnan ja jalkojen päällä, se auttaa rauhoittumaan ja hyräile tytölle jotakin laulua mistä itse pidät, laulu auttaa rauhoittumaan niin itseä kuten lasta. Hän nukahtaa varmasti.

- 2 tuntia nukutusta päiväunille.

Meillä poika ei nukahtanut koskaan itsekseen omaan sänkyynsä. Ainoa millä sain nukahtamaan päiväunille, oli se että otin viereeni nukkumaan. Silti nukahtaminen oli joskus aikamoista taistelua eikä joka kerta nukahtanut. Eli siis aikuisten sängyssä poika nukkui päiväuniaan niin kauan kuin niitä nukkui. Kun poika aloitti päiväkodin vähän alle 3 vuotiaana, niin siihen loppui päiväunet kokonaan. Ihan satunnaisesti on sen jälkeen nukahtanut viikonloppuisin isin viereen.

Tilanne täällä aikalailla sama. Esikoinen 2v3kk ja toinen tulossa varmaankin kuukauden sisään. Tosin iltaunille meno on se hankalampi, meillä tapellaan lähes joka ilta pari tuntia. Vinkkejä siis otetaan vastaan =)

Tsemppiä ja jaksamista sulle =)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23034494:
syntyi kakkonen tuolla ikäerolla ja ostin vierekkäin olevat tuplat. Kävin sit joka päivä lenkin ja sain esikoisenkin nukkumaan ne hänelle tärkeät päiväunet.

Meillä on jo kahdet vaunut (yhet terassilla ja toiset liikkumiseen) tähän tuplat vielä lisää olis jo liikaa... Enkä oikein usko että esikoinen tottuis enää rattaissa nukkumaan, kun meillä se huvi loppui jo vuosi sitten, syystä ettei tuo tahtonut niissä nukkua ;) Tänks anyway.

Meillä poika ei nukahtanut koskaan itsekseen omaan sänkyynsä. Ainoa millä sain nukahtamaan päiväunille, oli se että otin viereeni nukkumaan. Silti nukahtaminen oli joskus aikamoista taistelua eikä joka kerta nukahtanut. Eli siis aikuisten sängyssä poika nukkui päiväuniaan niin kauan kuin niitä nukkui. Kun poika aloitti päiväkodin vähän alle 3 vuotiaana, niin siihen loppui päiväunet kokonaan. Ihan satunnaisesti on sen jälkeen nukahtanut viikonloppuisin isin viereen.

Meidän tyttö ei ole ikinä osannut nukkua mun vieressä! Ja siis tossa kerroinkin että ei halua mua lähelle eikä viereen, saattaa jopa alkaa potkimaan ja etenkin nyt kun olen raskaana niin saan ihan oikeesti olla varovainen tuon kanssa.. Hassua on se että mummolassa on aina nukkunut päikkärit "mummon kainalossa".

Meillä on ollut sama tilanne, vauva on nyt 3kk ja esikoinen reilut 2v. Ainut mikä meillä toimii on se, että 2-vuotias herätetään aamulla viim. klo 7 (jolloin on tarpeeksi väsynyt n. klo 14) ja annetaan nukkua päikkäreitä vain n. 45-60 min. Illalla menee sitten nukkumaan n. 21-22. Muuten sekä päikkäreille meno että varsinkin iltanukahtaminen on täysin mahdotonta showta.

[QUOTE="vieras";23034604]Meillä on ollut sama tilanne, vauva on nyt 3kk ja esikoinen reilut 2v. Ainut mikä meillä toimii on se, että 2-vuotias herätetään aamulla viim. klo 7 (jolloin on tarpeeksi väsynyt n. klo 14) ja annetaan nukkua päikkäreitä vain n. 45-60 min. Illalla menee sitten nukkumaan n. 21-22. Muuten sekä päikkäreille meno että varsinkin iltanukahtaminen on täysin mahdotonta showta.[/QUOTE]

Joo meillä onkin rytmit kokojan hukassa, olen yrittänyt löytää sitä oikeaa päivärytmiä, mutta sitten se menee aina jotenkin sekasin. Ja myös mun miehen vuorotyö vähän sotkee sitä, samoin viikonloput. Ja jos päiväunet jää välistä niin seuraavana aamuna nukutaan liian pitkään, jolloin päiväunille on taas vaikee nukahtaa. Pelkäänpä vaan että taas kun vauva syntyy niin pitää kehittää uutta rytmiä... Huoh.

"aapee" Tuolla aiemmin oli.. Kirjoitin näin:

Apuja

Heippa hei!

Itse olen töissä päiväkodissa ja yksi tapa mikä on hyvä: Kiedo peitto tytön ympärille niin ettei hän pääse liikkumaan ja aseta kädet hellästi rinnan ja jalkojen päällä, se auttaa rauhoittumaan ja hyräile tytölle jotakin laulua mistä itse pidät, laulu auttaa rauhoittumaan niin itseä kuten lasta. Hän nukahtaa varmasti.

"aapee" Tuolla aiemmin oli.. Kirjoitin näin:

Apuja

Heippa hei!

Niin joo kiitos. En oikein tiedä mitä mieltä olen tuosta väkisin kiinni pitämisestä. Tyttö kun saa raivarit jo siitä kun yritän peitellä hänet. Onko se hyvä tapa että tyttö ahdistuu ja nukahtaa omaan itkuunsa..?

Eihän sitä tietenkään halua että lapsi raivostuu ja harmistuu, mutta joskus se on hyvästä.. Joskus tuollaiset asiat on opittava kantapään kautta. Oletteko kokeilleet juttelemista ennen nukkumaan menoa, kuten.. "Äiti olisi hyvin kiitollinen jos äidin rakas kuuntelisi iltasadun kauniisti hiljaa kuunnellen" ja lupaa tälle jotakin kivaa.. ja vaikkei hän aina saisikaan palkintoa hiljaa olemisesta seuraavana päivänä niin hän huomaa että äitikin on tyytyväisempi kun on saanut rauhassa lukea ja rauhoittaa lasta. Ota hänet hetkeksi vaikka viereesi.

Yhteistyössä