Apuva, auton kytkimen hajusta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhymä autoilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhymä autoilija

Vieras
Mä olen kohtalaisen tuore yksinautoilija, olen vasta keväästä autoillut. Aina ei mee ihan puhtaasti tuo homma vielä. Oli mäkilähtöä ja onnistuin sammuttamaan autoni. Pientä paniikkia pukkasi, kun takana oli jonoa ja oli pieni rakonen mennä ruuhkassa, niin turhan paljon painoin kaasua suhteessa kytkimen nostoon. Mä olen yrittänyt välttää tällaista, mutta näin kävi. No siinähän rupesi sitten kytkin haisemaan.

Kuinka vaarallista tuo on? Auto on muutaman vuoden vanha. Mieheni on tosi tarkka tuosta autosta jolla ajoin ja on ennenkin mulle huutanut, että kytkinremppa on pirun kallis ja se kytkin menee helposti rikki ja kytkimen haju on tyyliin maailmanloppu. Kertokaa nyt ihan oikeasti, kuinka paljon haittaa tuosta kytkimen hajusta on? Onko se todella paha merkki?

Tästäkin opimme jotain, seuraavaksi katselen kierroslukumittaria enkä vain paina kaasua bruuuumm..

No on se aika paha, kuluttaa ihan tajuttomasti eli käyttöikä lyhenee. Pari kertaa ei vielä haittaa mut jatkuvasti kyllä aika paha. Mikä auto, merkki ja malli, googleta kytkinremontti niin kyllä se siitä hajun hintakin alkaa selviämään...

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;22525998:
ei se loppuun kulu jos kerran savumerkin antaa ja haisee helevetin pahalle..
lähtipähän pienet lasittumat pinnoista pois :D

Kiitos! Lohduttaa tyhmää. Saakeli, että ottaa päähän, kun en vieläkään osaa.

Kytkinlevyjä on käsittääkseni uusittu vastikään eli eivät ole vanhat. Kytkinremonttia en missään nimessä halua, mutta sanokaa nyt vielä, että ei se yhdestä tai kahdesta "sauhuttelusta" mee sököks. Voi itku.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen autoilija;22526019:

Kytkinlevyjä on käsittääkseni uusittu vastikään eli eivät ole vanhat. Kytkinremonttia en missään nimessä halua, mutta sanokaa nyt vielä, että ei se yhdestä tai kahdesta "sauhuttelusta" mee sököks. Voi itku.

ei mene pilalle parista kerrasta. ihan huoletta vaan nyt jatkat ajelua, mutta älä enää polta sitä kytkintä. kytkin kestää parhaimmillaan yli 300tuhatta kilometriä niin että ei se ihan pienestä..

Kiitos myötätunnosta! Harvinaista Kaksplussalla, heh. :)

Autoilu ei oo ihan mun hommaa, oon vieläkin ihan kakat housussa kun ajelen, vaikka tosiaan on tässä tullut jo keväästä huristeltua enemmänkin. Tässä yksi viikko parkkeerasin keskustassa, mun elämäni saavutus... Onko säälittävää hei. :D

Mies jaksaa aina ihmetellä, miten en aina löydä sitä kohtaa, millä auton saa esimerkiksi mäessä pidettyä kytkimellä paikoillaan. No ei se oo niin helppoa! :D

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen autoilija;22526102:
Kiitos myötätunnosta! Harvinaista Kaksplussalla, heh. :)

Autoilu ei oo ihan mun hommaa, oon vieläkin ihan kakat housussa kun ajelen, vaikka tosiaan on tässä tullut jo keväästä huristeltua enemmänkin. Tässä yksi viikko parkkeerasin keskustassa, mun elämäni saavutus... Onko säälittävää hei. :D

Mies jaksaa aina ihmetellä, miten en aina löydä sitä kohtaa, millä auton saa esimerkiksi mäessä pidettyä kytkimellä paikoillaan. No ei se oo niin helppoa! :D

tuo se vasta kytkintä kuluttaakin, jarrut on autossa tuotavarten..

Tänään ajoin vanhan autoni jumiin lumihankeen ja minä onneton, tyhmä nainen annoin jonkun vanhan miehen mennä autoni rattiin , kun epäilin että en osaa peruuttaa autoa hangesta pois. No ukko kaasutti aivan mielettömästi ja lähtihän se auto irti hangesta. Kun menin autoon siellä oli aivan hirveä haju !!! Ensin luulin, että se ukko ei ole käyny pesulla vuosiin, kun autossa oli niin märänneen lipeäkalan haju. Kotona vasta selvisi mistä oli kyse. Auto (Honda Civic vm. -96) tuntu pelaavan, kun tein pienen lenkin. Mutta ette usko kuinka harmittaa, että pyysin sitä ukon rähjää rattiin. No toivotaan, että selvisin säikähdyksellä. Oppia ikä kaikki :(

Tänään ajoin vanhan autoni jumiin lumihankeen ja minä onneton, tyhmä nainen annoin jonkun vanhan miehen mennä autoni rattiin , kun epäilin että en osaa peruuttaa autoa hangesta pois. No ukko kaasutti aivan mielettömästi ja lähtihän se auto irti hangesta. Kun menin autoon siellä oli aivan hirveä haju !!! Ensin luulin, että se ukko ei ole käyny pesulla vuosiin, kun autossa oli niin märänneen lipeäkalan haju. Kotona vasta selvisi mistä oli kyse. Auto (Honda Civic vm. -96) tuntu pelaavan, kun tein pienen lenkin. Mutta ette usko kuinka harmittaa, että pyysin sitä ukon rähjää rattiin. No toivotaan, että selvisin säikähdyksellä. Oppia ikä kaikki :(
Kun jumiin jaa niin lumeen kuin muuallekin. kaasua painetaan niinkuin sairasta naista.(anteeksi tuo sertaus)

Suotta pelkäät. Ja sellaiset äijät, joille rouvan ajotaito ei kelpaa, suksikoot tittuun. Kukaan ei opi jos ei saa rauhassa harjoitella.

Tuttua huttua. Kaikkeen olen itse joutunut, vaikka vanhoilla päivilläni vasta kortin hommasin. Jos kytkin sippaisi heti, kun käryää, niin autokoulun pitäisi uusia autot harvase viikko...
Omasta autosta sippasi kytkin, edellisenä kesänä lykkäsi hirveät käryt sisään. Luulin syttyvän palamaan, ajelin hissukseen taukojen kanssa kotiin. Hissukseen myös ajelin (ei kunnolla kulkenutkaan) huoltoon, kirpaisihan se.
Itse säästän kytkintä ja jalkajarrua panemalla vaihteen vapaalle valoissa. En tiedä onko mitään apua, mutta säästelen erityisesti kytkintä.
Autoilu on kivaa, vaikka koulu oli tuskien taival..:cry:

Yhteistyössä