Hae Anna.fi-sivustolta

Araknofobi Australiassa?

Viestiketju osiossa 'Kaukomatkat' , käynnistäjänä Kammoinen, 26.02.2005.

1. Kammoinen Vierailija

Olemme suunnitelleet matkaa Australiaan, mutta minulla on niin hirvittävä hämähäkkikammo, että olen vähän kahden vaiheilla, että uskallanko lähteä vai en. Olen reissaillut ympäri maailmaa, enkä ole kertaakaan törmännyt isoihin ja karvaisiin kahdeksanjalkaisiin, mutta yksi tuttuni väitti, että Ausseissa niitä on kaikki paikat väärällään, mikä nyt kuulostaa hivenen liioittelulta minun mielestäni. Mites asia on, oletteko reissullanne törmäilleet näihin ""mukaviin"" karvapalleroihin vai ovatko ne enemmänkin sademetsien siimeksessä. Kohteena meillä tulisi olemaan suunta Sydney - Melbourne.

2. Taina Vierailija

Matkailin parin viikon ajan Sydney-Melbourne-akselilla, enkä kovin moneen karvapalleroon törmännyt. (Itsekin araknofoobikkona pelkäsin, että niitä on vilisemällä kaupunkihuoneistoissakin..) Kohtuullinen hämähäkkipelko on kuitenkin Aussilassa ihan aiheellista, sillä siellä asustelee varsin myrkyllisiä hämärilajeja. Luin jostakin, että Sydneyssä on erityisesti mm. tunnel web spidereita, jotka on aikas myrkyllisiä. Tästä syystä ei kuulemma kannata Sydneyssäkään kauheesti kaivella maata paljain käsin (mikä kai ei turistille tulis mieleenkään). Ei kuitenkaan missään tapauksessa kannata jättää Aussilaa käymättä hämähäkkipelon takia. Itselle koko matka oli tosi hieno elämys; sekä Sydney että Melbourne olivat mielestäni näkemisen arvoisia kaupunkeja ja maaseutu oli tosi eksoottista kenguruineen, vallabeineen ym. outoine eläimistöineen. Ja lohduksesi voin sanoa, että oma hämähäkkeihin liittyvä hysteriani ehti laimentua jo sen parin viikon aikana ja loppumatkasta suhtauduin asiaan jo neutraalimmin.

3. Taina Vierailija

Lisäyksenä vielä edelliseen viestiini; mikäli Kammoinen tarkoitit sellaisia tosi isoja karvaisia hämähäkkejä, niin itse en tosiaankaan sellaiseen törmännyt koko matkallani, vaikka oleilin jkv myös maaseudulla. Ne varmaankin elelevät enimmäkseen jossain viidakon uumenissa.

4. Matkaaja Vierailija

Ma olen nyt reissanu 3 vko Aussissa ja yhtaan karvaisia hamahakkeja en o nahny. Jotain pienia, samanlaisia mita Suomessakin nakyy on vastaan tullu muutama. Olin myos outbackissa ja siellakaan en niita nahny.

5. Hämis Vierailija

Asustelin vuoden Sydneyssä ja kerran näin karvaisen jättihämähäkin. Eikä noihin myrkyllisiin funnel web spidereihin ym. usein törmää.

6. hämyri Vierailija

Mä vihaan hämähäkkejä. oikeesti. mutta ausseissa en ensinnäkään nähnyt kuin pari, tietty pari liikaa ja nekin oli kuolleita. En vaan antanut paniikin iskeä, joten hienosti meni. kyllähän niitä ötököitä taajamistakin löytyy, mutta sydney taitaa olla liian saasteinen muille kuin torakoille. Mutta lähde toki! Ei niitä nää ellei suoranaisesti eti ;o)

7. Meiju Vierailija

Cairns-Ayers Rock-Alice Springs-Brisbane-Frasre Island-Sydney akselilla ei ainakaan näkynyt yhtä ainuttakaan kasijalkaista viime syyskuussa

8. neiti Vierailija

Itse olin noin kuukauden matkalla Ausseissa ja törmäsin aika moneenkin hämppikseen. Valitettavasti yksi aika suurehko karvainenkin hämähäkkikin tuli vastaan, mutta täytyy muistaa, että nämä suuret ja karvaiset hämähäkit eivät ole niitä vaarallisimpia vaan pienet viattoman näköiset hämähäkit voivat olla vaarallisimpia.

9. Sydneyn reissulla, sukulaisten luona majoittuneena, näimme pihalla ihka oikean funnel web spiderin. Ja pihalta oli löytynyt tämmöisiä önniäisiä aikaisemminkin... eli kyllä niitä sieltä saatta tavata... valitettavasti!

10. pelkuri Vierailija

Mekin ollaan haaveiltu jo pitkään Australian matkasta, mutta hämähäkkikammoni takia olen jo päättänyt jättää sen maan väliin. Kaverini oli siellä aikoinaan kielikurssilla ja asui kurssin ajan isäntäperheessä. Perhe oli ensitöikseen kieltänyt ystävääni koskemasta mihinkään, minne ei voi nähdä kunnolla. Esim. autotallissa pimeisiin kohtiin ei saanut koskea hämähäkkivaaran vuoksi, niitä kun on siellä kuulemma joka paikassa ja kaikenlisäksi tappavaa sorttia. Melkein jo unohdin koko tarinan kunnes kuulin vähän aikaa sitten toisen vastaavanlaisen tarinan toisilta australian matkaajilta. Tämä pariskunta oli lomaillut naisen siskon kotona ausseissa kolmisen kuukautta ja tarinan mukaan hämähäkkejä ei ollut voinut välttyä näkemästä sillä reissulla. Saunassakin oli ollut isoja karvaisia hämähäkkejä, jotka oli tömistellessä lähteneet pois. Rakennusten, esim. hotellien, seinissäkin oli ollut valtavan kokoisia hämähäkkejä, monikymmensenttisiä karvajalkoja, joita ei kuulemma tarvinnut pelätä; nehän oli helppo nähdä, eivätkä kuulemma olleet niin vaarallista lajiketta kuin ""pienemmät"" lajitoverinsa, joita olikin jo vaikeampi havaita. Saattoihan jutuissa olla ns. kalamiehen lisääkin, mutta täytyy niissä jotain perääkin olla kun minullekin on jo kaksi toisilleen tuntematonta ihmistä kertonut samanlaisia juttuja ja koska tälläkin palstalla ko. aiheesta kirjoitellaan. Onhan niitä karvapalleroita muissakin eksoottisissa maissa, mutta tuskin yhtä paljon ja yhtä maineikkaita kuin australian oliot.

11. kalamiehen lisää Vierailija

on noissa jutuissa rutkasti. Itse en puolen vuoden Australian reissun aikana nähnyt montaakaan, ja voin vannoa, että hämähäkkikammoisena minulla oli silmät selässäkin. Älä ihmeessä jätä noin upeaa maata näkemättä vain joidenkin juttujen takia. En meillä Suomessakaan kesällä tee mieli pistää näppejään moneenkaan kivenrakoon tietyillä alueilla käärmeiden pelossa.

12. ninnu Vierailija

olen ollut aikoinani partioleirillä sydneyn lähistöllä, missä siis nukuttiin teltoissa. ohjeeksi annettiin, että makuupussit ja kengät on on ravisteltava tyhjäksi ennenkuin itsensä sisään laittaa. joku hämähäkki taisi joskus kengästä löytyäkin. joku paikallinen partioguru toi meille näytille sellainen ison karvaisen, jonka oli pistänyt talteen.

13. Kia Ora Vierailija

Oltiin asuntoautolla,ja löytyi kaksikin isoa hämähäkkiä autosta,toinen
    wc:ssä ja toinen hanskalokerossa.Lisäksi nähtiin yksi todella myrkyllinen
    olihohan se nyt redback sellanen punainen selkä.
    http://www.amonline.net.au/factSheets/redback.htm tollanen siis.

14. fff Vierailija

MITKÄÄN HÄMÄHÄKIT EIVÄT NÄYTÄ VIATTOMILTA!

15. miiru_73 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt meinaa hieman naurattaa, kun lukee näitä viestejä, sori! Hieman lienee "kala" lisää monissa tarinoissa. Mutta joo kyllähän Ausseissa tietysti täytyy hämähäkkejä (ja käärmeitä ja krokotiileja ja haita ja medusoja ja mustekaloja ja aurinkoa ja liikennettä ja ja ja) varoa, mutta ei niiden takia kannata jättää upeaa reissua väliin. Nuo isot karvaiset, joita olette täällä maininneet lienevät Huntsmaneja, ovat täysin vaarattomia otuksia, vaikka ikävän näköisiä ovatkin. Niitä kuitenkin usein turisteille näytetään. Monet ihmiset itse asiassa haluavat niitä kotiinsa, koska syövät muita ötököitä ja lemmikkeinäkin niitä pidetään. Itse asuin ausseissa viisi vuotta ja näin hämpsyjä hyvin harvoin, jos mukaan ei lasketa puiden oksien väliin isoja verkkoja rakentavia orb weavereita, joita kesäisin oli kyllä viljalti näkyvissä. Mutta vaarattomia nekin ja niistä selvisi sillä, ettei mennyt puskiin ja kiipeillyt puissa (joskin muksut tekivät kyllä tätäkin ja hengissä ilman puremia säilyivät ;)) Funnel webiä piti käydä ihan eläintarhassa ihmettelemässä, kun livenä en sellaista bongannut (vaikka kyllä niitä meidän seudulla todistettavasti asustelikin), red backeja (noin peukalon pään kokoinen möllykkä, purema samaa luokkaa kuin kyyllä) muutaman kerran, huntsman pääsi yllättämään pari kertaa mm. avatessani puistossa sellaisen kannellisen roskiksen ja yksi sellainen möllötti roskiksen sisäpuolen seinämässä. Mutta tietysti olimme varovaisia ja asuimme mm. sellaisessa asunnossa, jossa ei hämpsyjä ollut eikä meillä ollut omaa pihaa juurikin siitä syystä, että emme halunneet hämpsyjen (ja liskojen ;)) kanssa kotiamme jakaa. Itse inhoan hämähäkkejä ja olin aika vainoharhainen maahan muutettuamme, mutta pian sain huomata, että hengissä siellä säilyy. Ja viimeisen vuoden aikana aloin jo ajatella, että kyllä se oma piha olisi sittenkin aika kiva.

16. vierailija Vierailija

Meillä noita funnel veb hämiksiä on mutta autotallissa ja toisessa autotallissa, ollaan jätetty rauhaan,

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri