Argh! Pojan RASITTAVA 9-v kaveri... (sis.valitusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kreppana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kreppana

Vieras
Pojallani oli viime viikolla 9-v synttärit. Oli kutsunut 7 kaveria kutsuilleen. Muut tosi fiksuja ja kivoja lapsia, mutta yksi tosi rasittava. Ja tämä yksi on vielä pojan paras kaveri... Muissakin kavereissa on siis tietenkin niitä, jotka herkästi riehaantuvat, mutta uskovat kuitenkin yhdellä sanomisella ja tietävät rajat käyttäytymisen suhteen.

Tämä yksi oli suorastaa ärsyttävä, myös poikani mielestä. Ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan niin ei, tällä kaverilla ei ole mitään diagnoosia tms selittämään käytöstä. Pelkästään lepsu kasvatus, jossa saa kaiken periksi kun tarpeeksi pyytää, naukuu ja kiukuttelee.

Rasittava kaveri riehui, mölötti jatkuvasti jotain älytöntä tyyliin "pylly, pylly, kakkapylly" muiden puheiden päälle huutaen, juoksi pitkin kämppäämme huutauen, nauraen älyttömästi. Herkkupöydässä (taas, jälleen kerran...) tämä kaveri alkoi heti ahtaa suuhunsa mielettömiä määriä sipsejä, karkkeja jne ja lappoi niitä lautaselleen. Joi mehua kolme lasia viidessä minuutissa huutaen heti lisää, ja kun en kerennyt heti kaataa, jatkoi hän huutamista "lisää mehua!" kunnes sai lisää. Sitten se röyhtäily ja sikailu, joka hänestä on kamalan hauskaa ja jolle hän nauraa ääneen, ei ole kenestäkään muusta hauskaa.
Lopulta hän söi taas mahansa kipeäksi. Mihinkään leikkeihin hän ei halua tulla mukaan, vaan mököttää itsekseen sohvalla.

Vaikka tälle pojalle sanoo käytöksestä esim ruokapöydässä tai muualla, jatkaa hän niin kauan, kunnes hänelle melkein suuttuu ja sanoo tiukasti. Sitten hän mököttäen on vähän aikaa kunnolla.

Vanhempansa hoitavat kasvatuksen maanittelemalla ja "älähän nyt..." -hissuttelulla. Ja ihmettelevät, kun en halua heidän lastaan kovin usein meille käymään.

Minä kyllä suuttuisin ihan oikeasti jo varhaisessa vaiheessa.

Yleensä jossain vaiheessa suutunkin, mutta nyt yritin itsekin "olla nätisti" lapseni synttäreiden vuoksi. Ja kun tiedän, että suuttuminen aiheuttaa sen, että tämä kaveri alkaa mököttämään ja on sitten yhteistyöhaluton koko loppuajan. Ja kun vanhempi tulee hakemaan, on meillä ollut "tylsää" ja "ihan tyhmää".
Meiltä lähtiessä alkaa yleensä äidin ja lapsen neuvottelu siitä, lähdetäänkö. Lapsi paiskoo ovia, menee piiloon ja äiti maanittelee. Ei ole harvinaista, että saattaa maanitella lähtemään 10-15 minuuttia. Lapsi vähän ruinaa, puhuu "pikkuvauvaäänellä" tms ja äiti sitten heltyy vähän. Jonain kertoina en ole jaksanut odottaa tätä aikaa eteisessä, vaan olen mennyt keittiöön jatkamaan ruuanlaittoani tms.

RASITTAVAA, meillä on kanssa käyny pari kertaa tollanen "kakkaräkäpissapoika", mut ONNEKS mun poika ei viihdy sen kanssa. Hölmöjen juttujensa lisäksi se poika on myös hieman tungetteleva, availee kaikki kaapit mitkä kiinnostaa, heiluttelee kattolamppua, rämppää valoja, yrittää koko ajan kiusata muita.
Meillä on yläkerta sellasta avointa avaraa tilaa ja alakerran lastenhuoneista kuuluu yläkertaa kuiskauskin selvästi, ni sieltä kuuluu koko ajan, piilotetaan ton lelu, ei olla ton kanssa, sotketaan ton piirustus.

Onneks kyläilyt jäi siihen pariin kertaan..huh. Ja ei tälläkään pojalla ole mitään diag. on vaan huonokäytöksinen poika.

[QUOTE="aamuvirkku";26048613]miten poikasi voi pitää ko. kaveria parhaana ystävänään, jos samalla häntäkin ärsyttää kertomasi käytös?[/QUOTE]

Tämä kaveri tykkää samanlaisista leikeistä kuin poikani. Ja poikani on kertonut, että jos leikkivät tämän kaverin mieluisia leikkejä, onnistuu ne hyvin ilman pelleilyitä tms. Poikani on sellainen pehmeä spanieli, joka todennäköisesti aina taipuu tämän kaverin tahtoon leikeissä. Eikä pojallani ole kauheasti muita kavereita.

RASITTAVAA, meillä on kanssa käyny pari kertaa tollanen "kakkaräkäpissapoika", mut ONNEKS mun poika ei viihdy sen kanssa. Hölmöjen juttujensa lisäksi se poika on myös hieman tungetteleva, availee kaikki kaapit mitkä kiinnostaa, heiluttelee kattolamppua, rämppää valoja, yrittää koko ajan kiusata muita.
Meillä on yläkerta sellasta avointa avaraa tilaa ja alakerran lastenhuoneista kuuluu yläkertaa kuiskauskin selvästi, ni sieltä kuuluu koko ajan, piilotetaan ton lelu, ei olla ton kanssa, sotketaan ton piirustus.

Onneks kyläilyt jäi siihen pariin kertaan..huh. Ja ei tälläkään pojalla ole mitään diag. on vaan huonokäytöksinen poika.

Joo, tämäkin käy kyllä tarvittaessa kaapit omatoimisesti läpi, jos haluaa vaikka leikkiä porakoneella tms.

Seuraavan kerran, kun poika alkaa hokea typeryyksiä, niin ilmoita, että pojan pitää hokea 15 minuuttia tai kaksi tuntia "pylly pylly kakkapylly" ja että sinä otat kellolla aikaa. Jos poika ei suostu tuohon, niin vaihtoehto on lähteä ulos.

Meillä on tuollainen 11v! Tai siis toivottavasti ei noin kamalasti käyttäydy kylässä, kukaan ei kyl ole valittanutkaan, mutta uskon että hän siihen pystyisi jos sille päälle sattuisi. On tosi villi, riehakas ja usein ajattelematon. Kaveritkaan ei aina tykkää siitä, mutta keksii toisaalta oikeastikin hauskoja juttuja jonka vuoksi kuitenkin kavereita riittää. Oikeasti pahaa (varastelu, pahoinpitely, töhriminen, tms) ei ole koskaan tehnyt , mutta yleiseen levottomuuteen ja häslinkiin on usein se syypää.

Meillä ei kotona saa riehua päättömästi, mutta päivittäin pitää järjestää "järkevää riehumista" että saa purettua energiaansa. Makeaa rajoitetaan, tahtoaan ei saa läpi vaikka eriiiittäin sitkeästi sitä aina yrittää (on kinuamisen lisäksi erittäin taitava neuvottelemaan, ja joskus annan periksi sen järkevän syyn takia). Myös rangaistuksia satelee, mutta ei niillä pysty levotonta luonnetta kesyttämään. Yritän kyl opettaa käyttäytymään järkevästi, mutta ei hän aina muista.

Rasittavaa toki, mutta kyllä näitä ylilyöntejä joillain lapsilla joskus tapahtuu. Jotenkin lapselliseltahan tuo kaveri kuulostaa (eikö nuo kakka- ja pyllyjuttut ole enmmän 2-4-vuotiaiden juttu), käyttäytyminen sellaista, että 4-vuotissynttäreillä olisi vielä ehkä kavereitakin naurattanut, 9-vuotiaat jo kokevat myötähäpeää.

Kyllä minä aika tiukasti komennan myös muiden lapsia synttäreillä, eihän siellä muuten mikään järjestys pysy. Ja täytyy kyllä sanoa, että tuonikäisten kohdalla olen joutunut jo puuttumaan aika paljon rajumpaankin kielenkäyttöön.

Kuvottavaa käytöstä! Ei ihme että jotkut tyttöjen äidit eivät pidä pojista!!!

Miksei vanhemmat voi opettaa lapselle käytöstapoja ja sääntöjä? Vaikka olisikin villi ja hassuttelija, niin tuo käytöshän on törkeää vieraisilla,ja pilaa koko synttärikutsut. Ja kaiken lisäksi poika ehkä juuri haluaakin pilata kutsut, haluaa huomiota väärällä tavalla.

Minun lapseni ei leikkisi tuollaisen pojan kanssa.piste.

[QUOTE="vieras";26048770]Kuvottavaa käytöstä! Ei ihme että jotkut tyttöjen äidit eivät pidä pojista!!![/QUOTE]

Kyllä pikkutytötkin osaavat opettaa toisilleen rumia sanoja. Rumat sanat eivät ole poikien etu- tai yksinoikeus.

[QUOTE="vieras";26048770]Kuvottavaa käytöstä! Ei ihme että jotkut tyttöjen äidit eivät pidä pojista!!! [/QUOTE]

öh? tytötkö eivät voi käyttäytyä asiattomasti? hävettää joka kerta, kun joutuu anoppilan väen kanssa ulos syömään ja miehen pikkuSISKO 8v. röyhtäilee ja kertoo tarjoilijalle avoimesti, että ruoka oli pahaa :) onneksi asuvat niin kaukana, ettei omaa poikaa tarvinne koskaan tunteja pidemmäksi ajaksi sinne hoitoon jättää.

itsellä niin pieni lapsi, ettei sillä vielä kavereita käy. en osaa neuvoa siis :( hankala tilanne, jos oma lapsi kuitenkin tahtoo ko. kaverin kutsua. entä jos oma poikasi (ja muut vieraat?) sanoisi kaverilleen, ettei naurata hänen sikailunsa? nauraa vain ja jatkaa?

[QUOTE="aamuvirkku";26048846]itsellä niin pieni lapsi, ettei sillä vielä kavereita käy. en osaa neuvoa siis :( hankala tilanne, jos oma lapsi kuitenkin tahtoo ko. kaverin kutsua. entä jos oma poikasi (ja muut vieraat?) sanoisi kaverilleen, ettei naurata hänen sikailunsa? nauraa vain ja jatkaa?[/QUOTE]

Jatkaa vaan nauramista ja riekkumista :/

Huh, meillä oli samanlainen tilanne 4- vuotiaan tytön synttäreillä. Yksi vieraista, nimenomaan nelivuotiastyttö, keksi kaikenlaisia älyttömyyksiä. Tuli tietenkin ensimmäisenä ja hieman etuajassa, tietysti ilman vanhempia, vaikka todellakin oli tarkoitus että vanhemmat jäävät paikalle. Oli ensimmäisenä kinuamassa vaikka ja mitä herkkuja, kun olin vasta kattamassa pöytää ja ajatuksena muutenkin, että aloitetaan vasta kun kello oikeasti on sen mitä kutsuissa luki ja muitakin on paikalla. Maisteli ihan kaikkea pikkuriikkisen palasen ja huusi HYI ja otti seuraavan. Sen jälkeen juurikin noita kakka- juttuja. Hän olisi halunnut avata jokaisen lapseni lahjan ja reilusti isompikokoisena olisi riistänyt lahjat lapseni käsistä, jos ei aikuiset olisi menneet väliin. Meillä oli kylpyhuoneessa pyykkitelineellä pyykkejä (joo etikettimoka, tiedän, mutta kun olimme olleet aamulla uimassa) kuivumassa ja tämä lapsi kävi ne tutkimassa ja kantoi jopa olohuoneeseen yhden kysyen kenen tämä on. Pahinta oli kuitenkin kiroilu. Ylipäätään kiroilu on kamalaa lasten suusta, mutta en olisi ikinä uskonut kuulevani sellaisia sanoja nelivuotiaan tytön suusta. Muut lapset eivät tuntuneet ymmärtävän mistä tuo lapsi puhui ja ohittivat puheet, liekkö koskaan edes kuulleet useimpia sanoista. Isän tullessa hakemaan, otimme kiroilun puheeksi. Isä tuumi, että joo, mistä lie oppinut, ihan hirveitä sanoja käyttää kuten esim: X, X, X, siis sanoja joita emme lapsen suusta olleet vielä kuulleet, mutta jotka isän mielestä nähtävästi olivat ihan ok. Olimme perheen kanssa hyviä ystäviä lasten ollessa vauvaikäisiä, mutta vanhempien erottua erittäin riitaisasti ei ole tehnyt mieli olla heidän kanssaan tekemisissä. Säälittää lapsi, jonka kasvatus jää puolitiehen edelleen kaksi vuotta eron jälkeen tappelevien, mustasukkaisten ja huonostikäyttäytyvien vanhempien vuoksi, mutta noiden synttäreiden jälkeen emme ole olleet tekemisissä kuin yhden kerran, tuon samaisen lapsen omilla synttäreillä. Sielläkin lapsi käyttäytyi sikamaisesti, kiroili ja määräili muita lapsia. Samaan aikaan äiti kertoo tavanneensa edellisenä päivänä ihan kamalat sisarukset, "joilla oli ihan varmasti joku adhd". Hänestä siis oma lapsi käyttäytyi täysin mallikelpoisesti. Enää emme ole tekemisissä kuin mitä jos näemme kaupoissa tai harrastuksissa, mitä sitäkin tuntuu tapahtuvan aivan liian usein. Eipä tunnu lapsemmekaan tätä kaveria kaipaavan, kun ei ole enää tätä kaveria kysellyt kylään.

Luontevasti tähän keskusteluun lisään kkysymyksen: kiellättekö lapsianne leikkimästä tiettyjen lasten kanssa? Mistä syistä?

Itse juuri pohdin tätä asiaa, että annanko lapsen itse päättää kenen seurasta tykkää, vai vaikutanko päätöksiin kenen kanssa ei leikitä. Niin paljon nykyään välinpitämättömiä vanhempia, lapsia ilman mitään rajoja, huonoa käytöstä, kiusaamista jne...

[QUOTE="vieras";26049058]Luontevasti tähän keskusteluun lisään kkysymyksen: kiellättekö lapsianne leikkimästä tiettyjen lasten kanssa? Mistä syistä?

Itse juuri pohdin tätä asiaa, että annanko lapsen itse päättää kenen seurasta tykkää, vai vaikutanko päätöksiin kenen kanssa ei leikitä. Niin paljon nykyään välinpitämättömiä vanhempia, lapsia ilman mitään rajoja, huonoa käytöstä, kiusaamista jne...[/QUOTE]

Tätä minäkin olen pohtinut... Tämä lapseni kaveri kun tykkää rakennella kaikenlaisia sähköviritelmiä, "pommeja" (omasta mielestään) ja poikani on kertonut että välillä kaveri saa päähänsä että leikkimielisesti karkaavat koulusta. No, lapselleni olen kertonut mitä saa tehdä ja mitä ei ja että itse on vastuussa siitä mitä itse tekee. Olen pohtinut, joudunko jossain vaiheessa kieltämään leikit ja vierailut.

[QUOTE="aapee";26049252]Tätä minäkin olen pohtinut... Tämä lapseni kaveri kun tykkää rakennella kaikenlaisia sähköviritelmiä, "pommeja" (omasta mielestään) ja poikani on kertonut että välillä kaveri saa päähänsä että leikkimielisesti karkaavat koulusta. No, lapselleni olen kertonut mitä saa tehdä ja mitä ei ja että itse on vastuussa siitä mitä itse tekee. Olen pohtinut, joudunko jossain vaiheessa kieltämään leikit ja vierailut.[/QUOTE]

Täh? Eikö ole jo aika selvää, ettei ole parasta seuraa pojallesi?

Mun pojalla on tällainen kaveri, jolla on kotona tiukka ja ankara kuri, on vanhempiensa seurassa kiltti ja kohtelias TODELLA fiksu miehenalku... mutta sitte kylässä juuri kuvailemasi kaltainen. Että ei se löysä kasvatus pelkästään ja aina...

Mun pojalla on myös tuon tapainen kaveri. Sylkee kasvoille, rikkoo tavaroita yms. mukavaa. Ollaan miehen kanssa annettu tälle porttikieltojakin meille useasti. Nyt löysin toimivan "uhkauksen", kun kaveri alkaa isotella tai riehua. Sanon, että soitan tämän äidille, jos ei lopeta. Hmmm eli löysästä kasvatuksesta tässäkään ei taida olla kysymys?

Yhteistyössä