Arman Alizadin tv-ohjelmassa pureudutaan herkkään aiheeseen: lastensuojeluun.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Arman Alizad törmää ohjelmassaan rajuun todellisuuteen: Suomessa asuu lapsia, joita on pahoinpidelty vuosia – eikä kukaan huomaa

Virhe ladattaessa mainoksia. Virhe voi johtua mainonnan esto-ohjelmasta tai mahdollisesta häiriöstä tietoliikenteessä.
Nyt toistetaan: Uransa rankimman aiheen kohtaava Arman Alizad murtuu kyyneliin: ”Lapsi menee nukkumaan rukoillen parempaa huomista, joka ei vaan
Julkaistu: 18.4. 6:39

Arman Alizadin tv-ohjelmassa pureudutaan herkkään aiheeseen: lastensuojeluun.
Suomessa tehtiin pelkästään toissa vuonna keskimäärin yli 310 lastensuojeluilmoitusta päivittäin. Monet suomalaislapset joutuvat kestämään jopa vuosia väkivaltaa, ennen kuin siihen puututaan.

Tiistaina Nelosella nähtävässä Arman Pohjantähden alla -ohjelmassa syvennytään tähän aiheeseen.
  • Katso katkelma ohjelmasta yllä olevalta videolta.
Lapsia ja nuoria otetaan huostaan tyypillisesti vanhempien päihde- ja mielenterveysongelmien sekä heidän oman käyttäytymisen takia.

– Lastensuojelussa näkee tilanteita, joista valtaosa suomalaisista ei tiedä mitään. On niitä pieniä lapsia, jotka joutuvat vanhempiensa pahoinpitelyn uhriksi. Heille ei anneta ruokaa, heidät suljetaan päiväkausiksi huoneisiin. On seksuaalista väkivaltaa.

– He joutuvat näkemään, miten toinen vanhempi puukottaa toisen vanhemman. Se on raaimmillaan monen pienen lapsen arkea. Pahimmillaan se voi kestää vuosikausia, eikä perheen ongelmat tule näkyviksi, vaan se lapsi kasvaa koko lapsuutensa ja kouluikänsä tämänkaltaisten asioiden keskellä, Helsingin kaupungin lastensuojelun johtaja Saila Nummikoski sanoo Arman Pohjantähden alla -ohjelmassa.

Hän korostaa, että kodin ulkopuolinen sijoitus ja huostaanotto on aina viimeinen keino puuttua asioihin. Suurin osa lastensuojelun asiakkaista onkin niin sanotussa avohuollossa, jossa vanhempia tuetaan lasten ja nuorten kasvattamisessa kotona.

Aina tämä ei kuitenkaan onnistu, ja lapsi joutuu esimerkiksi lastenkotiin tai sijaisperheeseen. Toissa vuonna kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia oli vajaat 18 000.

Yksi heistä on Aino, joka joutui jo 10-vuotiaana lastenkotiin. Tätä ennen hän asui vuoronperään isällään ja äidillään. He olivat eronneet.

– Päihteet tulivat kuvioon (vanhemmilla), niin aika lailla semmoista selviytymistä se oli.

– Paljon pettymyksiä, odottelua, toiveikkuutta ja itselleen uskottelemista, että kyllä tämä tästä. Ajatteli, että kyllä joku tulee kotiin ja kohta huolehtii. Joku tulee tekemään ruokaa. Tavallaan uskotteli itselleen illuusiota, mutta kyllä siinä paljon surua ja murhetta oli, Aino sanoo ohjelmassa.

14-vuotiaana hän tajusi, ettei pääsisi koskaan kotiin. Ainon oli vaikea puhua asiasta muille.

– Mä olen pitänyt aina vähän kulissia näistä jutuista, Aino sanoi.

Lastensuojelun parissa työskentelevät ammattilaisetkin joutuvat kovan paineen alle. Työ on haastavaa.

– Kaikista mieleenpainuvin hetki on varmaan ensimmäinen sijoitus. Kun minä seison siellä ovella poliisin kanssa ja meille on tullut sairaalasta ilmoitus äidin päihteiden käytöstä ja siellä on vastasyntynyt vauva. Uutena työntekijänä olen siinä tilanteessa, että joudun arvioimaan sitä, että joudun ottamaan sen vastasyntyneen sieltä mukaan, Helsingin kaupungin sosiaalityöntekijä Kirsi Könönen sanoo.

Helsingin Kallion vastaanottoyksikön psykologi Tuomas Hakamäki sanoo, että aina on mietittävä lapsen etua. Vastaanottoyksikössä on 13–17-vuotiaita lapsia, joilla on kriisitilanne päällä.

– Nuoret, jotka tulevat, ovat aika tsunamin jäljiltä.

– Minä teen tätä, koska tämä on minun mielestä hiton tärkeätä. Jos meidän nuoret voivat huonosti, niin mitä meille jää sitten jäljelle, Hakamäki sanoo.

Yksi vastaanottoyksikköön päätyneistä nuorista käytti päihteitä.

– Olin monta viikkoa putkeen poissa. Kävin vaihtamassa vaatteet kotona ja sen jälkeen lähdin taas pois. Eikä kukaan saanut muhun mitään yhteyttä.

– Tuntui, että en saa minkäänlaista ymmärrystä. Oli tosi yksinäinen olo ja ei ollut paljon kavereita.

– Nyt, kun on käynyt pohjalla, suunta ei ole kuin ylöspäin, eräs nuori tyttö sanoi ohjelmassa.

Lastenkodissa lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt Aino katsoo tulevaisuuteen jo positiivisesti. Hän on myös vanhempiinsa yhteydessä ja yrittää ymmärtää heitä.

– Nyt mulla on tosi hyvä olo. Olen saanut palikat paikoilleen ja suuntaa elämälle. Ja olen tehnyt semmoisia oivalluksia itsestä, että oikeasti kykenen mihin vaan. Ettei näiden taustojen tarvitse vaikuttaa siihen, Aino sanoo liikuttuneena.

Nelonen ja Ilta-Sanomat kuuluvat Sanoma-konserniin.
0dbde763a2584668abdbd99183c6024a.jpg

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005174354.html

Seuraava esitys:

Nelonen Ti 18.04.2017 klo 22.00

Kausi 2. Jakso 2/10. Lastensuojelu. Millaista on kasvaa lastenkodissa tai miltä tuntuu menettää oma lapsi, ja kuka siitä päättää? Illan dokumentissa Arman tutustuu lastensuojelutyöhön ja pohtii missä kulkee viranomaisten vastuu ja missä vanhempien oikeudet kun kyseessä on lapsen hyvinvointi. Kotimainen dokumentaarinen sarja. (42') Ohjelman tekstitys teksti-tv:n sivulla 333.

Seuraavat esitykset:
Nelonen: Ti 18.04.2017 klo 22.00
JIM: Ke 19.04.2017 klo 22.05
Nelonen: To 20.04.2017 klo 23.00
JIM: La 22.04.2017 klo 23.00
Nelonen: Ma 24.04.2017 klo 00.10
Nelonen: Ti 25.04.2017 klo 22.00

Joka saatanan jaksossahan se rääkyy. Tekoitku on tavaramerkki ja sillä varmistellaan että katsojaluvut pysyvät riittävinä kun pöljä kansanosa pysyy töllöjensä ääressä.

KELATKAA NÄÄ ASUU TÄÄLLÄ

KELATKAA NYYH YHYY NIISK NIISK

Oikeasti, vittu mitä paskaa. Tätä katsoo taatusti se sama narusta vedettävä pöljin kansanosa, jonka mielestä Putous on laatuviihdettä ja Sami Hedberg hyvä koomikko.

Arman ei kerää kitosta minulta. Ohjelma käsittelee lasua eikä sitä vielä edes näytetty. Lasu on yksi vaikeimmista keskustelunaiheista muuallakin enkä usko että Arman mitään kaikenkattavaa näkökantaa ottaa esille. Kritiikki rikkaita lastensuojelulaitosten yrittäjä-omistajia kohtaan varmaan puuttuu, samoin sosiaalivirkailijaa kohtaan kritiikki onko riittävästi kokemusta nuorella perheettömällä viranhaltijalla kohdata suurperhe ja ymmärtää lapsiperheen arjen realiteeteistä mitään?

Armanin dokumentissa tänään: "En olisi voinut kuvitella, että olen se äiti, jolta viedään lapsi"
Tiistai 18.4.2017 klo 18.16

Arman Alizadin dokumenttisarjassa käsitellään lastensuojelua.

• Arman Pohjantähden alla -dokumenttisarjassa ääneen pääsevät tänään myös vanhemmat, joiden lapsi on otettu huostaan.
    • Illan jaksossa käsitellään lastensuojelua eri kanteilta.

Arman Alizadin dokumenttisarjan aiheena on lastensuojelu. Jaksossa käsitellään asiaa monelta kantilta, niin yhteiskunnan, lapsen kuin vanhemmankin näkökulmasta. Helppoa ei ole nimittäin lapsensa sijais- tai lastenkotiin menettävällä vanhemmallakaan.

Sofian ja Aleksin pojasta tehtiin jo ennen syntymää ennalta ehkäisevä lastensuojeluilmoitus Aleksin päihde- ja vankilataustan takia.

- Ensimmäisenä päivänä, kun lapsemme tuli kotiin, meillä oli jo ensimmäinen palaveri kriisipäivystyksen kanssa, Aleksi kertoo.

Lastensuojelu edellytti Aleksilta seuloja huumetaustan vuoksi. Aleksi suhtautui yhteydenottoihin yliolkaisesti.

- Sitten tuli kriisipäivystys käymään meillä kotona poliisipartion kanssa. He tulivat selvittämään, etten ole lapseni kehitykselle ja terveydelle vaarallinen, Aleksi kertoo.

Lapsen äiti, Sofia, reagoi omalla tavallaan.

- En kestänyt sitä painetta. Lopetin imettämisen pelkän stressin takia. Ei tullut maitoa, itkin yksin himassa. Retkahdin pitkästä aikaa polttamaan kannabista. Rentoutin itteni ja nollasin kaiken sen kuormituksen, Sofia kertoo.

Joku teki nimettömän ilmoituksen Sofian päihteidenkäytöstä. Tämä ymmärtää muiden huolen hänen lapsensa turvallisuudesta, mutta ei sitä, ettei hänen eteenpäin menemistään haluta nähdä:

- Olen ollut perhekuntoutuksessa ja asiat ovat menneet eteenpäin. On miljoona positiivista asiaa, mitä voi sanoa minusta ja äitiydestäni ja siitä, miten pidän huolta meidän pojasta, Sofia summaa.

Poika on nyt sijoitusperheessä.

- Olen aika puulla päähän lyöty ja loppu. Nyt kun alkaa tämä suurin taistelu, tuntuu, etten jaksa tätä enää, Sofia sanoo ja murtuu kyyneliin.

- En olisi koskaan voinut kuvitella, että olen se äiti, jolta viedään lapsi.

Mikä on lapselle parasta ja kuka on pätevä siitä päättämään? Näitä asioita Arman Alizad pohtii illan jaksossa.

Arman Pohjantähden alla Nelosella tiistaisin klo 22.

(NELONEN)">
Kenellä on valta tehdä lastensuojelupäätökset? Muun muassa tätä pohditaan illan jaksossa. (NELONEN)
MIIA VATKA
miia.a.vatka@iltalehti.fi

Aihe sinänsä on hyvä, mutta sen käsittely oli yhtä kevyttä journalismia, mitä Armanilta on tapana olettaakin. Ohjelma eteni samalla kaavalla, millä kyseinen räätäli on tottunut Emma-palkintoja pokkaamaan. Ensin haastatellaan muutamaa ammattilaista, jotka kertovat miten vaikeaa on ja miten resurssit ei riitä. Sitten otetaan muutama ns. itkukaveri. Tässä tapauksessa äiti jolta oli viety lapsi ja sitten huostaanotettu lapsi. Näiden kanssa Arman itkee sitä miten vaikeaa on ja miten pahalta tuntuu. Tommi Läntistä siteeraten: "syvälle sydämeen sattuu".

Tilastoja esitettiin sen verran, että lasuilmoja tehdään päivittäin joku rapiat 300kpl. Mutta tätä ei avattu sen enempää. Kuka ilmoituksen tyypillisimmin tekee? Onko se opettaja, naapuri vai poliisi? Mihin tehdyt ilmoitukset johtavat, vai johtavatko ne? Kauanko kestää reagoida ilmoitukseen? Paljonko vastaavia ilmoituksia tehdään naapurimaissamme? Paljonko meillä on ihmisiä töissä lastensuojelun parissa ja millaisella tahdilla töitä tehdään? Onko ilmoitusten määrä kasvussa vai laskussa?

Kaikki oikea journalistinen sisältö jäi taas kerran vähiin, ellei olemattomiin. Ja tottakai ohjelma saa olla ns. viihteellinen, eli ei tässä tarvitse Arto Nymanin kaltaiseen jargoniaan mennä. Mutta jotain syvyyttä Armanin olisi hyvä näihin saada. Nykyinen malli jossa istutaan säkkituolissa, itketään ja jankutetaan vain sitä miten vaikea aihe ylipäänsä on... no ei se vaan jaksa kiinnostaa.

Uusimmat

Yhteistyössä