Hae Anna.fi-sivustolta

Armeija muistoja

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Exsotilas, 23.09.2018.

1. Exsotilas Vierailija

Oli vuosi 70 ja minäkin pääsin harmaihin eli lähin armeijaan. Ekaksi lähti mun hiukseni sitten suih-
    kuun ja 20 miestä 8 suihkua ja aikaa vain 10-15 minuuttia. No minäkin vain kastelin kun ei sitä muuta kerinnyt tekemään. Koko ajan hirvee kiire ja piti olla monessa paikassa yhtä aikaa. Mutta kun
    siihen hullun huoneeseen tottui niin ei se niin hirveä enää ollutkaan. Ja hommat rupes menemään rutiinilla läpi. Mullakin rupes olemaan aikaa kiinostua muustakin eli mitäs mun kämppä kaverini
    harrastavat. No kortin peluu oli ykkönen, Naisista puhuminen heti kakkosena, Ja kolmantana tuli
    miten lomia sais helpommalla. Meidän pitäis odottaa kuukaus tehdä sotilas vala ja sitten rupee lomatkin meillä pyörimään. Me haimme yhden korpin mikä oli ihan mukava meidän mielestämme.
    Ja siltä tipsejä mites niitä lomia sais helpommin, Se kertoili että ennen valaa nou eli ei tipu niitä lomia teille aloikkaille. Mutta sen jälkeen kaljalle ja vaikka naisiin hän kyllä neuvoo poikasia ja jos
    on niitä jotka ei ymmärrä mitä likoille pitää tehdä tulkaa kyttäämään kun sotku menee kiinni ja hän
    naisten mieleen hoitaa homman kotiin. Eli kun sotku meni kiinni se siivosi siellä ja saattoi naiset turvallisesti portille. Ja lähti portista ulos niiden mukaan eikä portin vartia sanonut sille mitään.
    Me tiukkaamaan tietoa siltä verannan vartijalta ja se kertoili että se korppi on kantahenkilö kuntaan
    kuuluva ja lähti vaimonsa kanssa vain heidän kotiinsa. Niinhän on vääpelitkin ja muutkin jotka ovat
    täällä vain töissä se kertoili meille. No me takas kasarmille ja me emme tietäneet kusettiko se meitä
    vai ei no päivä se on huomennakin me tuumattiin ja saikalle. Eli ilta teelle hammas pyykille ja unta
    kaaliin sekä aamulla 6 on taas herätys meillä aloikkailla.

Te jotka olette armeijan käynyt kommentejanne tänne käskystä.

2. Solttupoika Vierailija

Oli vuosi 1974 ja minäkin sinne harmaihin, Eli Vekaran järvelle lähelle Kouvolaa
    en ole varma kun on vuodet vierineet. Aamulla 6 ruvettiin karjumaan komppaniassa herätystä. Aamu pesulle aikaa 5 minuuttia ja minäkin yläs punkastani muna ylhäällä, Mikäs on tuolla kyseli kapiainen multa ja oli hangon
    keksiä koko mies mulle. Iso mies etkä sitä tiedä ja menin kuselle, Se jäi parkumaan
    jotain mulle ja joku vetäs sitä heti kaaliin. Kun tulin takas kuselta oli hälinää ja jotain sotapoliisit veivät jonnekkin. Minä pukeutumaan ja katoin mitä oli muut
    laittamassa päälleen. Mulla pari numeroa liian isot housut ja vain henkseleillä
    sain ne pysymään ylhäällä. Porukka väitti niitä pellehermannin housuiksi, Ja kapi-
    ainen joka tuli paikalle oli porukan kanssa samaa mieltä, Ja me joilla vaatteet oli väärän kokoiset ne vaihtamaan kapiaisen kanssa. Ette te alokkaat täältä mitään löydä ilman meitä se sanoi meille ja me pihalle. Me emme tietäneet mitä tahdissa
    marssiminen tarkoittaa ja sitä ruvettiin harjoittelemaan. Mutta mulla oli ne vaatteeni väärää kokoa tai minä liian pieni niihin. Ja vähän väliä lensin turvalleni
    ja porukalla oli hauskaa. Lopettakaa komensi kapiainen ja ilman marssia hänen perästään varus varastolle ja vaatteita vaihtamaan. Pelle Hermannin poikako sieltä
    tulee sanoi varaston hoitaja mulle, Ja porukka repesi nauramaan mulle uudestaan.
    Kun saimme oikean kokoiset vaatteet päällemme menimme aamiaiselle ruokalaan.
    Ja meilläkin alkoi koulutus ja minä fiksuna poikana veljeilin varus varaston hoitajan kanssa. Se piti pojista ja minä heti valan jälkeen sinne hommiin. Minä kertoilin sille miten on minua runkattu siviilissä ja vain kaipaisin oikeeta miestä joka tyhjentäis mut täälläkin. Ja se naula veti eli musta tuli sille runkku poika ja
    se järjesteli mulle lomia sekä vapautusta monesta eri asijasta. Nyt vain muistelen niitä aikoja kun kävelin hautaus maalla ja törmäsin sattumalta hauta-
    kiveen missä luki hänen nimensä. Tuli tämä tarinani mun mieleeni heti.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri