Ärsyttää kun koira koko ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
tittahäärää. Siis kiehnää mun jaloissani, vähääkään innostuessaan jostain se alkaa ravaamaan edestakaisin ja pyörimään mun ympäri. Lenkeillä se poukkoilee mun jalkoihini kun yrittää koko ajan vaihtaa puolta. Menee ihan täysin hermo kohta. Miten saan koiran rauhoittumaan? Kun tarpeeksi ärsyynnyn sanon sille kiukkuisesti HUS, ja se menee vähän matkan päähän makaamaan ja tuijottaa surullisesti. Onko väärin? Ainakin itselle tulee paha mieli, mutta toisaalta en jaksa että se on kokoajan konteissa. Koira on melko arka, joutunut vaihtamaan kotia monta kertaa ja on vähän liiankin kiintynyt minuun.

jos koira on kovin neuroottinen tai seuranhaluinen, tiuskaisu vaan pahentaa sen ahdistusta. Yritä olla tyynesti huomioimatta sitä ja anna ystävällistä huomiota silloin, kun se on rauhallinen ja esim. omalla paikallaan. Jos se vaan kiehnää eikä rauhoitu, keksi jotain, että se rauhoittuu omiin oloihinsa, vaikkapa puruluu kauemmas sinusta (vaikka niin, että koira kuitenkin näkee puuhailusi).
Lenkillä kiehnääminen on tosi ärsyttävää, yritä pitää koira sitkeästi ojan puolella tietä (siellä on enemmän nuuhkittavaa ja koira on turvassa muulta liikenteeltä ja muu liikenne sen hölmöilyltä), Kannattaa nopeuttaa kävelyvauhtia tai esim. mee kevyttä hölkkää, niin koira ei ehdi pyörimään ympäri pysyäkseen rinnallasi. Alussa se voi yrittää hyppiä, se menee ohi, kun toteat alas tms ja nopeutat vauhtiasi. Kannattaisi mennä jonnekin metsään kävelylle, koira äkkää äkkiä hajujen maailman ja kävelyttäjän ympärillä pyöriminen loppuu ihan itsestään, kun löytyy kiinostavampaa tekemistä.
Toisiin koiriin auttaa myös se, ettei niitä kauheasti huomioi, kun ne tulevat viereen raputettavaksi esim. kun katsot tv:tä. Vaan että omistaja päättäisi, milloin on huomion aika - aina vain silloin kun koira on rauhallinen ja tyyni. No itse kyllä alan aina automaattisesti raputtelemaan kun viereen tullaan;-)

Annat huomiota vain kun itse haluat, muutoin voit tomerasti komentaa koiran pois.

Ulkoillessa kannattaa vaikka opettaa jokin käsky minkä annat jos alkaa häseltää. Esim voit sanoa vaikka nätisti, ja koira oppii tietämään, että se tarkoittaa hollilla kävelemistä, ei kuitenkaan suoranaista seuraamista.

Älä ainakaan väistä sitä koiraa, kävele vaikka päin jos on pakko.

Minkä rotuinen koira on? Koiralla voi olla aktiviteettien puutetta. Monille roduille pelkkä lenkkeily ei riitä energian purkamiseksi vaan pitää myös päästä juoksemaan vapaana tai pitkässä narussa, hakemaan palloja tms. Aralle koiralle tuo käytös on aika luonteenomaista muutenkin (vaikka aktiviteettia olisi tarpeeksi), hermorakenne on heikko, jolloin se ilmenee tuollaisena neuroottisena käytöksenä. Jos koira on jo monta kotia joutunut kokemaan ja on arka niin toivottavasti pidätte koiran itsellänne koiran elämän loppuun saakka. Jos joku päivä joudutte koirasta luopumaan niin armahtakaa koira älkääkä laittako enää eteenpäin arkaa koiraa.

Jos koira on perso makealle niin yritä palkita sitä lenkillä aina hyvästä käytöksestä herkuilla. Opeta koira seuraamaan vasemmalla puolella herkkujen avulla tai kehujen avulla.

Yhteistyössä