ärsyttääkö teitä (lasten kavereista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mua ottaa ihan satasella päähän, kun meillä on kaks kouluikäistä lasta, joilla molemmilla luonnollisesti kavereita käy välillä enemmän välillä vähemmän.
Suurin osa kavereista asuu tässä ihan lähistöllä, mut esim. tänään toisella lapsella on kaveri, joka asuu kauempana. Nuo kauempaa tulevat viipyy kauemmin ja heille luonnollisesti tarjoan ruuan/välipalan tai mikä aika sattuu meillä olemaan....mut sit nänä tien toisella puolella asuvat...kun nekin tahtoo tyrkkäytyä syömään jos täällä ovat....mulla ei oikein oo sydäntä sanoa, että ei ole teille ruokaa...kun esim. nyt lämpimällä säällä kun grillataan, niin kyllä meillä on makkaroita/pihvejä laskettu määrä, niin sit kun tulee parikin ylimääräistä syöjää, niin ihmeissään ollaan...

Ja tosiaan kun nämä säntää ekana pöytään ja luettelee, mitä ottavat...tyyliin "mulle kolme perunaa ja puolikas makkara ja yks pihvi", muutaman kerran ollu ihan lähellä että en sano, että en muuten tainnu sua kutsua pöytään...

Ärsyttää...tämä asia on viimeks viimekesänä näitten vanhempien kanssa juteltu, mut on tainnut nyt taas ulkoruokinnan alettua unohtua...

Mä totean julmasti vaan että "no niin, me aletaan syömään, heippa!".

Joskus toki tarjoan esikoisen kaverille sapuskaa samalla kuin omillenikin, ja tarjoan tietty mehua/jätskiä jos annan omillenikin, mutta en mä niitä kyllä säännöllisesti ruokkimaan ala.

Mä pitäisin huolen että jos tulee kylään kauempana asuva, ei niitä lähellä asuvia tule samaan aikaan niin saa kauempaa tuleva syödä rauhassa eikä sun tarvii ruokkia koko kylän tenavia.

Mä sanoisin että lähellä asuvat voi mennä nyt kotiin kun me kohta syödään =)

Tai sitten sanoisin että meijän muksut ja "riikka" voi tulla nyt syömään koska heillä on nyt ruoka-aika ja muilla jos on nälkä niin pitää mennä kotiin syömään kun ei ole SOVITTU että syötte meillä =)

tääläkin samat ongelmat, ja ei sitä voi aina tietää ketä on tulossa. Meillä ainakin muksut saa valita omat kaverit ja millon ovat kenenkin kanssa. Että ei hirveesti ole tehtävissä jos ei raaski sanoa ettei muille ole nyt ruokaa.Ja mä en kyl ikinä vois olla noin julma ja sanoo vaan että heippa menkää pois. Ja mun muksut on jo niin isoja että kyl niitäki hävettäs jos sanosin noin.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
minkäin ilmoitan aina et muut voivat odottaa esim lasten huoneessa tai tulla tunnin pääsät uudestaan ..et nyt syödään..

Näin myös ... ja sitten lisäisin viel siihen että "riikka" voi tulla syömään kun asut niin kaukana ja oli sovittu että syöt meillä tänään =)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä totean julmasti vaan että "no niin, me aletaan syömään, heippa!".

Joskus toki tarjoan esikoisen kaverille sapuskaa samalla kuin omillenikin, ja tarjoan tietty mehua/jätskiä jos annan omillenikin, mutta en mä niitä kyllä säännöllisesti ruokkimaan ala.

mä toimin ihan samoin. sanon vaan että meillä alkaa nyt ruoka oleen valmista ja varmaan teillä kotona myös joten heippa!

Henk.koht ei ärsytä tippaakaan. Ihan kiva kun pöydässä on porukkaa ja lapset viihtyvät meillä.
Johtuu varmaan siitä että omassa lapsuudessa sain aina tuoda kotiin kavereita jotka myös usein jäivät syömään. Ja miten kiva oli itsekin niillä kavereilla käydä kylässä joille selkeästi oli tervetullut ja aina kystttiin onko nälkä.

Mutta ihan hyvin sitä voi sanoa että meillä on nyt ruoka eikä siitä riitä jos asia on näin.

tai sit oon aatellu, kun yhden perheen lapset(niilläkin on kolme!) on kyllä harva se grillauskerta tuossa meillä "leikkimässä" just ruoka-aikaan, että sanoon sit omille muksuille kans, et syökää vaan siellä "virtasessa" (kun tähän asti oon sanonu mukuloille, että kun toiset alkaa syömään, niin annetaan ruokarauha ihan erikseen pyytämättä).
No, ehkä asiallinen keskustelu toimii paremmin :)

Meille on aina lasten kaverit olleet tervetulleita myös ruokapöytään. Edellyttäen tietysti, että nämä kaverit ovat saaneet kotoa meillä syömiseen luvan ts että kaverin äiti ei odota lastaan ruokien kanssa. Ei ole tainnut kuin pari kertaa käydä niin, että olen ollut jo ruokaa laittamassa (kappalemäärä siis eli vain omalle perheelle on ollut sapuskaa ) ja ruoka miltei valmista, kun kaverit ovat tulleet meille. Ne kerrat olen sanonut, että sori...en osannut varautua siihen, että ruokailijoita olisi ollut enemmän. Yleensä lasten kaverit ovat olleet meillä jo siinä vaiheessa, kun alan ruokaa laittamaan ja näinollen olen tehnyt koko porukalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vieraanvaraisuus on hyve, joten varatkaa hiukan ylimääräistä tai sitten sanoo ettei makkaraa riitä kaikille

Voi olla joskus liikaa vaadittu, että taloudellisesti tiukkoina aikoina pitäisi sen vuoksi varata ruokaa enemmän kuin oma perhe tarvii, jos sattuu olemaan lapsivieraita.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
vieraanvaraisuus on hyve, joten varatkaa hiukan ylimääräistä tai sitten sanoo ettei makkaraa riitä kaikille

Voi olla joskus liikaa vaadittu, että taloudellisesti tiukkoina aikoina pitäisi sen vuoksi varata ruokaa enemmän kuin oma perhe tarvii, jos sattuu olemaan lapsivieraita.

Niinpä.

Ja en mä ainakaan osta kaupasta varmuuden vuoksi useampaa pakettia kanaa yms grillattavaa, vaan sen verran että siitä riittää omalle porukalle hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Niinpä.

Ja en mä ainakaan osta kaupasta varmuuden vuoksi useampaa pakettia kanaa yms grillattavaa, vaan sen verran että siitä riittää omalle porukalle hyvin.

käytöstavat kunniaan, vaikkei ostakkaan niin ainahan löytyy varmasti perunaa tai leipää

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
joo kyllä mäkin laittasin kotiin tollaset "tilausravitola asiakkaat" jotka kehtaa rueta kylässä luetteleen mitä haluu syyä ainakin het ja en ees nii ystävällisesti.... :o eikö kukaan opeta tapoja lapsilleen nykyisin....

No eikös sinulla ole käytöstapoja jos lapsille puhut ei-niin ystävällisesti.Luulisi että aikuisena osaisit hillitä itsesi.

Jos lapsia ei halua tai ole mahdollista ruokkia niin voihan sitä ihan kohteliaasti ilmoittaa ennen ruokaa että nyt on aika lähteä kotiin.

En mäkään ole ostanut. Jos mulla on ollut esim 3 broiskun rintafilettä, niin olen ruuuanlaittoa aloittaessani kysynyt lasteni kavereilta, syövätkö he meillä vai eivät. Jos ovat vastanneet myöntävästi, olen tehnyt niistä broiskuista keiton, kiusauksen tai kastikkeen. Jos ovat sopineet syövänsä kotona, olen tehnyt niistä kolmesta broiskupalasta jotain muuta esim grillannut.

käytöstavat kunniaan, vaikkei ostakkaan niin ainahan löytyy varmasti perunaa tai leipää

No ei löydy perunaa, kun ei sitä syödä. Leipä on yleensä uunissa paistettavaa patonkia.
Voin mä niille salaattia ja näkkäriä eteen lykätä, mutta mahtaakohan maistua, jos muut syövät kanaa yms?

En anna oman lapsenikaan syödä toisten luona, vaan olen sanonut että tule kotiin syömään. Ruokarauhan antaminen toisille on niitä käytöstapoja, samoin se ettei tuppauduta kutsumatta toisten pihaan/ovenraosta sisään juuri kun toisilla on ruoka-aika. Nuo ovat vielä pieniä, 5-6 v lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En mäkään ole ostanut. Jos mulla on ollut esim 3 broiskun rintafilettä, niin olen ruuuanlaittoa aloittaessani kysynyt lasteni kavereilta, syövätkö he meillä vai eivät. Jos ovat vastanneet myöntävästi, olen tehnyt niistä broiskuista keiton, kiusauksen tai kastikkeen. Jos ovat sopineet syövänsä kotona, olen tehnyt niistä kolmesta broiskupalasta jotain muuta esim grillannut.
Meillä taas on käynyt yleensä niin, että tytön kaverit tulevat juuri sopivasti ennen ruokailua hakemaan tyttöä ulos/kysymään saako meille tulla leikkimään. Ruoanlaitto on siis aloitettu jo ajat sitten.

Eikä me miehen kanssa kyllä vaihdettaisi suunniteltua grilli-iltaa broilerikiusaukseen vain siksi, että pitää ruokkia se naapurinkin lapsi, jolla on kuitenkin hetken päästä ruoka-aika kotona :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Tuo on hyvinkin mahdollista, minä en vaan aina jaksa/viitsi/halua muuttaa suunnitelmiani tuosta syystä, kun kyse on just siitä ihan lähellä asuvasta lapsesta, jonka kotona on ihan samalla lailla ruoka-aika tulossa ja lapsen tulisi mennä sinne syömään, ellei ole toisin sovittu. :) Mutta jos on intoa, muunnan suunnitelmat niin, että siitä riittää useammalle, mutta raaka-aineita en varaa mahdollisille ylimääräisille ruokailijoille. :)
En vaikka joku pitäisi huonokäytöksisenä tai epävieraanvaraisena :) (et sinä, mutta joku muu tuossa yllä )

tää nyt on hiukan eri juttu, mutta meidän pihayhteisössä vietetään usein grillijuhlaa nyyttäri perusteella viikonloppusin, ja oma pihaporukka tuokin aina kuka mitäkin, mutta osa asukkaista ei tuo mitään koskaan, mutta lähettää lapsensa syömään...syö siinä sitten lasten haikeiden katseiden alla, jää multa syömättä, annan omat grillimakkarat ja muut pöperöt näille pienille kuokkavieraille....lopuksi on aina jotain keksiä ja mehua, pullaa, ja siitä saa kaikki ottaa ja niinhän se on että just nämä samat lapsukaiset tyhjentää koko pöydän, mutta jotenkin se on niin vaikea sanoa että älä nyt kaikkea syö ja omat muksut ihmettelee miksi he eivät saa käyttäytyä samoin

jos lapsi asuu kivenheiton päässä ja tiedän että hänellä on ruoka-aika myös kotona pitäisikö minun antaa vieraalle ruokaa? tuskimpa vaan! mahtaa muksun äitikin tykätä jos aina maha täynnä ja kotona ei ruoka maistu. Ne on niitä käytöstapoja että opetetaan kyläilevät muksut kunnioittamaan toisten ruoka-aikoja.

Meillä taas on käynyt yleensä niin, että tytön kaverit tulevat juuri sopivasti ennen ruokailua hakemaan tyttöä ulos/kysymään saako meille tulla leikkimään. Ruoanlaitto on siis aloitettu jo ajat sitten.

Eikä me miehen kanssa kyllä vaihdettaisi suunniteltua grilli-iltaa broilerikiusaukseen vain siksi, että pitää ruokkia se naapurinkin lapsi, jolla on kuitenkin hetken päästä ruoka-aika kotona :)

Mulla taitaa tuo ruokien muuntelu olla selkäytimessä :D Kauan sitten - ennenkuin mulla oli edes lapsia - silloisen avomieheni kaverit onnistuivat tulemaan meille joka viikonloppu siihen aikaan, kun olin aikeissa alkaa laittaa ruokaa. Kaikki oltiin siihen aikaan aika persaukisia...opiskelijoita siis... ja opin nk jatkamaan ruokia. Porkkana- ja perunaraasteella sai hyvin jatkettua mureketaikinaa tai pastakastiketta. Lihapataan kun heitti sekaan pari purkillista papuja, niin siitä padasta riitti isommallekin sakille.

Yhteistyössä