[QUOTE="a p";22768325]He kyselivät alkuun kaikki tavanomaiset milloin palaat töihin, jatkatko opintoja, mikä susta tulee isona-tyyppisiä kysymyksiä. Mulle tiedotettiin vapaista työpaikoista, jotka mulle sopivia, opiskelupaikoista infottiin, kirjoista, joista kannattaa lähteä liikkeelle jne. Kyllä se oli suoranaista painostusta se minun kehittäminen tai siihen ojentaminen.
Mulla on vakipaikka odottamassa. Ei ehkä niin haasteellinen, kuin ammattini antaisi myöten, mutta se on sellainen, jollaisen työpäivän jälkeen jaksan perheenkin kanssa.
Mä olin lähdössä opiskeleen esikoisen ollessa 4kk, mutta täysimetys siirsi sitä. Yhä edelleen se asia on jäänyt. Töitä kyllä puolestaan tein liikaakin 2 ekan ollessa pieniä. Kaipa minä yritän hyvittää nyt sitä menetettyä aikaa heillekin, jotka jo vähemmän minua tarvitsevat.[/QUOTE]
Hmm... Itseltäni kyselivät esikoisen kohdalla jo ensimmäisinä viikkoina vauvaa kotiin katsomaan tulleet kaverit että koska meinaan palata töihin. Aionko jatkaa samassa työssä vai opiskella tai etsiä muuta työtä (työaikani sellainen mikä ei oikein passannut yhteen miehen työajan kanssa). Ensin se hämmästytti ja huvittikin, hädin tuskin olin saanut vauvan pihalle kun pitäisi jo miettiä töihinpaluuta.

Kuitenkin kun sanoin ettei ole vielä ajankohtaista ei kukaan jäänyt enempää jankuttamaan, myöhemmin olen sitten huomannut nuo kysymykset ihan osaksi paikallista small talkia. Ei mitään sen vakavampaa eikä todella painostusta työelämään, saati sitten minun halveksimistani.
Kuulostaa kyllä että tuo ongelma olisi enemmän siinä ettet itse ole ihan sinut oman valintasi kanssa, ei niinkään siinä että ystäväsi eivät arvosta sinua. Jos koet kotiäitiyden omaksi jutuksesi ja arvostat sitä ei varmasti muiden valinnat ja satunnaiset kysymykset noin satuta. Jos jäävät jankkaamaan noita "mikä sinusta tulee isona juttuja", voi niihinkin vastata suoraan että nyt nautin kotiäitiydestä ja tämä on juuri sitä mitä haluan tehdä. Tämän jälkeen minulla on odottamassa vakityö johon olen myös tyytyväinen enkä nyt kaipaa mitään enempää.