Hae Anna.fi-sivustolta

Arvostele mun illallinen (Ruotsi)

Viestiketju osiossa 'Leffa- ja tv-friikit' , käynnistäjänä Halv åtta hos mig, 08.01.2011.

1. Halv åtta hos mig Vierailija

Miten nämä ruotsalaiset tavikset osaavat olla enemmän omana itsenään ja juttu lentää, päinvastoin kuin suomalaisilla telkkariin ja julkisuuteen tottuneilla julkkiksilla Neljän tähden illallinen-ohjelmassa. Heidän tekemä ruokakin näyttää aina niin hyvältä.
    Oikea nautinto katsoa tätä ruotsalaisten versiota :)

En usko että suomalaisista taviksista olisi samaan, täällä on liian narsistista, suvaitsematonta ja kritiikkiä kestämätöntä väkeä ettei ohjelma onnistuisi noin hyvin mitä naapurikansalla.

2. Mustikka Vierailija

Minusta neljä tähteä oli paljon monipuolisempi ja siksi kiinnostavampi. Halv åttasta ei oikein ilmene, millainen on illan tunnelma ja mistä vieraat keskustelevat. Suomen ohjelmassa tuli hyvin esiin eri seurueiden ero; jotkut saivat aikaan hyviä keskusteluja ja toiset räkättivät tyhjänpäiväisyyksiä. Myös illan ohjelmalla oli suurempi merkitys, koska sille annettiin omat pisteet.

Itse tunnen Suomen julkkiksia huonosti (usein tiedän vain nimen ja sen lisäksi on ehkä hämärä käsitys, että tyyppi on ollut missi / urheilija tms), joten minulle he olivat ihan taviksia. Sekin oli virkistävää, että julkkiksista saa uuden käsityksen, koska heidän esiintymisroolinsa ei ole ohjelmassa hallitseva. Toivottavasti neljä tähteä jatkuu - ja ilman taviksia, kiitos!

3. Esimerkki: Vierailija

Kaikki Suomiversiot on aina moukkamaisia ja junttimaisia esimerkiksi ruotsalaisiin tai amerikkalaisiin verrattuna. Ne vaan eivät ole sujuvia, hyvin leikattuja, ihmisiä ei saa lämpnenemään ja veikkaan että moni esittää olevansa jotain muuta kuin mitä ovat.

Kuvitelkaa tuollaista tavallisten ihmisten suomalaista versiota kun sieltä taapertaisi joku vanhempi ikäemäntä joka on suoraan kuin "navetastapäivää" ja ilmoittaa topakasti että "tämä läskisoosi saa jumankauta kelvata niille hienostelijoille kun sitä on muutkin aina meillä syöneet!" ja muut vieraat yrittää niellä sitä hienotunteisesti mutta irvistellen, ja sitten tulee kamalat vihat ja sanomiset siitä kun saa huonoimmat pisteet ja loppuelämä eletään niin katkerana että.

4. Emmy Vierailija

Minua ei kiinnosta niin vähän vertaa nuo suomalaiset ns. julkkikset jotka sitten pestaavat ruokaa laittamaan jonkun ammattikokin. niiden naamat, irtohiukset, rinnat ja lainavaatteet ei kiinnosta. Toki joku tarpeeksi fiksu, joka ei ole pelkkä julkkis, käyttäytyy ihan ok, osaa jotain myös ja osaa keskustella jos seurueessa on joku muukin samankaltainen kumppaniksi. Jotain Ville Valon ja Anna Puun kokkauksia en jaksaisi katsella!

5. Mustikka Vierailija

6. Mirkku Vierailija

7. Mustikka Vierailija

Olen kyllä kotoisin ihan Helsingistä ja kaksikielinen (su-ru), työskennellyt kv-tehtävissä vuosia, missä yhteydessä tavannut niin taviksia kuin julkkiksiakin. Ne julkkikset on muuten taviksia ennen kuin niistä tulee julkkiksia. Itäiseen naapuriin Venäjään ja sen vanhaan sivistykseen kannattaa tutustua vaikkapa Matti Klingen mainioita päiväkirjoja lukemalla.

8. katsoja vaan Vierailija

Olen seurannut aloituksessa tarkoietttua ohjelmaa, en paljoa sitä suomalaista junttiversiota, ja näkee kyllä että erilaisia ihmiskokoonpanoja tietysti on. Se tuo värikkyyttä tietysti. Parhaat tähän mennessä näkemistäni ovat olleet gotlantilaiset, taisivat olla ohjelmassa joskus keväällä. Tietysti millä seudulla ohjelma tehdään, vaikuttaa asiaan. Ruotsalaisilla on hyvä eli terve itsetunto, se näkyy tässäkin ohjelmassa.

9. julkkiksista Vierailija

Julkkis on sellainen joka ei tee mitään, pyrkii vain "tunnetuksi" tykyttämällä itseään joka paikkaan. Ei ole kunnia tuntea heitä mielestäni, yksi esim. olkoon eräs T-sukuniminen tapaus!

10. Mustikka Vierailija

Minusta puolestaan on turha halveksia julkkiksia, sillä heidän suosionsa perustuu kansan kiinnostukseen. Heitä tarvitaan mm. siihen, että jotkut voivat asettua heidän yläpuolelleen. Ja viihdeohjelmissa sekä viihteellisessä mediassa yleensäkin heidän osallistumisensa on ihan paikallaan. Yhteiskunta, josta julkkikset on puhdistettu pois, on mahdoton. No, ehkä Pohjois-Korea...

11. kysynpä Vierailija

vaan onko tuksu mielestäsi kiinnostava henkilö, eli arvostat häntä. Ei kaikki ole kiinnostuneita turhista julkkiksista, sinä ehkä olet, mutta ei fiksut ihmiset lue niitä roskalehtiä joissa heistä kerrotaan. Eivät ne elämää hetkauta mihinkään suuntaan. Normaalin ihmisen elämä on ihan muuta kuin roskalehtien lukemista ja samankaltaisetn TV-ohjelmien tiirailua.

12. Mustikka Vierailija

En tiedä tuksusta juuri mitään eikä hän mitenkään erityisesti kiinnosta, mutta voisi olla ihan mielenkiintoinen tapaus jossain ohjelmassa. Kaikenlaiset sekopäät ja hörhöt tuovat tilanteisiin hämmennystä, joka voi tuottaa yllättäviä reaktioita muissa vieraissa. Ties vaikka hänestä itsestään myös tulisi esiin jotain uutta. En oikein ymmärrä ihmisten mustavalkoista jakamista vuohiin ja lampaisiin. Onko tuksu ollut monessakin ohjelmassa? En ole havainnut, mutta en tosin myöskään katso kovin monia suomalaisia viihdeohjelmia.

13. Esimerkki: Vierailija

Itse asiassa olen katsonut kaikki Neljän Tähden Illallisen jaksot sekä myös Ruotsin version ruotsalaiselta tv-kanavalta ja viimeksi brittiversiota Liv-kanavalta.
    Olen myös asunut pitkiä aikoja Suomen lisäksi Ruotsissa, Jenkeissä, Italiassa, Saksassa ja Ranskassa joten näkökulmaa eri kulttuureihin riittää.

14. krisse Vierailija

Eilinen Halv åtta oli aika kurja, se nainen joka toitottaa että hän kyllä voittaa, käyttäytyi aika ikävästi illan emäntää kohtaan.
    Tuossa ohjelmassa näytetään sellaistakin mikä Suomen junttiversiossa jäisi kyllä näyttämättä.
    Kävi niin että talousope hävisi eiliselle daamille eli sai nenilleen, on aika ikävä ja koppava tyyppi.
    Eli osallistujia todella ja Suomessa pelaa sensuuri vahvasti.

15. siis mitä Vierailija

tahdot sanoa, en ymmärrä?

16. bästa tittare Vierailija

Oli pakko katsoa tuon porukan viimeinen ohjelma eilen ja antoi sen mitä lupasi. Se kotilalousope oli loppuun asti ihan hirveä, tuli toiseksi, oletti voittavansa mutta kun ei niin käynyt, änkytti edelleen voittaneensa! Olikohan sillä jokin ongelma? Yritti hallita koko ohjelmaa, jyräsi, mutta toiset kyllä olivat fiksusti hiljaa... puolalainen eräässä vaiheessa reagoi.
    Ikävä ihminen.

17. Esimerkki: Vierailija

Siihen viittasin suoraan vaan että minulla on kokemusta ja taustaa verrata mm. ohjelmia ja kansalaisia eri näkökulmista, ja ohjelmaformaattien suomiversiot on lähes poikkeuksetta huonoja.

18. bästa tittare Vierailija

Kannattaa katsoa TVstä muutakin kuin formaatteja. En ymmärrä kuinka formaatit sivistävät.
    Suomalaiset ohjelmat ovat huonoja (näytelmät TVssä...) , meillä katsotaan Teemaa, ruotsinkielistä kanavaa myös. TVn katsominen on vapaaehtoista, myös noiden muodissa olevien formaattien(tositvn).
    Kaikessa täytyy olla jotain älyä, näin ainakin itse koen.
    Ruotsalainen Halv åtta hos mig oli aiemmin ihan ok, nyt on ollut kummallisia osallistujia.

19. Mitä sekoilet? Vierailija

Nämä jotka nyt näytetään Nelosella on nimenomaan niitä sarjan ihan ekan tuotantokauden jaksoja, eli miten muka on ollut aiemmin ok? :-DDD

20. bästa tittare Vierailija

Olen nähnyt osion jossa oltiin Gotalnnissa ja sitten Uppsalassa... muita en ole katsonut. Ne molemmat olivat loistavia! Ja se juontaja on mahtava!
    Gotlanti ja Uppsala paikkoina kiinnostavat määrätyistä syistä... kait nekin tulevat uusintoina. En siis sekoile... joku muu vaan olettaa että kaikki katsovat kaiken tvstä, siihen ei työssäkäyvällä ole aikaa!
    Så är det bara! I väntan pä ännu bättre program!

21. LF hejsan

Saadut tykkäykset:
    0
    Vastaan vaikka olenkin Ruotsissa asuva mamu vain ;) ja muslimi.

Ja sitten aiheeseesi.
    Olen katsellut tuota ohjelmaa melkein aina. Minä tykkään ruoanlaitto-ohjelmista. Kyllä he hyvää ruokaa siinä ohjelmassa tekevät. Aina kun katselen sen ohjelman, tulee minulle nälkä kun näen ne hyvät ruuat siellä.
    YouTube - "halv åtta hos mig"
    Nyt täällä alkoi uusi ruuanlaitto-ohjelma, kilpailu, Sveriges mästerkock, Sveriges mästerkock - tv4.se
    .
    .

Last edited: 20.01.2011
  22. Sinikka Vierailija

Minä myös näin tuolla viikolla kun olivat gotlannissa, oli tosi kivoja, fiksuja tyyppejä, kaikki ihan aitoja ruotsalaisia, ei mamuja.
    Nyt olen katsonut tällä viikolla myös ja se afrikkalaisperäinen mies on ihan ok-tyyppi, on ruotsalaistunut, ei ole vihainen eikä katkera, se näkysi kyllä. Hyvät tyypit on nytkin kaikki.

23. Sinikka Vierailija

Suomessa on Mestarikokki alkamassa, mutat ei työssäkäyvä ehdi katsoa kaikkia ohjelmia eikä tuo ehkä kiinnostakaan. vain mamuilla on aikaa loputtomasti!

24. krisse Vierailija

Oikea henkilö voitti eilen, se kundi ei esittänyt mitään näytelmää, osasi laittaa ruokaa, ruoka oli hyvä valinta. Paras voitti! Se ravitsemusalan ihminen ei osannut laitta mitään, unohti jopa aterimet pöydästä, sähläsi koko ajan. Muuten oli ihan mukava ihmisenä, avoin ja innostuva sopivalla tavalla. Täytyy katsoa ensi viikollakin ketä siellä nyt on.

25. Krissse Vierailija

Vad kul det ska bli! :) Olen kotoisin Uppsalasta (isäni on ruotsinruotsalainen), ja ne jaksot taitavat tulla ensi kauden toiseksi viimeisessä jaksossa joten on kiva nähdä pitkästä aikaa myös telkkarin kautta kaupunki, jossa kasvoin.

Halv åtta hos mig - Wikipedia

Huomasin muuten että tuolla Västeråsin jaksossa näkyy suomalaisen osallistujan nimi :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri