Hae Anna.fi-sivustolta

Arvostele mun illallinen (Ruotsi)

Viestiketju osiossa 'Leffa- ja tv-friikit' , käynnistäjänä Halv åtta hos mig, 08.01.2011.

1. Ranskassa asunut Vierailija

Tavissuomalainen ja tavisranskalainen ovat melko samanlaisia, tavissuomalainen tosin saunomisen ansiosta jonkun verran puhtaampi.

Harhahan tulee siitä, kun joku Keravalla asuva menee turistireissulle Champs Elyseelle ja Eiffelin torniin ja luulee näkevänsä keskivertotavisranskalaisen elämää ja vertaa sitä sitten kotikylänsä tavissuomalaisten elämään.

2. monta vuotta Vierailija

Ranska-kokemusta, ei turistina, vaan opiskelijana ja työssä siellä, mutta enpä ole siivottomia ranskalaisia tuntenut. Riippuu missä ympyröissä liikkuu, ketä tapaa jne. Sauna-viina-lappi-asiat voi unohtaa, ne eivät tuo autuutta eli synninpäästöä perussuomalaiselle. Tiedään missä Kerava on mutta ikinä en sinne asumaan menisi, ei ole edes tarvetta.
    Matkailijana olen toki Ranskassa ollut myöhemmin, sukua asuu siellä edelleen ja vierailen maassa vuosittain. Likaisuus ei pistä silmään, enemmän niin tapahtuu kotisuomessa eli mistään piittaamaton nuoriso sotkee kaikkialla (vanhemmat samanlaisia), joten turha on painottaa suomalaisten ylenpalttista puhtautta! Se on vain myytti. En saa kohtauksia mistään kuitenkaan, pahimmalta välttyy kun pysyy "normaalien" ihmisten parissa.

3. hahah Vierailija

Ei yhtään mistään, ei ne ole ikinä edes kuulleet paremmista laaduista, joita ei köyhien cittareissa edes myydä. Varma en ole, sillä en koskaan käy niissä kaupoissa.

4. ladyline Vierailija

Tämä oli kait ketju jossa piti kirjoittaa ohjelmasta Halv åtta hos mig. Olen seurannut sarjaa jonkin aikaa ja meilenkiintoista nähdä millaisia osallistujia on tällä viikolla. Taitaa olla Malmössä nyt, mikäli oikein muistan.

5. Heinola Vierailija

Nämä jaksothan ovat uusintoja viime keväältä. Ei siis niin minkäänlaista jännitystä!

6. ladyline Vierailija

En ole katsonut ohjelmia viime keväänä, olen ajatellut että on samanlaista junttilatarinaa kun vastaavat suomalaiset, mutta eipäs olekaan.

7. jaa Vierailija

niki "monta vuotta" ja "Ranskassa asunut" kysymys teille

Mitä niin pahaa Keravalla on ettette voisi siellä asua?

Itse vuosia Ranskassa asuneena, ei siellä Ranskan maalla mitään sen kummempaa ole kuin täällä Suomessakaan.
    Itse ainakin arvostan suomalaisia, myös niitä keravalaisia ja maaseudulla asuvia entistä enemmän.

8. Ihan kuin Keke! Vierailija

Tämän viikon Kalle on ulkonäöltään ihan kuin nuori Keke Rosberg :D

9. meirami Vierailija

Pitää paikkaansa, mietin eilisiltana kun katsoin ohjelmaa, että ketä tuo tyyppi muistuttaa!

10. krisse Vierailija

Arvelin että Kalle "Keken näköinen" voittaa ja niinhän siinä kävi! Hyvä! Siitä naisesta en tykännyt, en tarkoita strutsinaista vaan sitä toista.

11. Falunilaiset Vierailija

Strutsinainen oli lähtenyt mukaan rennoin mielin ja luonnollisesti strutsitilaansa mainostamaan mutta se lumilautaileva nuor-mummeli oli tosi kireän ja epäystävällisen oloinen ja lähtenyt mukaan vain voittamaan eikä viihtymään. Onneksi se tuli toiseksi viimeiseksi, olisin toisaalta kyllä halunnut että jää viimeiseksi.

12. Ihanan lämmin ja positiivishenkinen tämä persialaisnainen joka kokkasi tänään.
    Toivottavasti voittaisi.

13. krisse Vierailija

Mielenkiintoinen ihminen, laittoi mahtavaa ruokaa. Voitto ei varma sillä ne miehet ovat myös hyviä eli ainakin miellyttäviä ja fiksuja ruotsalaisia, osaavat tavat. Hyvä porukka kaikenkaikkiaan.

14. Sottapytty Vierailija

Ruoka oli varmaankin hyvänmakuista, mutta onneksi minun ei tarvitse hänen kokkailujaan syödä.
    Hän oli todella epäsiisti keittiössään, keitti kananmunat ja perunat yhtäaikaa, samassa kattilassa. Kuvottavaa. Pyyhki lattiaa ja pöytää samalla välineellä, nuoli sormiaan kesken ruuanlaiton etc. etc.

15. krisse Vierailija

Ai jaa, en huomannut sottaamista, en ihan koko aikaa tuijottanut ohjelmaa. Tottakait on eroja länsimaalaisten ja muiden siisteysarvoilla, se on selvä. Eräällä kertaa riikinruotsalaisen naisen kissa nuoli kalaa joka sitten valmistettiin vieraille - huuhtelematta!! No, se mimmi taisi olla joku vihreä tai muu vastaava outo tapaus.
    Sen sormien nuolemisen taisi havaita.

16. krisse Vierailija

Eilisen jakson kokki eli mieshenkilö oli todella hyvä isäntä ja ruoka oli hyvää. Mutta se nuorempi nainen pilasi koko jutun, kehui ruokia parhaiksi koskaan saamikseen (mm. jälkiruokaa) mutta antoi kokille vain 4 pistettä! Sanoi suoraan että kaikki oli upeasti toteutettu mutta haluaa ITSE voittaa ja antaa siitä syystä vain 4 pistettä! Törkeätä käytöstä! Mutta ei kyllä itse voittanut vaan se persialainen nainen joka ei paras ollut missään nimessä.
    Eilisen kokin koti oli kaunis ja kalliilla alueella, tuli mieleen että naiseen iski myös kateus (muistan ettei hänellä oli mikään merkillinen koti eikä ruokakaan ihmeellistä). Naisen kateus toimi tuossa. Tuollaista kommentointia en ole aiemmiin nähnyt.
    Ensi viikolla ollaan Gotlannissa ja sitä tuleen katsomaan (taas).

17. meirami Vierailija

Tänään alkaa Gotlannin osio, laitoin tallennukseen koska ilta menee vaalitapahtumassa. Olen nuo 4 ohjelmaa nähnyt mutta olivat mielestäni niin mielenkiintoisia että pakko nähdä toiseen kertaan. Tuttu saari joka tapauksessa.

18. Minä ja mieheni alettiin suorastaan huutamaan telkkarille heti kun se kade navanvetkuttaja-lähiömuija antoi vain neljä pistettä!Samoin se alkoi haukkumaan sen italiajalkapallofani-asianajajapojan jälkiruokaa edellisenä päivänä heti pöydässä kaikkien kuullen.

Olikohan se Kiirunasta kotoisin oleva mies Kemistä lähtöisin olevia kiirunansuomalaisia, ja kun sukunimi oli Kemi joka ei ole ruotsalainen paikan nimi tai sana? :)

19. krisse Vierailija

Ei voinut olla Kemistä kotoisin, puhui niin puhdasta rikssvenskaa kuin olla ja voi. Ei muistuttanut suomalaista lainkaan. Nimi saattaa olla "tehty" nimi... enkä tiedä onko Suomessa ketään sukunimeltään Kemi. Vienan Karjalassakin on paikka nimeltään Kemi ja etunimiä on samoja eri kielissä. Anja on mm. etunimi jota käytetään Ruotsissa , samoin Saksassa eikä ole mitään suomalaista taustaa´niillä joilla on tuo nimi.
    Se naisihminen oli mielestäni inhottava, hyvä että kävi huonosti! Kehuu ja antaa huonot pisteet... voisko tuosta sanoa että naisenlogiikkaa?!

20. krisse Vierailija

Norrlantiin on siirtynyt väkeä länsirajalta jossa on paljon ruotsalaisilla suomalaisia nimiä. Eli tuon Kemi-nimisen esivanhemmat ovat mahdollisesti siirtyneet Ruotsin ja Suomen rajalta eli Tornionjokilaaksosta Kiirunaan työn perässä.

21. Kemistä Vierailija

336 Kemi nimistä löytyy Suomesta

22. On minun serkutkin suomenkielisiä ja Vaasasta, muuttivat Ruotsiin 5- ja 7 -vuotiaina 80-luvulla ja puhuvat rikssvenskaa tänä päivänä joten kielen perusteella ei voi päätellä mitään.

Se Kemi-mies muistutti ulkonäöltään ja äänensävyltään ihan minun yhtä vanhaa tuttavaani, jonka isä on Pohjanmaalta ja suomenruotsalainen, ja äitinsä suomenkielinen ja kotoisin jostain Oulun yläpuolelta.

Minusta perusruotsalainen mies on sellainen vaaleahko, hoikka ja pitkä joilla yleensä pitkähkö naama ja ohut nenä ja ohuet huulet eli sellainen hintelä yleisolemus. Eikä tuollainen lyhyempi, tumma, miesmäinen ja leveäharteinen.

Saattaa että Kemi-sukunimi on peräisin joltain hänen isoisoisältään.

23. Fenix Vierailija

Närkästyin myös tuosta pistetaktikoinnista :). Katsoin ohjelmia muita puuhastellessani viikonlopun uusintoina, joten osa meni ohi. Mutta kyllähän Kemi on ruotsalainen sana, tarkoittaa kemiaa, eikö niin? Ihan kuin olisin kuullut juontajan myös heittävän jonkin sanaleikin tuosta sukunimestä ja kilpailijan ruuanlaittotyylistä.

24. krisse Vierailija

Nimet ovat usein myös tekaistuja, en minä yhdistänyt sukunimeä kemi mitenkään Suomeen , ei suomen kieleen enkä kaupunkiin. On kyllä aika harvinainen sukunimi tietysti, kemi= kemia ruotsin kielessä. Outo sekin on sukunimeksi.

25. krisse Vierailija

Se perusruotsalainen alkaa olla harvinaisuus, se vaalea viikinki. Yhdellä jos toisella on vierasta verta ja ruotsalaisilla myös jo pitkän ajan takaa. Tuo mainittu kaveri ei ollut kovin vanha ja sanotaan mitä sanotaan, puhtaasti suomalaiseksi oli aivan liian hyvännäköinen!! Sorry vaan.
    Itselläni on sukujuuret Ruotsissa ja toiselta puolelta Pohjois-Pohjanmaalta. Ranskalaisia juuria on... Pohjanmaalle on tullut "aikojen alussa" frankkeja joista väitetään tulevan värit jotka minulla on ja piirteet. Eli tummat hiukset ja vahvat piirteet. Rannikolla siellä on paljon tummahkoja ihmisiä. Onko Oulun pohjoispuolella suomenruotsalasia, on Oulussa kyllä ollut ruotsinkielisiä, oli muutama koulutoveri ruotsinkielinen äidinkieleltään.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri