Hae Anna.fi-sivustolta

Asetylisalisyylihappo

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Ihme vai vaan kemiaa?, 04.12.2006.

1. Hei
    Takana kuusi vuotta yritystä ja kolme vuotta hoitoja, jotka lopetimme toukokuussa tuloksettomina. DiagnoosI: selittämätön lapsettomuus.
    Tottumuksesta surffasin vielä netissä ja löysin amerikkalaisen lapsettomuusklinikan sivut, jossa analysoitiin selittämättömän lapsettomuuden mahdollisia syitä. Yksi syistä oli kohdun limakalvon ohuus, joka oli minulla todettu useasti. Sivuilla todettiin, että mikäli potilaalla on hyvä hemoglobiini, voi 1.kuukautispäivästä oletettuun ovulaation asti otettu "baby aspirin" auttaa limakalvon kasvuun. Päätin kokeilla, koska hommassa oli järkeä: minulla on matala verenpaine ja korkea hemoglobiini, aspiriini puolestaan ohentaa verta.
    Söin puolikkaan Disperiiniä 12 päivän ajan. Nyt olen RASKAANA, raskausviikolla 5!
    Uskon vahvasti asetyylisalisyylihapon tehoon omassa tapauksessani. Käsittämättömintä on, että koko kolmen vuoden hoitoputken aikana ei veriarvojani otettu kuin ensimmäisen käynnin yhteydessä. Verenpaine on mitattu vain munasolujen keräyksen yhteydessä operaation suorittamista varten - ehkä tietoja ei edes kirjattu varsinaiseen potilaskorttiini.
    Vasta ulkomaisia tutkimuksia lukiessani huomasin, miten vähän tietoja minusta oikeastaan kokonaisvaltaisesti tutkittiin ja kirjattiin muistiin. Ja kyse oli kuitenkinSuomen arvostetuimmista lapsettomuusklinikoista.

2. Äiskä- Vierailija

Minulle puolestaan määrättiin lapsettomuusklinikalla IVF:n tukihoidoksi Primaspan 100 mg-tabletteja eli mietoa asperiinia. Sitä sitten käytin 12 rv saakka. Minulla on myös normaalisti matala verenpaine ja hyvinkin korkea hemoglobiini.

Onnellista odotusta loppuun saakka. Minulla poikakaksoset nyt 12 viikkoa.

3. mie1 Vierailija

Disperinissä ja primaspanissa on sama vaikuttava aine, mutta primaspan liukenee vasta ohutsuolessa, joten ei niin ärsytä vatsaa. Molemmathan on saatavana ns. käsikauppalääkkeenä.

4. laalaa79 Vierailija

Mielenkiintoista, olisipa hauska lukea asiasta enemmän. Itselläni on aina ollut tosi korkea hemoglobiini (150 -160) ja olemme yrittäneet lasta yli kaksi vuotta. Mitään vaikaa ei ole kummastakaan löytynyt, olemme selittämättömästi lapsettomia. Kuukautiset ovat olleet aina tosi niukat, clomien kanssa vielä niukemmat, mutta lääkäri ei pitänyt sitä huolestuttavana muuta itse olen

5. tagi79 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    olen ulkomaalainen, hoidossa Suomessa noin 2 vuotta... (3 vuotta yritystä)

Minulla on ongelmia kilpirauhasen ja immunologian kanssa
    Suomesta sain vastauksen, että esim. immunologiaan ei ole hoitoa siksi ei tarvitse tutkia, kuitenkin kotimaassa asia ei ole niin selvää

täytyy siis tutkia ja etsiä itse ratkaisuja (valitettavasti)

6. =) Vierailija

Ihme vai vaan kemiaa...mua alkoi kiinnostaa tää sun juttu myös niin paljon että päätin kokeilla asiaa.Tosin nyt vasta toinen pvä menossa.Itseasiassa en ihan pariin ekaan menkkapäivään ottanut disperiniä,kun vasta luin tän sun jutun.
    Mutta mua kiinnostaisi tietää että oliko sun menkat ihan säännölliset?Mulla on venynyt kierto aika pitkäksi,nytkin oli pituus 41.
    Meillä yritystä takana n.3 vuotta.Clomit ja piikitykset kokeiltu,seuraavana keinohedelmöitys jos niin päätetään.Tällä hetkellä ei jaksa eikä halua edes kokeilla sitä.Olen ajatellut kokeilla vyöhyketarapiaa ja akupunktiota,jos vaikka niiden avuilla saisi edes kierron suht normaaliksi.

7. korkeako? Vierailija

Hei,
    löysin tämän ketjun, kun etsiskelin tietoa hemoglobiinin vaikutuksesta raskautumattomuuteen. Mikä luokitellaan korkeaksi hb:ksi? Mulla on 140.
    Meillä yritystä takana puolitoista vuotta ja kummastakaan ei ole löytynyt mitään vikaa.
    Kiitos, jos joku osaisi auttaa tietämätöntä!

-Milla-

8. Hb Vierailija

9. Ilse Vierailija

Mahtaisiko kukaan tietää, onko olemassa jotakin aspiriinin tavoin tässä asiassa toimivaa lääkettä? Itse olen allerginen asetyylisalisyylille, mutta hemoglobiini on korkea (viime mittauksessa 146) ja limakalvo yleensä ohuehko. Kiinnostaisi kyllä kokeilla kaikki keinot...

10. Alkuperäinen Vierailija

Täällä ap linjoilla. Rv on nyt 17, niskapoimu-ultra oli ok eli hyvin menee. Hymynaamalle vastauksena että alkuperäinen menkkakiertoni oli 26-28 pv, minkä hoidot sekoittivat sitten niin, että ne muutamat menkat hoitojen jälkeen olivat 31-32 pv. Laalaalle vastauksena, että niukat ne olivat minullakin. Pikkuhousunsuojien kanssa pärjäsin melkein menkat läpi. Clomit popsin minäkin ensin, eikä mitään vaikutusta. Tarkkaa Hb:täni en muista, mutta yli 140 se on aina pyörinyt.
    Kerroin lapsettomuusklinikalla disperiinistä, johon sain vastaukseksi, että joskus sitä on määrätty. Erittäin valaiseva vastaus......olankohautus lähinnä. Siksi kerroin asiasta tällä palstalla. Ei siitä disperiinistä paljon haittaakaan voi olla, eli ken tunnistaa oireet niin kokeilkoon.
    Onnea matkaan!

11. Jasmine Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mites sitten, kun olen lukenut, kuullut ja saanut tähän lääkäreiltäkin vahvistuksen, että särkylääkkeet huonobntavat raskausmahdollisuuksia? Mulle esim. sanottiin, että ainoastaan Panadol on sellainen lääke, mitä voi syödä, jos yrittää raskautumista.

Itse söin ennen raskaaksi tulon yritystä todella pitkään Panacodeja (reseptillä saatavia)olkapääsärkyyni, mutta kun kuulin tästä, että särkylääkkeet saattavat huonontaa raskausmahdollisuuksia, lopetin Panacodit heti enkä sen päivän jälkeen ole mitään särkylääkkeitä syönyt (muuta kuin kerran pari otin olkapääsärkyyn Panadolin).

Nyt sitten onkin kiva, kun olen ollut jo toista viikkoa flunssassa ja lauantaina olo lähti vain huononemaan... enkä viitsisi ottaa Buranaa tai mitään särkylääkettä juuri kertomastani syystä.

12. allergikko Vierailija

Olen myös erittäin kiinnostunut tietämään, onko olemassa jotain Disperiiniä vastaavaa valmistetta, jossa ei olisi tuota asetyylisalisyyliä??? Tietääkö kukaan asiasta mitään?
    Kiitokset teille jo etukäteen

13. mimmulini Vierailija

mulla on kans aika korkea hemoglobiini 145-150.a kaikki lapset on saanu alkunsa heti kun on alettu tekemää.et en oikee usko että korkea hemoglobiini vaikuttas raskautumiseen.

14. lukutaitoinen Vierailija

Eikös tossa ap:n tekstissä viitattu limakalvon ohuuteen. Hienoa, että olet saanut oikein useammatkin lapset, ja heti kun olet halunnut - ja oikein korkean hemoglobiinin kera. Ihmettelen vaan, että mikä sinun vaikuttimesi on käydä täällä lapsettomuussa-palstalla kommentoimassa?

15. maallikko Vierailija

Näin maalaisjärjellä ajateltuna; Korkea hemoglobiini tarkoittanee myös "paksumpaa" verta ja mitä paksumpaa veri on, sitä suurempi vaara saada tukos verisuonistoon. Infarktipotilaillahan seurataan tosi tarkaan, ettei veri mene liian paksuksi (tosin ei saa olla liian ohuttakaan). Voisiko liian paksu veri saada aikaan tuoksen istukassa tms. ja aiheuttaa keskenmenon? Nuo disperiinit yms. ohentaa verta. Eikös alkoholikin tee samaa eli kuuluuko tuo punaviinin nauttimnen tähän samaan sarjaan, vai mihin perustuu sen väitetty teho? Monet ruoka-aineet ohetaa myös verta, tosin sitä ei normaalisti huomaa, mutta verenohennuslääkkeitä käyttävät ja kokeissa käyvät kyllä näkevät heti vaikutuksen. Mansikka ja omena olivat muistaaksen yhdet ja sitten nuo kalanmaksa-omega öljyt.

16. Ilse Vierailija

Maallikon juttu selkeytti vähän omia ajatuksiani - minä olen siis asetyylisalisyyliallerginen, mutta taidanpa jatkaa jo omaksumallani punaviini-omegakapselilinjalla... Me käymme siis icsi-hoidoissa miehen vähäisten siittiöiden vuoksi, mutta tärppiä ei ole käynyt. Epäilen kiinnittymisongelmia, koska alkiot ovat olleet ihan hyvälaatuisia, mutta kiinnittymistä ei vain lukuisten yritysten jälkeenkään ole tapahtunut.

17. R-vieras Vierailija

diagnoosi selittämätön, 8 vuotta yritystä. eka kertaa minidisperin käytössä, plussa tuli.
    kirjoitin aiheesta aika paljon kaksplus-lehden lapsettomuuspalstalle samalla nimimerkillä. ajattelin kertoa tämän täältä koska olen saanut näiltä palstoilta paljon hyödyllistä tietoa ja ehkä tämä tieto hyödyttää jotakin. asetylisalisylihaposta nimittäin luin aikoinani tältäkin palstalta ja tieto jäi kytemään takaraivooni. pari viikkoa sitten näin unta, että popsin minidisperinejä, seuraavana päivänä marssin apteekkiin:)

18. Minullekin.. Vierailija

on joskus pari vuotta sitten suositeltu mini-aspiriinia/disperiiniä, koska kohdun laajenemiseni oli ssg-tutkimuksen mukaan aika heikkoa. Ei kuitenkaan mitään sellaista, joka estäisi raskauden varmuudella. Asetyylisalisyylihappo lisäisi myös verenkiertoa kohtuun, jolloin se voisi olla vastaanottavaisempi. Minulla on luontaisesti matala hemppa, joten verenpaksuudesta ei minulla ainakaan ole kyse. N. puoli vuotta tuota asetyylisalisyylihappoa vedin, mutta ei tulosta. Olemme selittämättömästi lapsettomia eli mitään kunnon syytä ei ole löytynyt.

19. Piipiläinen Vierailija

Minä taas olen ymmärtänyt ,että tuota babydisperiiniä pitäisi syödä nimenomaan oviksesta eteenpäin, eikä ennen ovista. Että se auttaisi kiinnittymiseen ja kiinnittyminenhän tapahtuu oviksen jälkeen jos on tapahtuakseen. Mitä hyötyä siitä on alkukierrosta ja miksi sen syöminen pitäisi lopettaa ovikseen?

Äidilläni on korkea verenpaine ja hänelle on määrätty babydisperiiniä siihen avuksi. Eli jos verenpaine on alhainen kannattaisi miettiä onko tuo kuitenkaan oikea lääke, koska se alentaa verenpainetta entisestään.

20. Minullekin.. Vierailija

muistaakseni se määrättiin juuri oviksen jälkeen, ei ennen sitä. Ja tosiaan siksi, että oviksen jälkeen kohdun verenkierto paranisi, kohdusta tulisi vastaanottavaisempi kiinnittymiselle jne.

Verenpaineeseen en ottanut kantaa, itselläni se oli ok mutta hemoglobiini on alhainen eli mulla ei ainakaan ole "paksua" verta.

21. iy798g Vierailija

Siis sen takia myös kierron alussa kannattaa syödä, että se siis lisää sitä verenkiertoa limakalvoilla ja valmistaa vastaanottamaan alkion ja sittten sen jälkeen sen takia syödään, että se pysyis kiinni!

Mä aloitin syömään eilen kun menkat alko. Vasta yks yrityskierto takana mut mulla ollu viimeiset kolme vuotta aivan älyttömän niukat kuukautiset ja itseasiassa viimeiset pari vuotta se vähäkin on ollut pelkkiä hyytymiä, juoksevaa verta ei juuri ollenkaan.

Kaks kertaa oon käyny tutkimuksis keskussairaalas, mutta en oo kans diagnoosiksi saanu kuin olan kohtauksen ja toteamuksen : " eihän sillä mitään väliä ole tuleeko vuotoa lusikallinen vai ämpärillinen." Ja perään: "sun on kyllä todennäköisesti vaikea raskautua ilman hoitoja, että kannattaa aloittaa yritys pian." Eli nyt kun yritys on aloitettu, mä oon kaivanu kaiken tiedon mitä netistä löytyy ja toi asetyylisalisyylihappo kyllä mainitaan hoitona ohueen limakalvoon. Ja nimen omaan naisille joilla niukat kuukautiset, matala verenpaine ja korkea hg. Muhun täsmää kaikki, joten kokeilen!
    Pidetään peukkuja!

22. Toivon tähti Vierailija

Itse kyllä käsittäisin niin, että aspirinin syönti pitää aloittaa heti kierron alussa, jotta limakalvo sen avulla kasvaa paksummaksi ja siten alkiolle vastaanottavaisemmaksi. Uskoisin kyllä että aspirinin ottamista kannattaisi jatkaa ovulaation ylikin - hyvä verenkierto tai ainakin verenkierron tukosten välttäminen kohdussa on välttämätöntä kiinnittyvän/kiinnittyneen alkion turvaamiseksi.
    Keskenmenojenkin jälkeen muuten jossain tapauksissa määrätään aspiriinia - maallikkona en vaan tiedä milloin ja miksi.

23. Heff@lump Vierailija

Kuinka pitkälle aspirin cardiota (jota itse käytän) tulisi sitten syödä kun on jo "tärppi käynyt"? Yksi tabletti/pv raskausviikolle 12 asti?

24. v-i-e-r-a-s Vierailija

Miten ohut limakalvo lasketaan ohueksi?

25. matorouva Vierailija

Entä jos on ohut limakalvo ja alhainen hemoglobiini, (verenpaine normaali), auttaako tuo aspiriini sillon mitään?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri