Hae Anna.fi-sivustolta

astianpesukonemurhe

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä modesty, 01.12.2005.

1. modesty Vierailija

Mikä mikä mikä voi olla kun astianpesukone (n. 5 v) ei pese puhtaaksi, esim. lasien pintaan jää ""tahma"". Olen pessyt välillä ns. pitkillä pesuilla, olen puhdistanut ritilät, olen antanut tehokäsittelyn (sellainen kaksiosainen purkki josta laitetaan pulverit pohjalle ja toinen osa pesuainesäilöön).

2. X Vierailija

Millaista pesuainetta käytät ja onko käytössä huuhtelukirkaste?

3. MariV Vierailija

Entäs suihkuvarret? Niiden reiät voivat tukkeutua esimerkiksi omenan tai vesimelonin siemenistä (nimim. kokemusta on) tai purkeista irronneista tarroista ja jos rei'istä kovin suuri osa on tukossa, ei vesimäärä enää riitä kunnon pesuun ja huuhteluun.

Lähes kaikissa astianpesukoneissa suihkuvarret saa jotenkin ruuvauttua/vedettyä irti (ks. käsikirja, ellei tuo ole täysin itsestään selvää, ettet hajota mitään), jolloin niitä voi huuhdella hanan alla, liottaa kuumassa tiskiainevedessä ja kaivella kökköjä pois rei'istä esim. hammastikulla. Ravistelukin on joskus tarpeen, että siemenet jne liukenemattomat muruset saa sellaiseen paikkaan, että ne voi kaivaa pois.

4. Nyt olen ihan ulalla!
    Miten suihkuvarsiin pääsee siemeniä?
    Ymmärrän kyllä, että poistoaukkoon menee kaikenlaista ylimääräistä tiskeistä, mutta suihkuvarteen. Olenkohan käsittänyt ihan väärin, mutta suihkuvarteen tulee mielestäni puhdas vesi suoraan hanasta.

5. Et ole ymmärtänyt koneen toimintaperiaatetta.
    Eikä sulle varmaan mene edes selitys perille, sen verran ääliöltä vaikutat.
    Toisaalta on hyvä, että teitä ääliöitä on olemassa, voimme me järkevät ihmiset paremmin loistaa.

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Tiskikoneeseen ei pitäisi päästä minkään sortin siemeniä jos toimii oikein. Astioista pitää huuhtella ruuanjämät ennen koneeseen laittamista. Tämä tiedoksi nimimerkille: Paljon viisaampi, onneksi.

7. Ü Vierailija

Sihti pitää joka käytön jälkeen tyhjentää ruuantähteistä. Kyllä sinne aina jonkun verran jää, vaikka ensin huuhteleekin hanan alla. Ilmeisesti teillä ei tule tarpeeksi kuumaa vettä tai ei kuumenna tarpeeksi. Meillä on kytketty kuumavesihanalle suoraan. Letkut kestää sen 95 astetta. Meillä se on n.90.

8. Ü Vierailija

Lisäksi vielä, ropellien pitää pyöriä koneessa vapaasti, ettei vaan oo joku astia tiellä. Näin tulee puhdasta.

9. pöpi Vierailija

Tiskikoneen toiminnasta: Kone ottaa puhdasta vettä, joka sitten pesun (tai huuhtelun) aikana kiertää koneen sisällä. Eli suihkuvarsien läpi kulkee se vesi, mitä koneen sisällä milloinkin on.

Siksi kannattaa poistaa ruuantähteet astioista ennen koneeseen laittamista. Ja alkuperäisen kannattaa tosiaan katsoa ohjekirjasta miten suihkuvarret irroitetaan ja puhdistetaan.

10. pikku Anne Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä oli outo ongelma tiskikoneessa (bosh) asuimme kerrostalossa joten vesi oli kaupungin verkosta. Kone ei tehnyt puhdasta ja vonkui ottaessaan vettä. Katsoimme mitä kone oli "syönyt", koneen puhdistus sisältä ei auttanut mutta kun katsoimme suojakuoren alle sinne mistä kautta kone ottaa sen veden (puhtaan) siellä oli pieniä kellertäviä muovihelmiä, ihan kuin jotain kaviaaria, mutta selvästi jotain muuta kuin kysestä ainetta (ei koskaan ole ollut kaviaaria liian kallista tavaraa). Poistimme sen (todella hankalaa) ja sen jälkeen kone teki puhdasta, eli se ei saanut vettä tarpeeksi kovalla paineella (semmoisen johtopäätöksen tein ihan itse), ja luultavasti ei saanut tarpeeksi paljoa vettä.

11. juup Vierailija

Teillä on jäänyt letku koneen alle tai tullut taitos. Tarkistakaapa tilanne.

12. ode Vierailija

Jx, nykyaikaiset astianpesukoneet on nimenomaan tehty niin, että astioita ei ole tarkoitus huuhdella ennen astianpesukoneeseen laittoa. Ruuantähteet kaavitaan toki pois.

Huuhtelu kuluttaa ihan turhaan vettä ja myös energiaa. Itselläni on astianpesukone ollut vuodesta 1986, enkä ole astioita juuri huuhdellut. Joskus olen huuhtaissut, jos on voimakkaasti tuoksuvaa ruokaa, vaikkapa kalaa, eikä ole tarkoitus heti konetta käynnistää. Mutta ei siis huuhtelua!

13. Ode on oikeassa Vierailija

Ei todellakaan kunnon koneet vaadi astioiden esihuuhtelua.

Käytättekö muuten koneissanne suolaa? Minulle kauppias neuvoi, että tavallinen karkea merisuola on parasta. Tulee puhdasta.

14. ode Vierailija

Minulla on sellainen käsitys, että Suomessa on muutenkin niin pehmeä vesi, ettei suolaa tarvita. En ole koskaan suolaa käyttänyt, eikä puhtaudessa ole ollut valittamista. Tiedä sitten, mikä on totuus.

15. Skylla Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Me huuhtelemme astiat ennen koneeseen laittoa, koska kahden hengen taloudessa ei tarvitse tiskata joka päivä ja astiat joutuvat seisomaan koneessa.

16. Näin on Vierailija

Nämä nykyajan pesukoneet, oli ne sitten pyykki- tai astianpesukoneita, ne on tehty niin vettä viimeisen päälle säästäviksi, eivät ne voi pestä puhtaaksi. Se sama pieni vesi tilkka kun siellä koneessa pyörii ja pyörii, niin tietäähän tuon pesutuloksen. Minulla on onneksi vielä ikivanha astinpesukone, se pesee puhtaaksi, vaikka kuinka täyteen latoo rasvaisia astioita.

17. ode Vierailija

Jaa? Kyllä minun 1 vuoden ikäiset astian- ja pyykinpesukoneeni hyvin pesevät! Eiköhän veden säästö ole kuitenkin vain hyvä asia, varsinkin jos lopputulos tyydyttää?

18. Veden kovuus Vierailija

Suolan käyttöä suositellaan ainakin meillä. Veden kovuus on erilainen eri puolilla Suomea.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri