Astma ja synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puutarha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Puutarha

Uusi jäsen
05.01.2005
8
0
1
Hei!

Löytyykö odottavia astmaatikkoja? Mulla on todettu tämä iki-ihana sairaus vuosi sitten - joskin lääkärin mukaan olen potenut samaa jo lapsesta saakka. En sairasta allergista enkä rasitusastmaa; papereissa lukee vain "krooninen". Odotan kolmatta lastani syntyväksi kesäkuun lopulla. Astma on pysynyt siedettävässä tilassa päivittäisellä lääkityksellä, tosin talvi kuivine pakkasineen oli aika ajoin yhtä tuskaa.

Nyt mietiskelen tulevaa synnytystä. Jaksanko synnyttää alakautta vai tuuperrunko siihen paikkaan? Edellisellä kerralla pyörryin heti jalkeille yrittäessäni eikä syytä moiseen tietenkään selvitetty sen enempää. Olen kyllä kuullut, että synnytyssaliin saa lisähapet ja lääkkeetkin järjestettyä mutta silti jotenkin kammoksuttaa. Olisi kiva kuulla teiltä muilta vastaavia tarinoita. Onko kenelläkään astma vaikuttanut esim. synnytystavan muutokseen tms.?

Hyvää kevättä kaikille!

Älä ole yhtään peloissasi :) Minulla on ollut astma lapsesta asti, mutta sain kunnon lääkkeet vasta nyt aikuisena. Minulle ahdistavaa aikaa on tämä kevät, kun ilmassa on kaikenlaista pölyä ja olen myös siitepölyallergikko. Kun tulin raskaaksi minua pelotti, että miten pärjään sitten kevään ja kesän, kun en voi tietenkään käyttää allergialääkkeitä. Astmalääkkeitä käytin kyllä koko raskausajan ja vaivoja ei ollut. Synnytystäkin pelkäsin etukäteen, mutta minulla oli lääke lähettyvillä ja pelkästään se jo helpotti oloani :) Minulle sanottiin, että jos astma on tasapainossa koko odotusajan, niin yleensä se ei vaikuta synnytyksessäkään. Tietenkin meillä astmaatikoilla henki menee helpommin ahtaalle, mutta sairaalassa osaavat kyllä varmasti helpottaa oloasi niin että kaikki menee hyvin. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja muista toki puhua noista peloistasi neuvolassa :hug:

Mulla on tosi paha astma, keuhkolääkäri oli koko ajan synnytyksessä läsnä. kävi välillä siis jossain mutta oli "lähettyvillä" koko ajan. Sain ponnistus vaiheessa happea ihan varmuuden vuoksi ja teofyllin tippa tippui koko synnytyksen ajan! Mun kohdalla tilanne on aika vaikea kun mun astma kohtaukset on vieny mut teholle monta kertaa! Hyvin se meni, eikä mitään tullu!

Muistaa vaan pitää "henkisen" tuen lähettyvillä eli, avaavan astma lääkkeen, vaRMASTI alkaa henko pihisee jos tiedostaa lääkkeen puuttuvan! Harvoin kai synnytyksessä mitään erityistoimia tarvitaan astman suhteen. Hoidat itseäsi hyvin ja yritä pitää astmasi tasapainossa! Lippu korkeelle ja täysin palkein synnärille :D

Yhteistyössä