Astmaatikot! Onko yli 500 pef-mittarilla hyvä tulos?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hapeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hapeton

Vieras
Mulla on pulma. Puhaltelen hyviä pef-lukemia (500-700) ilman lääkitystä ja nyt lääkäri sanoo, että oireet olisivatkin henkisiä. Onko teillä muilla astmaatikoilla tuollaisia puhalluksia lääkeettöminä?
Sairastan paniikkihäiriötä ja henkeä ahdistaa ajoittain päiväkausia. Astmalääkkeet eivät auta, eivät ole koskaan auttaneet. Mitä enemmän ajattelen ahdistusta, sitä enemmän ahdistaa. Joudun vetämään syvään henkeä, haukottelen ja huokailen, kun tuntuu etten saa happea. Uloshengittäminen ei ole vaikeaa, vaan sisäänhengittäminen! Siksi joudun haukottelemaan saadakseni happea. Mikä mua vaivaa. Ei tämä mene hyperventiloinnin piikkiin, kun nämä eivät ole äkillisiä kohtauksia, tämäkin ahdistus on kestänyt nyt viikon (tosin välissä ollut pari päivää ettei ole ahdistanut ollenkaan, enkä ole asiaa edes muistanut).
Mä en jaksa enää, mä pelkään että mä tukehdun...

Normaalisti terveenä puhaltelen 440 - 460 lukemia. Ennen lääkitystä lukemat oli 350 - 400. Olen kyllä pienikokoinen, 158 cm ja ikääkin on jo 40 v. Ikinä en pystyisi 500 puhaltamaan.

kiitos vastauksestasi, vieras! minäkään en mitenkään iso ole, 165 cm ja normaalipainoinen (hyväkuntoinen, urheilen). Nyt lisäksi olen raskaana ja vasta ihan alussa, joten stressi on kova.

Ei vaan pelkästään merkkaa.Jos esim aamu-ja iltapuhallusten ero on huomattava,oliko se 20% tai jotain niin voidaan epäillä astmaa.
Ja mun poika osaa fuulata tuon peffin kanssa,spirometria on parempi mittari.

Vaadi päästä sellaseen.

Mulla allerginen astma eli tarviin avaavaa vain jos altistun. Mutten oo koskaan puhaltanut noin hyviä lukemia, max 490. Joten voisi tuo olla paniikkia tms. Onko sulle tehty histamiinialtistusta? Siinä mulla todettiin, spirometria oli täysin normaali.

Itse puhallan reilut 200 hyvänä päivänä. Sairaana saatan saada tulokseksi 150. Lääkitys minulla menee aamuin illoin.

Ihmettelen kyllä, ettet ole päässyt spirometriaan (ja metakoliniprovokaatioon).

Yhteistyössä