ASTMALÄÄKKEISTÄ tietäviä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja astmaatikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

astmaatikko

Vieras
Huoh..
Mulla on siis lapsena ollu astma lääkityksineen. Nyt mulla on käytössä ventoline, otettiin käyttöön flunssan yhteydessä 2kk sitten. Flunssa meni ajat sitte mutta ventolinea tartten edelleen. Tuntuu kohtuuttomalta käyttää päivittäin useita annoksia ventolinea, kun vois helpommallakin päästä (seretide). Soitin viimeks tänää lääkäriin ni hoitaja sano että jos pärjään ventolinella ni muuta ei aloteta. siis häh. tuohan on väliaikaiseen käyttöön tilan pahetessa, ei jatkuvaan käyttöön. niin lukee ohjeessakin. Koska voin vaatia lääkärille pääsyä ja tekeekö sen aloituksen tk vai keuhkolääkäri ja miten se menee että saisin sitten erityiskorvauksenkin seretidelle..ääh..ymmärtiköhän kukaan pointtiani? =)

Sun pitää käydä spirometriassa ja tehdä 2 viikon PEF-seuranta, ja jos kriteerit täyttyvät, saat niiden perusteella korvattavuuden astmalääkkeille. Myös tk-lääkäri voi aloittaa lääkityksen.

Miksi haluaisit kortisonia ottaa, jos pärjäät pelkällä avaavalla? Kyllä siitä flunssasta voi kestää toipua, etenkin, jos vielä alttius astmaan yms. Kattoisin pari kk vielä ja jos sitten ei ala jaksaa ilman ventolinea niin sitten miettis jatkoja. Lääkkeiden korvauksiin tarttee lausunnon lääkäriltä, olikohan se B vai mikä lienee se kirjain.

Miksi haluaisit kortisonia ottaa, jos pärjäät pelkällä avaavalla? Kyllä siitä flunssasta voi kestää toipua, etenkin, jos vielä alttius astmaan yms. Kattoisin pari kk vielä ja jos sitten ei ala jaksaa ilman ventolinea niin sitten miettis jatkoja. Lääkkeiden korvauksiin tarttee lausunnon lääkäriltä, olikohan se B vai mikä lienee se kirjain.

Jos ap joutuu avaavaa käyttämään päivittäin, ei pärjää ilman kortisonia.

• Tykkää
Reactions: rops
Miksei ne sitten terveysasemalla sanonu näin?
Oon toipunu täysin flunssasta, mutta oireet tulevat heti jos en ota ventolinea..

Eihän siinä ole järkeä jos ventolineä joutuu säännöllisesti käyttämään. Silloin pitäisi olla säännöllinen Seretide/Flixotide -tyyppinen lääkitys käynnissä. Pari kuukauttakin saattaisi riittää ja sitten voisi kokeilla pärjääkö ilman.

oletko varma ettei sulla ole poskiontelotulehdus? Meillä mies sairasti viime talvena flunssaa ja sai siitä kylkiäisinä hengenahdistusta, kävi lääkärissä monta kertaa ja luultiin että puhkesi astma, mutta olikin poskiontelotulehdus ja kun sai siihen lääkkeet loppui hengenahdistuskin.

Asiasta kukkaruukkuun, mulla on itselläni astma ja lääkityksenä juurikin tuo ventoline tarvittaessa (+ tietysti kortisonipohjainen lääke), ollut jo parikymmentä vuotta. En usko että sinulle muuta määrätään jos ei ole varsinaista astmadiagnoosia, meilläkin mies sai siihen hengenahdistukseen tuon ventolinen ja muita olisi sitten tullut jos olisi tullut tuo astmadiagnoosi (hänen todellakin piti puhaltaa niitä pef-arvoja useita viikkoja). Samaa mieltä olen siitä että flunssan jälkilöylyt voi kestää useitakin viikkoja ja jos oireet selvästi pahenevat niin ilman muuta lääkäriin. Voithan myös kokeilla puhaltaa noita pef-arvoja, ne kertovat jo aika paljon.

Varaa aika suoraan keuhkolääkärille, se ei ole mahdottoman kallis. Itse kävin, kun täällä julkinen puoli oli ihan tukossa. Sain astmadiagnoosin ja lääkitykset kuntoon, olisin mennyt tossi huonoon kuntoon, jos olisin julkiselle puolelle aikaa odottanut.

Ahaa. Nykyisinkö on noin?

Kyllä vain, ollut jo pitkään. Eikä erikoissairaanhoidolla riitä resurssit jokaikisen astmapotilaan vastaanottamiseen.Mutta tuo pitää paikkansa, että vasta puolen vuoden säännöllisen lääkekäytön jälkeen korvattavuuden saa - ja kela tarkistaa, että tuon puolen vuoden lääkkeet on myös ostettu.

Viimeksi muokattu:
Kyllä vain, ollut jo pitkään. Eikä erikoissairaanhoidolla riitä resurssit jokaikisen astmapotilaan vastaanottamiseen.Mutta tuo pitää paikkansa, että vasta puolen vuoden säännöllisen lääkekäytön jälkeen korvattavuuden saa - ja kela tarkistaa, että tuon puolen vuoden lääkkeet on myös ostettu.
j'nnä, että kuitenkin 26v( käsittääkseni jo aikuinen) tuttavalleni erikoislääkäri hoiti systeemit, ei tk.

Kelan sivuilta vielä: Potilailla, joiden sairaus on selkeästi keuhkojen toimintakokeiden avulla osoitettu, hyväksytään potilasta pitkäaikaisesti hoitavan yleislääkärin tutkimukseen perustuva lausunto. Omana kokemuksena voin sanoa, että lausunnot menee läpi, vaikka ei olisikaan potilasta erityisen pitkäaikaisesti hoitanut, 6 kk riittää.

Korvauksen saa vasta, kun on jonkun tietyn ajan ostanut astmalääkkeitä. Joku ehkä 6kk. Olin teini, kun astmani todettiin ja siinä oli äidilläni pala purtavana, kun piti joka kk ostaa 80e astmalääke. Nyt löytyy kelakorvaus, ja se on -70% lääkkeen hinnasta, saapa sillä muitakin etuja.

j'nnä, että kuitenkin 26v( käsittääkseni jo aikuinen) tuttavalleni erikoislääkäri hoiti systeemit, ei tk.

Tää voi riippua paikallsiesta työnjaosta, tutkimusten saatavuudesta,moireen vaikeusasteesta jne. Toisinsanoen jos on ollu vaikeat oireet niin on haluttu diagnoosi nopeasti ja sen vuoksi keuhkolääkörin kautta. Tai sitten diagnoosi on ollut epävarma sporometrian ja pef-seurannan jälkeen ja on tarvittu sellaisia tutkimuksia mitä tk:ssa ei saa.

Yhteistyössä