astmasta kysymys ja miten sen todistaa jälkeenpäin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä teen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä teen?

Vieras
juttu meni näin että oltiin reissussa ja meidän 5v poika sai ensimmäisenä yönä astma kohtauksen oli itkuinen,vinku,hinku,yski paljon,oli hengästynyt ja hengitys nopeeta meillä eilääkitystä ja lähimpään sairaalaan ois ollut 50km no yö meni 10-30min heräillen mutta selvittiin
aamusin poika ei jaksanut tehdä mitään makoili vaan ja hengitys vinku

päivällä mentiin särkänniemeen nukku matkalla ja raitisilma teki hyvää jakso touhuta 8 tuntia.

taas mentiin yöpymispaikkaan jo melkein heti tää sama alusta yö oli huono
aamulla pojan silmät oli vähän turvonneet veltto aamun mutta päivän mittaan se lähti taas ohi käytiin kyläpaikoissa viimisessä kyläpaikassa se sitten tuli taas poika alko itekkin itkmään että mennään äkkiä pois täältä ja taas yskiminen vinkuna alko (täällä iäkäs huonokuntoinen mies joka ei oo siivonnut varmaan 10 vuoteen ja tupakoi sisällä. oltiin ehkä 30min täällä

meidän yöpaikassa taas oli kissa,sekä vanha omakotitalo (en tiä oisko hometta)

koitin digikameralla ottaa toisena päivänä todistus aineistoa mutta virta loppui.

pojn hengitys helpottui kyllä aina kun pääsi pois näistä paikoisa.
mutta aattelin että voiko poika saada astma lääkettä nyt varalle kun ei oo todistus aineistoa??
nyt eilen kotiuduttiin ja poika nukku yön hyvin.

itse 14v astmasta kärsineenä tiedän että nuo oli selviä astma oireita mutta onko mun sana lääkärissä pätevä..
haluaisin että tämmöttiä tilanteita varten ois lääke valmiina.

mikset vieny lasta lääkäriin kun eka oletettava kohtaus tuli ? mitä jos olis kuollut siihen ? :o
mä en paljoo tiedä lapsen astmasta, mutta miehellä on astma ja joskus ne kohtaukset on pahoja ja todellakin tarvii lääkettä.
eikä sun tarvi sitä todistaa, kyllä ne osaa tutkia.

tiedän että ois pitänyt mutta matka niin pitkä vaikkei se mikään syy oo mutta illasta lähtee tän koko porukankans vieraalle lääkäriasemalla.. ite kyllä olin varuillani että mitä jos.. ja kun se lähes heti aina parani kun autoon lähdettiin jos se ois jatkunu ja jatkunu niin sillonkin oltas menty..

Kuka menee huvipuistoon, jos yöllä ollut hengitysvaikeuksia? Ei mua ainakaan sairaalaan oleva välimatka kiinnostais. Koska raitis ilma jne. parantaa, epäilen valekuristustautia.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
En ihan ymmärrä mihin tarvitset todistusaineistoa, eikö tutkimukset kerro mistä on kyse?

eli vaikkei ois kohtaus päällä ni saa selville sen??
varasin nyt ajan keskiviikkona lääkärille.

1v pojalla oli hetkenkäytössä nestemäinen ventoline mutta sen jälkeen ei oo ollut mitään. paitsi nyt nämä 3 päivän ahdistukset.

En ihan ymmärrä mihin tarvitset todistusaineistoa, eikö tutkimukset kerro mistä on kyse?

meinaatko ap että lääkäri lähtökohtaisesti uskoo potilaan valehtelevan? todistusaineistoa, voi elämän kevät :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

1v pojalla oli hetkenkäytössä nestemäinen ventoline mutta sen jälkeen ei oo ollut mitään. paitsi nyt nämä 3 päivän ahdistukset.

Tuon saa selville histamiinikokeella. Siinä annetaan tutkittavalle histamiinia ja se joko aiheuttaa tai ei aiheuta hengenahdistusta. Jos/kun aiheuttaa, niin astma on selvä. Spirometria myös kertoo paljon, varsinkin kun puhallustulos paranee lääkkeenoton jälkeen.

astaman todentamiseen ei tosiaankaan tarvita sitä päällä olevaa kohtausta-voidaan tutkia labrakokeilla ja puhallustesteillä.
ja näin tehtäisiin jokatapauksessa jossain vaiheessa vaikka olisikin kohtaus päällä.

oukkidoukki..

kiitos vastanneista.. itellä todettiin astma alle 1v mutta en tiä mitä kokeita mulle on tehty sillon mutta listat oli suuria..
kouluissä kävin vaan puhallustesteissä sen takia tääon nyt uutta ..mutta nyt odotetaan keskiviikkoa siellähän sen sit näkee mitä sanovat..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tuon saa selville histamiinikokeella. Siinä annetaan tutkittavalle histamiinia ja se joko aiheuttaa tai ei aiheuta hengenahdistusta. Jos/kun aiheuttaa, niin astma on selvä. Spirometria myös kertoo paljon, varsinkin kun puhallustulos paranee lääkkeenoton jälkeen.

tehdäänkö tämä terveyskeskuksessa ihan vai oikein isommissa sairaaloissa??

Alkuperäinen kirjoittaja wtf:
Kuka menee huvipuistoon, jos yöllä ollut hengitysvaikeuksia? Ei mua ainakaan sairaalaan oleva välimatka kiinnostais. Koska raitis ilma jne. parantaa, epäilen valekuristustautia.

mikä on valekuristustauti..voiko se tulla kahtena yönä peräkkäin??

me oltiin puhuttu että ei lähdetä ollenkaan särkänniemeen kun poika oli niin heikko mutta kun mentiin pois talosta niin 12 mennessä poika oli jo sen verran reipastunu että päätettiin lähtee ja hyvin meni reissu poika jakso juosta ja touhuta. mutta kun illalla koyiuduttiin alko lähes heti tää vinkuna eikä poika jaksanu syödä iltapalaa vaan halus heti nukkuun

me oltiin puhuttu että ei lähdetä ollenkaan särkänniemeen kun poika oli niin heikko mutta kun mentiin pois talosta niin 12 mennessä poika oli jo sen verran reipastunu että päätettiin lähtee ja hyvin meni reissu poika jakso juosta ja touhuta. mutta kun illalla koyiuduttiin alko lähes heti tää vinkuna eikä poika jaksanu syödä iltapalaa vaan halus heti nukkuun

http://www.lastenlaakari.com/11.htm

Alkuperäinen kirjoittaja Niin oli:
Poikanne oli allerginen jollekin tuolla.

mä oon ite ollut nuorempana tässä talossa ja saanut astmakohtauksen ( oli mun mummula)

mutta nyt mietin että se on joko se kissa,vanha talo (tai home vaikka mun isä sano ettei hometta oo) pöly, tai petivaatteet olivat todella vanhat..

tokassa kyläpaikassa jossa oltiin niin siellä kai oli se lika,tupakansavu

kyllähän sä ap tiedät, jos sinulla itselläsikin on astma todettu. varmasti siis olet koko lapsuutesi juossut sairaalassa kontrolleissa vähintään vuoden välein. sairaalassa siis tehdään

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

http://www.lastenlaakari.com/11.htm

ei se kyllä toi voi olla sillä pojalla ei ollut haukkovaa yskää ja tää kaikki alko jo ennen nukkumaan menoo. ääni ei ollut myöskään kähee.

Alkuperäinen kirjoittaja tea:

kyllähän sä ap tiedät, jos sinulla itselläsikin on astma todettu. varmasti siis olet koko lapsuutesi juossut sairaalassa kontrolleissa vähintään vuoden välein. sairaalassa siis tehdään

juu oon juossut mutta aluesairaalassa.. eiku niin joo..eli nyt kun meen ke pojan kans ke lääkäriin niin se on neuvola-lääkäri eli ei kai siä mitään tehdä jos ei muuta ni lähetteen kuopioon.

en tiä missä mun astma on todettu oon ollut niin pieni (ehkä tampereella) mutta koko lapsuuden ravasin vammalassa mutta on sekin isompi kun tän paikan neuvola

Mitä ihmeen todistuaineistoa?!
Viet lapsen lääkäriin, kerrot mitä tapahtui, tekevät testit sitten ja määrävät lääkitykset ja kontrollit kerrottujen oireiden ja tulosten mukaan, ja siinäpä se :)
Ihan voit vaikka googlailla allergia- ja astmaliiton ja muita tekstejä, joissa kerrotaan lasten astman oireista, diagnosoinnista ja hoidosta.
Jaksuja potilaalle :)

ja vielä sekin jäi mietityttään kun

mullakun oli lapsena astma kohtaus mä sain lääkkeen ja se helpotti

tolla pojalla se helpotti aina kun pääsi autoon..eli ei tarvinnut lääkettä.
se tässä mietityttää voiko olla astma vai mihin reagoi noin voimakkaasti

meinaatko ap että lääkäri lähtökohtaisesti uskoo potilaan valehtelevan? todistusaineistoa, voi elämän kevät :(

joo..no tähän on takana se että mulla on myös toinen poika joka tällä hetkellä 3v ja tällä pojalla astma lääke sitä varten että jos tulee astma kohtauksia mutta pojalla ei olla todettu varsinaista astmaa sen takia kun on nuori ja ei oo ollut näyttöö. kyksissä käytiin ja sanoivat mulle että jos kolmas ahdistus tulee ja viän näytille (tai kuvaan) niin voivat laittaa astmaksi(olisi kolmen eri lääkärin havainnot) mutta nyt pojalla ei oo tänä vuonna ollut ainoatakaan ahdistusta. eli saa ventolinea jos ahdistaa.

tässä oli se että kun poika oli 8kk neuvolassa todettiin että poika vinkuu ja krohoisee lähdettiin heti lääkärille mutta se oli jo loppunut sitten kyksiin mutta oli sillon reilu 1v eikä kuultu mitään poikkeavaa testeihin ei ryhdytty. sanoivat että pidä päiväkirjaa ja lääkettä tarvittaessa jos tulee kohtaus

sen takia pelkäsinkin että tuleeko tän toisen pojan kans oleen yhtä vaikeeta..

Meillä lapsella oli jatkuvaa yöyskää, josta kerroin lääkärille. Aloitettiin astmalääkitys ja yöyskä hävisi. Nukkuu nykyisin tosi hyvin. Astma voi oireilla niin monella tavalla. Itsellä on myös astma ja se oireilee aivan eri lailla.

Itse käytän lasta yksityisellä lasten allergologilla ja en ole tarvinnut "todistus aineistoa" vaan äidin sanaan kyllä on uskottu. Ei ole myöskään ollut mitään rajaa kuinka monta kohtausta tarvitsee saada ennen kuin saapi lääkityksen. Meillä ideana oli lähinnä se, että lääkitään ettei tule kohtausta....

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Meillä lapsella oli jatkuvaa yöyskää, josta kerroin lääkärille. Aloitettiin astmalääkitys ja yöyskä hävisi. Nukkuu nykyisin tosi hyvin. Astma voi oireilla niin monella tavalla. Itsellä on myös astma ja se oireilee aivan eri lailla.

Itse käytän lasta yksityisellä lasten allergologilla ja en ole tarvinnut "todistus aineistoa" vaan äidin sanaan kyllä on uskottu. Ei ole myöskään ollut mitään rajaa kuinka monta kohtausta tarvitsee saada ennen kuin saapi lääkityksen. Meillä ideana oli lähinnä se, että lääkitään ettei tule kohtausta....

tää kuulostaa loogiselta =)

tosiaan itselläni on ollut paha astma mulla saatto silmätkin umpeutua kiinni jos oikein tuli ja valu vettä ja tässä 5v pojassa näin samoja oireta mitä itselläni oli pienempänä tää oli eka kerta kun ylipäätään oli mitään ja noin rajuna

kun tää 3v jolla on lääkitys varalla ei oo ollut tollattia oireita on kovaa yskää ja hengästyy mutta jaksaa leikkiä mutta astma ei oo vaikka astma lääkkeet käytössä kun tosiaan kyksissä sanoivat että kolmen eri lääkärin havainnot niin voivat irjata sen astmaksi

tietty ottavat huomioon ettäkun mulla on koko lapsuus iän ollut paha niin voi olla perinnöllistä yoisin meillä sitä kulkee suvussa mutta vain nais puoleisilla mä,mun äiti,mun mummu,mummun äiti,mun täti (äirin sisko) mulla itellä se oli 1-14v ja mä olin suurimmalla osalle eläimiä,heinä,koivu,pujo (onx seki heinä)olikohan ja niitä oli en muista ees kaikkia..siitepöly..

Yhteistyössä