Asumiskulut eropaperin allekirjoittamisen jälkeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tilanne seuraava:
Asumme asunnossa joka on nimissäni ja jonka laina on myös nimissäni. Miehellä ei luottotietoja eikä omaisuutta... Se minkä omistin ennen naimisiinmenoa, on siis minun eron jälkeenkin. Yhteisten vuosien aikana "kertynyt omaisuus" jaetaan. Mutta eikös ole niin että ositus tehdään sen tilanteen mukaan joka oli eropaperin allekirjoituksen aikaan?
Eli mies maksaa tästä eteenpäin tavallaan vuokraa minulle esim. yhtiövastikkeen muodossa... Voisin muuten maksaa itse kaikki asumiskulut, mutta olisiko reilua minua kohtaan että mies asuisi ilmaiseksi luonani... En kuitenkaan saa yh-korotuksia lapsilisään enkä asumistukea niin kauan kun mies on kirjoilla täällä. Ja luottotiedottomalle ei välttis ihan heti asuntoa löydy :-/

Hmm

Jos teillä pitkä liitto takana, niin ei se välttämättä Ole noin yksinkertaista.
Voidaan katsoa että koska Mies avittanut sinua liiton aikana omaisuutesi maksamisessa, kohtuulistetaan ja miehellä oikeus asuntoon myös.

Avoero helppo. Avioerosta saadaan vaikea, jos toinen kyselee oikeuksiensa perään

Hmm

Jos teillä pitkä liitto takana, niin ei se välttämättä Ole noin yksinkertaista.
Voidaan katsoa että koska Mies avittanut sinua liiton aikana omaisuutesi maksamisessa, kohtuulistetaan ja miehellä oikeus asuntoon myös.

Avoero helppo. Avioerosta saadaan vaikea, jos toinen kyselee oikeuksiensa perään

Naimisissa oltu 3,5 vuotta. Mies ollut ulosotossa koko ajan... Lainan olen maksanut yksin koko ajan. Mies maksanut yhtiövastikkeen ja sähkön. Eli hänen asumiskulut olleet noin 400€/kk.

Ap

avioliitto on aviolitto

osituksessa katsotaan puolisoiden varat ja velat.
tietty jos on todella epätasainen tai on saatu perintöä tai on erittäin lyhyt liitto, niin kohtuullistetaan. ettei mene tasan periaatteella

miehesi on maksanut yhtiövastiketta sinä lainaa, mies auttanut sinua.
ja kun vielä on kyseessä asuintalo, ei kesämökki tai vastaava, niin osituksessa katsotaan tilanne.
onko mies koskaan näiden vuosien aikana tehnyt remonttia. maalannut, korjannut jotain-
kaikki tämä katsotaan miehen työksi omaisuutesi hyväksi

no osituksessa kaikki selviää sitten.

Eron jälkeen vasta eli miehesi ei tarvitse maksaa ns. vuokraa sulle ennenkuin ero on lainvoimainen.

Jos sinä olet isompituloinen niin olet elatusvelvollinen miestäs kohtaan niin kauan kuin ero on lopullinen.
Ja paskat. Jos muuttavat esilleen ja ovat asumuserossa, niin kyllä se elatusvelvollisuus loppuu siihen. Eihän muuten voisi esim. pienituloinen lähivanhempi saada asumistukea, lapsilisän yh-korotusta.

Potki ap se mies pois, pääsee paljon helpommalla. Eihän se sun päänsärkysi ole onko miehellä asuntoa. Muuttakoot vanhempiensa tai kaverinsa luokse väliaikaisesti. Itse en todellakaan asuisi saman katon alla jos kerran on erottu, pois mahdollisimman pian.

Ja paskat. Jos muuttavat esilleen ja ovat asumuserossa, niin kyllä se elatusvelvollisuus loppuu siihen. Eihän muuten voisi esim. pienituloinen lähivanhempi saada asumistukea, lapsilisän yh-korotusta.

Potki ap se mies pois, pääsee paljon helpommalla. Eihän se sun päänsärkysi ole onko miehellä asuntoa. Muuttakoot vanhempiensa tai kaverinsa luokse väliaikaisesti. Itse en todellakaan asuisi saman katon alla jos kerran on erottu, pois mahdollisimman pian.
juuri näin mutta jos ei muuta.

Tilanne seuraava:
Asumme asunnossa joka on nimissäni ja jonka laina on myös nimissäni. Miehellä ei luottotietoja eikä omaisuutta... Se minkä omistin ennen naimisiinmenoa, on siis minun eron jälkeenkin. Yhteisten vuosien aikana "kertynyt omaisuus" jaetaan. Mutta eikös ole niin että ositus tehdään sen tilanteen mukaan joka oli eropaperin allekirjoituksen aikaan?
Eli mies maksaa tästä eteenpäin tavallaan vuokraa minulle esim. yhtiövastikkeen muodossa... Voisin muuten maksaa itse kaikki asumiskulut, mutta olisiko reilua minua kohtaan että mies asuisi ilmaiseksi luonani... En kuitenkaan saa yh-korotuksia lapsilisään enkä asumistukea niin kauan kun mies on kirjoilla täällä. Ja luottotiedottomalle ei välttis ihan heti asuntoa löydy :-/
Eikös se ositus tehdä kaikesta omaisuudesta, jota ei ole avioehdolla tai testamentilla ulos rajattu. Eli oman käsitykseni mukaan miehelle kuuluu puolet asinnon arvosta. En kyllä ole varma, mutta luulisin näin.

Osituksen voitte tehdä itse. Netistä löytyy valmiita malleja. Me tehtiin itse ja se kävi pankille hyvin.
Vuokrasta tms sellaisesta voitte päättää myös keskenänne.
Lainaa ja asuntoa mies tuskin olisi saanut silloin reilu 3v sittenkään (mikäli oli jo silloin luottotiedoton). Jokatapauksessa jossain olisi tuokin aika ollut asuttava ja asuminen ei koskaan ole ilmaista.... Toki jos mies remontoinut asunnon ihan uuteen uskoon ja näin arvo noussut, niin sitten asia toki eri.
Riippuu paikkakunnasta missä asuu, mutta tällähetkellä paljon kaupunkeja, joissa pitkät myyntiajat ja ei saa omiaan edes pois. . .

Totatota... kyl se vaan on niin, että aviopuolisot ovat keskenään toisilleen elatusvelvollisia. Vaikka asuisivat erillään. Avioliitto päättyy sinä päivänä kun käräjäoikeus antaa asiasta tuomion. Ei päivääkään ennen.

Osituksia on kahta sorttia.
Sopuositus, jonka voi tehdä jokseenkin kuten huvittaa (veroseuraamuksitta) jos vaan pariskunta pääsee sopuun.
Sit on toimitusositus, jossa lähtökohta on tasajako, jos ei ole avioehtoa tai testamentilla avio- oikeuden ulkopuolelle suljettua omaisuutta. Sitä voidaan joissain tapauksissa kohtuullistaa käräjillä.

Yhteistyössä