Asumistuen maksamisesta omalle tai vuokranantajan tilille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minttuli"

Vieras
Kun tein vuokrasopparin niin laitoin siihen että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle. Nyt olen kyllästynyt laskemaan ja vähentelemään summasta ja halaun siirtää asumistuen omalle tililleni josta vuokran maksan joka kuukauden alussa. Miten tämä käytännössä menee? Kelan omilla sivuilla lukee että kaikki tuet maksetaan tililleni ja silti oli mennyt asumistuki vuokranantajalle. täytyykö minun tehdä muuta kuin painaa siitä tilinumeron muutos kohdasta ja laittaa että kaikki etuudet tililleni? Vai pitääkö asumitukea erikseen anoa omalle tililleni kun kelan päätöksessä lukee että maksetaan vuokranantajalle?

No kyllä fiksu ihminen ilmoittaa asian vuokranantajalle koska kyllähän tilitiedoissa näkyy, että osa on tullut Kelasta ja ihmettelee asumistuen maksupäivänä, että miksi rahat eivät olekaan tullut. Toki hän ap:n sanojen mukaan saa koko vuokran edelleen, mutta onhan se nyt hyvätapaista ilmoittaa tästä.

[QUOTE="Maarikka";30398943]No kyllä fiksu ihminen ilmoittaa asian vuokranantajalle koska kyllähän tilitiedoissa näkyy, että osa on tullut Kelasta ja ihmettelee asumistuen maksupäivänä, että miksi rahat eivät olekaan tullut. Toki hän ap:n sanojen mukaan saa koko vuokran edelleen, mutta onhan se nyt hyvätapaista ilmoittaa tästä.[/QUOTE]

eiköhän se ap maksa vuokransa joka tapauksessa ennen sopimuksessa olevaa maksupäivää?

[QUOTE="Minttuli";30398894]Kun tein vuokrasopparin niin laitoin siihen että asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle. Nyt olen kyllästynyt laskemaan ja vähentelemään summasta ja halaun siirtää asumistuen omalle tililleni josta vuokran maksan joka kuukauden alussa. Miten tämä käytännössä menee? Kelan omilla sivuilla lukee että kaikki tuet maksetaan tililleni ja silti oli mennyt asumistuki vuokranantajalle. täytyykö minun tehdä muuta kuin painaa siitä tilinumeron muutos kohdasta ja laittaa että kaikki etuudet tililleni? Vai pitääkö asumitukea erikseen anoa omalle tililleni kun kelan päätöksessä lukee että maksetaan vuokranantajalle?[/QUOTE]

Mutta sitä en ymmärrä mitä vaikeata omaksaa osa itse. Vuokra kai joka kuukausi on sama? Eihän siinä joka kuukausi tarvitse mitään laskiskella..summat pysyy samoina.

Mikäli sulla sopimuksessa lukee et raha tulee suoraan kelasta vuokranantajalle ja menet sitä itse muuttamaan voidaan sopimus purkaa sopimusrikkeeseen vedoten

Aijaa. Eli jos ihmisen tulot nousevat ja asumistuki katkeaa, niin lentää ulos kämpästä?

Ei kyllä koskaan kannata laittaa tukea suoraan vuokranantajan tilille, siitä tulee vaan lisäsäätöä. Ja on se oman yksityisyydensuojankin kannalta vähän ongelmallista.

Meillä vuokranantaja vaatii asumistuen suoraan sinne maksettavaksi.
Mulla tosin silti tulee itselle se. Asumistukihakemusta täyttäessä kun en mistään papereista löytäny vuokranantajan tilinumeroa. Että se ois erikseen pitäny kysyä enkä viittiny.

Mutta sitä en ymmärrä mitä vaikeata omaksaa osa itse. Vuokra kai joka kuukausi on sama? Eihän siinä joka kuukausi tarvitse mitään laskiskella..summat pysyy samoina.

hyvin pieni ongelmahan tämä on, mutta itse koin ärsyttäväksi pysyä perillä tilinsä menoista kun koittaa ajatella paljonko jää rahaa vuokranmaksun jälkeen - asumistuen jälkeen kun itselle jää maksettavaksi jokin 134,56 euroa jota ei ikinä muista ulkoa vaan pitää tarkistaa papereista, vuokra yleensä on selkeä summa, kuten 410 euroa jonka muistaa paremmin ja tilin tulevan tilanteen laskee helposti päässä. Koen että on vain helpompaa maksaa varsinainen vuokra kokonaisuudessaan omalta tililtään, joten miksi en näin sitten tekisi? luulisi, että vuokranantajallekkin voi olla kivempaa kun vuokra tulee yhtenä maksuna, eikä kahtena eri aikoihin.

[QUOTE="hmm";30399014]mutta jos esimerkiksi ulkona ollessaan tarkastaa otolta tilinsä saldon ja tietää että vuokra täytyy siitä maksaa, on mukava jos sen muistaa ulkoa ja saa päässään vähennettyä saldosta.[/QUOTE]

Ei hele.. Voiko olla niin huono muisti, ettei sellaista ulkoa muista. Ja siihen älypuhelimeenkin voi sen summan tallettaa ;)

Ei hele.. Voiko olla niin huono muisti, ettei sellaista ulkoa muista. Ja siihen älypuhelimeenkin voi sen summan tallettaa ;)

miksi ihmeessä tuo on sinun mielestäsi järkevämpi vaihtoehto, jos koko summan voi yksinkertaisesti maksaa vain omalta tililtään? ei sillä, että kumpikaan vaihtoehto on mitenkään erityisen hankala tai tämä koko asia pahemmin elämänlaatuun vaikuttava kysymys, mutta miksi täällä ollaan niin sitä vastaan että se tuki yksinkertaisesti tulisi omalle tilille, jos tukea saava henkilö kokee sen itselleen paremmaksi tavaksi? :D ja ei, en muista epämääräistä 123,345 euroa-muotoista summaa yhtä helposti ulkoa kuin tasasummaa. voihan kaikki elämänsä numerot vaikka tatuoida otsaansa, mutta entä jos kokee toisen tavan helpommaksi.

[QUOTE="hmm";30399054]miksi ihmeessä tuo on sinun mielestäsi järkevämpi vaihtoehto, jos koko summan voi yksinkertaisesti maksaa vain omalta tililtään? ei sillä, että kumpikaan vaihtoehto on mitenkään erityisen hankala tai tämä koko asia pahemmin elämänlaatuun vaikuttava kysymys, mutta miksi täällä ollaan niin sitä vastaan että se tuki yksinkertaisesti tulisi omalle tilille, jos tukea saava henkilö kokee sen itselleen paremmaksi tavaksi? :D ja ei, en muista epämääräistä 123,345 euroa-muotoista summaa yhtä helposti ulkoa kuin tasasummaa. voihan kaikki elämänsä numerot vaikka tatuoida otsaansa, mutta entä jos kokee toisen tavan helpommaksi.[/QUOTE]

Tuota lihavoitua kohtaa minäkin ihmettelen. Normaalikäytäntöhän onkin juuri se, että tuki tulee omalle tilille.

Tiedän vain yhden, jolla joskus tuki meni vuokranantajan tilille - mikä lopulta koitui vuokranantajalle kalliiksi. Kelassa oli laskettu asumistuki uudestaan ja se oli laskenut, mutta tuttavani ei saanut siitä tietoa. En muista eikö siitä tullut ilmoitusta vai menikö se ilmoitus vuokranantajalle vai mitä oli tapahtunut. Vuokranantaja itse ei reagoinut asiaan moneen kuukauteen, ja sitten kun hän vihdoin otti yhteyttä, oli enää mahdoton hakea niitä tukia takautuvasti. Se meni vuokranantajan tappioksi, koska hän ei ollut ilmoittanut muuttunutta summaa heti. Sen jälkeen muuttivatkin käytäntöä ja tuki alkoi mennä suoraan sen tuttavani tilille.

[QUOTE="jahas";30399085]sen epämääräisen summan voi pankissa laittaa jatkuvaksi laskuksi,jolloin menee aina suoraan tililtä eikä tarvitse maksella ja muistella summaa.[/QUOTE]

jankkailen nyt vielä kolmannen kerran, että kun tulot ovat niin pienet että saa asumistukea, on hyvä muistaa muissakin tilanteissa paljonko sitä vuokraa tulee kohta tililtä katoamaan.

[QUOTE="hmm";30399094]jankkailen nyt vielä kolmannen kerran, että kun tulot ovat niin pienet että saa asumistukea, on hyvä muistaa muissakin tilanteissa paljonko sitä vuokraa tulee kohta tililtä katoamaan.[/QUOTE]

No jospa se tililtä lähtevä summa on vaikka 147,50€ niin voihan sen muistella olevan 150€.
Miksi yksinkertaisesta asiasta pitää koittaa tehdä vaikeampi mitä se onkaan?

teeppäs kelan nettisivuilla asumistuen välitarkastus tai vastaava tai täytä siellä joku muutoslomake. en nyt muista miksikä sitä kutsutaan mutta silleen onnistuu.

Yhteistyössä