Asumistuen maksamisesta omalle tai vuokranantajan tilille..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minttuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä vitun juttuja nämä on, että vuokrantantajalle maksetaan jotakin suoraan. Sun etuushan se on, ei vuokranantajan. Taino, eihän se vuokranmaksu tosiaan kaikilta onnistu, joten sikäli... Jotenkin silti aika kökköä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30399074:
Tuota lihavoitua kohtaa minäkin ihmettelen. Normaalikäytäntöhän onkin juuri se, että tuki tulee omalle tilille.

Tiedän vain yhden, jolla joskus tuki meni vuokranantajan tilille - mikä lopulta koitui vuokranantajalle kalliiksi. Kelassa oli laskettu asumistuki uudestaan ja se oli laskenut, mutta tuttavani ei saanut siitä tietoa. En muista eikö siitä tullut ilmoitusta vai menikö se ilmoitus vuokranantajalle vai mitä oli tapahtunut. Vuokranantaja itse ei reagoinut asiaan moneen kuukauteen, ja sitten kun hän vihdoin otti yhteyttä, oli enää mahdoton hakea niitä tukia takautuvasti. Se meni vuokranantajan tappioksi, koska hän ei ollut ilmoittanut muuttunutta summaa heti. Sen jälkeen muuttivatkin käytäntöä ja tuki alkoi mennä suoraan sen tuttavani tilille.

Kyllä vuokralainen joutuu maksamaan sovitun vuokran kokonaisuudessaan riippumatta laskeeko tai nouseeko asumistuki tai vaikka lakkaa kokonaan.Vuokralaisen itse maksama osuushan myös laskee tai nousee.Ei kai nyt kukaan vuokranantaja tee sopimusta niin että asumistuki plus oma osuus vaan vuokra on tietty summa johon vuokralainen voi saada asumistukea.Myöskin jos summa muuttuu niin kyllä siitä tieto menee Kelasta sille tuen hakijalle eli vuokralaiselle.Kun ei se vuokranantaja voi se hakija olla!

eiköhän se ap maksa vuokransa joka tapauksessa ennen sopimuksessa olevaa maksupäivää?

Mistä niin päättelit?

Kyllä se nyt vain on niin, että fiksu ihminen ilmoittaa asian vuokranantajalle. Varsinkin jos kyseessä on yksityinen vuokranantaja, ap:n kohdalla emme tiedä onko vuokranantaja kuka.

Enkä näe kyllä mitenkään ongelmana tuota, että pitää maksaa osa itse ja laskea paljonko pitää maksaa. Eihän se tarvitse laskea kuin kerran, tehdä maksupohja nettipankkiin ja painaa mieleen se summa mitä pitää itse maksaa. Ei voi olla niin vaikeaa muistaa sitä itse maksettavaa osuutta, varsinkin jos pyöristää sen yläkanttiin että saa jonkun tasasumman. Ei ainakaan itselle tuottanut ongelmia silloin kun saimme asumistukea ja elimme pienillä tuloilla lapsen kanssa.

Yhteistyössä