Asumistuen takaisin perintö, onko oikein menetelty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissäni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissäni

Vieras
Olen opiskelija joka oikeutettu opiskelemaan työttömyysetuuksilla. Aloitin 20.5.2013 kesätyöt ja menin katkaisemaan asumistukea ja virkailija sanoi, että kaksi mahdollisuutta joko yrittää saada työnohellaki pienennettyä asumistukea tai katkaista kokonaan ja syksyllä laittaa uusi hakemus. Totesin, että palkka sen verran "hyvä" niin haetaan si taas tukia kun opiskelut jatkuvat.

Tämän jälkeen kelalta tuli paperit kotio jossa luki seuraavasti "Sinulla saattaa säilyä oikeus asumistukeen työsuhteen aikana, koska työsuhde on lyhytaikainen 20.5.2013-31.8.2013" sekä "Oikeuden asumistukeen 1.6.2013 alkaen voimme tutkia vain, mikäli toimitat välitarkastushakemuksen"

En noteeranut tähän mitenkään, koska kelan virkailijan kanssa jo sovittu asiat.

Tämän jälkeen kelasta tuli pommi ja vaativat huhti/toukokuun asumistukia takas, koska en ole oikeutettu niihin ja maksettu tarpeettomana.

Onko tässä oikein menetelty? yritän vielä valittaa kun sellainen oikeus on, mutta olen aika epätoivoinen. Olin täysin oikeutettu tukiin tuona ajankohtana. Taino 20.5-31.5.2013 ajalta olisivat voineet periä takaisin, mutta ei tullut edes selvityspyyntöä vaan 1.6.2013 alkaen eikä ollut mitään uhkausta mikäli en toimita papereita ni menetän tuet jotka oikeutettu minulle.

Tuon perusteella minusta on kela toiminut väärin. Et ole ollut huhtikuussa vielä töissä, joten sinulla on ollut oikeus asumistukeen. Toukokuun osalta en ole varma, mutta luulisin, että sekin kuuluu vielä sinulle.

Noista käynneistä kelalla pitäisi vaatia aina kirjallinen todistus, mitä sovittu. Ystäväni lapselle kävi asumistuen kanssa niin, että hänen mielestä hänelle maksettiin sitä liikaa, kun päätös tuli ja meni siitä valittamaan kelalle. Kaksi akkaa oli siellä väittäneet kiivaasti, että tuki laskettu oikein, ei mitään hätää. Mutta niin vain muutamaa kuukautta myöhemmin tuli karhukirje kelalta, että tukea maksettu liikaa. Valitti asiasta, mutta muistaakseni valitus ei mennyt läpi.

Mutta tee kuitenkin valitus. Palkkatodistustukset ja työsopimus liitteeksi. Kerro käynnistä ja mitä sovit virkailijan kanssa. Jos muistat virkailijan nimen, niin se mukaan. Vaadi oikeutta, älä puolustele. Kela on mokannut, et sinä.

Ei ne kelassakaan mitääb ylijumalia oo vaan ihan ihmiset niitä päätöksiä tekee ja joskus ymmärtävät asioita väärin tai tekevät virheitä. Soita sinne ja selvitä asias, laita tarvittaessa kirjallinen valitus perään.

Yhteistyössä